Stereoanlegg (og tv) for student

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoanlegg (og tv) for student

Hei på dere.

Jeg er ny på forumet, håper jeg har truffet riktig kategori og at dere ikke er alt for lei "Jeg skal ha meg nytt anlegg..."-tråder.

I forbindelse med at to av de jeg deler leilighet med flytter ut, forsvinner også tv og stereoanlegg.
    Ettersom dette er ting jeg har liten peiling på håper jeg å få litt hjelp her.

Oppsettet vi har hatt til nå(og som forøvrig fungerer greit for meg) er
    - TV: Viewpia 32" LCD-tv
    - DVD-spiller: Herman Kardon DVD 26
    - NAD Stereo Integrated Amplifier C 320BEE
    - Dali Concept 6 gulvhøyttalere

TV:
    Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg et litt bedre TV av LCD type. Størrelse kan være et sted mellom 32"-37". Bør det være en kjent merkevare?

DVD-spiller:
    Tenker at Blueray har kommet for å bli og da er det kanskje like greit å investere i en Blueray-spiller. Kommer til å spille av CDer på denne. Trenger jeg legge mye penger i en slik en?

Erstatter for NADen:
    Her vet jeg særdeles lite. Hva jeg kan bruke og hva den bør ha. Lyd inn vil bli TV-dekoder, bluerayspiller og to ekstra lydkilder. Ser for meg at denne sikkert blir litt dyr?

Høyttalere:
    Her kommer også min manglende kompetanse innen lyd fram. Jeg ser for meg at det beste er et par gulvstående høyttalere eller at jeg kjøper et lengre tv-bord og har to stativhøyttalere(uten stativ) stående ved siden av tven.
    Leste et sted at jeg burde oppgi hva slags musikk jeg hører på; det vil nok bli litt av alt – med mest tyngde på rock og pop og minst tyngde på blues. Jeg vet ikke om det har noe å si, men stua er vel på ca. 40 kvadratmeter.

Jeg er ingen lyd-fanatiker som kommer til å bruke mye penger på dette, men jeg setter stor pris på god lyd og et anlegg som ser pent ut. Derfor henvender jeg meg her for hjelp.
    Ettersom jeg er student begrenser det seg hvor mye jeg kan investere i dette, men jeg ser totalt for meg et sted mellom 8000 og 12000 kr. Håper det er gjennomførbart.

Håper noen på dette forumet kan hjelpe meg :-D
    Blir svært glad for all hjelp!

Hilsen Lars

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk eller film det som er det viktigste?

For max budsjettet ditt på 12000 for du gode brukte stereo muligheter, evnt reciver og et par høytalere og senere bygge på.

Hvis du ikke vil ha burkt, skaff deg onkyo 707 eller H/K 260 og sjekk surround.no
    De har et par gode surround pakker for budsjettklassen

Og velkommen skal du være

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Musikk eller film det som er det viktigste?

For max budsjettet ditt på 12000 for du gode brukte stereo muligheter, evnt reciver og et par høytalere og senere bygge på.

Hvis du ikke vil ha burkt, skaff deg onkyo 707 eller H/K 260 og sjekk surround.no
    De har et par gode surround pakker for budsjettklassen

Og velkommen skal du være
    Takk for svar :-D

Jeg tror musikk vil bli det primære.

Når det gjelder surround vs. stereo så tror jeg at jeg kommer til å gå for stereo. Litt fordi det som sagt er musikk som er primært, litt fordi jeg tror jeg får mer for pengene ved kjøp av stereo(?) og litt fordi det vil kreve litt å få rigget i stand surroundanlegg slik stua er bygd.

Skal sjekke ut onkyo 707 eller H/K 260

Har egentlig ikke gjort meg opp noen tanker om bruktkjøp. Er det et stuerent marked i Norge?
    Har god erfaring med bruktkjøp av fotoutstyr, men det ender også der...

- Lars

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det stereo du skal ha, så skal la andre gi tips, men har selv kjøpt flere ting her. Gått fint hver gang.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!
    Veldig fin beskrivelse av dine behov, det gjør det lettere å hjelpe. Hadde alle vært like flinke hadde kanskje man ikke blitt så lei av denne typen tråder.

Mine inspill:

TV - kjøp merkevare. Samsung og Philips er gode på LCD til ok priser, det finnes enda billigere saker, men man får som regel det man betaler for.

Denne har jeg sett hjemme hos flere og virker som en ok TV med digitale signaler inn: Komplett.no - Samsung 37" LCD-TV LE37B535
    Det vil si at du bør får deg en digital tv-tuner med HDMI utgang.

LYD - Bruktmarkedet gir svært mye for pengene på lydsiden. Kjøper man av entusiaster er tingene pent behandlet. LYD produkter blir generelt mye saktere utdatert en annen elektronikk, med enkelte unntak.
    Dette forutsetter dessverre at du vet hva du ser etter.

En stereoforsterker vil gi mest kraft og renest lyd på musikk. En brukt NAD C372 kan være et godt valg.

En reciever mangler litt strømstyrke og er generelt mattere i lyden, men jeg tror du kan blir fornøyd med en slik. Disse behandler både lyd og bilde, digitalt eller analogt slik at du kan koble alt til denne og kun bruke en kabel til tven. Med en slik kan du oppgradere til surround sener og koble til absolutt alt av lydkilder.
    Jeg ville gått for en DENON AVR-2310 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben eventuelt lillebroren for å spare penger DENON AVR-1910 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Og som høyttalere hadde jeg valgt brukte Klipsch, B&W eller Dali. De har litt forskjellig spillestill, men alle er gode høyttalerprodusenter.

Skal du ha nye må du se på merker som Dynavoice, Proson, QLN, XTZ.
    Sjekk Surround.no - Høyttaler spesialisten

Om du går for reciever, er det viktig at du velger høyttalere som ikke er for tungdrevne. Spør her om du finner noen og er usikker på om de kan være noe tess.
    TV ca 4000
    Reciever 2700
    Høyttaler 2-4000.
    BD = 1000kr

Og glemte selvfølgelig at du skal ha Blu-Ray også... Da må du ihvertfal justere ned på Reciever til Denon 1900

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben.no er utsolgt for nevnte Denon-receivere. Det kommer nye modeller i juni. Hvis det er noen som tilfeldigvis vet om andre steder man kan skaffe Denon AVR-1910 til ca. 3000 kr, så hadde det vært hyggelig å vite.

Denon-forsterkerene i budsjettsegmentet synes å være utsolgt over alt, og det er jo litt merkelig hvis de faktisk har tenkt å ta en pause fra dette markedet i hele to måneder før de kommer med noe nytt. De har åpenbart et problem med å imøtegå forespørselen.

Denon 1911 kommer i juni, og det skal være kjent at denne vil ha hdmi 1.4a, usb-tilgang til ipod - og det er stort sett alt. Pleier typisk Denon å gjøre oppgraderinger på lydfronten også ved lignende oppgraderinger? Og hvor langt i forveien pleier Denon å gå ut med veiledende priser? Noen som har fulgt med på dette før?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et godt svar!

Jeg har heldigvis litt tid på meg; skal prøve å ha alt i hus til slutten av august. Pleier det å være en spesiell tid på året hvor prisene er ekstra lave? (eks. juletilbud; tv tilbud før tour-de-france, etc.)

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    TV - kjøp merkevare. Samsung og Philips er gode på LCD til ok priser, det finnes enda billigere saker, men man får som regel det man betaler for.

Denne har jeg sett hjemme hos flere og virker som en ok TV med digitale signaler inn: Komplett.no - Samsung 37" LCD-TV LE37B535
    Det vil si at du bør får deg en digital tv-tuner med HDMI utgang.
    Da blir det merkevare-tv. Det apparatet frista, men klarer ikke å se om det har scart-inngang, men det finnes kanskje overganger som tv-tuneren kan gå via inntil jeg får oppdatert tuneren.

LYD - Bruktmarkedet gir svært mye for pengene på lydsiden. Kjøper man av entusiaster er tingene pent behandlet. LYD produkter blir generelt mye saktere utdatert en annen elektronikk, med enkelte unntak.
    Dette forutsetter dessverre at du vet hva du ser etter.
    Her får jeg kanskje bare ta tiden til hjelp. Forhåpentligvis dukker det opp både høyttalere og stereoforsterker/reciever :-D

En stereoforsterker vil gi mest kraft og renest lyd på musikk. En brukt NAD C372 kan være et godt valg.

En reciever mangler litt strømstyrke og er generelt mattere i lyden, men jeg tror du kan blir fornøyd med en slik. Disse behandler både lyd og bilde, digitalt eller analogt slik at du kan koble alt til denne og kun bruke en kabel til tven. Med en slik kan du oppgradere til surround sener og koble til absolutt alt av lydkilder.
    Hmm, her merker jeg at min sviktende kunnskap om lyd slår til. hehe..
    Reciever: Hva er styrken til en slik en? Hvorfor ikke bare ha signaler fra tv-tuner og DVD/Blueray rett inn i TVen? Skjønner at det med surround kan være en sterk fordel.
    Med mattere lyd og mangler i strømstyrke - vil jeg høre dette? Noe sier meg at jeg nok ikke kommer til å gjøre det...
    Vil det ha noe å si for høyttalerne?

Mulig stereoforsterker er like greit for min del. Forstår at dette er noe jeg selv må bestemme meg for, men manglende kompetanse kolliderer med

Og som høyttalere hadde jeg valgt brukte Klipsch, B&W eller Dali. De har litt forskjellig spillestill, men alle er gode høyttalerprodusenter.
    Her er jeg mildt sagt usikker på hva jeg skal kjøpe, men takk for gode tips. Veldig greit å vite litt om hvilke merker en skal se etter.

Om du går for reciever, er det viktig at du velger høyttalere som ikke er for tungdrevne.
    Hva vil det si med tungdrevne høyttalere?
    "Sprenges" høyttalere lettere med reciever?

BD = 1000kr
    Hehe... Skylder nok en gang på manglende kompetanse...
    Er BD det samme som lyd- og bildekabler?

Ser at dette ble mange nye spørsmål :-?
    Men satser på at jeg med tid å stunder får litt innsikt..

- Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD = Blu-ray.

Tungdrevne høyttalere vil si høyttalere som trenger ganske mye strøm for å drives og trenger dermed en større forsterker. Sånn enkelt forklart.

Som det virker så blir det musikk som er fokus og da hadde jeg droppet tanken om receiver og bare kjørt på med en stereo forsterker.

Edit: Av de rimeligere modellene ser jeg Dynavoice har fått mye skryt, men dette er kun hva jeg har lest, har aldri hørt de selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Blueray-spiller:

I hvilken prisklasse bør jeg legge meg?
    Om det er ok å kjøpe brukt, er dette kanskje like bra.

Hva tror dere om denne?
    NAD T557 Blu-ray spiller - FINN Torget

- Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lma
    Angående Blueray-spiller:

I hvilken prisklasse bør jeg legge meg?
    Om det er ok å kjøpe brukt, er dette kanskje like bra.

Hva tror dere om denne?
    NAD T557 Blu-ray spiller - FINN Torget

- Lars
    Den ligger jo på 3500,- ny ca så var ikke noen dårlig pris det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    BD = Blu-ray.
    Hehe, takk for oppklaring

Tungdrevne høyttalere vil si høyttalere som trenger ganske mye strøm for å drives og trenger dermed en større forsterker. Sånn enkelt forklart.
    Aha - da er henger jeg litt med. Er det noe jeg kan lese meg til om jeg finner høyttalere? Er det en verdi som angir dette?
    Hehe, nå føler jeg meg en tanke dum...

Som det virker så blir det musikk som er fokus og da hadde jeg droppet tanken om receiver og bare kjørt på med en stereo forsterker.

Edit: Av de rimeligere modellene ser jeg Dynavoice har fått mye skryt, men dette er kun hva jeg har lest, har aldri hørt de selv.
    Hmm, forstår.

Jeg tror jeg ikke kommer til å trenge en reciever mtp. surround.
    Hvilke andre argumenter er det da som tilsier at jeg skal ha reciever?
    Har prøvd å lese litt rundt - gir reciever bedre bilder på vanlig tv og DVD samtidig som det er helt ok på lyd?

- Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aha - da er henger jeg litt med. Er det noe jeg kan lese meg til om jeg finner høyttalere? Er det en verdi som angir dette?
    Hehe, nå føler jeg meg en tanke dum...
    Står følsomhet og gitt db.

For eksempel på dali concept 6 står det i spesifikasjonene. Følsomhet : 91 dB

Dette vil si at den spiller 91db høyt ved 1watt, 1 meter unna.

91 db er vel sånn mitt på tre. Er de nede i 88db osv så krever de som regel en ganske kraftig forsterker.

MEN selvom en høyttaler har høy følsomhet kan det fortsatt hende den trenger en kraftig forsterker for å yte det den kan. Derfor er egentlig dette litt vanskelig å vite noen ganger.

(Beklager hvis det blir litt dårlig forklart)

Hmm, forstår.

Jeg tror jeg ikke kommer til å trenge en reciever mtp. surround.
    Hvilke andre argumenter er det da som tilsier at jeg skal ha reciever?
    Har prøvd å lese litt rundt - gir reciever bedre bilder på vanlig tv og DVD samtidig som det er helt ok på lyd?

- Lars
    Så lenge du har blu-ray spiller (som også oppskalerer DVD) får du ikke noe bedre bilde ved bruk av receiver nei. Receiver er vel primært med tanke på surround. Ellers er vel stort sett fordelen at de har gode tilkoblingsmuligheter og at du kun trenger en kabel opp til TV'en.

Som jeg kan se det til ditt behov så trenger du egentlig ikke (som jeg kan se) noen av funksjonene en receiver gir som du ikke får av en stereo forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- Lars
    Nei du får ikke bedre bilder på vanlig tv eller dvd med en reciever.
    Den BD-spilleren gjør jobben med å lage best mulig dvd-bilde.

Det en reciever gjør som ikke en vanlig stereoforsterker gjør er at den er laget for surround, og at du kan koble til alt av lyd og bilde-produkter til den.

Så man må bare vurdere hva man vil ha.
    Best lydkvalitet i stereo i rimelige klasser, da går man for en stereoforsterker.
    Hvis du har planer om å bygge ut til surround senere, så er det jo kanskje lurt å dra på en Hifi-butikk og høre om du synes lyden fra en reciever høres ok ut for ditt bruk.

Da slipper du å kjøpe ny reciever senere dersom du ombestemmer deg.

Per dags dato har jeg et lite mini-surround anlegg i stua, men når jeg skal kjøpe et ordentlige anlegg om et par år, ja da går jeg for stereo. Vil ikke ha masse kabler og høyttalere overalt i stua.
    Da føler jeg man bør ha et eget rom til det om man ikke er veldig god på å gjemme kabler i vegger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står følsomhet og gitt db.

For eksempel på dali concept 6 står det i spesifikasjonene. Følsomhet : 91 dB

Dette vil si at den spiller 91db høyt ved 1watt, 1 meter unna.

91 db er vel sånn mitt på tre. Er de nede i 88db osv så krever de som regel en ganske kraftig forsterker.

MEN selvom en høyttaler har høy følsomhet kan det fortsatt hende den trenger en kraftig forsterker for å yte det den kan. Derfor er egentlig dette litt vanskelig å vite noen ganger.

(Beklager hvis det blir litt dårlig forklart)
    Tusen takk, supert forklart - da er jeg litt klokere.

Så lenge du har blu-ray spiller (som også oppskalerer DVD) får du ikke noe bedre bilde ved bruk av receiver nei. Receiver er vel primært med tanke på surround. Ellers er vel stort sett fordelen at de har gode tilkoblingsmuligheter og at du kun trenger en kabel opp til TV'en.

Som jeg kan se det til ditt behov så trenger du egentlig ikke (som jeg kan se) noen av funksjonene en receiver gir som du ikke får av en stereo forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Nei du får ikke bedre bilder på vanlig tv eller dvd med en reciever.
    Den BD-spilleren gjør jobben med å lage best mulig dvd-bilde.

Det en reciever gjør som ikke en vanlig stereoforsterker gjør er at den er laget for surround, og at du kan koble til alt av lyd og bilde-produkter til den.

Så man må bare vurdere hva man vil ha.
    Best lydkvalitet i stereo i rimelige klasser, da går man for en stereoforsterker.
    Hvis du har planer om å bygge ut til surround senere, så er det jo kanskje lurt å dra på en Hifi-butikk og høre om du synes lyden fra en reciever høres ok ut for ditt bruk.

Da slipper du å kjøpe ny reciever senere dersom du ombestemmer deg.

Per dags dato har jeg et lite mini-surround anlegg i stua, men når jeg skal kjøpe et ordentlige anlegg om et par år, ja da går jeg for stereo. Vil ikke ha masse kabler og høyttalere overalt i stua.
    Da føler jeg man bør ha et eget rom til det om man ikke er veldig god på å gjemme kabler i vegger

Takk for svar begge to!

Da ser det ut til at jeg går for stereoforsterker. Spesielt hvis det er slik jeg har fotstått; at jeg får bedre lyd til en litt lavere pris.

Jeg ser ikke for meg at det blir surround, tror for min del at det er noe jeg venter med til jeg har et eget rom til slikt. Stua mi egner seg dårlig til det.

Kom gjerne med innspill på hva jeg bør kjøpe for å få en best mulig pakke.
    Jeg må si meg imponert over all hjelpen og kompetansen her; tusen takk! :-D

- Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å anbefale noe konkret egentlig, da mange høyttalere kan være like gode, men med litt forskjellig type lyd. Siden du er student regner jeg med du bor ganske sentralt, så da anbefaler jeg deg å ta en lytterunde i diverse hifi butikker. Finner du noen du liker spesielt godt kan du jo nevne de her så vet vi hvilken lyd signatur du liker best.

Hvis du ikke har noe imot det anbefaler jeg deg absolutt å kjøpe brukt, for da får du nesten alltid veldig mye mer for pengene.

Noen kandidater kan være:

Dynavoice F6
    Dali Concept 6
    Klipsch Rf52 (Finner også noen rimeligere modeller av klipsch, men Rf52 er vel den beste innenfor budsjett hvis du finner ett par brukt.)
    Proson har også noen modeller som kan være aktuelle.
    Xtz

Selv er jeg veldig fan av Klipsch da jeg liker den dynamiske lyden disse leverer med mass punch! Av de andre modellene jeg nevner har jeg kun hørt noe dyrere XTZ modeller og disse (i mine ører) er kanskje mer til "roligere" og har kanskje litt "klarere" lyd, men ikke like mye punch.

Sjekk ut Kart - L-Sound AS for hvis du vil se på div klipsch.

Og Surround.no - Høyttaler spesialisten for å se de øvrige modellene jeg nevnte.

Ellers som sagt følg med på brukt markedet. Virker jo som du har ganske god tid så da er det jo store muligheter for å gjøre ett kupp hvis du følger litt med.

Velkommen til forumet forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

nå blir det en post om

Stereoforsterkere
    Jeg har nå tittet en stund rundt om på nett og funnet litt forskjellige kandidater.
    Hva tror dere om disse:

- NAD C315BEE
    - CAMBRIDGE Azur 340A SE Integrert forsterker
    - NAD C326BEE Integrert forsterker
    - CAMBRIDGE Azur 650A Integrert forsterker
    - Yamaha AX-497B

Jeg er usikker på hva jeg egentlig trenger her. Hvilke av disse gir meg mest for pengene?
    I utgangspunktet så er det bra om det ikke blir for dyrt.

Andre forslag i 3000 kr-klassen(+/-) er velkomne

- LM

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere skal du ha?

Dette er vesentlig for at du skal få riktig matching med forsterker. Riktig match med høyttalere og forsterker er veldig viktig for å få frem golyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere skal du ha?

Dette er vesentlig for at du skal få riktig matching med forsterker. Riktig match med høyttalere og forsterker er veldig viktig for å få frem golyden.
    Det har jeg ikke tenkt over. Tenkte jeg skulle starte et sted og at forsterkere var et greit sted å starte. Mulig det blir feil?
    Bør en heller starte med høyttalere?

- Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke tenkt over. Tenkte jeg skulle starte et sted og at forsterkere var et greit sted å starte. Mulig det blir feil?
    Bør en heller starte med høyttalere?

- Lars
    Hmm.. når man starter fra scratch er det egentlig vanskelig å begynne med noen av delene. Da bør man heller ta med begge deler i vurderingen med engang.

Edit: Selv hadde jeg vel først startet med å funnet de høyttalerene som passet min musikk smak og hvordan jeg selv synes det skal låte. Deretter funnet forsterker som matcher bra til de høyttalerene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •