Å motorisere et vanlig nedtrekkslerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Å motorisere et vanlig nedtrekkslerret

Jeg her googla endel rundt nå, og det later til at det kanskje ikke er så vanlig som jeg trodde, å koble til motor og styr til sitt vanlige nedtrekkslerret...

Men jeg nekter å tro at det er INGEN som har vært ute med MacGyver-skillsa sine - og skrudd opp lerretet sitt, finni en hendig motor, koblet til og ordnet og styret - og fått seg et motorisert lerret ut av sitt gamle manuelle....

Har noen noen tips? Ideer, historier etc.??? Jeg tar imot alt som måtte være av nyttig info om hvordan jeg best kan gå fram for å motorisere lerret mitt, uten å drite meg ut.

(Det er et slikt lerret jeg har nå: Komplett.no - AView Lerret)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!
    Å motorisere et vanlig nedtrekkslerret tror jeg kan bli en vanskelig oppgave, uten dermed å si at det ikke går!
    Men jeg har i alle fall aldri sett en slik løsning.
    Alle motoriserte lerret jeg har vært borti, (og det er noen), er basert på en i trommelen innvendig montert motor med planetgear.
    Dette krever i sin tur en viss dimensjon på trommelen, og jeg tviler på at det er plass til en slik løsning i din trommel?
    Deretter må (bør) greiene være utstyrt med endestopp, noe som heller ikke er så enkelt å få til.
    Mener ikke dermed å stille meg negativ til tanken, men tror ikke dette blir så enkelt å mekke.
    Men, det kan jo hende at noen kan komme opp med noe, og dermed gjøre mine betraktninger til skamme!?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er derfor man tyr til forumer som dette vøttø, for å få tilbakemeldinger av folk med peiling! Og takk for innlegget.

Søkte akkurat på youtube også etter planet gear og skjønte hva du mente.. Men å alt sammen innvendig, inkludert motoren, er ikke nødvendigvis så viktig, for lerretet er gjemt bak en list... Vil det da åpne seg for nye motormuligheter?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kraftig fiskesene fra lerrete og ned på bakfelgen til en radiostyrt bil så bruker man fjernkontrollen til denne å spinner fiskesenen inn på bakfelgen som fyngerer som en trommel for scenen... hehe beste macgyver stil husk å bruk en sveitsisk lommekniv til å fjerne gummien fra bakfelgen å til å kutte rett lengde fiskesene. haha

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det går :)

Jeg bygde om et lerret til et moterisert et for en stund siden. brukte en vindusviskermotor (du trenger en graftig motor med gir, så det ikke faller ned etter du har kjørt det opp..)

for å styre dette kjøpte jeg et stikk kontakt sett med fjernkontroll på clas ohlson, som jeg demonterte og koblet opp via 4 kontaktorer og en 12V trafo.

Fungerte som ei kule..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fett!

Hahaha, så sykt bra! Det var det jeg visste, at det er noen som har klart det! Hvor fikk du tak i vindusviskermotoren fra? Og hvordan koblet du den sammen med selve duken? Du er en helt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring slev fra et slikt prosjekt, men har hørt/lest om noen som brukte motor og gear fra de små oppladbare skrutrekkerne som man kan få kjøpt for en billig penge. Eller fant jeg denne tråden her i forumet som man kanskje kunne hente noen ideer fra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    smooooooooth! lett jeg tar meg en tur på clas og ser hva de har å by på!

Hang sogar lerretet opp på plass i dag, og ikke bare hadde det vært kjekt/kult etc med motor på det, nå når jeg har trukket duken ned, får jeg den jo f"#n ikke opp igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •