Verktøy jakt: Loddebolt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Verktøy jakt: Loddebolt?

Jeg har lenge utsatt noe lodding av signalkabler i kinoen pga den gamle weller'n ikke er spesiellt god. Og jeg er på ingen måte noen razer med loddebolten, så jeg tar gladelig imot råd fra dere durkdrevne DIY'ere ;-)

Så hvilken (og hvor) bør jeg kjøpe? Erfaringer?

Hvor mye effekt/temperatur? Noen har sagt 40+ Watt og andre anbefaler selvsagt mer.

Jeg kommer til å bruke den til:
    Signalkabler og plugger (RCA/XLR/...)
    Høyttalertermineringer
    Delefilter montasje
    Småreparasjoner på print.

Har tenkt på ClasOhlson/Biltema loddestasjonen, men også Weller Whs40 og Ersa RDS80. Sistnevnte frister med tilbud her:Interflux

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den der kan være et godt valg, med mer enn nok effekt for de oppgavene du sikter til!
    Det er bedre å ha litt å gå på, enn å sitte med en loddebolt som "aldri" klarer å varme opp loddestedet til riktig temperatur.
    Dessuten; Ersa er i likhet med Weller, et begrep innen lodding.;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Scrooge.

Den Ersa'en var en jeg googlet meg frem til, anbefalt i noen andre forum, men for meg et ukjent merke.

En annen sak er reserve/alternative loddespisser. Hvilke andre utforminger enn standardspissen er verd å kjøpe med seg? Standardspissen er denne:

Disse er alternativene til overnevnte loddebold: modellserie 842 og modelserie 832

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Weller WS80. Den har fungert perfekt til det jeg har brukt den på. Bl.a. modding av PS og Xbox. På siste jobben jeg hadde så brukte jeg en Ersa huskerikketypebetegnelse. Den fungerte også bra og stabilt. Den var litt rimeligere enn Wellere'en. 16-1700kr mener jeg å huske.

Digitalt display er vel ikke nødvendig, men hvis du har penger å brenne så hvorfor ikke?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Takk Scrooge.

Den Ersa'en var en jeg googlet meg frem til, anbefalt i noen andre forum, men for meg et ukjent merke.

En annen sak er reserve/alternative loddespisser. Hvilke andre utforminger enn standardspissen er verd å kjøpe med seg? Standardspissen er denne:

Disse er alternativene til overnevnte loddebold: modellserie 842 og modelserie 832
    Tjah, tror kanskje jeg hadde plukket med meg 0832HD? Fasongen, og det faktum at den har en plan spiss / ende som kan være god å sette an på loddestedet, (= god varmeoverføring), er i alle fall min umiddelbare favoritt.

Ellers tillater jeg meg å linke til en artikkel / loddeguide jeg skrev for hw.no for noen år siden: GUIDE: Loddeguide - Hardware.no
    Selv om den ikke er så voldsomt relatert til "vår" verden, så kan det kanskje være ett og annet tips å plukke opp der?

Ikke det at jeg på noen måte regner med at du er nybegynner i faget, men hvem vet? ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80watt er ihverfall kjekt hvis du har det travelt. Det var nokså stor forskjell på oppvarmingstiden på min egen 80watter og Ersa's 60watter jeg hadde på jobb.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge to!8)

Gurba: Jeg finner ikke stort av norske Weller (nettbaserte) forhandlere på nett - noen tips der? Regner med at jeg må ut med en smule mer enn det tilbudet jeg linket over for en tilsvarende Weller - hvis det da ikke er noen supertilbud å rote opp...

Scrooge: Takk for link. Hadde tilbud om å ta MIL SPEC loddekurs da jeg gikk fagskolen i luftforsvaret, men valgt desverre å droppe det. Så mine unoter av lodde-erfaring er basert på å se på og forøk på å kopiere teknikken til dem som virkelig kan lodde.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert 10 år siden jeg kjøpte min loddestasjon. Husker ikke hvor det var. De solgte egentlig ikke til privatpersoner, bare firma. Men fikk kjøpe allikevel. Den kosta ca 2500kr da.

Hvis du skal lodde på hobbybasis så fungerer det like greit med en rimelig loddestasjon type Biltema. Hadde det før Weller'en, men klarte å rote den bort. Den ligger sikkert på et lurt sted den dag i dag.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en brukt Weller WECP-20 av motron. Tror det var ca. 600 + moms jeg gav for den.

Motron Siv.ing. B Kvanlid - 32752150

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Weller selger dem på Elfa.se og de tror jeg at selger til private men er ikke sikker. Men hvis du får Ersa sin for 795,- hadde jeg helt klart gått for den (de koster 1536,- + mva på Elfa). Både Weller og Ersa har veldig bra produkter selv om Weller Whs40 så veldig billig ut og det kan bli litt lite med 40 watt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til Interflux Sverige med forespørsel om å få kjøpe en loddestasjon av dem. Det var ikke så lett... Fikk derimot svar tilbake fra Interflux Norge med en annen pris: 875,00 + mva

Fremdeles en bra pris men jeg liker ikke at svenskene skal ha det så mye bedre enn oss:
    Interflux Sverige: 795 SEK -> ca 672 NOK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Sendte mail til Interflux Sverige med forespørsel om å få kjøpe en loddestasjon av dem. Det var ikke så lett... Fikk derimot svar tilbake fra Interflux Norge med en annen pris: 875,00 + mva

Fremdeles en bra pris men jeg liker ikke at svenskene skal ha det så mye bedre enn oss:
    Interflux Sverige: 795 SEK -> ca 672 NOK
    Det er uansett en bra loddebolt til en bra pris men det er jo merkelig at vi ikke kan få den i Norge til samme pris som i Sverige.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg var deg ville jeg satset på Weller, har litt dårlige erfaringer med ERSA. Ikke at det er dårlige loddebolter, men for meg har Weller fungert bedre.
    Se hva de har på ELFA, men velg en bolt hvor du kan regulere temperaturen. Spesielt viktig om du skal bruke blyfritt loddetinn, som trenger litt ekstra varme.

Ellers kan du kontakte Krepro, ikke sikker på om de selger til private, men de har iallefall greit utvalg, selv om noe av det er heftig priset. krepro.no
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    ...har litt dårlige erfaringer med ERSA
    :-? Akkurat da jeg var på glid mot å bestille en ERSA - har du lyst å utdype litt hvor skoen trykket?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en Weller som er like bra som den der så må du nokk betale en god del mere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de modellene jeg har prøvd så synes jeg det har vært smått kronglete å skifte spisser, samt at temperatustyringen ikke har vært helt god. Men det er snakk om modeller som er noen år gamle, Weller har jeg likt alltid.
    I det siste har jeg brukt en OKI/METCAL modell fra Krepro, men de koster rundt 2,5k pluss spisser, så det er nok ikke aktuelt som hobbyverktøy vil jeg tro

Jeg vil tro at den ERSAbolten holder i massevis til hobbybruk, med litt bruk så finner du uansett ut hvor du vil ha temperaturen, og hvilke spisser du vil bruke til hva. Prisen er god også, Weller er som regel noe dyrere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en ERSA i bestilling sammen med et par alternative spisser. Det å skifte spiss kommer nok ikke til å bli så veldig ofte, så om det er litt krøkkete og jeg sparer en tusenlapp - da skal jeg heller bite det i meg... Stålkontroll på temperaturen blir nok viktigere når jeg lærer meg å lodde, frem til da er jeg mest fornøyd med at det fakstisk smelter der det skal. Jeg har litt å lære og det må gjøres med praktisk arbeid.

Spurte norsk leverandør om prisforskjell NOK / SEK og fikk i svar
    Grunnen til det er følgende:
    Norge er utenfor EU og vi må derfor betale fortollingsomkostninger ( i forbindelse med ing. mva ) som er kr. 450,00 pr. sending.
    Dette må de ikke i Sverige.
    I tillegg er frakten til Norge dyrere enn til Sverige noe vi ikke har kontroll over.
    Dette er situasjonen og gjør at ut pris til kunde er ca. 190 NOK dyrere.
    Hvis dere tar den svenske prisen og legger til frakt fra Sverige er ikke forskjellen stor.
    Sitter litt og lurer på om dette hadde vært et produkt for powerbuy? Nå har jo jeg bestillt, men er det andre som kunne tenkt å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om du kunne legge ut litt om hvordan den er i bruk når du har fått testet den litt da. For til denne prisen må jo dette være aktualt for flere her på forumet vil jeg tro.

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er også veldig nyskjerrig på om denne ersa stasjonen fungere godt

har selv nettop kjøpt en digital stasjon fra biltema og den skall i retur den saken er sikker.

slik oppfører den seg:
    stilt inn til 230c der slår elementet seg av men gradene fortsetter å stige opp til 350c
    og etter jeg har loddet et punkt kan den vise 350grader mens spissen har falt langt under smelte tempratur

slik jeg ser det er det kun on og off som blir styrt i denne saken og tempratur måleren til spissen må sitte et sted laaaangt unna :/
    så må sitte og vente til måleren har en lavere tempratur en instilt før elementet starter igen.
    dette duger selvsakt ikke

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg er den rette til å dømme Ersa'n i forhold til andre. Jeg har en 25W Wellerpinne fra før (med litt grove/slitne spisser). Regner med at det blir himmel i forhold uansett.

Men jeg skal se på displayet og prøve og observere hva som skjer når jeg holder på. Må jobbe nå i helga, men hvis elektrikkerene i prosjektet gjør jobben sin, så bør ikke hele helga gå og da er det håp for å lodde litt de nærmeste dagene!

Kan nevne at jeg bestillte loddebolt + et par ekstra spisser og sluttfaktura kom da på 1506,- inkl frakt og moms og slikt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •