Prisen på en "bra" HDMI-kabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen er "jækla" dyre fordi enkelte produsenter vet å sko seg på usikre forbrukere. Også er det noen som tenker som så at når de først har kjøpt en TV til 20k, hva er da en kabel til 1500kr. Kabler er blitt for Elkjøp som koppholdere er for VW - overpriset tilbehør som er laget kun for å øke dekningsgraden på et produkt som (kanskje) allerede er presset i pris.

Sjekk Bluejeanscable.co.uk

Muligens de beste HDMI kablene - ferdig tilpasset i ønsket lengde.

Belden kablene de bruker holder høyere kvalitet enn kinavarer (dvs. samtlige forslag i denne tråden - no pun intended).

Dog, til kortere lengder spiller det ikke mye rolle uansett så fremt kabelen er god å jobbe med, og har greie plugger/termineringer. Men igjen så er prisene hos Blue Jeans Cable latterlig lave vs. enkelte konkurrenter.

Største drittkabelen jeg har hatt i hus var forøvrig en middels dyr kabel fra Supra. Termineringer har de åpenbart ikke greie på. Da er faktisk kinakabler stort sett bedre.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig når det gjelder BlueJeansCables. Kjøpte den beste kabelen deres (Series 1) da jeg skulle ha kabel fra reciever til projektor. 11 meter bunnsolid HDMI kabel som takler 1080p fint kom på ca 800 kr fraktet. Ellers har jeg kjøpt 2 par av modellen under (Series-F2), som fungerer strålende til kortere lengder.

De er også sinnsykt raske på frakt! Bestilte signalkabler derfra på fredag for 2 uker siden, var fremme kl 08.00 mandag, altså kun helgen i frakttid helt fra USA

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg fraråder ihvertfall denne hos clas ohlson.
    Hadde to stk på 2 meter og begge falt i fra hverandre. Det kom også stjerner og flimmer på skjermen.
    Jeg har 10m av den kabelen til PJ og kjører 1080p uten synlige problemer.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte nettopp 4stk. Monster Cable M2000 fra statene, betalte ikke mere en 800,- for alle (2 meters lengder).. ser komplett selger M1000(2meter) for rundt 1500,- ...som er lillebror til M2000.. Må da ha litt og si når en kabel koster 1000,- og ikke 99,- ...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Det blir jo feil å si hvis en ikke vet om en splitter vil være en like stor flaskehals i oppsettet med en billig kabel som for en dyr kabel. Men det kan være det samme siden dette tullet er teoretisk.

Det er jo ren logikk at et signal som består av tall 1 og 0 ikke har noe med bildekvaliteten å gjøre!? Enten så kommer signalet helt fram eller ikke. Det går ikke an å få mer sprut i fargene og et skarpere bilde med bedre kabel som sender nøyaktig samme data.
    Hei!

Ikke bland HDMI med tidligere generasjoner av digitalkabler som enten gir deg prikkfritt eller ingen bilde og/eller lyd. Dette er ikke tilfelle ved HDMI. Til tross for at dette er en digitalkabel kan man få ulike grader av svekket bilde, de svakeste formene i form av hvite eller røde prikker av det jeg har sett.

Så har jo man også kapasiteten de klarer. Om de skal støtte deep color, nettverk etc. som nevnt. I diverse tester har de lett skilt hveten fra klien. Mange kabler sliter selv etter 2-3 meters lengde! Ikke overraskende holder Monster det de lover med alle sine kabler, men prisen er ikke den vennligste.

HDMI over korte lengder opptil 2 meter, går bra på mer eller mindre alle HDMIkabler som mener de kan levere HDMI 1,3 standarden med FullHD bilde og lyd. Selv ved 3m lengde sliter noen. Den sterkeste morstanderen til Monster, som klarer seg på strekk opp til ca 25 meter er Bluejeans sine og til sammenligning er de MEGET billige. I den mest omfattende testen jeg har lest var det forsåvidt kun Monster sin toppmodell som klarte fullHD med DTS Master HD på over 25 meter. BluJeans selger også inklusiv norsk mva så man slipper å tenke på dette.

Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Bestillte nettopp 4stk. Monster Cable M2000 fra statene, betalte ikke mere en 800,- for alle (2 meters lengder).. ser komplett selger M1000(2meter) for rundt 1500,- ...som er lillebror til M2000.. Må da ha litt og si når en kabel koster 1000,- og ikke 99,- ...
    Monster i Norge er skrekkelig overpriset. Jeg mistenker at importøren tjener seg styggrik. Bestiller selv fra shopallmonster.com De kan jo spesialtilpasse div. kabler også

Det er klart man betaler jo litt for den ekstra skjermingen og livtidsgarantien blant annet.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker flere slike "HDMI-HDMI 3,0 meter. Male-male. Goldplated"
    (PS3, RiksTV og PC til LCD TV)

Rimelige Kinaproduserte, men kabelen ser ut til å være OK
    kvalitet.

Produkter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har 10m av den kabelen til PJ og kjører 1080p uten synlige problemer.
    Grunnen til at noen av dere sliter med samme kabel på samme langde, og noen ikke, kan ha at noen merker har litt lavere utgangspenning, så hvis det er en billig kabel kan det bli bilde i noen tilfeller, og ikkebilde i andre...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, hadde ikke trodd dette skulle føre til en stordiskusjon, men har jeg forstått det rett, så spiller egentlig ikke pris noe særlig på korte kabler?
    Jeg skal kun ha en kabel fra dekoderen, som er fra Canal Digital, til en HD-ready tv.
    Lengden skal ikke være mer en 1,5 meter, og da er den alt for lang ettersom det vil være maks en meter mellom tv og dekoder i "luftretning"(ledningretning).
    Så da kan det holde med en billig en til 150-200 kr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle igrunn tro det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeThomas
    Jøsses, hadde ikke trodd dette skulle føre til en stordiskusjon, men har jeg forstått det rett, så spiller egentlig ikke pris noe særlig på korte kabler?
    Slik er det bare med diskusjoner rundt kabler, skytsengler osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m99
    Slik er det bare med diskusjoner rundt kabler, skytsengler osv.
    Studerer dette her, så det er ikke bare overtro..
    Men selvfølgelig finnes det litt kabel gale folk her ute i verden!

For å oppsummere:
    -Digitalkabeler er menignen at signalet kommer fram uten tap/feil
    -Analog kabler er av en litt større dimensjon, kan påvirke lyden en del pga "kondensator/spole - effekt"

Kjøper man en dårlig digital kabel kan man risikere det ikke fungerer, og da må man kjøpe en til! Og gjerne en som er dyrere, da har man brukt 200+500kr på en kabel!
    Til deg med dekoderen så fungerer en kabel til 2-300 mer enn bra nok! :wink:

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gizmobear
    Og NEI, 01001100111011 er ikke det som blir øverført, det er spenninger som er -+--++--++-+, som blir "dekodet", så hvis kabelen er dårlig laget med stor motstand, eller feil impedans så får man digitale feil..!
    Så det du sier er at hdmi-standarden ikke har noen form for bitfeil sjekkere?

Jeg har ikke peiling hvordan hdmi fungerer på mikronivå, men noen her med utdannelse innen datakommunikasjon el.lign må da du kunne svare på dette?

Man har jo mange forskjellige former for bitfeil sjekkere som checksum, hash, crc, og arq generelt. Og jeg vil med 99% sannsynlighet tro at hdmi har noe slikt innebygd, og da skal det fa*en meg mye til at både referanse og sjekk inneholder feil slik at dette påvirker lyd&bilde. Ergo, jeg lever i troen & viten? at billige hdmi kabler fungerer akkurat like godt som en dyr en. :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting nytt at man kan overføre 1080P på "sprengtråd" så lenge man diskuterer kortere lengder.

Spørsmålet er hvor langt man kan overføre før ting helt åpenbart begynner å skje med bildet. Båndbredde vil også være avgjørende. Dette gjelder ikke bare HDMI, men selvfølgelig også andre digitalkabler slik som CAT og coax. Andre faktorer som kan påvirke resultatet er hvordan komponenter man setter foran og bak kabelen. HDMI i seg selv er ingen kvalitetsikring, og i praksis har det vist seg at selv bransjen har hatt mye utfordringer og problemer med standarden.

Nettet er fullt av folk som har hatt problemer med kabler på 8-10m og oppover. Det som fungerer for noen trenger ikke nødvendigvis å fungere for andre.

Det betyr derimot ikke at kabelen trenger å være dyppet-i-platina dyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Så det du sier er at hdmi-standarden ikke har noen form for bitfeil sjekkere?

Jeg har ikke peiling hvordan hdmi fungerer på mikronivå, men noen her med utdannelse innen datakommunikasjon el.lign må da du kunne svare på dette?

Man har jo mange forskjellige former for bitfeil sjekkere som checksum, hash, crc, og arq generelt. Og jeg vil med 99% sannsynlighet tro at hdmi har noe slikt innebygd, og da skal det fa*en meg mye til at både referanse og sjekk inneholder feil slik at dette påvirker lyd&bilde. Ergo, jeg lever i troen & viten? at billige hdmi kabler fungerer akkurat like godt som en dyr en. :-D
    Det er digital feilkorreksjon på lyd (Husker ikke vilken protokoll i farten) men ikke bilde i HDMI standarden. En manglende bitt blir en liten feil fargeprikk i bildet. Veien fra noen få prikker til ikke bilde i det hele tatt er ekstremt liten. Dvs det er ganske synlig om en kabel er god nok eller ikke. På korte avstander fungerer det meste, på lange avstander er det en annnen sak. Men det koster ikke mange ørene ekstra å få den båndbreddden som trengs på 10 meter så det er ikke god begrunnense for at kablene skal koste en forhud eller to....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg fraråder ihvertfall denne hos clas ohlson.
    Hadde to stk på 2 meter og begge falt i fra hverandre. Det kom også stjerner og flimmer på skjermen.

Byttet til Emotiva.com X-series HDMI. Den er bunnsolid.
    Å ****. Det var den jeg kjøpte til å ha til xboxen min. Enda har det ikke blitt noe problem da, så vi får håpe det holder ihop ei stund til8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en dyr suprakabel på en meter fra den gangen jeg kjøpte dvdspiller som kunne oppskalere(hfk sin argon), og resten av kablene er sorte fra clas ohlson der den lengste er 5m lang og har blitt koblet ut og inn av hdmi utangen på laptopen 2-3 ganger om dagen i snart et år. Fortsatt er den like fin som når jeg kjøpte den, og myk og god så den er lett å flytte på.

Den supra driten derimot......

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Jeg bruker en dyr suprakabel på en meter fra den gangen jeg kjøpte dvdspiller som kunne oppskalere(hfk sin argon), og resten av kablene er sorte fra clas ohlson der den lengste er 5m lang og har blitt koblet ut og inn av hdmi utangen på laptopen 2-3 ganger om dagen i snart et år. Fortsatt er den like fin som når jeg kjøpte den, og myk og god så den er lett å flytte på.

Den supra driten derimot......
    Har hatt en slik Supra selv.. Råtten kvalitet rett og slett! Kappen løsner fra pluggene i begge endene. Clasern-kabelene virker mye mer solid bygd.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •