Mva og fortoll.gebyr på sending med vareverdi under kr 200 - epost å sende klage til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mva og fortoll.gebyr på sending med vareverdi under kr 200 - epost å sende klage til?

Har kjøpt 4 filmer fra dvdoo.dk i Danmark. Samlet kostet filmene kr 169,76:
    042.44 NOK (x 1) FORSVAR 4 - EPS. 8-9
    042.44 NOK (x 1) FORSVAR 13 - EPS. 26-27
    042.44 NOK (x 1) FORSVAR 9 - EPS. 18-19
    042.44 NOK (x 1) FORSVAR 8 - EPS. 16-17

I tillegg kom det frakt:
    059.47 NOK Forsendelse

Tydeligvis har ikke posten skillt ut frakten, slik at de har beregnet mva og et fortollingsgebyr på totalt kr 156. Dette ønsker jeg selvsagt ikke å betale, da de har beregnet feil.

I en annen tråd her på forumet leste jeg om en e-post adresse man kunne sende en faktura kopi til, for å få ordnet opp i dette. Har prøvd søkefunksjonen, men klarer ikke å finne denne igjen. Noen som kan hjelpe meg? Har kontaktet Postens kundeservice, men tollavdelingen er stengt i dag.

På forhånd takknemlig for alle svar :-D

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert, som oss fleste andre, fått både X antall pakker tidligere momsfritt som det skulle vært moms på, så jeg tror ikke jeg ville startet noe større diskusjon om noen kroner. Jeg kommer somregel godt ut i pluss
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er ein prinsippsak eg da. Ein skal ikkje betale moms på sendinger under 200.

Står det ikkje noke på fakturaen, tlf? Evnt. ring til posten så blir du nok satt over til riktig avdeling.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Du har sikkert, som oss fleste andre, fått både X antall pakker tidligere momsfritt som det skulle vært moms på, så jeg tror ikke jeg ville startet noe større diskusjon om noen kroner. Jeg kommer somregel godt ut i pluss
    Dette er en prinsipp sak - enkelt å greit skal ikke jeg betale mva og tollbehandlingsgebyr, da varenes verdi og kjøpesum er under kr 200. Dette er ikke en tråd for diskutering om hvem som har fått pakker ufortollet eller ikke - dette er om hvordan man går frem å klager. Helst pr e-post hvor man kan sende med en kopi av kvitteringen.

Sitat Opprinnelig postet av crusade
    Synes det er ein prinsippsak eg da. Ein skal ikkje betale moms på sendinger under 200.

Står det ikkje noke på fakturaen, tlf? Evnt. ring til posten så blir du nok satt over til riktig avdeling.
    Ringte postens kundeservice i dag, men toll avdelingen var stengt i dag. Mener å huske at det var en som la ut en e-post adresse til en postansatt som bla hadde slike saker i oppgave - og de fikk ordnet opp sine problemer i forb med amazon.com og BD bogo salg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis frakten sto på pakken din er totalprisen 229,23 kr. Husk at også frakt regnes med i totalprisen.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvis frakten sto på pakken din er totalprisen 229,23 kr. Husk at også frakt regnes med i totalprisen.
    Frakten skal ikke regnes med i totalprisen så lenge varen har en verdi på under 200 nkr.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, frakten skal kun regnes med så lenge varens verdi overstiger kr 200,-

Husk å bruk omregningskursene på toll.no

Ring kundeservice på posten på mandag og benytt e-mail eller faks av regningen fra bestillingssted.

Har skjedd meg en del ganger - men jeg har bestandig fått pengene returnert.

Noen som har "ordentlig" postkontor vet jeg får fikset dette direkte på avhentingsstedet - men jeg har Joker å forholde meg til - og der klarer de ikke å fikse det.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Frankeey sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei.

prøv privatfortolling@posten.no

det er iallefall eppost adressen jeg bruker for og kontakte dem.

Mvh Frank

Newcomer Lokeloot sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Postens kundeservice utland

Hei,

Jeg hadde samme problem og ringte posten. Da fikk jeg svar som deg at tollavdelingen var stengt og at jeg måtte prøve igjen på mandag.

Ringte på mandagen og etter en samtale med tollavdelingen fikk jeg beskjed om å sende kvittering som bekreftet fraktbeløpet til:

ksutland@posten.no

Dagen etter ble jeg oppringt av tollavdelingen og fikk beskjed om at jeg nå kunne hente pakken uten å betale avgifter. Hentingen gikk imidlertid ikke helt knirkefritt da arbeiderne på postkontoret påsto hardnakket at jeg måtte betale avgiftene som sto printet på hentelappen. Etter litt om og men fikk jeg dem til å sjekke sendingen på dataen deres og til deres store overaskelse kom sendingen opp uten at det var noe avgiftskrav...pussig det...

Her gjelder det å stå på sitt, dette handler om prinsipper!! (Oops,ble visst noe langt innlegg...)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokeloot
    Hei,

Jeg hadde samme problem og ringte posten. Da fikk jeg svar som deg at tollavdelingen var stengt og at jeg måtte prøve igjen på mandag.

Ringte på mandagen og etter en samtale med tollavdelingen fikk jeg beskjed om å sende kvittering som bekreftet fraktbeløpet til:

ksutland@posten.no

Dagen etter ble jeg oppringt av tollavdelingen og fikk beskjed om at jeg nå kunne hente pakken uten å betale avgifter. Hentingen gikk imidlertid ikke helt knirkefritt da arbeiderne på postkontoret påsto hardnakket at jeg måtte betale avgiftene som sto printet på hentelappen. Etter litt om og men fikk jeg dem til å sjekke sendingen på dataen deres og til deres store overaskelse kom sendingen opp uten at det var noe avgiftskrav...pussig det...

Her gjelder det å stå på sitt, dette handler om prinsipper!! (Oops,ble visst noe langt innlegg...)
    Takk for den!

Som regel har jeg betalt hele greia og heller brukt tid etterpå for å få tilbake pengene.

Skal prøve din fremgangsmåte neste gang

Hvis jeg orker å vente noen ekstra dager på å få "dingzen" min da
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loven er loven. Har man mottatt pakker tidligere som skulle vært avgiftsbelagt så er det ikke dermed sagt at man skal straffes ved å betale feilaktig på en senere forsendelse. Den slags avstraffelse skal ikke forekomme.

Sagt på en annen måte: du blir stoppet i tollen med 3 liter vin (som er innenfor kvoten), men får beskjed om å betale toll&mva på flaskene fordi du ganske sikkert har innført for store kvoter ved tidligere reiser............

hallo.................

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt!

Når denne loven også er totalt urimelig med tanke på den heller ikke har fulgt prisindeks siden forrige århundre :evil: Men tollbegyrene reguleres selvsagt.

Blir som å sette 30km/t på en ny 4 felts motorvei og bøtelegge friskt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner dere hjemmel for det at varer under 200 bols ikke skal medregnes frakt kostnader? finner ikke det noen steder.

Dette står i FOR 1980-12-03 nr 4917: Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi.

§ 9. Kostnader som inngår i tollverdien.
    2. Tollverdien skal også omfatte:
    a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;
    b) kostnader for lasting og håndtering som er forbundet med transporten av de innførte varer til innførselsstedet; og
    c) forsikringskostnader.

Og i lov om beregning av merverdiavgift står det at mva. skal regnes etter varens tollverdi.

Hadde vært greit om dere hadde kommet med noe mer håndfast om at frakt ikke skal regnes med slik at andre forumbrukere kan benytte seg av det skulle de komme opp i lignende situasjoner.

Kilder: Lovdata.no

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Loven er loven. Har man mottatt pakker tidligere som skulle vært avgiftsbelagt så er det ikke dermed sagt at man skal straffes ved å betale feilaktig på en senere forsendelse. Den slags avstraffelse skal ikke forekomme.

Sagt på en annen måte: du blir stoppet i tollen med 3 liter vin (som er innenfor kvoten), men får beskjed om å betale toll&mva på flaskene fordi du ganske sikkert har innført for store kvoter ved tidligere reiser............

hallo.................
    Morsomt eksempel

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

hallo.................
    Det er jo ikke slik posten har tenkt da og gjort dette bevisst.. Skal du begynne å gi beskjed hver gang de glemmer å ta betalt for noe du skulle ha betalt moms/toll for ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    Hvor finner dere hjemmel for det at varer under 200 bols ikke skal medregnes frakt kostnader? finner ikke det noen steder.

Dette står i FOR 1980-12-03 nr 4917: Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi.

§ 9. Kostnader som inngår i tollverdien.
    2. Tollverdien skal også omfatte:
    a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;
    b) kostnader for lasting og håndtering som er forbundet med transporten av de innførte varer til innførselsstedet; og
    c) forsikringskostnader.

Og i lov om beregning av merverdiavgift står det at mva. skal regnes etter varens tollverdi.

Hadde vært greit om dere hadde kommet med noe mer håndfast om at frakt ikke skal regnes med slik at andre forumbrukere kan benytte seg av det skulle de komme opp i lignende situasjoner.

Kilder: Lovdata.no
    Netthandel: import av varer kjøpt på Internett - Tollvesenet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thank You Mr.Spock

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade

sist gang jeg ringte mente dama som tollet varen at man skal betale skatt av forsendelseskostnad også

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har ho ikke peiling på det hun holder på med. sitat fra toll.no

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokeloot
    Hei,

ksutland@posten.no

Hjertelig takk - når jeg ser e-post adressen husker jeg at det er den jeg søkte. Den ble postet i en annen tråd for en stund siden, men jeg har ikke klart å søke den opp. Igjen, hjertelig takk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •