Skyhøye import kostnader fra Europe Audio - Har jeg noe å stille opp med? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Kan man ikke velge å gjøre fortollingen selv også da?
    Trodde det jeg, men det er kanskje forskjellig praksis på dette hos fraktselskapene?
    Fortollingsgebyret er noe av det som gjør meg aller mest forbannet på 200 kr grensa.. ser ikke noe problem med å betale 25% mva, men når gebyret i noen tilfeller utgjør mer enn varens verdi + mva, blir jeg sur
    Men hva er forskjell på fortollingsgebyr og toll? Ifølge tollvesenet sin importkalkulator er det ikke noe toll på alle "vanlige" varer, inkl. høyttalerelementer osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Men hva er forskjell på fortollingsgebyr og toll? Ifølge tollvesenet sin importkalkulator er det ikke noe toll på alle "vanlige" varer, inkl. høyttalerelementer osv.
    Man har 3 avgifter:

Moms - Må betales på alle sendinger på over 200,-. Om innholdet er på over 200 kr så inkluderes frakten i moms gebyret. - På elektronikk så er momsen på 25%.

Toll - Avgift som må betales på div varer. Elektronikk er ikke toll-pliktig.

Fortollingsgebyr - Prisen selskapet tar for å behandle pakken din (Regne ut hvor mye momsen blir på og evt toll). Varierer stort ifra selskap til selskap. Billigst er nok de fraktselskapene som ikke tar jobben selv og overleverer pakken til posten eller tollpost. DHL leverer jo pakker i Norge selv, og tar dermed fortollings-jobben selv og dets "gebyr" er dermed også høyere enn alternativene.

Så, skal man ha en pakke inn til Norge som vil gå igjennom fortolling, så ikke sats på et selskap som har lokaler her i Norge. Gjelder hovedsaklig DHL.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop vært ute for akkurat samme svindel - kjøpt fra Europe Audio, sendt med DHL, og skyhøye totale fraktkostnader, som ikke kommer fram uten at man ringer DHL og spør selv.

Det er ikke toll på høyttalerelementer (enn så lenge.. husker i gamledager, da var det noe som hette ARK-avgift på høyttalere også, tror det var en 17.5% eller noe slikt, helt utrolig, den forsvant heldigvis.).
    Totale importkostnader er frakt, fortollingsgebyr hos befrakter og verdens dyreste moms oppå det hele.

Det er ikke vanlig med slike gebyrer som DHL opererer med, og det er ikke mulig å finne dette fra nettsidene til DHL, i hvertfall ikke på en lett og grei måte.

Dette er første gang jeg opplever slik svindel, og jeg handler mye rart direkte fra utlandet, både fra EU og statene.
    Frakt var jo også mistenkelig lav i utgangspunktet, så her burde det jo ringe en bjelle.
    Klart de kan ha lav frakt, når de tar igjen det mangedoble ved å kreve mottakeren for diverse gebyrer og tillegg.
    Modellen er jo åpenbar - lav frakt og gode avtaler med nettbutikker, slik at dette ser billig og bra ut, og så svindle kundene enkeltvis når de mottar en pakke.
    Denne modellen gir jo mest engangskunder, vil jeg tro, men det er sikkert noe de har regnet på.

Jeg ringte DHL, og har sendt en saklig og grei redegjørelse til Europe Audio, slik at de er oppmerksomme på at DHL vil gi misfornøyde kunder.
    Jeg gjorde dem oppmerksomme på at totale fraktkostnader ble vesentlig dyrere enn antatt, slik at hvis de ville gi meg en god rabatt neste gang jeg handler så ville jeg sette pris på det, uten at jeg på noen som helst måte gir inntrykk av at dette er et krav.
    Jeg forespurte også alternativer til frakt, men har ikke mottatt noe svar fra Europe Audio i det hele tatt, så da utgår jo den leverandøren selvsagt, det er jo mange andre man kan kjøpe fra, både utenlands og her.

Oppsummert:

- Aldri bruke DHL
    - Inntil de svarer, finn en annen leverandør enn Europe Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det å gå retten sin vei på dette området vil være win win.
    I allefall tipse forbrukerombudet om at DHL har mange skjulte utgifter som ikke opplyses om verked på hjemmesidene deres eller ved bestilling.

Siden DHL har kontorer i Norge, så vil de nok på en eller annen måte være pliktig til å i allefall starte å opplyse om dette på hjemmesiden om ikke annet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    typiske avgfiter som fraktselskapene høyner i all evighet, vi betaler i gru men aksepterer uansett, som om det er en lov.
    de vet å utnytte intetanende kunder..
    sist jeg brukte dhl og posten til import betalte jeg rundt 50 og 70kr i fortollingsgebyr. at de nå skal kreve 217 og over 300 for en totalt automatisert prosess som krever null tid eller menneskelig innvolvering er ehm...patetisk, skadaløst, frekt...
    typisk norge.
    hadde vært morsomt å se hva man kunne få frem som privatperson mot et slikt krav..
    ærlig talt hadde jeg heller slått betjenten i ansiktet enn å loppet opp 340kr for et slikt gebyr, men gladelig betalt boten fra politiet i etterkant... haha! :P

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med einis at enkelte ting kan bli i overkant dyrt.. Men "svindel" er vel kanskje noe drøyt å kalle det. Eller?
    Handler man noe fra utlandet så er det som regel opp til en selv å sjekke kostnadene i det pakken passerer grensen til Norge. Veldig vanlig at utenlandske (nett)butikker har i vilkårene sine at lokale avgifter er kjøpers ansvar. Noe annet ville jo blitt totalt uoversiktlig for de. Er jo noen flere land i verden enn Norge..

Toll, tollbehandlingsgebyr, utleggsgebyr, moms etc er også rimelig selvforklarende bare i navnet:

Toll = Avgift (=staten bestemmer, avh av type produkt)

Moms = Avgift (=staten bestemmer. Gjelder både varer og tjenester. Frakt er en tjeneste og dermed skal også denne momsbelastes (om vareverdi>200))

Tollbehandlingsgebyr (= jobben transportøren er pålagt av staten å foreta for å sjekke om innholdet er tollpliktig eller ikke. Ingenting er gratis, så dette koster noe selv om det viser seg at pakken inneholder tollfrie varer. Selv DHL trenger inntekter for å betale sine ansatte.)

Utleggsgebyr: Transportøren forhåndsbetaler til staten moms/toll etc på vegne av mottaker. Denne tjenesten koster selvsagt også noe. Ingenting er gratis. Sannsynligvis rimeligere enn at myndighetene skal fakturere mottaker for jobben et halvår i etterkant (med vanlig fart innenfor det offentlige..)

Noen butikker (som nevnt av andre tidligere) har veldig gode avtaler med ulike transportører. Som gir kunden veldig oversiktlig prising fram til mottaker.
    Handler man fra butikker som ikke har fått til like gode avtaler med transportørene så syns jeg kanskje man er litt på bærtur om man henger ut transportøren som svindler..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Handler man fra butikker som ikke har fått til like gode avtaler med transportørene så syns jeg kanskje man er litt på bærtur om man henger ut transportøren som svindler..

Vell, det at en butikk tilbyr diverse transportmåter betyr ikke på noen som helst måte at det er butikken som er ansvarlig for de avgifter transportøren velger å ta.

Om man velger ca alle andre selskaper enn DHL, så vil pakken kun bli levert til landegrensen, og posten eller tollpost vil overta pakken derifra. Da vil kun "minimums" avgiften på tollbehandlingsgebyret komme samt alle andre statlige avgifter.

Men velger man DHL, så gir ikke de pakken til posten eller tollpost ved landegrensen, fordi de selv leverer pakker her i landet og har kontorer her. Noe som betyr at deres tollbehandlingsgebyr er noe som er fastsatt ifra DHL sin side (butikken har ingenting å si på dette punktet) som er mye høyere enn det staten krever som tollbehandlingsgebyr.

Så å kalle det svindel blir kanskje ikke helt rett, nei. Men siden det er en avgift som ikke er oppgitt noen som helst plasser, så er det fremdeles lureri og brudd på norske lover.
    Så forbrukerombudet ville ha likt en slik sak.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall

[...]

Tollbehandlingsgebyr (= jobben transportøren er pålagt av staten å foreta for å sjekke om innholdet er tollpliktig eller ikke. Ingenting er gratis, så dette koster noe selv om det viser seg at pakken inneholder tollfrie varer. Selv DHL trenger inntekter for å betale sine ansatte.)

Utleggsgebyr: Transportøren forhåndsbetaler til staten moms/toll etc på vegne av mottaker. Denne tjenesten koster selvsagt også noe. Ingenting er gratis. Sannsynligvis rimeligere enn at myndighetene skal fakturere mottaker for jobben et halvår i etterkant (med vanlig fart innenfor det offentlige..)
    Godt og forklarende innlegg. Det jeg synes er surest ved import, er at innslagsgrensa er så vanvittig lav, det har vel vært samme beløp i ca 30 år(!) også. Jeg har full forståelse for at transportøren tar betalt for jobben, men om man handler en vare som koster bare litt over 200kr, vil gebyret bli uforholdsmessig stort.
    Et godt eksempel er når jeg bestillte sykkelsete fra UK. Setet kostet 194kr, frakta kom på 42kr. Posten hadde beregnet mva av totalprisen på 236kr, så jeg fikk mva-krav på 59kr, og behandlingsgebyr på 108kr. Dvs. at mva/gebyr utgjorde 86% av varens verdi! Dette på tross av at posten er billigst på slike gebyr.

For min del ordnet det seg når jeg sendte spesifisert ordrebekreftelse slik at posten så at jeg hadde betalt 194kr for setet,da ble pakken frigjort.

Hadde mva-grensa vært på 1000kr, hadde gebyret vært på max 11% av varens verdi, og ikke nærmere 60%.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste innleggene her roter ting sammen.

Det er ikke toll på elektronikk, bare moms. Moms er den eneste avgiften som betales. Moms er 25% av varepris + frakt.

Grensen for moms er en varepris 200 kroner. Hvis varen koster 195 kroner, skal det ikke betales moms, selv om frakten koster mer enn varen (noe den gjerne gjør med private fraktfirmaer). Men om prisen er 195,- og frakten koster 190,-, skal det betales 25% moms av kr. 385,-.

Det er m.a.o. viktig at fakturaen/følgeseddelen er spesifisert, med adskilt varepris og frakt.

Fortollingsgebyr er fraktfirmaets betaling for å ordne med momsbetalingen. Det er firmaet som bestemmer hvor høyt gebyret er; ikke staten.

Det er mulig å fortolle selv, men det krever litt innsats. Et normalt fortollingsgebyr er rimelig, om man tenker på den tiden man selv vil måtte bruke på saken.

Det blir litt drøyt å snakke om "svindel" her -- alle fraktselskaper jeg vet om, oppgir priser nettsidene sine. Alle seriøse nettbutikker oppgir at avgifter i mottakslandet er kjøpers ansvar.

Så moralen er: Les kjøpsbetingelsene før dere kjøper!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men om prisen er 195,- og frakten koster 190,-, skal det betales 25% moms av kr. 385,-.
    Feil!
    Det skal ikke betales moms hvis prisen er under 200,- som er 195,- i ditt nevnte eksempel.
    Så eksempelet over er momsfritt, og det skal ikke betales noe utover hva en allerede har betalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Så å kalle det svindel blir kanskje ikke helt rett, nei. Men siden det er en avgift som ikke er oppgitt noen som helst plasser, så er det fremdeles lureri og brudd på norske lover.
    Så forbrukerombudet ville ha likt en slik sak.

Javel? Europe Audio skriver:

VAT and Duties for countries outside the European community.
    We charge no VAT or Import duties for orders outside the EU and our customer is responsible for payment of local import duties and VAT in their country of origin.

Dermed skulle vel de ha ryggen fri.

bumski

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •