Audiolense XO og MP-1R-kit (pc-romkorreksjon) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 118 av 118
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hva er dette med Asio for noe....? ops:
    Audio Stream Input/Output (ASIO) is a computer soundcard driver protocol for digital audio specified by Steinberg, providing a low-latency and high fidelity interface between a software application and a computer's sound card. Whereas Microsoft’s DirectSound is commonly used as a stereo input and output for non-professional users, ASIO allows musicians and sound engineers to process their audio via Windows computer software instead of external hardware.

Audio Stream Input/Output - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av assnuke
    Ang lynx two B og intern loopback:
    Dersom du bare skal ha ett kort kan du sette en jumper mellom pin 2 og 4 på den interne Lstream porten og få 16(?) loopback kanaler.
    Dessverre kun to kanaler med loopback i LynxTwo. Det fungerer kun med stereo på inngangen, men med 6 kanaler på utgangen. Mao perfekt for aktiv treveis men ikke ideelt for et 5.1 surround oppsett.

Da funker det med ASIO hele veien fra lyd applikasjonen og inn i console
    Dessverre ikke. Du kan bare kjøre en asio applikasjon på ett lydkort av gangen. Så enten blir det Asio inn i lydkortet eller Asio i loopen som går innom VST Host'en. Men nå har John River kommet med VST host i spilleren og da går det an å få asio fra første bit til siste dithering Vel og merke på musikk. På film må man bruke DX, men det kan også løses. Jeg håper å få en briefing på hvordan man skal gå fram for å sette opp John River i 6 kanaler snart. Har man mer enn 6 kanaler med lyd ut av kortet så må man fortsatt benytte en VST host.

BerntR: De filtrene en kan lage med demoen til audiolense, virker disse bortsett fra at de er dempet 20dB?
    Jeg får "could not execute in realtime" error i convolver blokka i console når jeg tester filter fra audiolense demoen.
    Alle innstillinger i convolver er standard og samplerate er satt til 44,1kHz i ASIO driver og i audiolense når jeg måler og lager filteret..
    Filtrene du lager med demoen er dummy filtre som kun demper lyden. Når du får feilmelding så betyr det at du også vil få feilmelding med ordentlige filtre. Hvis du får fullt lydtrykk så betyr det at oppsettet bypasser filtrene. Når du får kraftig dempning og glitchfri lyd så vet du at du har en avspillingsløsning som vil fungere med Audiolense.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Trumpetguy]Hmmm... ikke så positivt. Men hva skjer dersom man lager sweeps på følgende måte:

Win XP PC m/Audiolense->M-Audio MobilePre analog ut->forsterker->HT->ECM8000
    ?
    Vil man da unngå klokkefeil?
    QUOTE]

Det viktigste er at lyden ut og inn av PC-en samples med den samme klokka. Det vil i praksis si at du sender lyden ut og tar den inn gjennom samme lydkortet. Hvis M-Audio MobilePre også har en inngang som du kan fore ECM-en med er du trygg.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Audio Stream Input/Output (ASIO) is a computer soundcard driver protocol for digital audio specified by Steinberg, Audio Stream Input/Output - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det som er viktig i Audiolense sammenheng er at Asio bypasser alt som har med intern lydprosessering i Windows å gjøre. Microsoft har lagt ned mye ressurser på å legge forholdene til rette for at hvilken som helst innkommende lyd skal kunne blande seg med hvilken som helst annen lyd som pc-en skal spille. Det være seg alt fra "du har mail" plinget til video + en you-tube film + favoritt-cd'en - alt mens du forsøker å måle høyttalerne med Audiolense

Det er sikkert bra til sitt bruk. Men personlig foretrekker jeg en stille PC bortsett fra når jeg vil høre film eller musikk.

Asio er så sært at det er 100% exclusive mode alltid. Noen ganger litt irriterende, men som regel en velsignelse. Når du kjører Asio er du garantert at lyden ikke blir resamplet eller tuklet med for å kunne mikses med andre lyder. Det er kritisk i Audiolense. Og så er Asio svært stabilt. Det er nesten som en snarvei og en motorvei i ett. 32 bit veibredde - hvilket burde tilsvare ca 300 km/t fartsgrense - og så mange filer på veien som man har bruk for. Men det er ikke planfrie kryss. Det er ingen kryss overhodet. Lyden går rett fra spiller til lydkort. Meget enkelt og meget stabilt. Bare synd det ikke har fått større utbredelse blant oss amatører.

Wasapi er nok heller ikke ueffent selv om det forsøker å gjøre alt på en gang. Men uansett hvor bra wasapi låter så vil nok en Asio måling alltid være det safeste med Audiolense.

Jeg vil til slutt si at det er mange ulike faktorer som kan være med på å degradere potensialet i Audiolense. Jeg kan se noen av dem med mitt blotte øye i målingene, men ikke alle. Det er alltid en god filosofi å eliminere så mange potensielle feilkilder som man kan med en gang. Og å bruke Asio er en av dem.

Jeg har hørt vellydende korreksjoner fra Direct Sound, Windows MME - og også med målinger der lyden går ut av ett kort og inn på et annet. Men når det ikke fungerer 100% så har man plutselig svært mange mulige feilkilder å spekulere i. Dette er ikke spesielt komplisert når det fungerer - og det gjør det de fleste gangene. Men brukeren ikke får det forventede resultatet så kan feilsøkingen bli krevende hvis det er mange potensielle feilkilder inne i bildet.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man i Audiolense/Convolver kjøre filtre på noen kanaler og ikke på andre? F.eks. slippe subkanalen gjennom ukorrigert (dog med bass management) hvis man har en ekstern korrigeringsenhet til subben? Joda, ideelt sett skal man jo ikke trenge noen ekstern enhet siden Audiolense mest sannsynlig gjør en like god eller bedre jobb, men jeg har en SVS AS-EQ1 (som ifølge de som har testet den er det beste av eksterne sub-EQ'er man får for penger idag) som jeg gjerne vil teste opp imot Audiolense og se om det er noen forskjell.

Og hvis man kjører et 5.1-system, har Audiolense noen funksjon for å lage 7.1 av et 5.1-signal, som f.eks. DPL IIx/Dolby EX/DTS-ES? Dette gjør jo så å si alle receivere, men hvis dette må gjøres i receiveren, vil jo ikke de 2 siste høyttalerne bli romkorrigert. Da vil vel receiveren bare produsere 2 ekstra kanaler (surround back) ut ifra de eksisterende (korrigerte) kanalene.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å kjøre noen kanaler utenom, men da vil du være nødt til å fikse tidsforskjellen med en delay plug-in. Angående 7,1 kan du bruke J River med plug-ins da skal det gå greit med 7 kanaler ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn "mini guiden" min til å få et rent pc oppsett som jeg la ut på HFS.

Har nå endelig fått satt sammen J River Media center til å fungere som en avspiller til alt det jeg måtte trenge. Så nå er det fint mulig å kvitte seg med det man har av surroundreceiver eller lignende og kjøre alt kun fra pc. Det man trenger for å få dette til å fungere er da en plug-in kalt Ac3 filter som decoder lyden og en annen decoder man vil bruke for å decode bilde. For å få dette til å fungere med Wasapi eller Wave Out på dvd eller blue-ray må man legge inn et program som heter reclock ReClock 1.8.4.4 - SlySoft Forum. Reclock settes i i DVD Playback settings til Output Device/Audio renderer.

Med reclock har man masse muligheter og er helt nødvendig her for å få alt til å fungere skikkelig uten problemer. I reclock velger man hvilke utganger man vil bruke, og derfra sendes signalet gjennom audiolensefilteret i Bidule/Console og ut til ht.

J River har blitt et ekstremt bra program med mange muligheter for å gjøre det meste man trenger. Venter bare på blue-ray spillern til datan nå så får jeg sjekket om det fungerer like bra.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende Score. Imponerende om du har fått til BD avspilling også.

1. Hvilket OS bruker du?

2. Regner med at dette er gjort med tanke på å kjøre signalet ut på analogutgangene, og bruke PC`en som en dekoder og en volumkontroll. Ser du for deg at dette kan løses på samme måten selv om man kjører LPCM ut også?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja håper virkelig det fungerer med BD også, det skal egentlig ikke være noe problem så lenge man har en video decoder plug-in som takler BD, har ikke fått lest noe om det enda. Men det blir dessverre foreløpig (inntil jeg finner en HD-lyd decoder) "bare" DTS/DD og evt andre "gamle surroundformat som fungerer til nå)

Bruker Vista 64bit som OS.
    Stemmer det, men litt av problemet mitt er at jeg må sende et dekodet signal digitalt ut til dacene. Noe som har vist seg å ikke være bare bare hvis man skal ha noe mer enn stereo.

LPCM går nok ikke på denne måten heller ettersom jeg vet. edit: (går fint)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Kan man i Audiolense/Convolver kjøre filtre på noen kanaler og ikke på andre? F.eks. slippe subkanalen gjennom ukorrigert (dog med bass management) hvis man har en ekstern korrigeringsenhet til subben? Joda, ideelt sett skal man jo ikke trenge noen ekstern enhet siden Audiolense mest sannsynlig gjør en like god eller bedre jobb, men jeg har en SVS AS-EQ1 (som ifølge de som har testet den er det beste av eksterne sub-EQ'er man får for penger idag) som jeg gjerne vil teste opp imot Audiolense og se om det er noen forskjell.
    Joda, det går greit å bypasse. Men det kan hende at det er lurt å trikse litt for å sette opp et skikkelig sammenligningsgrunnlag. Det kan jeg hjelpe til med når tiden er moden.

Jeg også er interessert i å høre hvordan en sammenlikning slår ut. Og jeg holder en knapp på bass managementet til Audiolense. 8)

Hovedgrunnen er at Audiolense integrerer fra begge sider. Man får en sømløs integrasjon mellom suben og hovedhøyttalerne. Som regel får alle høyttalerne så lik timing at det holder med ett bass management korreksjonsfilter per sub. Men enkelte ganger er det en fordel med noe mere. Hvis man vil kan man lage ett korreksjonsfilter for hver eneste hovedhøyttaler suben skal integrere med. Det gjør man ved å fortelle Audiolense at venstre høyttaler skal deles ved 78 Hz, høyre ved 79, senter ved 80 Hz osv. Da blir det riktignok mere lydprosessering.

Og hvis man kjører et 5.1-system, har Audiolense noen funksjon for å lage 7.1 av et 5.1-signal, som f.eks. DPL IIx/Dolby EX/DTS-ES? Dette gjør jo så å si alle receivere, men hvis dette må gjøres i receiveren, vil jo ikke de 2 siste høyttalerne bli romkorrigert. Da vil vel receiveren bare produsere 2 ekstra kanaler (surround back) ut ifra de eksisterende (korrigerte) kanalene.
    Det er en input - output matrise der man kan spesifisere hvordan hver av de inngående kanalene skal spilles. En input kan der sendes til flere høyttalere, med varierende lydtrykk og i fase eller i motfase (dette spesifiseres ved å angi tall mellom -1 0g +1). Venstre surround kan således sendes dels til venstre surround og venstre bakkanal i fase eller motfase, alt etter som. Så hvis protokollen er rimelig enkel så er det støtte. Men det forutsettes at man benytter Convolver, for dette krever at man benytter konfigurasjonsfilene som Audiolense genererer og som bare fungerer sammen med Convolver.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    LPCM går nok ikke på denne måten heller ettersom jeg vet.
    Mulig jeg har misforstått dette med LPCM. Sjekker man på nettet, så finner man fort ut at LPCM er det samme som PCM. Int16, int24 eller float 32 i x antall kanaler.

Det er akkurat det formatet som alle standard lydkort og dac'er spiser til lunch. Men slik Score fremstiller det her så virker det som det er et spesielt format på linje med AC3, MP3, Flac, Wav (nei forresten, wav er jo PCM 99,9% av tiden).

Hva er det jeg har gått glipp av her?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Hehe er jeg som misforstår litt her, trodde det var et kodet signal av pcm, men stemmer det du sier der og da er det wav den sender ut så da er det ikke noe problem.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å virke kjepphøy, altså. Det dukker stadig opp ting som jeg ikke kan. Jeg prøver bare å henge med etter beste evne.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom jo med helt feil informasjon, klart det må rettes opp i Bruker aldri de benevnelsene der, men tror det skal sitte nå..

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg tror det er, så er det signalet som endelig når fram til lydkortet et rått ukomprimert ukodet signal som så enten konverteres av lydkortet til analogt i x antall kanaler eller sendes digitalt ut gjennom S/PDIF eller HDMI ettersom hva slags kontakt man har på baksiden av lydkortet. Evt. kodes i lydkortet til AC3 hvis lydkortet støtter Dolby Digital Live (eller DTS sin versjon, husker ikke i farten hva det heter) eller en kodet bitstream (AC3/DTS etc.) som bare sendes urørt gjennom lydkortet, dersom lydkortet og avspilleren støtter dette.

Jeg tror DPL IIx/DTS-ES/Dolby EX er litt mer avansert enn å bare splitte en høyttaler til 2, men det bør uansett ikke være umulig å få til med et riktig kodet filter i Convolver.

Når det gjelder SVS sub-EQ'en så har den ingenting med crossover å gjøre, det er kun en romkorreksjonsenhet som bruker FIR-filtre til å flate ut frekvensgangen som kobles mellom sub-utgangen til receiveren og subwooferen(e). L-Sound - SVS AS-EQ1

Skal prøve å få satt opp og testet litt i løpet av de nærmeste par dagene og gi tilbakemeldinger

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med kombinasjonen EMU 1212M og Audiolense?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ut noen måleresultater fra bassregionen med Audiolense XO her:

http://avforum.no/forum/1249751-post245.html

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Film

Limer det inn her også.

Jeg kan nå kjøre Audiolense med så lite delay at det ikke er merkbart på film. Når jeg setter opp partisjonene til 16, og buffer size i Console til 0.7ms går alt helt glimrende . Eneste er at man da må dedikere en data til å styre Console/Audiolense, og bruke en annen data eller lignende som kilde. Ved å ha et RME aes32 kort(eller noe annet digitalt) i hver av maskinene kan man bruke PowerDVD/WinDVD til Blue-Ray uten delayproblemer. Det er da mulig å få de nyeste lydformatene uten en ekstra da/ad konvertering som man er nødt til ved bruk av Blue-Ray fra en egen spiller eller receiver.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •