PC kjøp hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC kjøp hjelp

Hei
    Håper denne er postet i rett tråd.
    Skal kjøpe ny laptop.

Er foto journalist, og kommer til å bruke den my til fotoredigering og behandling.

Har blitt anbefalt denne:

Hattelco - Årets Breddedistributør 2007
    Er den god nok? eller bør jeg finne noe annet? Jeg betaler gjerne mer enn de 6000 denne koster OM det er verdt det. Jeg vil ikke kjøpe mac, grunnet at jeg kommer til å spille en del og at jeg til daglig på jobb bruker PC.

Grunnet kontakter, må jeg kjøpe fra Hattelco - Årets Breddedistributør 2007 , så om noen serr noen andre som vil være bedre alternativ, så si gjerne i fra.

På forhånd takk!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd maskinen du nevner, men fotoredigering og behandling av litt profesjonell karakter fortjener en god skjerm, og det tviler jeg på at den maskinen har. Ikke bare med tanke på oppløsning, men spesielt fargekorrekthet og sortnivå ville jeg prøvd å få tak i en PC med bedre skjerm.
    MacBook Pro har meget bra skjerm (i motsetning til vanlig MacBook) og til PC-applikasjoner har man jo alltids Paralells, VMware og Boot Camp

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, høres bra ut....

Men på mac, kan jeg kjøre spillere som VLC ? ser en del fotball streamet,og da bruks den spilleren. Hva så med spill som football manager? kan jeg installere windows for å spille det for eksempel?

Flere år siden jeg har vært borti mac

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC fungerer like fint på både Mac OSX og Windows.
    Endel spill finnes også til Mac. Feks Football Manager 2009 ser ut til å være tilgjengelig. Du kan også installere Windows itillegg til OSX på en Mac. Da vil de fleste programmer fungere.
    En MacBook Pro er naturligvis i en helt annen prisklasse enn den maskinen du opprinnelig så på, men du må se det i sammenheng med at en skjerm som er bra til profesjonell bilderedigering alene koster mer enn 6k.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seff en annen prisklasse,men nårargumentene mine mot forsvant med din siste post, er det ikke mye å lure på. Tusen takk for tipsene!

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor folk skal lokkes inn i et "monopol" der Apple sitter med eneretten på hardware. Det er jo en gunn til disse maskinene koster mer enn resten av røkla...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nettopp det som var årsaken til at jeg i utgangspunktet ikke ville kjøpe mac.
    Men nå er jeg mer usikker....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo om det er verdt å gå opp ti tusen og om det da er bedre å gå for en PC enn en Mac. Å si det er vel som å banne i kirka, men.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor folk skal lokkes inn i et "monopol" der Apple sitter med eneretten på hardware. Det er jo en gunn til disse maskinene koster mer enn resten av røkla...
    Hva mener du egentlig med at dem har eneretten på hardware? Man kan bytte til en annen CPU, Ram og harddisk på en MacBook, akkurat som på en annen bærbar PC. Og at MacBook Pro har bra skjerm kan man lese i alle tester av produktet.
    Om det er Apple eller Microsoft som lokker noen inn i et "monopol" - den diskusjonen kan vi vel egentlig ta i en annen tråd.
    Men kom gjerne med forslag til en PC som har bra skjerm, for det er nyttig for trådstarter å få noen alternativer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenpettersson
    Spørsmålet er jo om det er verdt å gå opp ti tusen og om det da er bedre å gå for en PC enn en Mac. Å si det er vel som å banne i kirka, men.
    Hvis du går opp i pris på en PC så kan du garantert få bra skjerm der også, men jeg vet bare ikke om noen spesifike eksempler som har like bra skjerm som MacBook Pro. Og jeg er ikke noe Mac-fanboy. Hjemme bruker jeg kun Windows-maskiner. Bla en bærbar LG W1 17" som har helt grei skjerm, men ikke noe for en profesjonell fotograf. LG produserer faktisk skjermer (og veldig mange andre komponenter) for andre maskin-leverandører som lenovo, dell osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk akkurat et tips om at prisene settes ned på mac med noen tusenlapper rundt årsskiftet. Stemmer dette?Gjør jeg lurt i å vente?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, men det kom akkurat ny versjon av 15" MacBook Pro så den blir kanskje litt rimeligere når den har vært på markedet noen mnd. 17" utgaven har ikke kommet i denne nye versjonen enda, men det er kanskje rundt lanseringen av denne at 15" vil bli billigere - hvis stalltipset ditt stemmer

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Hva mener du egentlig med at dem har eneretten på hardware? Man kan bytte til en annen CPU, Ram og harddisk på en MacBook, akkurat som på en annen bærbar PC. Og at MacBook Pro har bra skjerm kan man lese i alle tester av produktet.
    Om det er Apple eller Microsoft som lokker noen inn i et "monopol" - den diskusjonen kan vi vel egentlig ta i en annen tråd.
    Men kom gjerne med forslag til en PC som har bra skjerm, for det er nyttig for trådstarter å få noen alternativer.
    Men det er bare Apple som lager mac-hovedkort , som kan kjøre mac-os. Apple kjøper nok LCD-panelene sine hos en 3dje parts leverandør slik som alle de andre gjør , så da er det bare å finne ut hva slags lcd panel som står macbook å finne ut hvilke pc produsenter som bruker dette, strengt tatt. Jeg har plukket uendelig mange bærbare i biter , og har har aldri sett en pc produsent som har laget panelet selv. (har sett IBM panel i en Dell da, mulig de lager dem selv)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Men det er bare Apple som lager mac-hovedkort , som kan kjøre mac-os.
    Ja, men er det noe argument for ikke å kjøpe Mac?
    Apple kjøper nok LCD-panelene sine hos en 3dje parts leverandør slik som alle de andre gjør , så da er det bare å finne ut hva slags lcd panel som står macbook å finne ut hvilke pc produsenter som bruker dette, strengt tatt. Jeg har plukket uendelig mange bærbare i biter , og har har aldri sett en pc produsent som har laget panelet selv. (har sett IBM panel i en Dell da, mulig de lager dem selv)
    Du har nok helt rett i at Apple ikke lager disse panelene selv. Men jeg vet ikke hva panelene heter, hvem som lager dem, eller hvilke andre maskiner som bruker dem - utenom MacBook Pro. Tror ikke det er bare bare å finne utav heller, men det er ikke så viktig. Det hadde som sagt vært mer nyttig om noen heller kan anbefale en spesifik maskin som man synes er bra.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac er tøys og tull! Skal man ha mac tilsvarende pc må man ut med dobbelt så mye peng for en _dårligere_ datamaskin. Det er tøys. Det fins ingenting på mac som ikke er på vanlig windows pc. Bruk heller like mye på windows pc og få dobbelt så rå datamaskin.

Newcomer greipfrukt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp denne: HP Pavilion dv5-1145 AMD Athlon X2 QL62 - MPX.no - Elektromarked

Driver litt me fotoredigering og kjører Adobe Photoshop CS4 raskt og uten problemer på denne. Alt i alt en sabla god maskin til prisen : )

EDIT: Beklager, så ikke at du måtte bestille fra Hattelco : /

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man jobber mye med foto kan man heller kjøpe en billig windows pc og kjøpe en god ekstern skjerm....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Om man jobber mye med foto kan man heller kjøpe en billig windows pc og kjøpe en god ekstern skjerm....
    Det er et alternativ, men litt av poenget med bildebehandling på en bærbar maskin forsvinner hvis man må ha med seg en ekstra skjerm under armen.
    Men hvis man bare skal ha bildene inn på maskinen, og egentlig ikke gjøre noe endringer før man er tilbake til kontorpulten, så er det jo en god løsning.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Mac er tøys og tull! Skal man ha mac tilsvarende pc må man ut med dobbelt så mye peng for en _dårligere_ datamaskin. Det er tøys. Det fins ingenting på mac som ikke er på vanlig windows pc. Bruk heller like mye på windows pc og få dobbelt så rå datamaskin.
    Jo det finnes faktisk en hel del ting på Mac som ikke er på vanlig windows pc. Feks OSX kan kun kjøres på en maskin fra Apple

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •