Speilrefleks kamera til ca 5000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Speilrefleks kamera til ca 5000,-

Hei !

Fikk et Panasonic Lumix DMC TZ65 kompaktkamera av madammen til jul.

Funderer på å bytte dette å legge til litt penger til fordel for et speilreflekskamera. Tenkte en ca pris rundt 4-5000,- for så å bygge på videre med diverse linser etter behov. Ser vel for meg et Nikon eller Canon kamera.

Bruken vil i hovedsak være mye sportsbilder. Å det er her jeg tror kompaktkamera svikter på kvalitet å muligheter.

Tips til modeller og beste pris ønskes !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama har Canon EOS 450D og synes selv dette kamera gir utrolig mye for pengene (fåes for ca 4500kr + frakt på nette)
    Har sett dette kamera har fått mange gode anmeldelser og mye for pengene av kritikerene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt kamerahus. Selv et 20D med noen år på baken puster 50D og 7D i nakken, og på noen områder kan det være bedre. Det er MYE å spare på å kjøpe slikt brukt. 20D kan du få for ca 2000kr i god stand. 40D i god stand bør du ikke gi mer enn 3500-4000kr for. 50D kan du få en ok pris på mens 7D er for dyrt ennå.

I utgangspunktet tror jeg ikke 50D har noen store fortrinn til sportsfotografering. Ikke alt for mange pixler og lyssterk fastoptikk (eksempelvis 100mm F/2) gir deg fort en solid kombo til en overkommelig pris (innenfor budsjettet på 5k). Sammenliknet med et 500D med 18-55 IS blir det en markant forskjell. I tillegg vil prisfallet på et nytt 500D være latterlig stort i forhold til et brukt 20-30-40D med en 100mm F/2 (eller annen optikk om du vil).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil anbefale deg å gjere som eg fekk beskjed om fra dei fotoentusiastane eg spurte til råds når eg såg etter speilrefleks for 1 år sida.
    Kjøp heller eit litt billig kamerahus og legg penga i objektiver, ein god fotograf kan få sinnsyke bilder ut av eit billig kamerahus med god optikk.
    Dette fekk eg bevis på gjennom bilder, eit par bilder tatt med eit Nikon D40 og samme bilder tatt med eit Nikon hus i 10 000 kronesklassen, begge hadde samme optikk, vart meget imponert over dette.

Valget mitt falt på eit Canon EOS 1000D(pga. eg hadde eit stramt budskjett og dette var på kjempetilbud, koster meir i dag, 1 år etter...)
    Men siden du har eit budskjett på 4-5K vil eg anbefale EOS 450D, gjerne eit brukt også. Du får ofte veldig gode hus brukt, og da kan du legge resten i optikk.
    Tingen er jo at alle speilrefleks har god bildekvalitet, du må berre kunne utnytte det
    Eg veit jo heller ikkje kor god fotograf du er, men det er veldig mange som kjøper svindyre hus med mykje dill og funksjoner, men dei bruker kun funksjonane som eit "billig hus" har, og dei får likt resultat som eit sånt hus ville fått, det er fotografen som skal kunne ta gode bilder, kameraet gjer ikkje det for deg(det har eg erfart )
    Men test kameraet, hold det, grepet er meget viktig ellers vil du ikkje bruke det så mye om grepet er vondt.

Lykke til, håper dette hjalp litt, vart kanskje litt lang avhandling :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips sålankt !

Surfer nettet alt jeg kan etter tester og skriverier å tar sikkert en tur innom ei fotosjappe også snart + lytter til tips og råd dere kommer med.

Tenker litt på å kanskje bruke så lite som mulig på kamera, er bare hobbyfotograf. Men ønsker meg litt justerings frihet og ikke minst kunne ta masse seriebilder med tanke på sportsaktiviteter. Her begrenser ofte kompaktkameraen seg ved at de bare tar 3-4 i slengen. Også friheten ved å finne linser etter eget behov drar også opp nytteverdien av et speilrefleks kamera.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt for en stund sinden å funderte på nytt speilreflekskamera. Jeg gikk for et Sony kamera alpha 300. Nå er det kommet nye modeller ser jeg. Jeg kjøpte en pakke med to objektiver og det har jeg vært veldig fornøyd med. Da kan jeg bytte og har til forskjellig fotografering i lang tid. Ihvertfall dersom du er samme hobbybruker som meg. Fant omentrent samme kamera her

Sony

Når jeg kjøpte Sony så hadde kameraet den desidert lengste levetiden på batteriet. Det er ganske kjekt dersom du tar en del bilder på tur.

Lykke til i alle fall.

Newcomer E.H.D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom kriteriet her er nytt speilreflekskamera med kitlinse til maks 5000 kr, så hadde jeg gått for Canon 450D. Det tar 3,5 bilder per sek.
    Skal du ha raskere kamera enn det (4-5 bps) må du legge på ett par tusen til. Og skal du ha 7-8 bps, som virkelig duger til sport, så koster bare husene 10-12 tusen.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon eos 450d er bankers. Her får du alt du trenger til en god pris. Hatt det i 20mnd nå og er meget fornøyd.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir bare mer og mer overbevist om at et pent brukt 5D er det beste kamerakjøpet man kan gjøre over hodet. Da strekker ikke budsjettet riktig til, men her snakker vi om et kamera som er så grenseløst mye bedre enn alt til under 15k at man ikke trenger å være proff fotograf for at det skal synes.

Fordelene med fullformat og store pixler er også helt uvurderlige. Portretter er blitt en helt ny verden, og støynivået er mange hakk lavere enn hva jeg tidligere har vært vant til. Dybdeskarpheten er klart lettere å kontrollere også på mer normale blendere. Dynamikken er også saftig mye bedre enn alle crop-kameraer. Støy, detaljering og dynamikk skyldes blant annet at en pixel er for eksempel 3,6 ganger større enn på 7D.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5D er ypperlig om man klarer å leve med et kamerahus som har amatørklasse-AF, 3 bilder per sekund og relativt dårlig værtetting. Du kan også glemme alt som heter å ta actionbilder, med mindre du er ganske så dreven. Men dette er avveininger hver enkelt må gjøre i forhold til behov. Crop-kameraer er faktisk "bra nok" til det aller meste i dag. Ikke glem at FF-kameraer også krever dyrere / tyngre objektiver...

For 5 lapper ville jeg nok gått for et brukt D200 og et brukt 18-70, som bare sprenger budsjettet litt. D200 har også ganske oppegående autofokus, og tar 5 bilder i sekundet. For sportsfoto ville jeg gått for et brukt 80-200 F2.8 objektiv, men disse koster endel.

Edit: fant D200 + 18-70mm for 6 lapper, går vel an å prøve å prute, jeg ville ikke betalt mer enn 5.5k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •