Audiolense XO og MP-1R-kit (pc-romkorreksjon) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 118
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare sånn for å spørre dumt:

dersom jeg har 6 kanaler ut av htpcn og dette programmet sammen med convolver og målemic osv osv..
    Kan jeg definere et eget filter på hver kanal og dermed "tri-ampe" en 3veis DIY høyttalere og dermed få et "perfekt" delefilter på hver kanal?

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra powerbuy: "Garanti/reklamasjon: Audiolense lisensen kommer med hardware lås."

Kan du forklare dette litt nærmere?
    Hva om jeg kjøper ny pc eller oppgraderer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå da mesteparten av musikken min er på plass i pcen, er det kansje en ide å prøve dette i søken etter perfekt lyd.

Men virker det i vista64 med iTunes og ekstern dac når jeg i samme pc spiller blu-ray i powerdvd. Holder meg til to kanaler og aktiv deling er ikke et tema for øyeblikket

Mvh Roald

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjøper en lisensavtale følger det med 1 år support og versjonsoppgradering. Denne kan forlenges mot en årlig avgift. Har du supportavtale så får du ny lisens gradis ved hardwareendringer. Har du ikke så kan det hende du må betale et gebyr. La oss si et sted mellom 100 og 300 kroner.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roald,

Det fungerer i vista64, men Itunes er jeg mer usikker på. Du trenger en konvolusjonsplugin på lydens vei til forsterkerne. Kanskje du finner en løsning ved å søke på +convolution +itunes.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle betale nå, men måtte betale med Payex istedet for Paypal som ble benyttet tidligere i prosessen. Er det bare meg som reagerer på dette?

I tillegg... Hos payex måtte en legge inn selger sin epostadresse. Hvem er dette sin, Powerbuy, eller Bernt sin? I begge tilfeller, hvilken mailadresse gjelder?

Kanskje Powerbuy burde ta litt selvkritikk og kalle seg selv Powerbuy BETA en stund? :???:

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måler Audiolense når det "utsettes" for en dipol høytaler?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett fungerer det akkurat på samme måte med dipol som med monopoler. Måleresultatet blir litt annerledes. Derved blir korreksjonen også litt annerledes. Det som dipolen måtte gi av spesielle kvaliteter mht. spredning og transparens vil sette sitt preg på sluttresultatet - på samme måte som det gjør det før korreksjon.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Integrasjonen mot PayEx er ikke helt slik vi ønsker den G-H, og vi vil jobbe opp mot PayEx for tettere integrasjon i fremtiden. Foreløpig er de eneste aktuelle aktør her til lands, og før de vil vurdere investeringer i tettere integrasjon må nok omsetningen over PowerBuy betraktelig opp.

Når det gjelder selgers e-mail er jo selger her Juice HiFi, og følgelig skal denne e-mailen benyttes.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjenner godt til convolverfilter og innstillinger?

Stusser litt på hva jeg bør sette disse til..

se bilder.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke bruke tuningfunksjonen.

Sett attenuation til 0 dB som et utgangspunkt. Hvis du går tom for gain så kan du legge inn 3-8 dB ekstra. Ett av audiolense filtrene peaker i frekvensdomenet på -3 dB. De andre peaker på lavere nivå. Teoretisk kan man få klipping selv om alle frekvenser ligger godt under klippfritt nivå. Det er mulig man kan få det i praksis også, men jeg er ganske sikker på at du ikke vil høre noe klipping ved å velge 0 dB. Unntatt når cd-en er "ferdigklippet"

Dither er mindre viktig ettersom filtrene er i float32. Jeg er faktisk usikker på om signalet blir dithret overhodet med float filter.

antall partisjoner: Null er det samme som en. Hvis du ønsker å redusere latency kan du prøve med 2,4,8,16 partisjoner. Latency går ned og cpu-belastning går opp.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har lest siste Fidelity, der Audiolense er omtalt?

DrE

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en pdf kopi av artikkelen på www.juicehifi.com.

... og en link til en litt kortere review hos Anandtech - som er omtrent like positiv.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    ... og en link til en litt kortere review hos Anandtech - som er omtrent like positiv.
    Linken er kun aktiv på den engelske siden...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke denne før nå

Noen mulighet for at det blir kjørt flere runder med Powerbuy på denne? Ser unektelig svært interessant ut!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et engangs-stunt. Og et eksperiment.

Det fungerte ganske bra, men akkurat nå så tenker jeg at dette ikke er den rette måten å selge Audiolense på.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off, jeg var også litt sent ute...har ihvertfall registrert min interesse. Kjipt å måtte betale 1300 kr mer enn de gjorde på Powerbuy'et, selv om det sikkert er verdt pengene uansett.

Noen spørsmål:
    Fungerer dette som et directshow filter som man kan legge inn i JR Mediacenter eller Zoomplayer og allikevel kjøre ut ukomprimert FLAC-lyd rippet fra Blu-ray som multikanals LPCM til hjemmekinoreceiveren, bare romkorrigert i tillegg? Og la receiveren ta seg av DA-konvertering, bass management etc.

Hvor bra fungerer romkorreksjonen i forhold til Audyssey Sound Equalizer (som ligger på 2500 dollar) eller SVS AS-EQ1 som er en sub-versjon av Sound Equalizer? Disse bruker jo også PC'ens regnekraft til å regne ut filtrene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så-så.

Dette er fortsatt billig. Nå har jeg hørt Audiolense ta anlegg i nesten alle prisklasser til nye høyder. Har man en litt påkostet rigg så er programmet en klar vinner på kost / nytte fronten.

Det vanligste kjøretøyet for å bruke filtrene heter Convolver. Dete er en plugin i tre versjoner: DMO, DirectX og VST. Så alle avspillingsløsninger som inkluderer en host for en av disse skal i prinsippet takle dette.

Dessverre er det av og til litt forskjell på teori og praksis på dette feltet. Alt fungerer ikke med alt.

JRM har en DX host som fungerer sammen med Convolver. Men den fungerer ikke like bra hele tiden, så man må forsøke den på sin egen maskin før man er sikker. Jeg vet heller ikke hva den klarer av multikanals og aktiv deling. Filmlyden går dessverre utenom. Og DX hosten fungerer neppe i Vista.

WMP + Win XP + Convolver går som kniv i varmt smør.
    Zoom Player har jeg både fått til og ikke fått til. Tror det kommer an på lydkort og hvordan man har satt opp lyden på PC-en.

Hvis man har et lydkort med internal loopback / rewire eller et annet kjært navn - så kan man benytte en VST host (eks. bidule og console) og så sende all lyd ut på liten rundtur der lyden blir filtrert av Convolver i VST hosten. Da kan man bruke hvilken spiller man møtte ønske.

Selve lydprosesseringen skjer etter at lyden er dekodet til PCM. Filtreringen krever mao samme type signal som DAC'en til syvende og sist skal ha. Man kan altså ikke uten videre sende det til en receiver over en HDMI forbindelse. Da må man i så fall kode signalet først.

Flac og andre kodede formater går hvis man har den rette spilleren med codecs som hånterer formatet.

Hvor godt det fungerer?

Noen får en umiddelbar opplevelse av suksess. De som har brukt pc-basert en stund og har måleutstyret klart får gjerne det. Han som skrev på Anandtech meldte tilbake få timer etter kjøp at nå kunne han ikke lytte til musikk uten Audiolense. For han var det bare å fyre opp Audiolense, ta en måling og prøve ut noen få targets, lagre en korreksjon og hente den opp i Convolver. Så var godlyden der.

For andre er det utfordringer i oppstartsfasen. Når jeg driver support så går det først og fremst i måleproblemer, avspillingsproblemer og andre tekniske problemer i anlegget. For mange er PC-basert avspilling ukjent terreng, og det går en del tid til å få lydkort og softwareavspilling med lydfiltrering til å fungere. Det er også en del lydkort hvis drivere ikke fungerer slik de skal.

De tilbakemeldingene jeg får varierer fra positive til overstrømmende begeistret. Begeistringsnivået er ofte på linje med anmeldelsen i Fidelity og omtalen på Anandtech (link på www.juicehifi.com).

Teknisk sett fungerer det i henhold til teorien. Programmet har en evaluering (egentlig en simulering) som også kan kjøres uten noen form for etterbehandling. Det som kommer fram der er praktisk talt identisk med det man får ved en virkelig kontrollmåling. Jeg har kontrollmålt, og det har et par av mine profesjonelle kunder også. Med Audiolense XO kan man stort sett korrigere akkurat så mye som man vil - både tidsmessig og frekvensmessig. Petter Dale/Fidelity var spesielt begeistret for group delay korreksjonen som man finner i XO. Den gir som regel et ekstra løft i lydkvalitet utover hva man kan få til med en vanlig minimumfase korreksjon. Og noen ganger - ved utfordrende akustikk eller høyttalerplassering - så kan den rydde betydelig opp i bassen og godt oppover i mellomtonen - utover det som er mulig med ren frekvenskorreksjon (Alle de etablerte kjører ren frekvenskorreksjon. Men det har også en positiv effekt i tidsdimensjonen). Audiolense 2.0 var nok til å overbevise skribenten hos Anandtech - og mange som har fulgt i hans fotspor.

Det kan være lurt å leke seg litt på forhånd hvis man vurderer denne løsningen. Stort sett alt som kreves av 3. parts software er enten gratis eller kan lastes ned og brukes for en prøveperiode og/eller med begrenset funksjonalitet. Man kan gå gjennom hele løpet; Måle laptopen med Audiolense. Generere filtre - studere korreksjonen og det forventede sluttresultatet. Lagre komplette filsett med korreksjonsfiltre og konfigurasjonsfiler. Disse filtrene er dummy filtre og gjør ikke noe annet enn å dempe lyden en god del. Men det er nok til å høre om en avspillingsløsning fungerer. Hvis lyden slipper uskadd gjennom og spiller lavere enn i bypass - så fungerer det.

Det følger et par målefiler med demoen slik at de som ønsker det også kan eksperimentere litt med realistiske målinger også.

Jeg kan vel også nevne at flerpunktskorreksjon er underveis. Den er ferdig programmert og blir sannsynligvis sluppet før sommerferien. Men bare i Audiolense XO.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •