HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

re;

Tja, jeg har meget gode briller på, men jeg ser likevel ikke helt problemstillingen din. Barn er barn og ja, de skal slippe å bekymre seg over ting. Likevel er det vel bedre at barn får informasjon om hva som skjer utenfor husdøra også. Missforstå meg rett ,at barn ikke skal se alt av filmer /nyheter etc er jeg enig i. Men man kan likevel ikke skjerme barna på en måte som gjør at de blir sosialt tilbakestående /uvitende. Ting som skjer utenfor døra får de høre hos venner/tv/radio og også både skole & barnehage etterhvert. Poenget er vel heller at det bør være grenser for hvor mye skjerming som er ok også ,før det går over i overbeskyttelse....
    Menmen, så er ikke dette et forum for barneoppdragelse så jeg lar OT delen ligge herfra...

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Du kan tydeligvis lese (litt) så jeg anbefaler at du leser innlegget mitt på nytt, kanskje med et par andre briller på. Om samfunnet utvikling betyr "sterk degradering", ja da tar jeg sjansen på det. Og om du tror at en 2 eller 4-åring skal eller bør vite "hva som foregår utti verden", vel god bedring. Mine barn skal få lov å være nettopp det litt til, før de trenger å "bli voksne" før tiden. Men jeg messer nok til feil person her....

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du nevner spesielt små barn, 2-4 år, og da er det paradoks at selv Lego (ja de er nevnt her) selger dataspill hvor man skal fekte eller skyte (sjørøver eller StarWars, Batman eller Indiana Jones eller Battles) i den hensikt å sette ut (les: skade/drepe) sin motstander.
    "Å, der drepte jeg ham" eller "å, der døde jeg..."
    (age 3+)

debatt
    Barn har en helt annen oppfatning av hva de ser og gjør i et Lego dataspill. De oppfatter det som legofigurer som går i stykker, og har ingen forståelse for sammenhengen til død.

Når det gjelder barn og det å trekke de og deres oppfatninger og hva de blir utsatt for inn i diskusjonen rundt denne annonsen er bare tull. Annonsen er ikke beregnet på barn som målgruppe, og påvirker derved ikke barn overhode.

Om man så vil at en to eller fireåring skal se istid er en annen sak. Det har mye mere med effekter å gjøre. Putt en fireåring i en rå kino og sett på istid, og han/hun vil kunne bli skremt. Sett den på en tv, og det vil sansynligvis ikke være noe problem. Men alle barn er forskjellige og vil reagere forskjellig.

Jeg regner med at du kjenner dine egne barn Anfield og derfor vet hva de tåler. Å derimot si at man vil gjøre det samme som deg når man er blitt 40 og fått barn, vel jeg er 40 og har 3 jenter, (to nettop 6) og jeg har ikke noe problem med å la dem se istid, eller spille Lego batman.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg respekterer ditt personlige syn i slike saker og din fulle rett til å beskytte dine barn mot slik reklame.
    Du nevner spesielt små barn, 2-4 år, og da er det paradoks at selv Lego (ja de er nevnt her) selger dataspill hvor man skal fekte eller skyte (sjørøver eller StarWars, Batman eller Indiana Jones eller Battles) i den hensikt å sette ut (les: skade/drepe) sin motstander.
    "Å, der drepte jeg ham" eller "å, der døde jeg..."

Lego gjør selvfølgelig dette for å være up-to-date, gi aktive barn et spennende og aktivt spill. Og for da å kapre markedsandeler.
    JEG synes ikke det er galt, men foreldrene har ansvaret med å følge med i tidsbruk og utvikling.

LEGO Star Wars II (360) - Gamezone AS

(age 3+)

Dette er i mine øyne mye verre enn en humoristisk annonse som vender seg mot AV segmentet som i det store og hele består av 16-18+ (tror jeg).

Og nå kan man vel ikke være annet enn enig i at spillinteressen øker proposjonalt med alder og at "voldelighetsgraden" ikke akkurat er mindre proposjonal, snarere tvert i mot.

Kokken tar opp et viktig tema, men dessverre er eksempelet ganske dårlig/uskyldig.
    Jeg ser mye verre ting daglig, være seg spillannonser i Elkjøp avisa eller TV annonser eller nettannonser.

Og enda har vi ikke snakket om DVD. Harry Potter - noe for barn? Kjør debatt
    + 1. Nærmest som vanlig, er vi omtrenr helt på linje.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig nevne at det er enkelte Postmann Pat episoder jeg ser sammen Jr. på snart 3 år - han synes dem er veldig skumle. Spesielt når Pat sitter fast med hodet inne i ett tre og ikke kommer løs. Hver gang kommer strofen "å nei - pappa Pat sitter fast...." Komet kammeratene kuttet vi ut å se på barnetv etter at en av dem spiste opp en annen karakter...

Derimot tror jeg ikke han eller spesielt mange andre tar seg spesielt nær av HFK sin reklame.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innleggene fra dere som har barn balanserer jo det hele litt. Og ja, Postman Pat kan være skumlere enn Istid (1,2 eller 3) og det vil alltid være individuelle forskjeller. Jeg deltar ikke i denne diskusjonen for å vinne eller komme med argumenter som skal overbevise andre, anneuat enn å komme med argumentet at denne diskusjonen bør være helt på sin plass i et samfunn såpass fullt av "farer" som vårt.

@ asvaberg: Vi er ikke veldig uenige. Jeg synes ikke det er spesielt mye bedre at et spill merket med 3+ skal inneholde rollespill som å lemleste eller drepe. Og det er foreldres rett å kjenne sine egne barn dithen at de bør skjermes eller kan se alt som kommer i deres vei og tåler det dithen.

Angående argumentet at barn ikke forstår temaet "død" når en legofigur blir brukt i en slosskamp eller lignende situasjoner, så kan jeg (etter å ha jobbet i psykiatrien en stund) si at det er helt feil. Barn er ikke utviklet som voksne og har ikke disse filterne på hva som er lek eller realitet i en alder av 3-5 år. Dersom dette får utvikle seg gjennom TV-spill, rollespill m.m. tilsier jo all fagkompetanse og erfaring at det fort kan gå galt voksen alder.

Og; det er stor forskjell på å "skjerme barn fra hva som skjer i den virkelige verden" på grunn av å screene voldelige filmer, episoder eller tema enn at de blir sosialt avstumpet fordi de blir stående "utenfor" i en alder av 2-4 år. Det håper jeg folk skjønner, uansett alder eller erfaring.

Uansett, dette blir off-topic i forhold til trådens tema. Jeg er enig i at det bør forventes mer av annonsens målgruppe og således kan tolke denne humoristisk i henhold til budskapet. Men den gjenspeiler en tendens i samfunnet forøvrig som jeg synes er verdt en diskusjon. Uansett om en er voksen eller barn....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1, Anfield - vi er ikke mye uenig nei...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noe dere virkelig bør bekymre dere over hva ungene ser så kan det nevnes mesteparten av det som går på nrk sitt "barne-tv" ,samt flertallet av "barnekanalene" (nickelodeon, CN mfl) Hjernevasking + total tåpskap pent pakket inn i fine farger og klare bilder. (!)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av oss som har sagt at vi ikke følger med på det også...? ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ventet er det blitt en polarisering av meningene her og selv undertegnede kan se at annonsen var ment som en spøk, men i mine øyne mislykket forsøk på det.

Moral og etikk er i alle fall et tema hvor det lar seg gjøre å kjøre debatt over mange sider ennå, og samtidig er samfunnets normer alltid bevegelige ut fra hva vi opplever. Som hobby-kokk kan jeg si, vi er hva vi spiser - dradd videre: vi er hva vi leser, hører, ser og opplever. Alt hva vi tar inn setter oss inn i situasjoner hvor våre grenser settes på prøve i mindre og større grad:

Jeg kan gi min situasjon litt kjøtt på beina på akkurat denne annonsen: Som nevnt har jeg en bekjent som ble utsatt for tilfeldig og blind vold ute på byen en fredagskveld en varm og frem til da en trivelig kveld. Han og samboen var på vei bortover sentrum da en kar grabbet ham bakfra og kjørte ham opp i en vegg og begynte å slå ham i ansiktet. Etter det husker han lite men samboen kan fortelle at i alle fall tre karer holdt på en liten stund å slå og sparke ham. Idag har han en god del falske tenner, et par arr i ansiktet som kun er synlige når han soler seg, men har mistet mye av livsgleden. De går aldri ut på byen mer og jeg vet at han har små piller som hjelper ham å sovne om kvelden. De tre som sprang avgårde etter overfallet er fremdeles ukjente gjerningsmenn og saken henlagt av politiet. Han ble kontaktet av en eller annen avis som skulle kjøre noen saker om blind vold, men takket nei, mest grunnet at han prøvde å glemme saken.

For et par dager siden drøste vi litt sammen og han hadde lurt på å kjøpe seg BR spiller. Jeg anbefalte ham å ta en tur innom HFK for å sjekke ut Cambridge, men da sa han enkelt at "de kan råtne i h*** med den reklamen som de kjører". Frem til da hadde jeg ikke lagt merke til reklamen, men de siste dager har den slått meg som over kanten. Og for ham ble det nok en påminnelse.

Så derfor har jeg tatt det standpunkt at denne reklamen er krenkende, for meg og noen andre, men sansynligvis er det mange som ikke reagerer så mye ettersom de aldri antakeligvis aldri har vært borti en slik situasjon og reflekterer lite over konsekvensene. Det er noe som heter at du er ikke bare ansvarlig for hva du gjør, du er også ansvarlig for det du unnlater å gjøre. Så derfor anså jeg det som en smule ansvarlig å ta opp temaet i den hensikt å bevistgjøre hva vi leser og hvordan vi opplever det. Man skal ikke ukritisk godta alt som blir skrevet og setter ingen grenser, hva blir det neste? "If You tolerate this, your children will be next..."

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Anfield, det var bare for å uttrykke meg over hvor rævva kvalitet det har blitt på det som annsees' som barnevennlige program.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    .....samt flertallet av "barnekanalene" (nickelodeon.......) Hjernevasking + total tåpskap pent pakket inn i fine farger og
    du disser ikke helten over alle helter:
    [YOUTUBE]2aAhLdP1qqg[/YOUTUBE]

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken, du har en bakenforliggende årsak, en "historie" - med din kritikk av HFK annonsen.

Saken du henviser til er selvfølgelig trist og forkastelig, men jeg vil tippe at du ikke hadde tenkt over annonsen uten at du kjente til historien.
    Du bekrefter jo dette selv:
    "Frem til da hadde jeg ikke lagt merke til reklamen....."

Noe av din bakenforliggende årsak til ditt vrede kommer ikke frem før i innlegg nr 12 og ytterligere forklaring kommer i innlegg 69.

Hadde du tatt dette med innledningsvis så tror jeg neppe det hadde blitt slike reaksjoner, eller du hadde blitt møtt med mere forståelse for ditt vrede ihvertfall.

Og verden er full av slike hendelser som dette; en "historie" som til de grader ikke passer til reklamer/kampanjer i samfunnet generelt.
    Det mest nærliggende jeg tenker på er anoreksi/bulimi parallellt med slankeannonser/slankeprogrammer osv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes HFK sine reklamer generelt er dårlige jeg da, og denne føyer seg inn i rekka. Det er hardt å ta i at den er moralsk forkastelig kanskje, relativt til alt annet ræl vi får trøkt inn, men blod og i reklame er sjelden kost. Og for mange er slossing assosierbart med vold. Siden det er elementert for folk med litt utdannelse at ordet "sloss" er et minus-ord, og vold er negativt ladet, så støtter jeg opp om en som mente dette bar preg av et ungdomsskole-bedriftuke-prosjekt. Pluss-ord. Det er det du vil bruke i reklame.

Like amatørmessig og useriøs var slagord-kampanjen "Du får ikke god lyd der mora di kjøpte brødrister". Eh, jo, du får det. Du får f.eks. en Yamaha rxv-3900. Eller nå en Denon 1909 billigere enn det du får hos dem.

Newcomer astraguten sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hehe, var da ikke så mye å sloss for
    Må si meg svært enig!:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes hele Hifiklubben er moralsk forkastelig. Kjøper du noe av dem og så året etter så selger de ikke det merket lenger, ja da er det bare dritt, men når du kjøpte det så var det noe av det bedre du kunne kjøpe.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken: Det er selvsagt forferdelig det din venn opplevde. Jeg har selv en kamerat som har metalldeler i kroppen etter en "blind"-episode. Ikke særlig hyggelig.

Dersom HFK var min virksomhet ville jeg aldri brukt denne kampanjen i markedsføringen. Personlig synes jeg ikke det er en god idé å blande et blodig ansikt med en bedriftslogo.
    Men du spør jo om denne kampanjen er akseptabel, og i tillegg argumenterer du for at "vi er hva vi spiser", etc.
    At noen har en historie/bakgrunn som gjør at de føler seg støtt er trist for dem (og antagelig de rundt også), men jeg mener man må være forsiktig med å legge strenge begrensninger for å sikre at ingen føler seg støtt. Det vil sannsynligvis alltid være noen som, enten pga religiøse, politiske, familiære eller kanskje "livshistoriske" -årsaker, har grunn til å føle seg støtt. Dersom vi skal ta absolutt alle hensyn er det ikke mye igjen av ytringsfriheten.

Hvor skal grensen gå? Vel, selv om jeg ikke personlig liker HFK sin kampanje, synes jeg at den er grei. Om de velger å profilere seg med et blodig ansikt tror jeg de taper mer enn de vinner. Husk, det blodige ansiktet er bare et virkemiddel for å understreke punchlinen: "Slåss om gode tilbud". Altså er det etter mitt begrep ordet "slåss" i en ellers positiv sammenheng (tilbudet) som er det problematiske her. Dersom man ikke tillater ordet slåss, kan det tenkes at ord som "krig" eller "priskrig" heller ikke skal tillates.

Noe som gjør vårt språk rikt og dynamisk er at vi evner å putte forskjellige meninger inn et enkelt ord. At noen oppfatter et budskap mer bokstavlig enn intensjonen må vi bare leve med.

Kjapt eksempel:
    I Bergen finnes en leketøysforretning for barn som heter "Rubens Varme Gleder".
    Navnet i seg selv gir jo visse motbydelige assossiasjoner om man tenker skittent nok (som jeg ofte gjør).
    Høyt oppe på veggen på utsiden av bygget henger en en plakat med bildet av en godt voksen mann som ligger "litt lekent" med overskriften: "Come play with us".
    Igjen, om man tenker skittent nok....
    Dette er selvsagt ikke noe problem for meg. Når man setter sine bein i butikken skjønner man plutselig at navnet passer osv.
    Likevel kan det tenkes at finnes mennesker som har opplevd forferdelige ting i sin barndom som gjør at de derfor ikke kan sette sine bein i den butikken.

Eksempelet over er åpenbart mer søkt enn HFK sitt, og er sterkt preget av feiltolkning/overtolkning. Men igjen, hvor skal grensen gå? Er det bare bruken av blod? Er det sammenhenger det (mindre) intelligente mennesket klarer å tolke?

Budskapet til HFK er IKKE: "Det er greit å slåss på byn."
    Jeg tror budskapet er: "Noen tilbud er verdt å "kjempe/slåss" for, hiv deg i bilen!"

Igjen, jeg synes at kampanjen er ok, om enn dårlig.

Edit: Leif.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innleggene fra dere som har barn balanserer jo det hele litt. Og ja, Postman Pat kan være skumlere enn Istid (1,2 eller 3) og det vil alltid være individuelle forskjeller. Jeg deltar ikke i denne diskusjonen for å vinne eller komme med argumenter som skal overbevise andre, anneuat enn å komme med argumentet at denne diskusjonen bør være helt på sin plass i et samfunn såpass fullt av "farer" som vårt.
    Jeg har faktisk bevist unngått å vise Jr. noen av Istid filmene - det kommer tidsnok. Vi holder oss til Byggmester Bob, Rorri Racerbil, Postmann Pat, Brannmann Sam og ellers i den gata der.

@ asvaberg: Vi er ikke veldig uenige. Jeg synes ikke det er spesielt mye bedre at et spill merket med 3+ skal inneholde rollespill som å lemleste eller drepe. Og det er foreldres rett å kjenne sine egne barn dithen at de bør skjermes eller kan se alt som kommer i deres vei og tåler det dithen.

Angående argumentet at barn ikke forstår temaet "død" når en legofigur blir brukt i en slosskamp eller lignende situasjoner, så kan jeg (etter å ha jobbet i psykiatrien en stund) si at det er helt feil. Barn er ikke utviklet som voksne og har ikke disse filterne på hva som er lek eller realitet i en alder av 3-5 år. Dersom dette får utvikle seg gjennom TV-spill, rollespill m.m. tilsier jo all fagkompetanse og erfaring at det fort kan gå galt voksen alder.
    Jeg vet meget godt hvordan min sønn går inn i roller - det er han nemlig en mester til! Da gjelder det å styre mot ikke-voldelig aktivitet og gode, jordnære alternativer. Vi synes det er gøy med brannmann "Brannmann Sam? Over".

Men det er jo ikke saken her. Som Kokken forklarer i en post like over her, så forstår man mer hans reaksjon. Folk som er utsatt for blind vold, vil selvsagt se annerledes på dette enn vi som ikke har opplevd det! Jeg har også avskydd enkelte reklamer som på langt nær har vært støtende for alle, men meg pga min livsituasjon. Hva med dem som ikke er fertile og ser reklame for graviditetstest på tv? De som er langt nede i kjelleren og kun ser livets mørke sider alene - ser reklamer med blid par med barn? Jeg ville syntes de to eksemplene er sikkelig kjiipe.... Kjøpefest hos Elkjøp, men har ikke ei krone til å kjøpe brød til seg selv eller barna i morgen? Kan ikke tenke meg noe mer trist... Det finnes mange grunner til å oppleve reklamer støtende.

Det skal legges til at jeg er motstander av vold. Kan ikke fordra vold. Har aldri slåss, men jeg har dratt mange håpløse tilfeller av "drittunger" på puben ol. i øra gjennom åra. Sist gang var det 4-5 stk på en. En ble sparket mens han lå nede. Jeg klarer ikke å se på! Når du er 198 høy og veier ett sted mellom 110 og 120 kg er det heldigvis svært få som rører deg... Selv om han som fikk bank faktisk er eneste som noen gang har gitt meg en på tryne (jeg slo ikke igjen - ikke min stil det der...), gikk jeg i mellom. Ble med ett par andre og så ble det slutt.

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg reagerer for tiden på denne annonsen som kommer frem på endel nettaviser:

HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig?-hifiklub-jpg

Jeg får faktisk noe avsmak for HiFiklubben når de har annonse som nærmest oppfordrer folk til å utøve vold for å kjøpe produktene. Hva med dere?
    Moralsk forkastelig JA, men de oppnår jo akkurat det de ønsker med sin reklame. OPPMERKSOMHET og omtale generer mer salg! Oppfordrer til vold -NEI. Alle med over 40 i IQ, skjønner vel at dette er en illustrasjon og et virkmiddel for å tiltrekke seg oppmerkomhet.

Du er heved æresmedlem i Hi-fi klubbens PR avdeling. Det sikkert 300 mer enn hva som normalt ville sett denne annonsen som nå har sett den. Nå blir det ihvertfall slossing.

Bare så det er sagt så har jeg ikke noe spesielt til overs for HK. Og hvis noen ikke har forstått begrepet ironi, så foreslår jeg de slår opp det på wikipedia.

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager tall feil. 1600 + har lest dette innlegget. Og lager vi en opphetet diskusjon som hele tiden legger seg på forsiden, så har vi snart 5000 som har sett den.

Pr effekt for HK - JA

Mer salg - Ja det får de også.

Det moralsk riktige hadde vel vært om en moderator hadde slettet hele tråden.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor vanskelig det gjennom tidene har vært og få noe rabatt hos hifiklubben, tolker jeg annonsen dit hen at man skal lappe til betjeningen for og få de beste tilbudene.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •