Pruting i Norske butikker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Det er ikke mange butikker som tar seg bedre betalt enn dem MÅ.
    Amen
    Den får du dra veldig mye lenger ut på landet med...
    På varer som klær, sko, elektronikk, leker (spesielt leker!) er det høye avanser. Butikkene tjener jo selv om det er 50% salg...

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    På varer som klær, sko, elektronikk, leker (spesielt leker!) er det høye avanser. Butikkene tjener jo selv om det er 50% salg...
    Å hvis du gidder å lese hele innlegget mitt så står det noe om kjeder
    og de fleste som selger sko, klær og leker er ofte tilsluttet en eller annen kjede.
    Hender det ofte at du står å pruter i en butikk på leker???

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hender det ofte at du står å pruter i en butikk på leker???
    Det er vel fordi fjortisbimboen som jobber i kassa ikke gjør noe annet enn å tygge tyggis. Hvis du spør om et godt tilbud, svarer neket hææ og sier prisen hun slo inn...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange butikker som tar seg bedre betalt enn dem MÅ.
    De fleste butikker tar så høy pris som det er mulig å komme unna med, mener du vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redoram
    Jeg har innstillingen om at å prute i norske butikker ikke er mulig, men jeg hører til stadighet at blant annet min far får noen fine avslag i butikk når han handler diverse duppedingser. Så jeg lurer på om dere pruter når dere kjøper relativt dyr elektronikk. Hvor er det isåfall best å prute? Er det best å prøve og få avslag i kroner og ører eller satse på å få noe på kjøpet når man handler?

Mine erfaringer på området at butikken har slengt med en HDMI kabel eller lignende ved relativt store innkjøp fra min side.
    Jeg pruter og det går stort sett altid bra det!.

Ove

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Jeg pruter og det går stort sett altid bra det!.

Ove
    +1

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig gode erfaringer med Soundgarden i Haugesund når det kommer til pakkepriser, eller pruting om du vil
    Et eksempel er da jeg kjøpte en Pioneer BD spiller og en DAC, Pioneer spilleren var på tilbud så selv om jeg kjøpte demomodellen kunne jeg ikke få rabatt. Da slo han inn 500,- i rabatt på DACen, som kosta opprinnelig rundt 1200,- tror jeg.

En annen gang skulle jeg ha stativer til et par System Audio høyttalere, de hadde inne et demopar som jeg kunne få til 1000,-, opprinnelig pris var 1700,-. Jeg takket nei da jeg trodde at jeg ikke fikk bruk for dem. Etter litt styr hjemme fant jeg ut at de hadde vært greie å ha. Kjørte til Soundgarden og henviste til tilbudet han ga meg, demomodellen var solgt, så da fikk jeg et par nye til 1000,-:-D Kjempeservice, og jeg er ikke en som pruter på en frekk eller provoserende måte, et spørsmål som hva de kan tilby holder ofte

Og dette er bare noen av flere eksempler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikken mellom selger og kjøper er viktig ved større handler. Selvfølgelig kan man jobbe seg frem til en pris begge parter er fornøyd med ved større handler. Det ender stort sett opp som en vinn-vinn situasjon på lang sikt.

Det mest stusslige som er å oppdrive, er mannen i gata som står å pruter på en OBH blender til 749,- (unntak hvis butikk ligger langt over markedspris).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det er stusselig å prute, og det uansett hvor dyr tingen er. Jeg ser heller på dem som en forhandlinger, ingen tvinges til noen ting. Hvis jeg mener etter mine preferanser at en ting er for dyr så pruter jeg, dvs at jeg ikke alltid pruter. Det finnes folk med litt mindre penger i norge og 749kr kan være mye penger for dem,får dem prutet ned en 100lapp så kan det bety ganske mye for dem.

En god selger med mye kunnskap som gir meg en god handel så kommer jeg i dem fleste tilfeller tilbake for en ny handel, noe jeg tror dem er tjent på sett på litt sikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør dere det?

1) Gir en pris dere kan gi for varen?
    2) Ber om en bedre pris?

Jeg pruter ikke, da jeg på forhånd regner med avslag, men kan spørre om tilbehør ved dyr kjøp (f eks minnekort ved dyr kamera, eller bordstativ ved dyr TV).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fryktlig prisbevisst og vet at Hifi butikker i Norge har fryktlig høy margin på ting som ligger litt opp i prisklassene, der er det mye å hente. Ting som koster under 5000 lapper gidder jeg ikke ta meg bryet å forhandle noe særlig om.
    Handlet meg både Rotel RC-1580 og 1572 for ca 7000.- mindre enn de ligger ute for i veiledende. Det er jo en ganske betydlig besparelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Hvordan gjør dere det?
    Det er mange måtter å prute på, det kommer litt an på hvor mye du skal handle og hvor viktig det er for deg å få med deg varen der og da.

Etter å ha kommet i en god dialog så spør jeg i all besjedenhet:
    - Er det beste prisen du har?
    - Denne er litt dyrer enn det jeg hadde tenkt å bruke, har du muligheten til å slå litt av på prisen?
    - Denne har jeg sett billigere andre plasser, kan du matche den prisen?
    -osv.

Når du går inn i slike "forhandlinger" så må du risikere at det ender med at du går ut døren uten varen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paddington
    Ting som koster under 5000 lapper gidder jeg ikke ta meg bryet å forhandle noe særlig om.
    Jeg har flere ganger prutet en 1000lapp på ting som koster rundt 5000kr, jeg synes nå det er verdt å ta med seg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jo har faktisk prutet ned ett par dr.dre Beats headset til 2400.- men dro aldri å hentet de. Sikler nå isteden på Denon headset men hfk er kjipe å få ned pris hos.
    Mulig jeg burde bli flinkere til å prute ned på billigere ting også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart man skal prute!,det gjør jo ikke noe og spare litt penger på hfi utstyr!
    Det er jo mange penger det er snakk om her8)

O

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken

hehe8)
    Snakk om å være selger og ikke vite sin plass. Tenk om du hadde hatt en sjef som var god. Da hadde du vært uten jobb.

For.. det er da for fa** ikke din jobb å gi noen noen ting, hvis du liker trynet på'n og han/hun degger med DEG!
    Hallooo:???:
    Er du totalt blottet eller?

Ha det ikke slått deg at dine personlige menininger IKKE teller?
    Har du overhodet tenkt over at det ville vært smart å "gi" litt hvis man VIL selge..

Men du har "kom ikke her og kom ikke her" innstillingen .. for jeg selger kun til de som jeg liker ..hehehe:twisted:

aaahh.. dæven , det var deili' å få ut.....:mrgreen:

"Snakk om å være selger og ikke vite sin plass?????" Og hva f...n mener du med det? Vite min plass? Skal jeg sleike ræva di fordi du kommer til meg og tror du skal HA rabatt fordi du handler i min butikk? Idiot! Cluet er at du vet lite hva du snakker om, samtidig som jeg ga info fra "andre siden".. Hadde du giddi å lest hele innlegget så hadde du skjønt at Brølaper som deg selv ikke hadde kommi langt med den attituden du har, samtidig som jeg tydelig sa at fornuftige folk som skal ha en "pakke" kan få en hyggeligere pris. Var aldri snakk om at noen som sleika ræva mi skulle få rabbatt, eller at det er hotte damer som får rabatt..

AAAAH....dæven, det var deili å få ut......

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag brukte jeg 1 time med og sende mailer til forskjellige leverandører av en projektor jeg ønsket og kjøpe, billigst pris på nettet var ca 13000 kr for projektor +pære + frakt. Jeg klarte og få prisen ned i 11.299 kr.Sparte 1700 kr med og ta meg tid til og rette forespørsler på en bedre pris
    Er det flere som har gjort det samme og fått spart en del kroner ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Ved salg er det ofte grossister som setter ned prisene pga av produsenten har for masse av fjordårsmodellene!!! Butikker har vel ca 50% inntjening.. Ved salg er nok dette senket endel, selv om grossistene har senket prisene også..

Men en ting er merkelig, vi nordmenn skal prute på butikker, men på nettbutikker, som blir brukt mye mer. Der godtar vi de prisene som er satt! Enda der får du ikke gått i butikken, og ikke snakket med personalet på samme nivå.

Å drive butikk, og business, i norge generelt er DYRT!!! Prøv den som vil!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulighetene for å prute (få prisavslag) er veldig avhengig fra bransje til bransje, og hvilke kalkyler disse sitter med. Jo dyrere produkter, jo lavere kalkyle er selger villig til å bli sittende igjen med. Konkuranse er jo også en viktig faktor.

Matvarer er veldig lavt kalkulert (selv om mange tror det er høye kalkyler), Bil er nede i ca. 10% fortjeneste. Derfor er det skjelden mye avslag å få på bil. Båt er på ca. 20% på veiledende, derfor får man ca. 5% avslag ved kjøp. Tv er ca. 15% (derfor veldig lite å få. her har konkuransen vært veldig stor i det siste) Dyrere hifi derimot er fortjenesten ca. 30 til 40%. Noe som er det samme som mange andre varer har på produkter til 300 til 400kr. Dette sier jo at om du ser på en forsterker eller høytaler til priser rundt 20-30 tusen så skal du fint kunne få 10 til 20% rabatt. Da tjener fortsatt butikken bra for lite arbeid. (husk dette er kunn gjeldene om det er flere fritstående butikker som selger samme vare. Det er også lavere kalkyle på de største merkene.)

Hovedpoenget er at det er mye høyere kalkyler på hifi en på biler og båter, og det er mange som kjøper like dyr hifi som bil og båt. Da vil også butikkene være villige til å sitte igjen med mellom 15 og 20% fortjeneste. Det er også lurt og sjekke prisen på dyrt utstyr hos forhandlere som vanligvis ikke selger mye dyrt utstyr. Disse vil se på dette som rent ekstra salg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zafir
    I dag brukte jeg 1 time med og sende mailer til forskjellige leverandører av en projektor jeg ønsket og kjøpe, billigst pris på nettet var ca 13000 kr for projektor +pære + frakt. Jeg klarte og få prisen ned i 11.299 kr.Sparte 1700 kr med og ta meg tid til og rette forespørsler på en bedre pris
    Er det flere som har gjort det samme og fått spart en del kroner ?
    Slik gjør jeg alltid.
    Får jeg en bra pris, sender jeg en mail til de andre og spør om de kan gi et bedre tilbud. Jeg sparte 30.000 da vi renoverte og vi skulle ha alle hvitvarer nye, pluss tørk- og vaskemaskin.
    Har i det siste jobbet med å få en bra pris på flyttebyrå siden vi skal flytte til Norge. Hadde jeg tatt til takke med det første tilbudet, hadde jeg betalt over 30.000 mere enn vi må nå. Med det firmaet vi har valgt har jeg prutet litt og fått vask av leiligheten gratis, altså 4200 SEK spart.
    God timelønn, spør du meg.
    Er jeg innom butikker, spør jeg om de kan gi meg et godt tilbud på det jeg skal ha. Jeg sjekker uansett ut alle andre som fører varen for å se hvem som har best pris.
    Gir de meg et bra tilbud slår jeg til hvis jeg synes det er bra nok, eller så kommer jeg med et motbud som jeg føler jeg kan få til de andre stedene.
    Det samme gjør jeg med bilforsikringen. Det er ikke billig å forsikre en slik bil og da bruker jeg noen timer på det. Sparte nesten 1000 kroner pr mnd etter litt jobbing i fjor.

Edith Piaf:
    Jeg gjør dette hvis det er "større summer" å tjene, ikke på alt jeg kjøper, haha.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •