Trenger råd til et lyd system for film til ca 5-6000k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til et lyd system for film til ca 5-6000k

Hei,
    Nå har jeg sett meg litt lei på den dårlige lyden TV'en produserer. Problemet mitt er bare at jeg har forferdelig lite peiling på høyttalere, lyd og slike ting. Lest litt smått rundt de siste dagene og har vel nesten forstått at et stereo system vil gi mest lyd for pengene.

Tenker å holde meg sånn høvelig i budsjett klassen, rundt 5-6000. Høyttalerne vil for det aller meste bli brukt til film. Jeg ser disse via PS3en min på en Samsung 46" LCD tv.

Hvis jeg foreksempel kjøper: Dali Lektor 2 og en surround-receiver vil dette da funke som et stereo system med mulighet for en utvidelse til 5.1? Finnes det høyttalere som er laget spesielt til stereo og andre for surround system, eller er bare å finne 2 gode høyttalere og sette de opp?

Kan det være en bedre idè å starte med to gulvstående høyttalere som f.eks Dali Concept 6? Vil de funke bedre i et stereo system?

Takker for svar

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andash
    Hei,
    Nå har jeg sett meg litt lei på den dårlige lyden TV'en produserer. Problemet mitt er bare at jeg har forferdelig lite peiling på høyttalere, lyd og slike ting. Lest litt smått rundt de siste dagene og har vel nesten forstått at et stereo system vil gi mest lyd for pengene.

Tenker å holde meg sånn høvelig i budsjett klassen, rundt 5-6000. Høyttalerne vil for det aller meste bli brukt til film. Jeg ser disse via PS3en min på en Samsung 46" LCD tv.

Hvis jeg foreksempel kjøper: Dali Lektor 2 og en surround-receiver vil dette da funke som et stereo system med mulighet for en utvidelse til 5.1? Finnes det høyttalere som er laget spesielt til stereo og andre for surround system, eller er bare å finne 2 gode høyttalere og sette de opp?

Kan det være en bedre idè å starte med to gulvstående høyttalere som f.eks Dali Concept 6? Vil de funke bedre i et stereo system?

Takker for svar
    Blir litt feil når du skriver 5-6000k (1k = 1000, 10k = 10 000,- )..

Altså du kan gå for hvilken som helst 2 høyttalere. Dette må du jo velge litt selv hva du liker. Hva skal de brukes til? Bare TV? Musikk? Film? Hva hører du isåfall mest på? Pop? Rock? Hip hop?

Ang. forsterker så får du nok mer i den prisklassen som går på Stereo. Det går fint ann og kjøpe en hjemmekinoforsterker også å bare bruke 2 kanaler og så utvide ved senere behov/annledning. Du vil få mindre kraft, men større "bruksområde" på en måte.

Om du ikke trenger mye bass vil du få en mye "bedre" lyd med stativht i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja, mente å skrive kr, men r'en forsvant visst.

Hvor mye bør en legge i en hjemmekinoforsterker med et 5.1 eller 5.0 høyttaler system til rundt 10 000?

Skrev såvidt at jeg ser mest film. Vil tippe det vil bli brukt 85% film, 10% spill og 5% musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også kjøpe en stereoforsterker, og når du senere skal ha surround kan du bruke den som effekt til frontene.

Edit: Surround.no har mye bra til en rimelig penge: Surroundpakker med forsterker.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spratt budsjettet litt opp nå, eller, siden du nevner 10k til kun høyttalere?

Surround.no har mange pakker i de lavere prisklassene, så en titt der kan være lurt. Enhver av disse pakkene vil nok spille fletta av høyttalerene i en hvilken som helst LCD-TV

Edit: Jeg satt nok litt for lenge med denne posten oppe til å være førstemann, men da er jeg i hvert fall ikke aleine om å*peke deg til Surround.no - Høyttaler spesialisten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •