Perforert stålplate og pulverlakkering (DIY Rack)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Perforert stålplate og pulverlakkering (DIY Rack)

Jeg har en stund nå vært på søken etter noen som kan levere hylleplater til min DIY Rack som nærmer seg bygging.

Jeg har sett for meg noen kraftige perforerte metallplater, gjerne pulverlakkerte. Alt jeg finner av perforerte hylleplater (eller plater generellt) er litt pinglete i platetykkelse. Jeg skal ha plater som tåler en grom effektforsterker (typisk 40kg +) uten å få for mye krumning. Perforert plate er sterkt ønskelig for å gi luft til komponentene nedover i stack'en.

Overflatebehandlingen ser jeg for men en metallic dyp rød farge (burgunder..?) i slitesterk pulverlakk, men der er ingenting spikret.

1. Noen som har tips om hvem som selger slike plater til oss privatpersoner. Jeg har funnet en produsent som har lager i Danmark, men de selger stooore plater, helst i stooore serier :?.
    2. Hvor (helst her i Stavanger-regionen) kan en finne noen som bedriver pulverlakkering i småskala (5-6 hyller)?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg har en stund nå vært på søken etter noen som kan levere hylleplater til min DIY Rack som nærmer seg bygging.

Jeg har sett for meg noen kraftige perforerte metallplater, gjerne pulverlakkerte. Alt jeg finner av perforerte hylleplater (eller plater generellt) er litt pinglete i platetykkelse. Jeg skal ha plater som tåler en grom effektforsterker (typisk 40kg +) uten å få for mye krumning. Perforert plate er sterkt ønskelig for å gi luft til komponentene nedover i stack'en.

Overflatebehandlingen ser jeg for men en metallic dyp rød farge (burgunder..?) i slitesterk pulverlakk, men der er ingenting spikret.

1. Noen som har tips om hvem som selger slike plater til oss privatpersoner. Jeg har funnet en produsent som har lager i Danmark, men de selger stooore plater, helst i stooore serier :?.
    2. Hvor (helst her i Stavanger-regionen) kan en finne noen som bedriver pulverlakkering i småskala (5-6 hyller)?
    Hvor stor lengde og bredde snakker vi om?
    Kunne du brukt gitterrister (slike som brukes på utvendige trapper noen steder)
    Eksempel : Solheim Gjerdenett AS - Gitterrister i Bergen og Hordaland
    De bør selvsagt lakkeres svarte. Det fine med slike rister ar at de kan kappes i passe lengder og bredder. og de tåler noen hundre kilo pr m².
    Type:Industririster

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor (helst her i Stavanger-regionen) kan en finne noen som bedriver pulverlakkering i småskala (5-6 hyller)?
    Kontakt lakki_luke () på HFS:

Logg inn

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg leste innlegget ditt Ragnar tenkte jeg på akkurat det samme som paalab. De i sort eller rødt må bli drittøft. Pulverlakkering gir en kjempestilig finish syns jeg.

Bruttern jobber med cnc-fresing av stål i Sandnes. Kan høre om de driver med pulverlakkering også.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvor stor lengde og bredde snakker vi om?
    Planlagt: ca 550 x 500 mm, tykkelse ? mm

Kunne du brukt gitterrister (slike som brukes på utvendige trapper noen steder)
    Eksempel : Solheim Gjerdenett AS - Gitterrister i Bergen og Hordaland
    De bør selvsagt lakkeres svarte. Det fine med slike rister ar at de kan kappes i passe lengder og bredder. og de tåler noen hundre kilo pr m².
    Type:Industririster
    Hmm disse har jeg ikke tenkt på før. De er jo supersterke og stive. Ulempen med dem er vel at det blir mye friksjon/motstand når tunge komponenter skal skli på plass.

Jeg har også vurdert (flatvalset) strekkmetall som er tykke plater med slisser strukket ut. Dem kan jeg få tak i for en rimelig pris, men de har en stygg kant når de blir kappet til.

Jeg fant en skikkelig "proff-leverandør" men har ikke sendt inn prisforspørsel fordi jeg ikke helt vet hvilke paramter jeg skal gi inn på platetykkelse/type mm. Er i ferd med å sende mail til dem. Der er det bare å velge i design og en kan få med tilpasset kant, hulltyper og størrelser etc. Lukter litt dyrt men jeg skal spørre. Forespørsels-skjema:

-plater-gif

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kontakt lakki_luke () på HFS:

Logg inn
    Det er notert bak et stadig større øre. Flott :-) Jeg har jo sett andre prosjekter han har vært med på (høytalere). Får spørre om han driver med pulverlakkering som visstnok krever litt andreledes utstyr. Til vanlig lakkering så har jeg en onkel driver med billakkering.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da jeg leste innlegget ditt Ragnar tenkte jeg på akkurat det samme som paalab. De i sort eller rødt må bli drittøft. Pulverlakkering gir en kjempestilig finish syns jeg.

Bruttern jobber med cnc-fresing av stål i Sandnes. Kan høre om de driver med pulverlakkering også.
    Konge! Sandnes er jo midt i blinken. :-) Kjekt av deg å sende slekta hit ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kokken
    Hmm disse har jeg ikke tenkt på før. De er jo supersterke og stive. Ulempen med dem er vel at det blir mye friksjon/motstand når tunge komponenter skal skli på plass.
    Du bør nok legge en tynn list eller liknende under føttene på forsterkeren som den kan gli inn på!

Sitat Opprinnelig postet av kokken
    Jeg har også vurdert (flatvalset) strekkmetall som er tykke plater med slisser strukket ut. Dem kan jeg få tak i for en rimelig pris, men de har en stygg kant når de blir kappet til.
    Fres ut et spor i en (eller flere) lekte(r)/ list(r), og mal denne svart.
    evt. får du kjøpt lister (slik som brukes i karmene i bildørene (åpningene)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok legge en tynn list eller liknende under føttene på forsterkeren som den kan gli inn på!

Fres ut et spor i en (eller flere) lekte(r)/ list(r), og mal denne svart.
    evt. får du kjøpt lister (slik som brukes i karmene i bildørene (åpningene)
    Vi tenker skremmende likt:-) En "skinne" til beina til komponentene er et alternativ dersom jeg går for strekkmetallplate. Der har jeg sett for meg en metallplate på toppen med hull (forsenket) til maskinskrue. Denne kan låses til en liten gjenget plate under og derved kan en sette slissene på forskjellig posisjon alt etter hva slags utstyr en plasserer på hver hylle. Ved oppgraderinger kan skinnen flyttes ved behov. Tanke: Knekke opp en liten kant på hver skinne for å ha styring på komponenter som skal inn og ut.

Grov Sketchup skisse:
    -hyllep_2-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lett modifisert verktøytavle kan jo også brukes til hylle...
    Med modifisering mener jeg å legge lekter i lengde retningen for å få bæreemne nok.
    For eksempel en slik fra Biltema...

Delenummer: 19-3641 Pris: 189,00 kr

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biltema
    Av blå epoksylakkert 1 mm tykk stålplate: 960 x 400 mm. Kroker inngår ikke.
    Det blir to plater av en hvis jeg kapper på midten.

Kanskje blåfarge er tingen... Jeg har hengende en i garasjen så jeg kan jo sjekke stivheten på den, selv uten lekter. Hvis jeg går for den som plate, så tror jeg at det blir noen stålstenger som avstiving, ikke trelekter.

Om ikke annet, så kan det være en midlertidig løsning frem til endelig design og materialvalg, for prisen er alt annet enn avskrekkende ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir to plater av en hvis jeg kapper på midten.

Kanskje blåfarge er tingen... Jeg har hengende en i garasjen så jeg kan jo sjekke stivheten på den, selv uten lekter. Hvis jeg går for den som plate, så tror jeg at det blir noen stålstenger som avstiving, ikke trelekter.

Om ikke annet, så kan det være en midlertidig løsning frem til endelig design og materialvalg, for prisen er alt annet enn avskrekkende ;-)
    Personlig ville jeg nok brukt stålstenger/rør og punktsveiset de fast (Har også fagbrev som landbruksmekanikker, og dermed utstyr til slikt ). De kan kan jo evt. også skrues med M4 skrue med lavt hode.
    Faren med sveis er jo at det krever lakkering etterpå...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren med sveis er jo at det krever lakkering etterpå...
    Glødende kuler ned i skoen med påfølgende krigsdans kan også medføre en del ikke ufarlige situasjoner - det er i alle fall MIN erfaring med sveising...

Eller inn i ØRET som Terje klarte en gang... Den er litt ugrei.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sveising høres farlig ut :-)

Som tidligere flyteknikker på F-16 sverger jeg til nagler og/eller liming med tokomponentslim. Dess flere trekanter på flaskene, dess bedre hold!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som tidligere flyteknikker på F-16 sverger jeg til nagler og/eller liming med tokomponentslim. Dess flere trekanter på flaskene, dess bedre hold!
    Huff - da er det kanskje bedre med glo i øret enn et tokomponent lim med 4 trekanter...

---

En helt annen ting er vel at du strengt tatt ikke trenger noen plater (perforert eller annet) i det hele tatt? Det holder vel strengt tatt med brede U-profiler i dybderetning, som passer bredden til føttene til komponentene? Blir kanskje ikke så pent, forresten, men "flygende" komponenter...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så F-16 er limt, ikke sveiset?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Glødende kuler ned i skoen med påfølgende krigsdans kan også medføre en del ikke ufarlige situasjoner - det er i alle fall MIN erfaring med sveising...

Eller inn i ØRET som Terje klarte en gang... Den er litt ugrei.
    Har hatt sveiseglør både i øre, øyet og andre unevnelige steder...:shock:
    En kjeledress som brenner i skrittet say no more :!:
    Det er sjelden jeg slår meg selv på slike steder, men ondt skal ondt fordrive...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er villig til å vedde på at det finnes flere limte enn sveisede F-16'er i verden:

-f16-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudd, naglet, limt, sveiset og gaffateip, alt avhengig av hvor på flyet du snakker om. Hale-flatene er karbonfiber ergo limt, i motoren finner du sveiseskjøter, deksler er skrudd og rammen er limt og naglet...

Ellers så har RuneW et sterkt poeng med sitt fly. :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liming av pepperkakehus med knekk må være minst like farlig :wink:
    holdt på å svi av meg halve hånda med knekk for et par år siden...
    sølte knekk på innsiden av hånda, og vips så lukker du hånda av refleks, og du har brent fingrene også...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brente finge! Du fikk meg til å huske P-ampen. Selvsagt blir det bygging av P-rack til jul!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •