HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig?

Jeg reagerer for tiden på denne annonsen som kommer frem på endel nettaviser:

HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig?-hifiklub-jpg

Jeg får faktisk noe avsmak for HiFiklubben når de har annonse som nærmest oppfordrer folk til å utøve vold for å kjøpe produktene. Hva med dere?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Hifiklubben generelt virker motbydelig jeg. Mtp slagord ol.
    Men ja, den reklamen var drøy!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, var da ikke så mye å sloss for

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hva de tenker på i markedsføringsavdelingen. Enig at HIFI klubbens reklamer er generelt er drøye, men denne er bare bad taste

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Kokken!

Det finnes da mer delikate måter å markedsføre enn det der.
    Blir litt sånn "reklame laget av markedsføringsteamet på Garnes Ungdomsskule". Litt sånn som man kan forvente laget på gøy av 13-16 åringer uten ansvar for sine handlinger.
    Nei, de klarer ikke å hekte meg på det tilbudet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mer moro med Fest på Kjøkkenet ?

Hvorfor skal vi søples ned med voldelig reklame ?

Har ikke egentlig Benetton definert den negative ytterligheten ?

Stå på - ikke mobb konkurrentene i reklamen - vær positiv !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt til reaksjoner på en småteit, men ubetydelig reklame. Og til dere HFK-hatere; Jeg husker hvordan Hifi i Norge var før HFK kom på slutten av åttitallet. Det var sært, dyrt og kun i de store byene fantes butikker. De har mye av æren for at idag kan hvemsomhelst kjøpe seg en kanongod stereoforsterker (f.eks.) til prisen av et kjøleskap.

Nei, jeg jobber ikke i HFK, og pr idag er kun bluray-spilleren min derfra.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en reklame så jeg skjønner ikke helt problemet, alle har sin måte å markedsføre seg på. De har jo tatt "salg" på spissen, om man tenker litt tilbake når Elkjøp åpnet sin storsatsing på Lørenskog så sloss flere folk for real. Er bare noen som er helt idioter når det er no "billig" på salg, sjelden jeg lar meg lokke selv av slike tilbud.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tolker jeg HFK reklamen som at det er DE (HFK) som slåss for gode priser til fordel for OSS forbrukere.

Fyren med blåveis anser jeg som ansatt i HFK og ikke en AV-forum'er som har måttet ty til vold for å oppnå gode rabatter.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå tolker jeg HFK reklamen som at det er DE (HFK) som slåss for gode priser til fordel for OSS forbrukere.

Fyren med blåveis anser jeg som ansatt i HFK og ikke en AV-forum'er som har måttet ty til vold for å oppnå gode rabatter.
    Jepp, slik tolker jeg den også!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her ja. nå hjelper det...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det er forskjellige tolkninger på reklamen, men slik jeg oppfatter denne, da er det bestemt en "oppfordring" til kundene om sloss for å få tilgang for å kjøpe , ikke "vi [HFK] sloss..."

Grunnen til at jeg reagerer er nok ganske enkelt at jeg betenkt på det jeg oppfatter som en glorifisering av vold. Og det ser virkelig ut som om karen på bildet er happy med å få fysisk sloss seg frem til et kjøp. Vi er inne i et samfunn hvor det er all time high andel av blind vold og det virker som om terskelen for å starte en voldelig handling er mindre enn noen gang før. Jeg kjenner en som fikk seg en runde på byen og så ikke ulik ut ham som er på reklamen for HFK.

Edit: Og dette er IKKE en jeg hater HFK tråd, jeg hadde reagert likedann uansett hvem som markesførte dillet - så vennligst hold dere for gode til å la temaet ta den vendingen, den blir for tynn!!!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den er åpenbart åpen for tolkning. Uansett, vold er vold, om man er ansatt i HFK eller er vanlig kunde, og jeg synes det både er unødvendig å "glorifisere" og oppfordre til at det er akseptabelt med vold.

Og å sammenligne den med en hvitevareforretnings reklame for "fest på kjøkkenet" for en og samme ting er for meg useriøst. Det er da langt mer harmløst.

Når det er sagt så oppnår jo reklamen å skape engasjement, og sånn sett er all reklame god reklame. Personlig finner jeg denne annonsen smakløs, men kommer ikke til hverken å boikotte HFK eller kaller meg for "HFK-hater" av den grunn.

Edit: Ser at Kokken kom meg litt i forkjøpet....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tolkes begge veier. De burde ha et "Vi" med i teksten foran ordet "slåss". At det er så fryktelig ille dette her, har jeg litt vanskelig for å svelge. Annenhver ungdom kjøper konsollspill hvor de morer seg i timesvis med betraktelig verre ting enn å gi noen en blåveis - og det reklameres for høyt&lavt.

Nå er det en HFK logo oppe i hjørnet, og fyren holder opp et HFK prisskilt - kan det tolkes på noen annen måte enn at fyren jobber i HFK?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner meg litt om en av tidenes råeste (les kuleste) annonser. Har fremdeles helsiden fra en gammel VG, mener denne kun ble trykket en gang og trukket raskt tilbake:

Beklager litt dårlig kvalitet, men er foto av en litt falmet avisside som henger på veggen..

HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig?-img_1879-2-jpg
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Det var da voldsomt til reaksjoner på en småteit, men ubetydelig reklame. Og til dere HFK-hatere; Jeg husker hvordan Hifi i Norge var før HFK kom på slutten av åttitallet. Det var sært, dyrt og kun i de store byene fantes butikker. De har mye av æren for at idag kan hvemsomhelst kjøpe seg en kanongod stereoforsterker (f.eks.) til prisen av et kjøleskap.

Nei, jeg jobber ikke i HFK, og pr idag er kun bluray-spilleren min derfra.
    Jeg føler vel ikke at jeg hater noen selv om jeg kan komme med kritikk av dem. I såfall ville samboerskapet mitt vært ille ute...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shallow, den var stygg - rett og slett. Godt innspill da den viser en helt annen type agressiv annonsering som ikke kan mistolkes.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Jeg føler vel ikke at jeg hater noen selv om jeg kan komme med kritikk av dem. I såfall ville samboerskapet mitt vært ille ute...
    +1

Meget bra kommentar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ikke skjønner, Asvaberg, er at HiFI klubben selger varer. Dette er ramme allvor. Dette er ikke en lek. Et skytespill for 13-åringer, men en virkelig reklame for en virkelig bedrift. Det er ingen tvil om at reklamen er etisk forkastelig. Dumt å fleipe med et alvorlig samfunnsproblem i en reklame som skal skape, ikke bare mersalg, men også positivt omdømme for bedriften.

Som du sikkert skjønte nå, så studerer jeg markedsføring.

Ikke ment som noe kritikk av deg personlig, bare understreker det virkelige forretningsmessige alvoret av dette. Dette kan snarere ha større negativ virkning enn positivt for Hifi-klubben.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel uansett også forskjell på blindvold (les: umotivert) og det å "slåss seg frem" til et godt tilbud * (les: litt bruk av albue, som om man skal på bussen). At mannen på bildet har fått seg en trøkk har da likevel ingenting med blindvold å gjøre, og er, som alle skjønner, bare et visuelt virkemiddel.

Jeg for min del mener at vi ikke må bli som USA der TVkanaler saksøkes fordi pupper ble vist ved et uhell på en live-sending. Altså at vi som mennesker i Norge klarer å skille en statisk reklame fra faktiske problemer som at 11 år gamle gutter spiller spill som er forbeholdt myndige personer (les: oppdragelse).

Edit: *forutsatt at man velger å tolke reklamen slik som kokken gjør: At mannen er en kunde.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •