import av hjemekino fra USA til eget bruk og salg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

import av hjemekino fra USA til eget bruk og salg

ettersom jeg har forstått, er de fleste produkter av nyere dato kompatible med 110 og 220 volts strømnett, så da tar jeg kjangen på å bestille noe småtteri fra statene, men er det MVA og toll uansett? hva må jeg regne med å betale i norske avgifter om jeg bestiller meg et anlegg?
    Er det 25% mva og 10.7% toll på disse varene også selv om jeg importerer til eget bruk?

Og så er det noe jeg har tenkt litt på.. Jeg kunne tenkt meg å tatt inn varer, og selge videre med en liten fortjeneste, men da kommer jeg inn under regelverket til staten, og må i utgangspunktet danne firma.

Men hva om jeg bestiller et anlegg til meg selv, har det en uke, eller måned, og så selger det, kjøper meg nytt og tar samme metode igjen?
    Slik jeg ser det, kjøper jeg inn til eget bruk, selger varen etter en stund som brukt, og kan da levere et nesten nytt produkt til en betydelig lavere pris enn i norge, OG slippe å gi 5 års garanti?

Er det mulig å gjøre det sånn, eller sitter jeg bare å fantaserer nå ?:-?

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vishion
    ettersom jeg har forstått, er de fleste produkter av nyere dato kompatible med 110 og 220 volts strømnett, så da tar jeg kjangen på å bestille noe småtteri fra statene, men er det MVA og toll uansett? hva må jeg regne med å betale i norske avgifter om jeg bestiller meg et anlegg?
    Er det 25% mva og 10.7% toll på disse varene også selv om jeg importerer til eget bruk?

Og så er det noe jeg har tenkt litt på.. Jeg kunne tenkt meg å tatt inn varer, og selge videre med en liten fortjeneste, men da kommer jeg inn under regelverket til staten, og må i utgangspunktet danne firma.

Men hva om jeg bestiller et anlegg til meg selv, har det en uke, eller måned, og så selger det, kjøper meg nytt og tar samme metode igjen?
    Slik jeg ser det, kjøper jeg inn til eget bruk, selger varen etter en stund som brukt, og kan da levere et nesten nytt produkt til en betydelig lavere pris enn i norge, OG slippe å gi 5 års garanti?

Stort sett alt av elektronikk er tollfritt, men mva må du betale for varer over 200. Ellers kommer frakt og tollgebyr i tillegg (Posten tar vel 103 i skrivende stund) så på enkelte produkter er det penger å spare...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fantasi er det.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved bruktkjøp gjelder vell 14 dagers klageperiode, med mindre annet er bestemt. Garantien må du i tilfelle benytte i utlandet, der varen er kjøpt, hvis ikkje garantien gjelder "world wide"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det utlandet jeg opererer med, tilbyr ett års garanti. Om det betyr at jeg må shipe varen tilbake til USA innen 14 dager, får jeg ta portokostnader på min kappe, men i og med at det er helt orginale varer, er sansynligheten for at det ryker innen 14 dager absolutt minimal.

Hva som var fantasi? :P får jeg onkel blå på nakken av å gjøre sånn som jeg tenker på her ?

Varene er såpass billige at prisen jeg får selv om jeg sager av et par tusen er nok til at jeg har en liten ekstrainntekt pr måned. Har ikke tenkt å prøve på å bli rik eller noe i den duren, men kunne godt tenkt meg å hatt rundt 5000 ekstra i måneden. Er ikke mangen salgene som skal genereres før det er virkelighet. På rette varene kan det vere nok med et par salg det. Legger ut på finn og QXL som brukt vare, og tar 14 dagers garanti på meg selv (tar på meg ansvaret med å sende pakken tilbake eller sette inn penger til porto til kunden som ikke er fornøyd) så er det i mine øyne egentlig en smal sak med garantien.

Klarer jeg å selge litt dyrere stereoanlegg hver gang, vil jeg til slutt ha litt ekstra penger, og et anlegg jeg kan vere stolt av, som jeg har fått uten å selv måtte betale det fra egne oppsparte midler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når trådstarter har satt seg inn i gjeldende regelverk, lest det og tolket det, og satt opp en (privat) forretningsplan; da først kan tanken gå fra fantasi til realitet. Men, det betinger at produktet man skal selge ikke er så lett å importere at potensielle kjøpere like godt kan gjøre dette selv fremfor å gå via trådstarter, og gi avansen til ham / hun.

Det siste betinger at man benytter en annen salgskanal enn AVforum og andre fora der brukerne "kjenner lusa på gangen" og vet hva et produkt er verdt. Da gjenstår finn.no og liknende salgskanaler, men man sitter allikevel igjen med å finne målgruppen...som igjen ofte vet hva et produkt er verdt (også via egenimport).

Skal man gjøre dette seriøst, så må man starte et privatfirma og få status som importør for det merket man vil selge. Men, da får man jo også garantiansvaret. Det er mange eksempler på at å drive business i dette segmenet er vanskelig og marginene tilsynelatende små...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat når det kommer til hva folk kan importere selv, har vel ikke det noe med saken å gjøre.

Når folk går på nett for å kjøpe seg en datamaskin eller noe annet, er det ofte at de finner ut at varen de har kjøpt, selges billigere et annet sted. Der er jeg ikke redd for å tråkke noen på tærne. Om noen vil handle noe, og ikke tar seg bryet med å sjekke om det er mulig å importere varen til en rimeligere pris, faller det på kjøperen kappe og ikke min. Enhver person som selger noe er ikke pliktig til å fortelle en eventuell kjøper at varen finnes billigere et annet sted.

Jeg vet at dette her fungerer i praksis da jeg har gjort tilsvarende tidligere med godt resultat, bare ikke med såpass mye penger. Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre det på en slik måte uten å få onkel blå på døra.

Konseptet er enkelt og kunden blir fornøyd, om det er noen som opererer i en gråsone, er det meg nettop fordi jeg får avkastning av varene uten å vere tilknyttet noe firma. Men det går ikke utover kunden, det går i såtilfelle kun utover meg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå. At noen er "enterprising" er bare positivt.

Å påstå at "Akkurat når det kommer til hva folk kan importere selv, har vel ikke det noe med saken å gjøre.", er riktig dersom du tenker på "onkel". Inntektsgrunnlaget ditt er imidlertid truet gjennom at folk kan importere selv...

Når det gjelder "onkel" så tenker du vel på hans bror; Skattemyndighetene. Sjekk selv hvor grensen går for såkalt erhvervsmessig inntekt, som da er skattepliktig .. og kan spise opp deler av fortjenesten din. Men, da kan du jo selge flere produkter .. og betal enda mer skatt...

Som sagt: Grensen mellom fantasi og realitet går på å kjenne reglene...

Newcomer Kjhaga sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Import fra USA

Så hva er det du tenker på å importere da? Receivere, Blu-ray spillere eller....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du ikke si, for da starter vi å importere selv.

Jeg tipper BOSE eller noe slikt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstår jeg =)
    Jeg tenker egentlig på alt av stereo og hjemmekino til hus og bil. Har tilgang til en del ting etter noen enkle turer på google.

Futen sier vel at jeg kan tjene 30 000 på slikt om jeg fører det i selvangivelsen. Men det er om jeg dropshipper direkte.

Det jeg tenkte på var å lure meg litt unna det, ved å bruke varen først, og selge den som brukt.

Folk jeg kjenner kjøper biler, fikser de opp, og selger de med fortjeneste uten at de skatter av pengene, og det kan da vere snakk om større summer enn 30k i året. De klarer det jo, så hvorfor skulle ikke det her gå? det er i praksis det jeg lurer på =)

Prøvde meg litt først på kinabølgen, men pga kopier, og selgere som aldri kontakter meg tilbake, har jeg gitt opp det. Alt er merkevarer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dere vil importere selv, skal dere få lov til det =) dere er egentlig ikke i min målgruppe, da dere kjenner for godt til internet og produktene som er tilgjengelig over landegrensene.

Kan til og med få adressene om dere spør fint. kan hende dere kan gjøre noen scoop selv =)

Jeg er bare interressert i å handle smått, så det er nok til alle =)

Merkene som kan ordnes er alt i fra Phillips, bose, kef, denon, cerwin vega, samsung, polk audio, etc.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    futen ... Det jeg tenkte på var å lure meg litt unna det, ved å bruke varen først, og selge den som brukt.
    Da har du jo direkte svart på ditt eget spørsmål om "onkel".

Import fra Kina kjenner jeg enkelte som har gjort for noen år siden. Men, man må vel bestille et ganske stor volum. Eller Drop Shipping.

For andre som tenker det samme: Se risiki her: Drop shipping - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg tar kjangsen. Om det er noen som vil ha adressene, er det bare å gaule ut. er ikke gniten på de.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Post i vei.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett år garanti er jo meget lite i forhold til de 5 årene med reklamasjonsrett som vi får nå vi kjøper noe i Norge. Jeg skulle jaggu ha betalt lite for et dyrt produkt for å ta sjansen. Men det er meg da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Import

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hadde hevet meg rundt på denne forretningsidèen.
    Du kan jo starte med å sjekke hva det koster å sende en 20 kg forsterker over dammen fra norge, tror nok du får sjokk.
    Det er heller ikke alle amerikanere som bryr seg like mye om deg når du har feil på et produkt som når du vil kjøpe det. Har erfart dette selv.

De fleste som kjøper brukt spør jo gjerne etter kvittering på varene, spesielt hvis disse bare skal være en måned gamle.Dette både for å være sikker på at det ikke er tjuvgods og for å kunne beholde den 5 år lange reklamasjonstiden vi har her på berget.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik911
    Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hadde hevet meg rundt på denne forretningsidèen.
    Du kan jo starte med å sjekke hva det koster å sende en 20 kg forsterker over dammen fra norge, tror nok du får sjokk.
    Det er heller ikke alle amerikanere som bryr seg like mye om deg når du har feil på et produkt som når du vil kjøpe det. Har erfart dette selv.

De fleste som kjøper brukt spør jo gjerne etter kvittering på varene, spesielt hvis disse bare skal være en måned gamle.Dette både for å være sikker på at det ikke er tjuvgods og for å kunne beholde den 5 år lange reklamasjonstiden vi har her på berget.
    Jeg gidder fae.. ikke kjøpe av en "kjeltring" som trådstarter som vil snike seg unna avgifter og greier bare for å sitte igjen med mest mulig fortjeneste selv. Hvorfor i huleste skal jeg gidde det? Som det sies her så skulle produktet vært grisebillig for at jeg skulle kjøpt det brukt i tillegg til elendig garanti som jeg helt sikkert måtte ha ordna med sjøl. regner ikke med at Vishion hadde gidda og ordne det for meg.
    Nei spør du meg så GLEM HELE GREIA. Ugler i mosen kalles vel dette he he.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så så, edguy
    Det trådstarter egentlig skriver er at han tenker å importere varer til eget bruk, for så å selge det videre.

"Men hva om jeg bestiller et anlegg til meg selv, har det en uke, eller måned, og så selger det........"

Brukthandel, heter det på folkemunne og er helt legalt.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] Og så er det noe jeg har tenkt litt på.. Jeg kunne tenkt meg å tatt inn varer, og selge videre med en liten fortjeneste, men da kommer jeg inn under regelverket til staten, og må i utgangspunktet danne firma.

Slik jeg ser det, kjøper jeg inn til eget bruk, selger varen etter en stund som brukt, og kan da levere et nesten nytt produkt til en betydelig lavere pris enn i norge, OG slippe å gi 5 års garanti? [...]

At du gidder å engang lufte ideen, vishion!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •