Aftenposten i dag: lite å spare på CD-kjøp fra utlandet - FEIL FEIL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aftenposten i dag: lite å spare på CD-kjøp fra utlandet - FEIL FEIL

Så har man altså klart å regne seg frem til at det er LITE å spare på å kjøpe CD platene fra utlandet - og jeg sitter igjen med følelsen av at det er noen som jubler hos Platekompaniet.....

Artikkelen finnes i dagens papirutgave, økonomi s. 50-51

Jeg har sendt journalisten denne mailen:
    Hei Astrid og takk for en fin artikkel. Platekjøp er viktig for noen, meg inkludert.

Men det er sørgelige mangler og feil konklusjon i artikkelen din.

Amazon.co.uk har i tillegg til eget salg noe de kaller "used/new" salg. Dette er tredjepart som da selger sine varer via Amazon og er svært mye benyttet.
    Her er det veldig mye helt ubrukte og forseglede plater som selges, ikke bare brukt.
    Jeg handler titt og ofte der og har til dags dato tilgode å få en brukt plate hvis den er merket med "new" i utgangspunktet.

Jeg legger ved et regneark som viser de platene du listet opp og da med pris for "used/new" kategori, alle som "new".

Frakt:
    prisen hos Amazon er £1.79, kr 18, pr plate. Man bestiller én og én eller samlet - platene koster kr 18 i frakt pr stk uansett - og de sendes enkeltvis. Da unngår man tollbarrieren (mva) på en lovlig måte - varene er jo sendt og betalt for enkeltvis.

Mine priser under "used/new" er inkl. kr 18 pr stk.

Totalt sett koster de 10 platene kr 690 - mot kr 1096 hos Platekompaniet.
    Mener du at dette ikke er prisforskjell stor nok? "Lite å spare på CD-kjøp......"

Aftenposten og mange andre medier ynder jo å fortelle oss forbrukere at det er penger å spare på masse rart; flyreiser, mobil, forsikring osv osv

Man sparer kr 406 på å kjøpe platene fra utlandet - de kommer hjem til deg i postkassa i løpet av maks 7 dager.

For kr 406 får man f.eks en av disse:
    - flyreise Oslo-Stockholm med Norwegian + 1 brus ombord
    - 588 ringeminutter hos OneCall
    - masse mat på McDonald's for hele familien

Jo, det ER penger å spare på å kjøpe plater på utenlandske nettbutikker!

Vennlig hilsen

Regnestykke ser slik ut (de tre øverste radene er priser fra Aftenposten artikkelen):

Platene som ble brukt i avisa og av meg:
    Cd1 = Sigur Ros - Med sud i eyrum.....
    Cd2 = Bonnie Prince Billy - Lie down in the light
    Cd3 = Snoop Dogg - Ego trippin'
    Cd4 = Coldplay - Viva la Vida
    Cd5 = Leif Ove Andsnes - Mozart piano concertos 17 & 20
    Cd6 = Abba - Abba Gold
    Cd7 = Bob Dylan - Blonde on blonde
    Cd8 = Beatles - Revolver
    Cd9 = Nirvana - Nevermind
    Cd10 = Madonna - Like a virgin

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idiotisk artikkel! Bare på å kjøpe Coldplay's siste sparer man over 60,- kroner ved å kjøpe fra play vs platekompaniet. Kan ikke huske siste jeg kjøpte musikk her til lands, har sikkert spart tusener ved å handle fra amazon, play og cdwow.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man virkelig er ute etter å spare penger er det bare å tråle alle nettbutikkene, og bestille de enkelte CD-ene der det er billigst. Mange har gratis frakt eller gratis frakt hvis man handler for en viss sum.

Det er uansett bøttevis av penger å spare ved å handle på nett.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusset over artikkelen selv.... :-?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin e-post! Håper du poster svaret her, hvis du får noe

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Fin e-post! Håper du poster svaret her, hvis du får noe
    oh, you bet

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de som selger på Marketplace er noen ganger bootleg. Tviler på det i dette tilfellet, men det er ofte litt spesialtilbud, overskuddslager og diverse. En seriøs undersøkelse må ta utgangspunkt i de vanlige prisene hos en butikk, og ikke dra inn salgsvarer, eller i dette tilfellet, eksemplarer som tilbys av en tredjepart (og hvem som er tredjeparten, varierer jo fra tittel til tittel). Sikkert også noen som har endt opp med et ekstra eksemplar, som selger på Marketplace.

Amazon Marketplace er det du kan kalle "private selgere", og det blir feil å dra det inn i en undersøkelse slik som dette.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heller ikke alle på marketplace som sender til norge, noe du ikke finner ut før du skal sjekke ut.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på play.com ble ca 773,- NOK (96,66 EUR) Samtlige sender til Norge, mesteparten er fra playtrade men noen også fra play.
    Usikker på ABBA cdn..?

Blonde On Blonde - Bob Dylan (CD)

Music CD

Seller: CHEAPCDSDVDS

In stock
    €7.10

1

€7.10

Ego Trippin' - Snoop Dogg (CD)

Music CD

In stock
    €12.49
    1
    €12.49

Lie Down In The Light - Bonnie Prince Billy (CD)

Music CD

Seller: moviemars

In stock
    €11.09

1

€11.09

Like A Virgin (Remastered) - Madonna (CD)

Music CD

Seller: cdworld

In stock
    €11.49

1

€11.49

Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust - Sigur Ros (CD)

Music CD

Seller: Tunes4You

In stock
    €11.85

1

€11.85

Mozart: Piano Concertos Nos. 17 & 20 - Leif Ove Andsnes (CD)

Music CD

Seller: moviemars

In stock
    €9.95

1

€9.95

Nevermind - Nirvana (CD)

Music CD

In stock
    €7.49
    1
    €7.49

Real Abba Gold: Abba Megamix - Real Abba Gold (CD)

Music CD

In stock
    €2.99
    1
    €2.99

Revolver - The Beatles (CD)

Music CD

Seller: Tunes4You

In stock
    €11.85

1

€11.85

Viva La Vida Or Death And All His Friends (Gatefold Digipack) - Coldplay (CD)

Music CD

Seller: EurSale

In stock
    €10.36

1

€10.36

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Men de som selger på Marketplace er noen ganger bootleg. Tviler på det i dette tilfellet, men det er ofte litt spesialtilbud, overskuddslager og diverse. En seriøs undersøkelse må ta utgangspunkt i de vanlige prisene hos en butikk, og ikke dra inn salgsvarer, eller i dette tilfellet, eksemplarer som tilbys av en tredjepart (og hvem som er tredjeparten, varierer jo fra tittel til tittel). Sikkert også noen som har endt opp med et ekstra eksemplar, som selger på Marketplace.

Amazon Marketplace er det du kan kalle "private selgere", og det blir feil å dra det inn i en undersøkelse slik som dette.
    Javel - så alle plater hos CDon er aldri fra overskuddslagre og diverse ? Og ditto for Platekompaniet (PK)?

Salgsvarer? Det er jo nettopp det CDon og PK har når varen ikke koster 169. Kampanjer og andre rariteter - husker da PK hadde butikk i sentrum her - det var ukentlige kampanjer med all verdens rare plakater.

Og i så fall om varen fra used/new er salgsvare - so what? En plate er en plate.

Private? Caiman er nok ikke å betrakte som privatsalg. Tror du blander litt med e-bay her. Kanskje en og annen privat selger/privat firma - men varen er ny og utvalget sikret gjennom Amazon og betaling sikret gjennom PayPal.

Bootleg? Det er noe helt annet. Her snakker vi offisielle utgivelser fra plateselskapene. Eneste gang jeg fikk noe spesielt var via Amazon.com én eneste gang - det viste seg å være en demo CD som var påtrykket "må ikke videreselges". Jeg sendte mail til plateselskapet for gøy og forklarte det - fikk jeg noe svar....... eeehm, nei
    Én gang har det altså skjedd.

DocG.: riktig det, men det er jo ikke noe hinder å velge "back" og så en annen tilbyder?

Mener dere at artikkelen har rett i at det er lite å spare? hmmmmm

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det ting å spare, men en seriøs undersøkelse kan ikke ta med Amazon Marketplace.

Jeg kjenner godt til Marketplace. Men selv om det garanteres fra Amazon, selges de fra tredjeparter, så du kjøper ikke fra samme selger hver gang. Derfor blir det ikke helt korrekt å sammenligne dette i en slik undersøkelse, selv om du har rett i det du sier.

På den måten kan du like si at eBay er billigst. PayPal og eBay garanterer også at du ikke skal tape penger. Er veldig mange småbedrifter som selger der også. Men det blir allikevel litt feil å inkludere det i en slik undersøkelse.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overhodet ikke. Tittelen sier "Lite å spare på cd-kjøp fra utlandet"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Selvfølgelig er det ting å spare, men en seriøs undersøkelse kan ikke ta med Amazon Marketplace.

Jeg kjenner godt til Marketplace. Men selv om det garanteres fra Amazon, selges de fra tredjeparter, så du kjøper ikke fra samme selger hver gang. Derfor blir det ikke helt korrekt å sammenligne dette i en slik undersøkelse, selv om du har rett i det du sier.

På den måten kan du like si at eBay er billigst. PayPal og eBay garanterer også at du ikke skal tape penger. Er veldig mange småbedrifter som selger der også. Men det blir allikevel litt feil å inkludere det i en slik undersøkelse.
    Nå får jeg de fleste platene fra Caiman/Caimanzone, det er et firma.
    Og mine sammenligninger generelt sett av det jeg har kjøpt, så er Caiman stort sett det rimeligste alternativet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal være passe død i nøtta dersom du kommer frem til samme konklusjon som artikkelforfatter, ja. :-?

Det er mye å spare, men jo flere norske/skandinaviske plater som er med i "kurven", jo mindre sparer man.

Jeg har ikke handlet en CD i norsk butikk på maaaange år. Og Caiman er min desiderte favoritt. DØNN seriøst firma, og som regel blant de aller billigste.

Selv det aller meste av innholdet i Platekompaniets billigstativ på 49 kroner får man kjøpt billigere på nett... :-)

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du skal være passe død i nøtta dersom du kommer frem til samme konklusjon som artikkelforfatter, ja. :-?

Det er mye å spare, men jo flere norske/skandinaviske plater som er med i "kurven", jo mindre sparer man.

Jeg har ikke handlet en CD i norsk butikk på maaaange år. Og Caiman er min desiderte favoritt. DØNN seriøst firma, og som regel blant de aller billigste.

Selv det aller meste av innholdet i Platekompaniets billigstativ på 49 kroner får man kjøpt billigere på nett... :-)
    Caiman ser interessant ut. Leveringstid ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leveringstid fra Caiman er omlag 2-4 uker. Alt sendes fra USA, via en postfordelingssentral i Europa.

Noen ganger går det raskere, men sjelden seinere.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine tilfeller, bestilt via Caiman på amazon.co.uk, går det ikke mer enn 5-6 arbeidsdager - det raskeste er vel 3 dager. Da trodde jeg på spøkelser!

Som en digresjon - et "spark" til platebutikkene:
    en lørdag formiddag senere i høst finner jeg ut at jeg vil kjøpe meg den nye Queen plata - tar da bussen til Sørlandsparken for å kjøpe den hos Platekompaniet derute - og drar hjem igjen, men bli selvfølgelig fristet av lukten fra McDonalds på vei til bussen hjem:

buss tur/retur = 52,-
    plate = 150,- (CD utgaven)
    Quarter pounder meny = 79 (?)

sum = 281,-

Alternativt kjøper jeg plata fra Amazon med forhåndsbestilling til kr 110,- (CD utgave) og får plata hjem i postkassa omtrent samme dag som den er tilgjengelig hos PK derute...
    Hjemme har jeg Aeropress kaffen og noe bakverk fra "Godzilla" som jeg kan kose meg med........

Litt søkt sammenligning, men høyst realistisk.
    Om jeg tar bilen istedetfor, blir det samme pris (bensin/bompenger osv)

Velger jeg CD/DVD utgaven blir forskjellen enda større - og selvfølgelig er det den utgaven jeg venter i postkassa

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten platene kommer fra Amazon marketplace eller Playtrade betyr det veldig lite for meg, så lenge bestillingen går gjennom Amazon eller Play med samme betingelser som om kjøpet blir gjort direkte hos dem.
    Har bare gode erfaringer, og ved å benytte denne muligheten blir det også enklere å få tak i cd'er som ikke er vanlig hyllevare hos de aller fleste butikker og nettbutikker. Og som regel veldig billig også.

Derfor mener jeg det er helt ok at Asvaberg tar disse med i sammenligningen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På toppen av det hele fikk jeg denne hyggelige e-posten fra Amazon i dag:
    Greetings from Amazon.co.uk.

You saved £2.23 with Amazon.co.uk's Pre-order Price Guarantee!

The price of the item(s) decreased after you ordered them, and we gave you the lowest price.

The following title(s) decreased in price:

Cosmos Rocks (CD/DVD)
    Price on order date: £14.99
    Price charged at dispatch: £12.76
    Lowest price up to and including release date: £12.76
    Quantity: 1
    Total Savings: £2.23

£2.23 is your total savings under our Pre-order Price Guarantee.

Dette kan vel verken Platekompaniet eller CDON eller CD sjappa på hjørnet tilby............

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •