Tysk/norsk moms?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tysk/norsk moms?

Hei

På tirsdag reiser jeg på ferie til Tyskland. Og i den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe min første reciever, nemlig en Yamaha rx-v750. Jeg har bestemt meg for å kjøpe den på TSN versand, siden denne butikken blir anbefalt her inne. Men det jeg lurer på er hvordan man gjør det med momsen.
    Leste at man kan kjøpe varen uten tysk moms, men at man da må betale norsk moms når man tar varen inn i Norge. Hvordan foregår egentlig dette? Sender den tyske selgeren papirer til Norge, som igjen krever inn norsk moms når jeg er kommet tilbake til Norge. Eller må jeg sjøl stoppe i den norske tollen for å betale momsen der? Er veldig usikker på dette, så setter stor pris på alle svar.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tysk moms trekkes av dersom de skal sende til Norge, som deretter legger på norsk moms.

Skal du selv reise til Tyskland og hente den, så mener jeg du må betale tysk moms. Når du så reiser ut av Tyskland og inn til Norge, vil du kunne få den tyske momsen refundert. Og har jeg forstått reglene riktig, så kan du innføre et produkt til under 6.000 NOK inn til Norge, dersom du har vært ute av landet i mer enn 24 timer, momsfritt.

Sjekk likevel med Tollvesenet før du reiser.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal være der i ei uke og varen koster under 6000 NOK. Fant et eksempel: http://www.eic.no/upload/temablad%20EU-moms.pdf.
    Men her står det ikke noe om hvor lenge du skal være der eller hvor mye varen koster, så jeg får høre med tollvesenet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De betaler produktet og tysk moms i butikken. Butikken gir deg så et taxfredokument som må signeres av tollmyndighetene når du forlater Tyskland og fremviser varen uåpnet. Enten er det et kontor der som tilbakebetaler momsen eller så får du tilsendt papirer for dette.

Du bør altså vite hvordan du skal reise over grensen og kontakte butikken på forhånd. De fleste store butikker vil kunne veilede deg. De gjør litt ekstra jobb for å få til et salg. Om du spør dem etter kjøpet kan du ikke regne med hjelp....

BTW om du ikke trenger phohoinngang og LCD på fjernkontrollen så sparer du ytterligere ca. 700,- på å kjøpe RX-V650. :wink:

Robert-

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir altså en del arbeid med dette. Men hva med norsk moms?

Skal vurdere 650 også, ser det små forskjeller mellom dem. Men er det noen som vet om det er noen lydmessig forskjell på disse?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Men er det noen som vet om det er noen lydmessig forskjell på disse?
    Eg vil tru at det er ein minimal opplevelse. Ikkje det at eg har samenlikna dei da.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå vært i Tyskland, men det ble dessverre ikke noe kjøp fordi de ikke hadde den inne. Sitter nå og skal bestille den over internett, og har et problem. Man må nemlig velge "shippment zone" det er tre forskjellige europeiske soner, med forskjellige land men jeg finner ikke Norge.
    Slik ser sonene ut:
    1
    Europe zone 1 shipment to Belgium, Denmark, Luxembourg, Netherlands, Österreich, Schweiz EUR 20,00
    2
    Europe zone 2 shipment to Finland, France, Great Britain, Italy, Portugal, Spain or Sweden EUR 35,00
    3
    Europe zone 3 shipment to Czech Republic, Cyprus, Estonia, Greece, Hungary, Ireland, Latvia, Lithuania, Malta, Poland, Slovakia or Slovenia EUR 50,00

Er det noen som vet hvilken jeg skal velge?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart man blir forvirret, men det jo omtrent bare Norge og Sveits som ikke er med i EU...

Les denne siden hos TSN Versand: "Shipment possible to all EU countries, to Norway and to Switzerland"

http://www.tsn-cd.de/europe.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under infoen på tsn versand sine nettsider står norge oppført i sone 2! Så jeg vil tro at du velger sone 2...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg valgt sone 2.