Hjemmekino anlegg, ca 5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino anlegg, ca 5000

Er på jakt etter et hjemmekino anlegg til ca 5000. Hadde tenkt meg et med 5 små satelitter og 1 sub (har ikke plass til så veldig mye mer) og en receivere, for å gjøre det enkelt for alle i huset.
    Sitter nå med et slikt system, Eltax, men bassen er for spinkel og går ikke dypt nok og satelittene virker rett og slett ikke samkjørte... (vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare det...)
    Anlegget kommer til å bli brukt ca 50/50 mellom musikk/radio og film...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Er brukt utstyr eit alternativ?

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. I den prisklassen bør du kikke etter brukt...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli vanskelig på så lave budsjetter... Støtter forslaget om bruktkjøp, men det er jo vanskelig å skille gode kjøp fra dårlige.
    Synd jeg må beholde høyttalerne mine en stund til (av WAF- og CAF-hensyn)... Jeg er ganske fornøyd med mitt oppsett til film. Det omfatter høyttalerpakken Canton Movie 5-CX og Sony STR-DE475. Det burde være mulig å få et slikt oppsett brukt til under 5000,- inkludert kabler. Dessverre skal jeg ikke selge ennå, men kan fortelle at Canton småhøyttalerpakker spiller meget bra på film. Musikkgjengivelsen mangler en del på presisjon, men det fungerer greit til bakgrunnsmusikk. Jeg er i mitt oppsett mer fornøyd med høyttalerne enn med den lille Sony-receiveren, som skal skiftes ut i løpet av høsten.

Hva med å kikke etter gode tilbud fra kjedebutikkene? De selger jo ofte sammensatte pakker med receiver og høyttalere til en rimelig penge. Men pass opp for digre, slappe fronter...

Vil du kjøpe nytt, så ville jeg i denne prisklassen spart inn litt på receiveren og gått for en god 5.1 pakke små høyttalere og aktiv sub (slik jeg har i mitt oppsett). Den aktive subben vil nemlig gjøre at kravene til kraft i selve receiveren blir mindre, siden den avlastes i bassen.

Det finnes helt greie receivere fra f.eks. JVC til drøye 2000 kroner i nettbutikker. Da har du 3000 igjen til høyttalere. Der ville jeg sjekket ut Cerwin Vega AVS-5.1X, som er et komplett høyttalersett til veilledende 2998,- Tror det vil bli en enorm forbedring i bassen, og lyden henger sikkert bedre sammen enn med Eltax-settet. Cerwin Vega er relativt lavt priset om dagen, og du får mye moro for pengene. Ikke la deg skremme av at Cerwin Vega har rykte som bråkete partyhøyttalere. Selv om de ikke er 100% nøytrale, så spillert de musikalsk engasjerende, og partyfaktoren er sikkert litt lavere i dette oppsettet enn i CVs større gulvstående.

Ellers ville jeg gått for en gradvis oppgradering fra det du har. Hvis du kan bruke litt mer, så får du mye mer for pengene. Prøv å få en tusenlapp eller to for det gamle anlegget, så har du litt å gå på.

Lykke til!

EDIT: Jeg vil anbefale for fremtidig oppgradering å ha DVD-spilleren og surroundreceiveren som separate komponenter. Det går vel ikke helt klart fram hva du ønsker her, men hvis du ønsker å gå for integrert DVD-spiller og receiver i samme boks (såkalt DVD-receiver), så er komplette pakker mer aktuelt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen ville jeg vurdert HTIB1000 fra Yamaha.

Det er et sett som består av en god DVD spiller (DVDS550) og en god hjemmekino receiver (RXV350) pluss et satelittsett med subwoofer.

Det geniale med dette settet i forhold til andre ferdigpakker som kjedene selger er at det er mer oppgraderinsvennlig siden de bruker seperate komponenter.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er Kiss DVD-receiver med Jamo høytalere leveres fra www.mpx.no til 4 lapper. Den tar også DivX filer.

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electra:
    Takker

Peakman:
    Det HTIB1000 så interesant ut. Det må jeg kikke litt mer på...

roffe:
    Har kikket på Canton før, men jeg finner ingen som forhandler det merket, du sitter vel ikke med en lur link?
    Cerwin Vega setter så også veldig interesant ut, nå blir det litt research tenker jeg... Og hvem JVC receivere var det du tenkte på til ca 2000 ?

Til alle andre:
    Hadde tenkt å kjøpe et nytt anlegg, så brukt er vel egentlig ikke et alternativ... Greit å ha kjøpt det i en butikk hvis noe skulle slå seg vrangt.

Har kikket på PIONEER DCS313 ifra Elkjøp og Pioneer NS DV99 ifra Expert.
    Er disse noe å tenke på? Det som også er litt greit hvis jeg skulle kjøpe fra Elkjøp eller Expert så kan jeg høre på anlegget før jeg kjøper det.
    For at det skal passe inn i stua så må det nesten være små satelitter, noe ala det jeg linka til. Er heller ikke en ihugga entusiast som bare må ha det beste, spiller det bra og har en dyp og fin bass så er jeg veldig fornøyd.

Takker for alle svar !

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Som moderator ser jeg nå at dette EGENTLIG er en Produkt- og prisjakt. Jeg flytter derfor hele greia, så kan vi omtale priser og forhandlere litt friere uten å bryte med forumets regler.]
    Jeg har ikke sett noen som er offisiell forhandler av Canton. Jeg kjøpte mitt sett hos den lokale Euronics-butikken. Ellers tror jeg ikke det er noen som har ene-agenturer som detaljister på Canton. Det greieste er å oppsøke din lokale forhandler og be dem bestille fra importør. Men nyprisene ligger nok litt over ditt budsjett. Mitt sett kostet vel omtrent 3500 for et par år siden.

Det er et par modeller av JVC-receivere fra komplett.no til 2195,- De har fullstendig urealistiske spesifikasjoner på effektsiden, men JVC lager ganske robuste ting som er til å stole på, ihvertfall i forhold til prisen. Har to stykker som har anskaffet Eltax-produkter i nærmiljøet, og begge har hatt funksjonstrøbbel med disse produktene. Anbefaler IKKE Eltax-elektronikk til noen! :?

Personlig synes jeg man bør komme seg opp i prisklassen 3000-4000 kroner for å få noe godt nybegynnerutstyr på receiver-siden. Slenger man inn 4000-6000 til høyttalere, så begynner det å hjelpe.

Min anbefaling på nybegynnerutstyr til deg blir høyttalersettet Cerwin Vega AVS-5.1X til 2998,- fra hifiklubben, drevet av en Yamaha Receiver RX-V550RDS som du får til 3995,- fra komplett.no. Da er vi oppe i 7000,- kroner. Legger du på en tusenlapp, får du RX-V650RDS som har innbygget romkorreksjon også, men da vet jeg ikke helt hvem som er forhandler. Regn også med ca en tusenlapp til greie kabler. Du trenger faktisk rundt 20-30 meter høyttalerkabel til 5 høyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jo ut som et greit oppsett, men da inkluderer ikke det DVD spiller, noe som jeg gjerne skulle hatt. Da er vel egentlig Yamaha HTiB 1000 litt mer aktuelt eller Cerwin Vega AVS-5.1X + JVC Receiver RX-5040B + en DVD spiller. Hadde tenkt jeg skulle holde meg til en 5-6000,- ikke noe mer.
    Men som sagt så er jeg heller ikke ute etter det råeste, 50/50 fordelt mellom musikk og film. Bare ha noe som har bra lyd i satelittene og litt trøkk i bassen så er jeg fornøyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På DVD-spiller-siden kan du kjøpe noe fra kampanjene på Elkjøp/Expert eller noe slikt. Lyden går uansett digitalt, så det vil være receiveren som er viktigst der. På bildesiden funker det meste greit, så lenge du bruker RGB-scart (går ut fra at du har TV som takler det).

Panasonic DVDS24EGS til 895 på Elkjøp er et alternativ,
    Sony DVP-NS330 til 799 fra mpx.no er et annet.

Anbefaler at du kjøper et kjent merke (styr unna Eltax, Matsui, Mustek, Medion, Sontach, Mark etc.). Det gir sikkerhet rundt spesielt driftsikkerhet og service-apparat. Til disse prisene (under 1000) er det nemlig slike ting som først blir skadelidende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.
    Men tror du Cerwin Vega AVS-5.1X + JVC Receiver RX-5040B + en Dvd spiller er et dugende valg ?
    Har litt lyst på det Cerwin Vega settet...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Okay.
    Men tror du Cerwin Vega AVS-5.1X + JVC Receiver RX-5040B + en Dvd spiller er et dugende valg ?
    Har litt lyst på det Cerwin Vega settet...
    Ja, jeg tror det kan bli bra i forhold til ditt budsjett.
    Når det gjelder receiveren, så sier jo hifiklubben dette om kravene som settes til dette av høyttalerne:
    AVS 5.1X er - på tross av den kompakte størrelsen - laget for å tåle mye. I tillegg er det lett å drive, noe som betyr at systemet kan brukes med en relativt liten hjemmekinoforsterker. Skal du ha det absolutt beste ut av dette systemet anbefales likevel det å bruke en kraftigere modell. Selv de små satellittene tåler rimelig mye effekt, og vil bare spille bedre med mye krefter bak seg!
    Så konklusjonen er at systemet er lett å drive - de små satellitene gir bra med lyd fra selv en liten forsterker. Men med så rimelige komponenter inngås det kompromisser. Du vil nok få mer ut av systemet med en bedre receiver. Uansett vil du få en lettbetjent receiver av et kjent merke. Høyttalerne er små og vil kunne drives fint av dette. Lyden vil altså bli bra, og 100W subwoofer fra Cerwin Vega vil høres! Dette kommer til å duge noen år. Kravet om mer raffinert lyd kommer nok etterhvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det sikkert dette
    Tenker nok at kravet om bedre lyd kommer etterhvert, men da håper jeg at budsjettet strekker til litt mer

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det sikkert dette
    Tenker nok at kravet om bedre lyd kommer etterhvert, men da håper jeg at budsjettet strekker til litt mer
    Bare en tanke siden du likevel blir nødt til å kjøpe dette fra ulike forhandlere:

Kjøp Cerwin Vega-settet FØRST! Jeg synes ærlig talt ikke at JVC-receiveren nødvendigvis er så store oppgraderingen hvis Eltax-DVDreceiveren din faktisk virker. Det KAN jo hende at du er fornøyd med å oppgradere bare høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært en mulighet det, men det anlegget jeg allerede har skal ut på hytta så da blir jeg nødt til å kjøpe en ny receiver.
    Og den jeg allerede har er en med alt-i-et, Dvd, radio og forsterker i en og samme boks...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært en mulighet det, men det anlegget jeg allerede har skal ut på hytta så da blir jeg nødt til å kjøpe en ny receiver.
    Og den jeg allerede har er en med alt-i-et, Dvd, radio og forsterker i en og samme boks...
    OK! Da tror jeg det du har tenkt blir bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •