Pruting i Norske butikker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pruting i Norske butikker

Jeg har innstillingen om at å prute i norske butikker ikke er mulig, men jeg hører til stadighet at blant annet min far får noen fine avslag i butikk når han handler diverse duppedingser. Så jeg lurer på om dere pruter når dere kjøper relativt dyr elektronikk. Hvor er det isåfall best å prute? Er det best å prøve og få avslag i kroner og ører eller satse på å få noe på kjøpet når man handler?

Mine erfaringer på området at butikken har slengt med en HDMI kabel eller lignende ved relativt store innkjøp fra min side.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prute kan man gjøre overalt. Jeg tar for gitt at jeg får en bedre pris om jeg handler mye på en og samme butikk.
    På handler over nett er det fullt mulig å be om pristilbud på det du skal ha. Fri frakt/rabatt er alltid mulig om man handler for noen tusenlapper.

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lov å prøve....

jobber selv i butikk, å erfaringen er at halvparten ca prøver å prute...
    Som han over nevnte så går dette litt på om dere kjøper en pakke, f.eks hvitevarer.. Men kjøper man "kampanjevarer" så funker det dårlig. Samme hvis man sier at man har brukt flere tusen kroner løpet av noen år. Det er det samme som å gå på Rema og si at jeg har brukt flere tusen kroner hos dere. Får du rabatt der? Nei.... Du får ikke en gang plastpose..

Men det som funker på meg er hvis kunden er en likanes kar, som er hyggelig å vil kanskje bruke litt penger på god kvalitet. Da er jeg så priviligert som får hjelpe han å velge det beste produktet som passer for han, å da kan jeg være litt raus. Kommer du inn å apebrøler om at du vet at jeg kan gi deg rabbatt så får du ikke ett rødt øre for å si det sånn...
    sunn fornuft...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pruter og fra tid til annen og det blir litt avslag nå og da.

... når det gjelder matbutikker kan man jo si at om man ikke får litt avslag på varen så lar man de bare ligge og går. Har tenkt tanken noen ganger men aldri gjort det. Noen som har prøvd - det er tross alt der vi legger igjen mye av pengene og der den største avansen er ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk fått rabatt på varer som har gått ut av dato.. det skal sies..
    Men har egentlig matbutikker lov til å ta betalt for produkter som er utgått på dato? mitt tilfelle var en bakt potet som hadde dato to uker før kjøpsdato.. Da jeg så det når jeg la det på båndet så sa hun bare at jeg sku få halv pris for den.. Jeg ble litt fortumlet å sa ingenting, men det var liksom ikke noe om dette var råttent eller no, neida, du får den for halv pris, da bør du være happy selv om du får en råtten potet liksom...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en oppfatning av at hifi butikker som ikke ligger mitt i sentrum og gjerne er frittstående (ikke med i en kjede) har mere spillerom da det kommer til hyggelige priser. JFS soundsystem i Drammen er et eksempel på en butikk alle kan få en hyggelig handel hos. Som han selv sier: Siden jeg ikke ligger mitt i klynga, har jeg litt mere å gå på, siden leie er en helt annen.. Fort knox i drammen er en annen. Han har forresten kjempe greie på alt innen bilstereo.

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ber stort sett alltid om rabatt på det jeg kjøper av elektronikk, det er jo ikke ulovlig å spørre. Hvis jeg kjøper elektronikk fra 10000 til 60000,- må det jo nesten være litt å gå på med mindre det er kampanje.

Får grei rabatt på soundgarden og derfor handler jeg også fortrinsvis der, de har også grei og hjelpsom betjening.

Tror det er viktig at man er hyggelig og grei mot betjeningen, nytter ikke å komme "roffsende" inn og be om rabatt, tror betjeningen får dårlig førsteintrykk uansett i hvilken butikk du da spør.
    Er forøvrig også fullt klar over at enkelte produkter har bransjen liten avanse på mens andre produkter igjen er det mer å "gå på".

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til han som lurer på det med matvarer:

Matvarer merket med "siste forbrukerdag" er det ikke lov å ta betalt for etter utløpt dato.
    Matvarer merket med "best før" er det lov å ta betalt for etter utløpt dato, og normalt så gis det halv pris da.

---

Avslag vil jeg si at det er normalt å spørre om når man kjøper flere varer og kommer over en viss sum... Da gis det ofte noe med på kjøpet istedet for å gi %vis avslag.
    Man merker det ofte i klesbutikker, da får man titt og ofte sokker med på kjøpet...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes i utgangspunktet at pruting og avslag er noe tull. Hvorfor skal rolige og sjenerte kunder komme dårlige ut av det enn frempå prutere?

På den annen side er det nok forventet og til en viss grad naturlig at man henter noen % ved stor handel. Personlig spør jeg gjerne om en "deal" hvis det er en del penger involvert. Men aldri på en liten dings som jeg plukker i hylla og tar med til kassa. Er forøvrig av den typen som synes det er lettere å prøve seg via e-post;-) Fikk faktisk rabatt på receiveren min slik:-)

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp hvitevarer for 50.000 blank..dette fikk jeg for 42.000 hos en hyggelig fyr på Elkjøp.

Det eneste jeg sa var at jeg var rundt og fikk priser på en pakke med hvitevarer hos de forskjellige forhandlerene..

Elkjøp var den første jeg gikk til..og jeg syns rabatten var så ok at jeg slo til..

Det skal sies at jeg på forhånd hadde skrevet ned hva jeg skulle ha..så det var ikke selger som fant frem varer han hadde mye å gå på.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg pleier å prute hos de store kjedene. Innforbi 10 min kjøring så har jeg Expert, Elkjøp, Lefdal og Elprice butikker.
    Hvis jeg skal ha en bestemt vare så går jeg gjerne innom alle stedene og kjøper den der jeg får best pris.
    Yamaha Z7 fikk jeg til fantasipris hos Elkjøp. Ingen nettbutikk var i nærheten.

På Hifi klubben får man som kjent bare med noe ekstra greier på kjøpet. Fikk med 24 bananplugger når jeg kjøpte bakhøyttalerne og senteren min...

Andre butikker, avshop, lsound o.l så har jeg betalt prisantydning på nettsiden dems siden de har "monopol" på enkelte attraktive ting.
    Dessuten så er det mye lettere å få avslag på en vare når man handler personlig og ikke via internet.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv en ganske rolig og sjenert kjøper, men har lært et lite triks.. Still spørsmålet: "Er det den beste prisen du kan gi meg?"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Synes i utgangspunktet at pruting og avslag er noe tull. Hvorfor skal rolige og sjenerte kunder komme dårlige ut av det enn frempå prutere?
    De fleste butikker har endel å gå på, selvfølgelig avhengig av hvor mye man kjøper for. Pruting kan være ganske gøy. Det er dessverre litt for mange "rolige og sjenerte" kunder i dette landet. Rolige og sjenerte personer taper også i andre sammenhenger, som eksempelvis lønnsforhandlinger, jamført med de som er noe mer frempå og tør å foreslå bedre pris/lønn.

Når alt kommer til alt ønsker butikken å få til et salg. Det kan da være bedre å tjene 3000 enn 5000. Enkelte forhandlere har det lettere, dersom de er eneforhandler, slik eks. L-Sound er med SVS. Vil man ha ny SVS-høyttaler, må man gå til dem. Vil man derimot kjøpe Klipsch, er det mange forhandlere som kan gi tilbud til kunden.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Rolige og sjenerte personer taper også i andre sammenhenger, som eksempelvis lønnsforhandlinger, jamført med de som er noe mer frempå og tør å foreslå bedre pris/lønn.

Når alt kommer til alt ønsker butikken å få til et salg. Det kan da være bedre å tjene 3000 enn 5000. Enkelte forhandlere har det lettere, dersom de er eneforhandler, slik eks. L-Sound er med SVS. Vil man ha ny SVS-høyttaler, må man gå til dem. Vil man derimot kjøpe Klipsch, er det mange forhandlere som kan gi tilbud til kunden.
    Jeg har ingen problemer med lønnsforhandlinger for der bruker man saklige argumenter og resultater. det jeg sliter med er "du har fått beste tilbud men la meg se på det en gang til".

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til alle dere som jobber som kundebehandlere:

har dere noen gang møtt en kunde som startet sammtalen med "jeg kjøper ikke noe til fullpris." ???

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stone cold
    jobber selv i butikk, å erfaringen er at halvparten ca prøver å prute...
    Men det som funker på meg er hvis kunden er en likanes kar, som er hyggelig å vil kanskje bruke litt penger på god kvalitet. Da er jeg så priviligert som får hjelpe han å velge det beste produktet som passer for han, å da kan jeg være litt raus. .....
    sunn fornuft...
    hehe8)
    Snakk om å være selger og ikke vite sin plass. Tenk om du hadde hatt en sjef som var god. Da hadde du vært uten jobb.

For.. det er da for fa** ikke din jobb å gi noen noen ting, hvis du liker trynet på'n og han/hun degger med DEG!
    Hallooo:???:
    Er du totalt blottet eller?

Ha det ikke slått deg at dine personlige menininger IKKE teller?
    Har du overhodet tenkt over at det ville vært smart å "gi" litt hvis man VIL selge..

Men du har "kom ikke her og kom ikke her" innstillingen .. for jeg selger kun til de som jeg liker ..hehehe:twisted:

aaahh.. dæven , det var deili' å få ut.....:mrgreen:

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stone cold
    Det er det samme som å gå på Rema og si at jeg har brukt flere tusen kroner hos dere. Får du rabatt der? Nei.... Du får ikke en gang plastpose..
    Jeg har fått mange plastposer på Rema. Uten at det endrer poenget ditt forøvrig.:)

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver selv en butikk/verksted og må innrømme at jeg er dritlei alle idioter som tror at alt er gratis.
    Det er ikke mange butikker som tar seg bedre betalt enn dem MÅ.
    Store kjeder og liknende kan jeg tildels forstå at noen gidder å prute med
    men å dra til den lokale sjappa på hjørnet å begynne å prute på småbeløp er direkte motbydelig.
    Er det mange som står på apoteket å pruter?
    Hvis det er et sted ting er kunstig dyrt så er det vel der.
    Hvis en handler for et forholdsvis høyt beløp så er det etter min mening akseptabelt å diskutere seg fram til en pris, det blir noe helt annet enn rasshølene som konsekvent ALDRI skal betale hva en vare koster uanset pris.
    Og det er som regel de samme folka som surver mest når sjappa på hjørnet blir stengt.
    Amen

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at hvis man handler for mangfoldige tusner og i tillegg gjerne kommer igjen og igjen i samme sjappa og legger igjen penger bør det være rom for rabatt, avslag eller andre goder.
    Leste en gang at i nisjebutikker står 20% av kundene for 80% av omsetningen...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poser kan dere få på Rema, be om en pose og betal for den så spør du igjen om en pose til så får du den uten å betale. Hipp hurra for den smålige gleden.

Pruting hører til i syden og slike ting, 1 euro or go to hell!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •