HiFiklubbens annonse moralsk forkastelig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde mer sansen for raklamen der Gene Simmons satt og strikket.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av caines24
    Det du ikke skjønner, er at HiFI klubben selger varer. Dette er ramme allvor. Dette er ikke en lek. Et skytespill for 13-åringer, men en virkelig reklame for en virkelig bedrift. Det er ingen tvil om at reklamen er etisk forkastelig. Dumt å fleipe med et alvorlig samfunnsproblem i en reklame som skal skape, ikke bare mersalg, men også positivt omdømme for bedriften.

Som du sikkert skjønte nå, så studerer jeg markedsføring.
    Siden du studerer markedsføring så er jeg litt skremt over at du ikke tenker igjennom det du nettopp har skrevet.
    Spillprodusentene lever nå nærmest utelukkende av vold&krigsspill. For noen er dette ramme alvor i det daglige livet (Afghanistan, Irak osv), for andre er det gøy&moro og for produsentene er det BIG BUSINESS - faktisk like mye seriøs business som HFK sitt salg av AV utstyr.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det er viktig å ta avstand til vold osv, men synes han i Hifi Klubben reklamen ser så uberørt og fornøyd ut, at det overskygger den eventuelle forhistorien til disse skadene, og velger derfor å mer se humoren i dette.

Blir kanskje litt samme mekanismene som f.eks gjør volden i Black Knight sketsjen i Monty Pyton såpass morsom i stedet for grotesk....

Edit: Når det gjelder voldelige spill osv, så er jeg redd det kan få frem flere uheldige samfunns problemer etter hvert. Tenker ikke hovedsakelig på forlk som har problemer med å skjelne fiksjon fra virkelighet, men mer hva slags effekter det kan ha for innøving av ubevisste reflekser osv. Man bruker som kjennt data simulering for å trene på mestring og riktig handlinger i nødsituasjoner i mange sammenhenger.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er enig i at det er viktig å ta avstand til vold osv, men synes han i Hifi Klubben reklamen ser så uberørt og fornøyd ut, at det overskygger den eventuelle forhistorien til disse skadene, og velger derfor å mer se humoren i dette.
    Det er faktisk slike tanker som skremmer meg litt. OK, han kisen er fornøyd med å få bank, det kan være, men hva med omtanke for de som han eventuellt måte gi bank for å komme i mål, tror du de er happy?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. At HFK "Slåss" for at vi skal få lave priser, tar jeg meg ikke spesielt nær av. Settingen er jo lagt på ett humoristisk nivå også.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklame har jo hatt 100% effekt på folk her på forumet. HFK får masse eksponering og omtale, å det er noe som heter all reklame er god reklame

Personlig synes jeg reklamen dems er å tråkke litt over streken... Eller oppfordrer dem kundene til å slåss med betjeningen for å få ennå bedre tilbud... Det står ingen ting om at dem slåss for oss, men at man må slåss for de beste tilbudene...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Spillprodusentene lever nå nærmest utelukkende av vold&krigsspill. For noen er dette ramme alvor i det daglige livet (Afghanistan, Irak osv), for andre er det gøy&moro og for produsentene er det BIG BUSINESS - faktisk like mye seriøs business som HFK sitt salg av AV utstyr.
    Jepp, og utsalgsstedene og en del nettsider er full av reklame for nettopp disse spillenene. Men det er få som klager på denne markedsføringen (kanskje ikke, men jeg har aldri hørt noen gjøre det).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    +1. At HFK "Slåss" for at vi skal få lave priser, tar jeg meg ikke spesielt nær av. Settingen er jo lagt på ett humoristisk nivå også.

Feil, hadde det vært Hi-Fiklubben som slåss for gode tilbud hadde de garantert tatt me "VI" og setningen hadde også vært formulert på en annen måte. De oppfordrer oss til å slåss OM . . ., og sier ikke at de slåss FOR . . . Setningen er mer en oppfordring enn noe annet, og smil om du har slått deg frem til en vare. Blodslåtte personer i denne typen markedsføring er latterlig.

Humoristisk er et barneplaster med noter eller høytalere på, enda mer vanlig for slike budskap er en forran som holder "premien"/varen og smiler med andre bak seg som ikke ser fullt så glade ut, men mer lengtende eller gripende etter det gode tilbudet.

Det er ingen som sier at det ikke er lov å prøve noe nytt, men om en markedsføringsavdeling kommer frem til en slik oppfordring og blodig bilde, som selv små barn kan se, er bare ufattelig lite gjennomtenkt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg også stusser litt på denne så-lenge-han-som-vant-slosskampen-smiler-så-er-alt-ok-holdningen.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg ikke reagerte så veldig på akkurat denne reklamen. Nisse-reklamen litt over, derimot, er helt forkastelig. Men den treffer vel den målgruppen den skal: Fjortiser og de med begrendese egenskaper innen konsekvensanalyse.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er faktisk slike tanker som skremmer meg litt. OK, han kisen er fornøyd med å få bank, det kan være, men hva med omtanke for de som han eventuellt måte gi bank for å komme i mål, tror du de er happy?
    Men da legger du føringer. Ingenting som sier at han er fornøyd med å få juling eller gi juling. Slik jeg ser det er han fornøyd med resultatet (tilbudet).
    Alle vet at det er priskrig på en del av de brune produktene, og her har man en kar som har valgt å kjempe for sitt tilbud. På linje med alle andre i den "krigen" som velger å kjempe for sine tilbud.

Dessuten, det kan jo tenkes at mannen har vokst opp hos mor og derfor blør lett neseblod (stress etc..).

Spøk tilside, jeg synes fortsatt dette blir litt storm i vannglass.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ja ser den, og er enig i at reklamen kan være i "grenselandet" og derfor også vil kunne tolkes som en forherligelse av vold. Det som vel gjør dette til humoristisk for min det er også at jeg ikke kan se for meg at skadene til den glade HIFI klubb ansatte kan tilskrives en faktsik voldelig hendelse fra pris krangel/diskusjonen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shallow, den var stygg - rett og slett. Godt innspill da den viser en helt annen type agressiv annonsering som ikke kan mistolkes.
    Problemet jeg ser med den humoristiske delen i julenisse reklamen, er vel om man ser en voldsutsatt og skadet mann utkledd som julenisse, eller om man ser en Julenisse som jo egentlig ikke finnes og som derfor heller ikke kan være påført skade.....

Det er vel noe i utrykket "Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig."

Det er vel derfor ingen som sitter med fasiten på disse spørsmålene, men man kan velge hvordan man skal tolke det som blir vist i reklamen.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel heller samfunnet som er problemet med slike reklamer. Poenget med reklame er og tilegne seg oppmerksomhet mot et produkt eller tjeneste. Og hvis man må ty til vold i reklamer for å få oppmerksomhet, sier jo det mer om oss en dem.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....eller om man ser en Julenisse som jo egentlig ikke finnes ................
    HVA ER DET DU SIER ??

...har jeg gått glipp av noe?

Saint Nicholas - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVA ER DET DU SIER ??

...har jeg gått glipp av noe?

Saint Nicholas - Wikipedia, the free encyclopedia

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reagerte ikke på reklamen i det hele tatt.

Så jeg har på bakgrunn av alle reaksjonene her konkludert med at jeg enten er dum eller følelsesløs, evn. en kombinasjon av begge.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg reagerte ikke på reklamen i det hele tatt.

Så jeg har på bakgrunn av alle reaksjonene her konkludert med at jeg enten er dum eller følelsesløs, evn. en kombinasjon av begge.
    Kanskje produktet det ble reklamert for var for billig/for enkelt

Kjenner jeg deg rett er du verken følelsesløs.....

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det uansett som er så tjukke i huet at de tolker en uskyldig reklame dithen at det oppfordres til voldsbruk ? Det blir ikke langt unna enkelte som tolker koranen som oppfordring til drap etc...!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Feil, hadde det vært Hi-Fiklubben som slåss for gode tilbud hadde de garantert tatt me "VI" og setningen hadde også vært formulert på en annen måte. De oppfordrer oss til å slåss OM . . ., og sier ikke at de slåss FOR . . . Setningen er mer en oppfordring enn noe annet, og smil om du har slått deg frem til en vare. Blodslåtte personer i denne typen markedsføring er latterlig.

Humoristisk er et barneplaster med noter eller høytalere på, enda mer vanlig for slike budskap er en forran som holder "premien"/varen og smiler med andre bak seg som ikke ser fullt så glade ut, men mer lengtende eller gripende etter det gode tilbudet.

Det er ingen som sier at det ikke er lov å prøve noe nytt, men om en markedsføringsavdeling kommer frem til en slik oppfordring og blodig bilde, som selv små barn kan se, er bare ufattelig lite gjennomtenkt.
    Hør hør!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje produktet det ble reklamert for var for billig/for enkelt
    Prøver du å skyte fra hofta?

Greit nok, det var en dårlig reklame. Potensielt flere tolkninger av budskapet - ingen av de spesielt "givende", grafisk ikke spesielt imponerende, og det hele toppet med bilde av en blodig kar som har fått et par kilevinker.

Men uansett hvordan jeg ser på den reklamen, så klarer jeg ikke å tolke det som noen som helst oppfordring til vold.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •