Stereoanlegg + Blu-Ray til 25-30000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoanlegg + Blu-Ray til 25-30000

Hei,

Jeg er ute etter et stereoanlegg hvor jeg også kan spille av Blu-Ray-filmer til en pris på mellom 25000-30000,- alt inkludert. Jeg skal mest bruke det til å høre på musikk, men jeg vil også se en film nå og da. Jeg må tilføye at jeg er nybegynner når det gjelder hi-fi, så det er nok mye jeg ikke kan ennå.

Jeg er i utgangspunktet ute etter et "analytisk" lydbilde, og jeg har ikke behov for veldig mye bass og trykk, selv om det helst bør være litt. Jeg hører på mye forskjellig musikk, men kanskje mest musikk som Frank Zappa og Steely Dan. Jeg har en stue som er formet som et rektangel, og høyttalerne vil måtte settes "på tvers" (altså med ryggen mot en langsidevegg, slik at lyden kommer ut i den korte retningen) grunnet konstruksjonen. Det er ca. 3,5 m fra vegg til vegg langs den korte siden.

Etter litt leting har jeg funnet et forslag med utgangspunkt i Hi-Fi-klubbens utvalg. Jeg blir glad for noen meninger om dette:

Høyttalere: Dali Ikon 6 (9996,-)
    Forsterker: Denon PMA-1500AE (7998,-)
    Avspilling: Denon DVD-3800BD (ned fra 17998,- til 9998,-)

Imidlertid tror jeg kanskje disse høyttalerne er for store for min stue - men jeg kommer jo kanskje til å flytte til et sted med gunstigere stue. Kan det være en ide å gå for et par Ikon 2, og føye til en subwoofer senere hvis jeg flytter - og lar det seg gjøre med forsterkeren over? Kan jeg få mer for pengene hvis jeg kjøper CD- og Blu-Ray-spiller separat? Vil kombinasjonen over gi meg lydbildet jeg er ute etter?

Videre mangler jeg nok litt oversikt over det som ikke forhandles av Hi-Fi-klubben, og forslag som inkluderer produkter som selges av andre kjeder vil være til stor nytte. Håper dere kan gi noen råd!

(Endring: Rettet opp noe upresist).

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. Her er noen komponenter jeg mener du vil bli veldig fornøyd med. Tenkte du kunne bruke Blu-ray til cd spiller. Noe LX52 funker meget godt til.
    Har ikke lagt med kabler, da jeg ikke visste hva du hadde for noe. Om du ikke har noe, så trenger du: Høytaler kabler, hdmi og et sett rca.

Pioneer BDP-LX52 Blu-ray spiller | Soundgarden

Hegel H100 USB Integrert forsterker | Soundgarden

System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer Ikon 6 så hadde jeg tatt meg en tur på Hifi Klubben og hørt på de først, for de kan være litt skarpe i toppen. Spesielt hvis man parrer de med forsterk fra Denon.

Har hørt folk som har hørt de på NAD elektronikk som har vært fornøyde.
    Eventuelt så kan du jo sjekke ut Marantz som er litt varmere i klangen.

Når det gjelder den BD-spilleren du linket til, så er den sikkert veldig god også på musikk/cd, men den begynner å bli litt "gammel". Dette var første BD-spilleren Denon laget. Vil du ha en Denon spiller kan du feks sjekke ut 2010BD som mange her på forumet er fornøyd med. (Se egen tråd under DVD/BD-spillere).

Du er kanskje i hovedsak ute etter et oppsett med noenlunde lik design/merke på forsterker og bd-spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til begge for raske svar!

kftosberg: Takk for anbefalingene. Jeg trodde at man måtte lenger opp i pris enn dette for å få en Blu-Ray-spiller som også fungerer godt som CD-spiller, men da har jeg kanskje tatt feil. Det stemmer at jeg ikke har noen kabler, og jeg får høre at man som en tommelfingerregel bør bruke 10% av beløpet på kabler. Stemmer det?

Jeg ser at forsterkeren er den dyreste komponenten i oppsettet. Er det vanlig å kjøpe en forsterker som utgjør vel halvparten av den totale prisen? Kan man finne en forsterker som gir nesten samme ytelse til en lavere pris (f.eks. 10 000), og hva vil jeg da tape på det?

Jeg lurer også på om du har noen tanker når det gjelder høyttalerne i forslaget ditt og størrelsen på rommet mitt.

Eirik84: Jeg har lest (jeg tror det var i en annen tråd her på forumet) at lyden fra disse høyttalerne kan bli litt skarp med Denon-forsterkere, men samtidig var et liknende oppsett (riktignok med Ikon 5) "årets anlegg" et sted jeg ikke kan huske. Dermed tenkte jeg at det kanskje ikke var noen grunn til bekymring likevel. Er det noen bestemte modeller fra NAD og Marantz du kan anbefale?

Når det gjelder spilleren, vet jeg ikke helt hva det innebærer at den er gammel. Vil jeg merke at det vil gå dårlig på noen måte? Jeg kan tenke meg at nyere modeller har kortere oppstartstider, men det betyr ikke så mye for meg. Er det noe annet som ikke er så bra? Jeg skal også sjekke ut spilleren du nevner, så takk for det tipset.

Hva angår design og merke kommer det i andre rekke. Det er selvfølgelig et pluss om det hele tar seg godt ut, men jeg tror nok ytelsen kommer i første rekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett at noen har syntes Ikon 6 har låtet bra med denne:
    NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Da har du i alle fall mer enn nok effekt også..

Her har du en BD-spiller i samme design. Har dog ikke hørt denne selv.
    NAD T577 Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har tenkt til å bygge kino i toppklassen så ville jeg tatt en mye billigere Blu-ray spiller og heller kjøpt en litt grommere forsterker og en god dac

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eirik84: Jeg skal sørge for å få hørt på disse modellene fra NAD når jeg drar for å prøvelytte.

BoGGis: DAC er en komponent som gjør digitale lydsignaler til analoge, hvis jeg har forstått riktig. Når du nevner det, er jo dette noe jeg kanskje vil kjøpe uansett, i tilfelle jeg vil ha lyd fra PC-en også. Er det noen bestemte modeller du vil anbefale her?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fourmyle
    DAC er en komponent som gjør digitale lydsignaler til analoge, hvis jeg har forstått riktig. Når du nevner det, er jo dette noe jeg kanskje vil kjøpe uansett, i tilfelle jeg vil ha lyd fra PC-en også. Er det noen bestemte modeller du vil anbefale her?
    Jeg har ikke noe særlig erfaring med DAC'er da jeg bruker PCI lydkort istedet, men I de snille prisklassene er det såvidt jeg vet Cambridge DACmagic, Abrahamsen DAC og Beresford DAC som gjelder Ellers er det mye å velge i, bla. De dyrere Benchmark DAC1 og jeg mener også at Xindak har en spennende med rørtrinn.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke så mye av markedet som mulig før du kjøper Er mange gode kjøp på feks. Nettbutikker rundt her i landet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også du skulle vurdere Cambridges nye universalspiller, 650BD. Foruten Blu-ray, DVD og CD, spiller den SACD og DVD-A. Den har mye av innmaten felles med den kritikerroste spilleren til Oppo.

Er enig med dem som anbefaler separat DAC, siden det åpner for andre musikkilder enn CD. I tillegg til DACene som er nevnt, finnes det flere rimelige kinesiske modeller å få tak i via eBay. Noen av disse får svært god omtale i diverse nettfora, men er sjelden anmeldt av "vestlige" hi-fi-blader, siden disse gjerne vil ha en lokal importør å forholde seg til.

("Kinesisk" betyr ikke rør i DAC-sammenheng. For meg blir det absurd å plusse en slik forvrengningskilde på digitale kilder.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BoGGis: Takk, jeg skal sjekke litt rundt. Jeg kom på at en kamerat viste meg en DAC som jeg tror var Cambridge for en stund siden, men det låt ikke helt topp. Kanskje det var noe feil med innstillingene? Uansett skal jeg prøve å finne ut av det.

Fahnsen: Jeg skal prøve å få hørt spilleren fra Cambridge når jeg er innom forretningen. Når det gjelder "kinesisk" DAC er det to måter å tolke det du skriver - "ikke rør" som i "uten rørtrinn" slik BoGGIs nevner at en modell fra Xindak har, eller "ikke rør" som i "styr unna" Hvilken er det du mener?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •