Vurdering av ny hjemmekino fra Soundgarden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurdering av ny hjemmekino fra Soundgarden

Har nettopp fått ett tilbud fra Soundgarden og lurte på hva folk synest.
    Har egentlig ikke satt meg veldig godt inn i dette. Har bestemt meg for en hjemmekino og de eneste kravene jeg har satt er 220cm rammelerret og maks 100000kr.

Litt usikker på reciver/blueray da jeg ønsker menyer på "live" menyer som lydvolum, osv alla HK...

Setter pris på tilbakemeldinger.

Bilde
    OMNIMOUNT TAKFESTE PROJEKTOR
    Mitsubishi HC6800 LCD-proj
    Adeo 240CM Plano HT 16:9 ramme

Lyd
    System Audio Exact Black 5 STK
    Onkyo DV-BD507 BLU-RAY SORT
    Onkyo TX-NR5007 9.2 RECEIVER B
    Velodyne CHT12Q 12" Subwoofer 2 STK

Kabel
    WyreWizard HDMI Kabel 10m
    EAGLE CABLE 1,7M HDMI HVIT
    Eagle Speakercable 4X1,5
    Eagle Sub-kabel 3,0m MC70 Y
    Eagle RCA Y-ledd M-2F
    ----------

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoNickAtAll
    Har egentlig ikke satt meg veldig godt inn i dette. Har bestemt meg for en hjemmekino og de eneste kravene jeg har satt er 220cm rammelerret og maks 100000kr.

Litt usikker på reciver/blueray da jeg ønsker menyer på "live" menyer som lydvolum, osv alla HK...

Bilde

Lyd

Kabel
    Eagle Speakercable 4X1,5
    Eagle RCA Y-ledd M-2F
    ----------

Jeg hadde droppet kabler hvis dette er dyrt. Kjøpt greie monster el. Videre synes jeg høytalervalget er litt udde i et sånt anlegg. Bør du ikke ha gulvstående forran og en skikkelig centre. Onkye receeveren er kanskje overkill. Hva men en mindre modell og en effektforsterker i stedet. 2 Subber er så klart en fordel men koster jo også mer. En stk som er riktig kalibrert gir deg sikkert god nok bass. Men dette har jo mye med rommet å gjøre.

Kan også anbefale deg Sony BDP 760 som jeg regner med er en del rimeligere enn Onkyo BD Spilleren.

Bare min umiddelbare reaksjon.

Lykke til!!

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Jeg hadde droppet kabler hvis dette er dyrt. Kjøpt greie monster el. Videre synes jeg høytalervalget er litt udde i et sånt anlegg. Bør du ikke ha gulvstående forran og en skikkelig centre. Onkye receeveren er kanskje overkill. Hva men en mindre modell og en effektforsterker i stedet. 2 Subber er så klart en fordel men koster jo også mer. En stk som er riktig kalibrert gir deg sikkert god nok bass. Men dette har jo mye med rommet å gjøre.

Kan også anbefale deg Sony BDP 760 som jeg regner med er en del rimeligere enn Onkyo BD Spilleren.

Lykke til!!
    Kablene han har fått tilbud på er vel billigere en Monster og fungerer helt ok, bruker en 10 meter sub kabel derifra selv.

Spennende valg av høytalere da :-) har ikke hørt dem selv men absolutt morsomt.

Skal du bruke oppsettet bare til film ? Hvis jeg hadde hatt plass ville jeg kanskje vurdert noen gulvstående høytalere i front, men nå vet jeg heller ikke hvilken lydpreferanse du har.

Kjøpte Onkyo BD spilleren til Mor min sammen med en mindre Onkyo reciver, det første som slo meg (og som var negativt ) var at de ikke "snakket" sammen via en enkelt kabel som diverse andre fabrikat gjør.
    Men du kan jo altid programere fjernkontrollen på reciveren, så det er muligheter.

Er litt usikker på hva du mener med dette : menyer på "live" menyer som lydvolum, osv alla HK... , Men det kan jo være det samme som jeg nevnte over.

Ellers var spillern grei den, har ikke noe og utsette på lyd eller bilde.

For 100 K hadde jeg kanskje sett på andre muligheter, men det virker som en fornuftig oppsatt pakke, spesielt hvis det er krav til høytaler plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av høytalere er ene og alene fordi jeg ikke ønsker gulvfyll. Hadde opprinelig tenkt innebyggde høytalere (evt takmonterte) men da ville det gå på bekostning av lyden. Har (selvfølgelig) ønske om best mulig lyd og ble fortalt Sys Audio sakene er bra saker (koster tross alt 8ooo pr stk) og at de, sammen med en sub ikke ville stå tilbake for store gulvhøytalere. Lydspredningen på de skulle også være over snittet , noe som er ett pluss da jeg ikke får alle stolene i optimal plassering forran lerretet..

Velger 2stk sub pga plassering og lyd

Hvordan vil dere vurder H/K mot Onkyo?
    Valg av Sub?

Ang. rimligere kabler og blueray er dette ikke dette ett tema.. Saken er "Best mulig for intill 100K" (dama har satt ett tak )

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er "Best mulig for intill 100K" (dama har satt ett tak )

Sannelig ikke værst! Damen min hadde sagt maks 5k...for alt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du spurt meg for 5 år siden hadde jeg sagt HK men pr i dag helt klart onkyo

Subbene er helt ok, jeg ville kanskje vurdert noen med litt større element men til leilighets bruk er de sikkert mer en gode nok

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde JEG hatt 100.000kr å brenne av så hadde jeg begynt med en pre/pro og effektforsterker. 9x220watt i 6ohm på papiret blir fort noe annet når du hekter på en haug med høyttalere. Rotel RSP-1570 og RMB-1575. Eventuelt Onkyo PR-SC5507 hvis jeg insisterte på auto-oppsett. Eller en RSP-1580 når den kommer i løpet av året. Men det er meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hadde JEG hatt 100.000kr å brenne av så hadde jeg begynt med en pre/pro og effektforsterker. 9x220watt i 6ohm på papiret blir fort noe annet når du hekter på en haug med høyttalere. Rotel RSP-1570 og RMB-1575. Eventuelt Onkyo PR-SC5507 hvis jeg insisterte på auto-oppsett. Eller en RSP-1580 når den kommer i løpet av året. Men det er meg.

Skal ikke bare ha lyd veit du.. Prosjektor og lerret koster litt ,,,samme med høytalere,,,

Kunne selvfølgelig øket budsjettet litt men føler den største begrensingen min ligger i rommet "kinoen" skal inn i . Ca 30m2 men med "kjøkkenkrok" for kaffemaskin og grandisovn.

Skal legge inn en skisse over rommet i morgen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde

Lyd

Kabel
    Eagle Speakercable 4X1,5
    Eagle RCA Y-ledd M-2F
    ----------
    Sony HW 15 er mitt tips på bilde siden. Jeg har en fornemmelse av at du ville få mer for pengene ved å shoppe rundt....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio sine Exact er nok brae, men du betaler mye også for løsningen.

Skal du ha fronter og senter bak lerret, eller ved siden av og under? Dersom du skal ha, i alle fall fronter, vedsiden av lerret ville jeg heller valgt Mantra eller Ranger. Disse blir tusen kr billigere enn to stk Exact, og er nok i tillegg langt mer lyd for pengene. Skal du kjøre med receiver er nok Mantra den som er mest lettdreven og gi deg mest moro slik sett. Ranger og Exact er like på det området.

Har selv hatt forgjengeren til Subene, hadde CHT-12r. Denne var meget bra, den nye utgaven med romkorreksjon og nyere forsterker gjør nok en fantastisk jobb, og to vil nok fylle det aller meste

Eagle er greie kabler, men lagt fra de beste og ikke verdt prisen man betaler. Hadde MC70 subkabelen fra de tidligere, dissekerte den og ikke rart at den ikke låt så bra, selv en ganske potensielt falsk Monstersubkabel låt så mye bedre at jeg var overbevist om at den var ekte. Dissekerte den med, hadde tykkere leder og bedre skjerming, ikke rart den låt bedre.

Bedre og billigere er BlueJeans' kabler. Disse får du kjøpt HER. De fikser med moms i siste steg så kablene kommer raskt, uten noe tullete fortollingsgebyr. Har skiftet alt av signalkabler til BlueJeans og er meget fornøyd. Råbra skjerming og 50hz på subben er slik den skal være 10m HDMI fra Blujeans BJC Series-1 Belden blir ca 712kr inkl moms, altså under halvparten av Nordosten. BJC Series-F2 Belden som erstatning for den korte fra Eagle, blir også vel under halv pris, for en bedre kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel skisse over hva jeg har tillgjenngelig.
    Huset har ikke kommet lenger en oppsatt råbygg, men alle murer i kjelleren er leca og mangler bare kledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rommet kommer du nok til og slite litt med :-?

Tenker da på selve oppsettet med vinduer og dører...

Lydmessig.. veldig usikker...... 4 dører og to STORE vinduer.. ikke optimalt for og si det sånn...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Det rommet kommer du nok til og slite litt med :-?

Tenker da på selve oppsettet med vinduer og dører...

Lydmessig.. veldig usikker...... 4 dører og to STORE vinduer.. ikke optimalt for og si det sånn...
    Vinduene er lydvinduer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ærligtalt splittet opp pakken din litt mer, og heller sett litt andre veier enn bare Soundgarden.

Du får f.eks 2 stk SVS subber for 14000 kr.
    Evt kan du få 1 litt større SVS sub for den prisen.
    Samt så har du eD på submarkedet som har mye bra å by på for 14000 kr om man importerer selv (ferdig imp. er i overkant høy iforhold til selvimp. pris)

Når det kommer til høyttalerne ellers, så vil jeg tro at du betaler mer for muligheten til å henge de på veggen på en enkel måte, enn noe annet...
    Har ikke hørt de aktuelle, og generelt fint lite vegg-høyttalere, men er sikkerpå at det eksisterer mye spennende på markedet som man burde sjekke ut før man bestemmer seg, spesielt når prisen er sånn som den er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman

Lykke til!!

Har ikke hørt om kablene før, derfor hvis dyrt !! Hvis de er rimelig er de sikkert helt ok. Men kjipt å betale 20 000 for kabler hvis budsjett på 100.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinduene er lydvinduer.
    Loffen tenkte nok på at det er store reflekterende overflater i rommet. Et lydisolerende vindu minsker bare støy til neste rom, men vil fortsatt reflektere mye lyd tilbake inn i spillerommet.
    Dersom det blir for store reflekterende overflater i et lytterom vil ikke lyden høres bra ut uansett hvor dyr Hi-Fi du velger å kjøpe.
    Prøv f.eks å klappe i et flislagt bad eller et uinnredet rom.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ville ærligtalt splittet opp pakken din litt mer, og heller sett litt andre veier enn bare Soundgarden.

Du får f.eks 2 stk SVS subber for 14000 kr.
    Evt kan du få 1 litt større SVS sub for den prisen.
    Samt så har du eD på submarkedet som har mye bra å by på for 14000 kr om man importerer selv (ferdig imp. er i overkant høy iforhold til selvimp. pris)

Når det kommer til høyttalerne ellers, så vil jeg tro at du betaler mer for muligheten til å henge de på veggen på en enkel måte, enn noe annet...
    Har ikke hørt de aktuelle, og generelt fint lite vegg-høyttalere, men er sikkerpå at det eksisterer mye spennende på markedet som man burde sjekke ut før man bestemmer seg, spesielt når prisen er sånn som den er.
    Syns også pakken burde splittes opp litt, tror du kan bli vel så fornøyd med andre løsninger enn små system audio høytalere.

Når det gjelder bilde løsningen virker jo den til å være bra, men er lurt å følge med på hvilke PJ modeller som kommer da det skifter fort og det kan lønne seg å vente til det siste med å kjøpe slikt.

Når det gjelder høytalere syns jeg aldri de noenlunde rimlige SA sakene har imponert så veldig, og når ht pakken uten subber koster 40k her så finnes det bedre løsninger til den prisen.
    Du sier du vil ha det beste til 100k og det er grensen, da ville jeg sett på noen andre høytaler merker og vurdert reciever valget på nytt.

Nå kommer selvfølgelig dine kriterier inn sterkest her, da tenker jeg på hvordan bruken vil bli fordelt mellom stereo og surround bruk og hvor høyt du ønsker å spille etc.
    Utstyret jeg har i dag er (alt inklusive) omtrent det samme som budsjettet ditt, og jeg valgte selv en høykvalitets Reciever, to subber og kompakte høytalere.

Jeg kan forrøvrig veldig varmt annbefale ADAM audio som absolutt burde vurderes, jeg tørr påstå at ADAM audio HM3 som jeg har er en vesentlig oppgradering ifra de SA sakene du har sett på.
    Om du kan tenke deg en rimligere løsning så har klipsch noen løsninger som kan passe og hvis det kunn skal være en kino uten noe nerveverdig musikk fokus så kunne jo de komplette kino pakkene derfra også vurderes.

Når det gjelder reciever så er det noen merker som bytterpå å vinne tester og som alle ligger høyt opp på tekniske løsninger og kvalitet.
    Jeg ville regne Pioneer, Onkyo, Denon og Yamaha som de heteste kandidatene her. Alle har gode recevere og alle har meget bra BluRay spillere som matcher recieverene utseendemessig.
    Ville vel faktisk si at Onkyo ikke var den som hadde best spiller av dem, men alle har bra spillere. Om jeg skulle nevnt en reciever modell fra hver av merkene som kan passe her så ville det blitt Onkyo TX-NR3007, Pioneer SC-LX72, DENON AVR-4310 og Yamaha RX-V3900.
    Disse ligger rett under 5007 i pris, men om du ikke skal ha gulvstående høytalere og om det ikke er noe helt spesiellt som gjør at du skal ha den så ville jeg sett på modellene under og brukt pengene på bedre høytalere og subber. Om du absolutt skal ha den beste modellen fra noen plass kan jeg annbefale Z7 fra Yamaha, men oppgraderingen fra modellen under også her er liten.

Når det gjelder subb valg spiller det også en rolle om du skal bruke det primært til kino eller om du kommer til å bruke mye til på å spille av musikk.
    Ikke like avgjørende som valget av høytalere, men om det skal brukes til kino ville jeg ikke vert i tvil om at SVS eller Elemental Designs hadde vert verien å gå på et slikt budsjett.
    Ser det blir nevnt her at man burde importere selv, men både for SVS og eD er det minimalt å spare på å gjøre det. Eneste løsningen for å spare noe vesentlig på det er om man bygger selv.
    Når man ser på prisene i USA så må man omtrent ta 10 gangen på prisen, det gjelder begge og selvom det er mange som har produkter derfra så er det ikke mange som har tatt seg bryet med å importere selv.
    Da mister man forrøvrig garantier og det er mye ekstra styr man selv må ordne med.

Når det gjelder kabler så kan det bli et hett tema, men fakta er at selvom det er forskjeld på kabler er det ikke bevist at dyre kabler er systematisk bedre enn rimlige.
    Noen butikker (også soundgarden) har helt latterlig god avanse på kabler og selger gjerne så dyrt som mulig.
    Jeg ville kjøpt en rull med godt dimensjonert billigkabel og lagt det inn i veggen, det bruker jeg på mitt utstyr selvom jeg har testet tykke,stive og dyre kabler tidligere, handler om matching der også og det var ingen nevneverdig forskjeld å spore for min del.
    Husk at du burde ha god dimmensjon på de kablene som går langt også, mye motstand i lange kabler. (brukte forrøvrig selv en rull med 2.5mm rimlig monster kabel men satte på bananplugger for å sikre god kontakt)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vurderer nettop samme løsning som deg, med 5 stk Exact. Disse låter kanon men trenger endel watt. Har ikke hengt min på vegg ennå (center), men håper og regner med at det vil gjøre høytaleren fyldigere.

Er det krav til utseende her? Eller er det bare at HT må være vegghengt? Du har valgt nette fine høytalere, men sub'ene er store å stygge. Ville vurdert 2xspl10/12 isteden. Om ikke utseende betyr noe ville jeg vurdert CHT-15 isteden. Den er overlegen CHT12, selv om du skal ha 2.

Du kan også gjøre ting endel billigere ved å kjøpe 5 stk 720 eller 520. Disse er større og mer klumpete, men kan henges på vegg/tak med egne fester. Ikke like luftig som Exact, men desto billigere. Da trenger du heller ikke like kraftig forsterker.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hei.

Vurderer nettop samme løsning som deg, med 5 stk Exact. Disse låter kanon men trenger endel watt. Har ikke hengt min på vegg ennå (center), men håper og regner med at det vil gjøre høytaleren fyldigere.

Er det krav til utseende her? Eller er det bare at HT må være vegghengt? Du har valgt nette fine høytalere, men sub'ene er store å stygge. Ville vurdert 2xspl10/12 isteden. Om ikke utseende betyr noe ville jeg vurdert CHT-15 isteden. Den er overlegen CHT12, selv om du skal ha 2.

Du kan også gjøre ting endel billigere ved å kjøpe 5 stk 720 eller 520. Disse er større og mer klumpete, men kan henges på vegg/tak med egne fester. Ikke like luftig som Exact, men desto billigere. Da trenger du heller ikke like kraftig forsterker.

Geir Arne
    Hei. Har tenkt mye på utseende ja. Hadde egentlig ønsket innebyggning og takhøytalere men har flyttet de ut av veggen pga begrensninger mht lyd. Har egentlig havnet på ett mittskille mellom innebygget og gulvhøytalere.
    Subbene hadde jeg tenkt å gjemme bort i møblene som svigerfar skal lage på bestilling (møbelsnekker av god gammel sort)
    Sub har jeg valgt to fordi jeg ble fortalt at det er lettere med plassering med tanke på lyd.

Venter enda på tilbud fra hifiklubben og en "lokal" kar på forumet her...

Vanskelig :\

Men kjekkt

Ps: Høytalerkabler er tydligvis ett hett tema med tanke på kvalitet/pris.
    Her er prisen på kablene

WyreWizard HDMI Kabel 10m 1595,00
    EAGLE CABLE 1,7M HDMI HVIT 790,00
    Eagle Speakercable 4X1,5 (1500) 95,00/30m 2.850,00
    Eagle Sub-kabel 3,0m MC70 Y 790,00
    Eagle RCA Y-ledd M-2F 1 STK 145,00

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg