Prisen på en "bra" HDMI-kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisen på en "bra" HDMI-kabel?

Har tittet litt rundt på hdmi-kabler, og ser at noen får man til 150, mens andre får man til 800-900(kanskje mer også).

Hva er forskjellen på disse? Hvorfor er noen jækla mye dyrere enn andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er dyrere fordi de har en spesiell logo eller merke på seg. Håndspunnet etter alle kunstens regler i et stille å rolig miljø med klassisk musikk for ikke å gi den nye kablen dårlige viber som igjen kan gi dårlige viber i bildet og lyden som en gang skal gå igjenom. Alt dette er selvfølgelig like mye tull som det å gi mange hundre kroner for ikke å snakke om flere tusen kroner for en hdmi kabel. Bare den har en mekanisk kvalitet som lar den bli tat ut og in uten å falleifra hverandre så holder en til 150 i massevis så sant du ikke skal ha veldig lange strekk, over 10m og 1080p signall kan få problemer etter det jeg ha hørt. Men nå er sikkert de fleste hdmi kabler som selges i 10m+ lengder 1080p "sertifiserte"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har all verdens bråhast så kan du jo bestille fra DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1)
    Minuset er at det normalt tar rundt tre uker før kabelen havner i postkassen, men kvaliteten er OK. $6-$7 for 1,8m lengder og litt under $27 for 10m.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen skrev tidligere så er det bare digitale signaler som går gjennom en HDMI-kabel (1010101 osv), så det er ingen forringelse av kvaliteten på signalet i en vanlig kabel på et par meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tusen takk for svar!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å kjøpe en kabel ifra en butikk der du kan levere inn igjen kabel vist ikke du er fornøyd.
    (Pga av at enkelte kabler har for dårlig isolering og/eller problemer å få bilde)

Kjøpte på Clas ohlson, der fikk jeg lov å levere inn igjen vist ikke det skulle fungere. Har 4 stk HDMI kabler ifra den butikken, 2stk på 10m og 2stk på 2m. Disse fungere utmerket, ligger nermt strømkabler uten at jeg har noe problemer med å få signalet videre til tv. (1080p kjører jeg)

En kamerat kjøpte en kabel ifra Hifiklubben, 1000kr for ca 4meter, med den fikk han ikke bilde i det hele tatt, det viste seg at pga den låg for nermt en strømkabel så da ble det digitale signalet "ødelagt". Med en kan vi fjernet HDMI kabelen ifra strømkabelen fungere det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alltid Ledninger.no.
    Har alltid vært bra kvalitet på hdmi og ligger vel litt under clas i pris..

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale

www.monoprice.com

Kjøp med "jacket" utenpå. Super kvalitet til meget bra pris!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kan du lese dette:
    Ikke verdt pengene*|* TV 2 Underholdning

Sandstrand

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gå over bekken etter vann...
    Rixlab kabelen som Eheitmann.no selger er meget bra, myk og fin og fåes i de fleste lengder, prisene er det heller ingen ting å si på
    Skal bytte ut min 15 m supra snart, da den er nesten umulig å legge i kanallist...eheitmann.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    igjen; Tusen takk alle sammen!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandstrand
    Eller så kan du lese dette:
    Ikke verdt pengene*|* TV 2 Underholdning

Sandstrand
    Er ikke så rart at de ikke ser forskjell når de bruker en splitter eller?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Er ikke så rart at de ikke ser forskjell når de bruker en splitter eller?
    Og hvorfor det?

Dersom splitteren forringer signalet, så forringer den det like mye for alle kablene. Skulle det da være forskjell mellom de så skal du kunne se det med splitter som uten splitter.

q.e.d.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo feil å si hvis en ikke vet om en splitter vil være en like stor flaskehals i oppsettet med en billig kabel som for en dyr kabel. Men det kan være det samme siden dette tullet er teoretisk.

Det er jo ren logikk at et signal som består av tall 1 og 0 ikke har noe med bildekvaliteten å gjøre!? Enten så kommer signalet helt fram eller ikke. Det går ikke an å få mer sprut i fargene og et skarpere bilde med bedre kabel som sender nøyaktig samme data.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ehm..

Du har litt forskjelllige kabler jo, HDMI 1.3 har støtt for "deep colour" når det kommer på markedet, og 1.4 har støtte for 2 veis komunikasjon + internett tilgang.. Finnes også høyhastighets versjoner. Dette er ting folk flest opptatt av, og det er ikke godt merket på kablene, om det i det hele tatt er det..
    Men skal visst komme bedre merking etterhvert =)

Entusiaster vil nok bruke mer en 150 kr på en HDMI kabel, jeg har brukt 1500 på de jeg har kjøpt pga jeg vil at de skal holde i noen år, og ikke dette fra hverandre når man skal koble om..
    Og NEI, 01001100111011 er ikke det som blir øverført, det er spenninger som er -+--++--++-+, som blir "dekodet", så hvis kabelen er dårlig laget med stor motstand, eller feil impedans så får man digitale feil..!
    Men ikke så veldig hørbart hvis man ikke gidder å høre etter.. Så Ola Nordmann, kjøp en god kabel hvis du skal overføre 1080p+ hd lyd(ca400-), til dvd hadde ikke jeg brydd meg..
    Skjekk denne linken, så forstår dere hvorfor man skal bruke litt penger på dette, er ikke bare to ledere nei..:
    http://static.howstuffworks.com/gif/...or-diagram.gif

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Og hvorfor det?

Dersom splitteren forringer signalet, så forringer den det like mye for alle kablene. Skulle det da være forskjell mellom de så skal du kunne se det med splitter som uten splitter.

q.e.d.
    Dette var ikke noe smart sagt.. Tips: Flaskehals

Hvis de bruker en switch, så har de jo også en kabel fra switchen til tv'en hvis jeg har skjønt testen rett? Hvilken kabel kan det være mon tro?

Har lest en del HDMI diskusjoner, og synes det er litt artig, noen lurer på om det er noen forskjell i lyd, noen bilde, noen om det fungere og noen lurer på hvor lenge de holder..hehe folkens, slutt å være så kjipe på lommeboken, 150kr for en kabel?! Jeg hadde dyrere scart kabel da jeg var 15år!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært noe poeng i å spandere mer på en kabel hade det vært greit. Men når kabelen normalt skal skjules og den har samme egenskapene som en dyrere kabel så skjønner jeg ikke poenget. Da tar jeg heller de lappene mellom der og kjøper meg noen filmer eller en flaske konjakk. Mye bedre løsning for meg, siden jeg ikke har noe overflødighetshorn å hente penger fra
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gizmobear: hvorfor betale mer en man må?

kan anbefale CABLE-550G/10

- 10m til 220,- inklusiv frakt.
    - Enkel kabel og strekke langs vegg, ikke så stiv. svart og clean finnish
    - ikke noe forstyrelser fra andre komponenter/ledninger
    - gullkontakter
    - kjører glatt 1080p

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som folket sier, i følge teorien, så kan det ikke være noe forskjell på kabler da det bare er 11000111010101 signaler som overføres. men i mange tilfeller, her inkludert, så er det ikke alltid at teori og praksis stemmer. en kamerat av meg var av den oppfatningen at kabel ikke kunne ha noe å bety, så han kjøpte en helt grei hdmi kabel på class olson eller noe slikt. det han opplevde var at plutselig så falt lyden ut i en kanal. så kom lyden tilbake igjen etter en liten stund. litt senere falt lyden ut i en annen kanal. og slik holdt det på. han opplevde også en gang med en slik kabel at når han en gang skulle sette forsterker på plass, var han litt uheldig, og dyttet den litt forlangt inn, så hdmi kabelen gikk i mot noe, med det resultat at den sluttet helt å virke. etter det gikk han og kjøpte en forholdsvis dyr hdmi kabel, som han sa at han fikk bedre bilde med, og hadde ikke noe tull med noe som helst etter det.
    det jeg ihvertfall vil frem til, er ikke nødvendigvis at du må kjøpe den dyreste kabelen, men styr unna de billigste, ihvertfall om du vil legge dem skjult, og det kan bli mye styr om du må bytte den..

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fraråder ihvertfall denne hos clas ohlson.
    Hadde to stk på 2 meter og begge falt i fra hverandre. Det kom også stjerner og flimmer på skjermen.

Byttet til Emotiva.com X-series HDMI. Den er bunnsolid.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •