Hvilket kamera velger en familiefar?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket kamera velger en familiefar?

Hvilket kamera i prisklassen 3-5000.- ville du valgt til vanlig familiebruk?

Vurderer disse som alle koster ca. 4000.-:
    - Nikon D60 m 18-55mm VR-objektiv
    - Sony A200 m 18-70 mm objektiv
    - Canon G9 (avansert kompaktkamera). Tar dette like gode bilder som speilrefleksene?

Helt umulig å bestemme seg. Er det noen som har noen tips eller argumenter for det ene eller det andre eller som har noe annet kjøpsråd?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Canon G3 i sin tid og dette var et veldig bra kompaktkamera. Grunnen til at jeg ønsket meg speilrefleks var hastigheten på oppstart/fokus/mm.

G9 er nok bedre på alle punkter, og du kan jo se på flickr noen bilder som er tatt med G9:

Flickr: Camera Finder: Canon: PowerShot G9

Nikon D40/D60 er veldig bra kamera og her får du mye for prisen. Husk du trenger veske og minnekort utover kamera.

Du kan senere kjøpe bedre objektiver feks: 18-200mm VR, makro, vidvinkel - du har rett og slett flere muligheter med et speilerfleks, også i framtiden.

Her noen bilder tatt med Nikon D60: Flickr: Camera Finder: Nikon: D60

PS! du "trenger" også en bedre blitz

Nikon SB-400

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Syns fortsatt dette er vanskelig. D40/D60 gir jo tilsynelatende mest for pengene, men objektiv med større zoom koster jo fort mer enn selve kameraet. Her har jo kompaktene med brukbar zoom en fordel.

Ikke lett å bestemme seg...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon Powershot S5is!
    Halvparten så stort som et speilrefleks, VELDIG gode bilder, gode filmalternativer (one touch opptaksknapp), 12x zoom, rett og slett et genialt allroundkamera!

Komplett.no - Canon PowerShot S5 IS, 8MP, 12x optisk zoom, 2.5" LCD

Har selv S3is, og er knallfornøyd

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for en løsning med utskiftbar opptikk, altså Nikon D60 eller tilsvarende.
    Ikke nødvendigvis for at det tar så forbasket mye bedre bilder enn de andre alternativene, men jeg kan love deg at du fort vil lære å sette pris på fordelene med alternativ optikk!
    Du kan eksempelvis "risikere" å ta mye bedre situasjonsbilder med en god zoom, da du ikke forstyrrer objektene / eller barna ved at du kan holde deg diskret i bakgrunnen.
    Eksperimenterer du attpåtil med ISO-verdier blenderåpning og lukkertider, kan du redusere dybdeskarphet, og dermed få et enda bedre forkus på det du fotograferer.
    Et D60 eller tilsvarende kan du jo "bygge på" i nær sagt det uendelige etterhvert, selv om det gjerne koster litt ekstra.
    Har sjøl både kompaktkamera og speilrefleksløsning, men førstnevnte blir som regel liggende hjemme, her i gården. ;-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ville gått for en løsning med utskiftbar opptikk, altså Nikon D60 eller tilsvarende.
    Ikke nødvendigvis for at det tar så forbasket mye bedre bilder enn de andre alternativene, men jeg kan love deg at du fort vil lære å sette pris på fordelene med alternativ optikk!
    Du kan eksempelvis "risikere" å ta mye bedre situasjonsbilder med en god zoom, da du ikke forstyrrer objektene / eller barna ved at du kan holde deg diskret i bakgrunnen.
    Eksperimenterer du attpåtil med ISO-verdier blenderåpning og lukkertider, kan du redusere dybdeskarphet, og dermed få et enda bedre forkus på det du fotograferer.
    Et D60 eller tilsvarende kan du jo "bygge på" i nær sagt det uendelige etterhvert, selv om det gjerne koster litt ekstra.
    Har sjøl både kompaktkamera og speilrefleksløsning, men førstnevnte blir som regel liggende hjemme, her i gården. ;-)
    Jeg har selv kjøpt et Olympus avansert kompaktkamera med 18x optisk zoom. Med det kan jeg meget fint holde meg i bakgrunnen uten å forstyrre objektene. Jeg synes også det blir helt ok bilder. jeg er dog så lite avansert at funksjonshjulet alltid står på "A" (Auto). Men selv dette kompaktkameraet har altså mange muligheter hvis jeg bare kan somle meg til å lese litt i manualen en dag... :-)

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kompakt?

Jeg har G9 Canon PowerShot G9 digital camera specifications: Digital Photography Review og kan bekrefte at det er et supert alternativ til speil reflex. Dette kameraet er ofte i reiseveska må ferie tur. Det nye Nikon P6000 Nikon announces Coolpix P6000 with GPS: Digital Photography Review som kommer nå skal også være bra med innebygget GPS

Med Speilreflex så er du mye mere fleksibel. D60 er et fantastisk kamera Nikon D60 MEN du kan like gjerne kjøpe D40 Nikon D40 og litt flere linser eller en bedre blitz og stativ. D40 er OK med unntak hvis du printer bilder opp til 80cm størrelse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EOS 1000D med 18-55 is: Canon Digital EOS 1000D m/18-55mm - Fotomagasinet

Når du har spart en drøy tusing til så legger du til en 55-250 is:
    Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS - Fotomagasinet

Så etter noen bilder er du fullstendig hekta, da investerer du i en blitz:
    Canon Blitz Speedlite 430 EX - Fotomagasinet

Stativ:
    Benro Aluminium stativ A-157 m/kulehode - Fotomagasinet

Du bør også kanskje ha noen filtre. UV-filter tar vare på coatingen på linsene. Fin måte å beskytte dem også. Polariseringsfilter bruker du til å fjerne refleksjoner og evt ta bilder ned i vann, inn/ut gjennom vinduer osv. Ellers er det et hav av ulike skygge, fargefiltre osv.

Husk at dette (og alle andre kameraer under 20k, samt EOS 5D som nå er nede i 15k) er småformatkameraer. Canon sine heter EF-S. Poenget er at linsene jeg har plukket frem er rimelige, men de er kun EF-S-kompatible. Om fremtidig kompatibilitet med fullformat betyr noe for deg vil de ikke være kompatible, så da må du evt velge dyrere objektiver som også støtter EF. Samme opplegget er det med Nikon, men der vet jeg ikke hva som er hva.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode forslag!

Jeg kommer vel ingen vei før jeg har bestemt meg for kompakt eller speilrefleks.

Nikon P6000 (med GPS) ser spennende ut, og er absolutt aktuell hvis det bare tar like gode bilder som G9. Forgjengeren P5100 ser jeg har fått litt mer blandede kritikker. Canon S5 har vel først og fremst bare mer zoom og bedre videofunksjoner, men det vet jeg ikke om jeg trenger. Tror kanskje jeg heller fortrekker større vidvinkel. 28-105mm(tilsv. 35mmfilm) zoomområde syns jeg høres ganske hensiktsmessig ut. Ferdige motivprogrammer som disse kompaktene tilbyr er jo også kjekt for en amatør.

Nikon D60 (til 3990.-) og også konkurrerende modeller fra Canon (som nevt her) høres også interessant ut! Spørsmålet er om jeg kan nøye meg med kit-objektivet (18-55mm) eller om det bør komme 5000.- i tillegg til ekstra objektiv. Da kunne jeg like godt kjøpe en Nikon D80 med 18-135 mm objektiv til 7500.- med det samme.

Bør kanskje ta meg en tur i butikken og se og ta litt på dem...

Uansett: takk for alle tips og synspunkter!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Jeg har G9 [url=http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_g9.asp]

Med Speilreflex så er du mye mere fleksibel. D60 er et fantastisk kamera Nikon D60 MEN du kan like gjerne kjøpe D40 Nikon D40 og litt flere linser eller en bedre blitz og stativ. D40 er OK med unntak hvis du printer bilder opp til 80cm størrelse.
    D60 har vel også en slags støvfjerningsfunksjon og kommer med objektiv som har billedstabilisator. Er ikke dette verd prisforskjellen til D40?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    D60 har vel også en slags støvfjerningsfunksjon og kommer med objektiv som har billedstabilisator. Er ikke dette verd prisforskjellen til D40?
    D40 har større lysfølsomhet så VR funksjon er OK med ikke "must have". Støvfjerning er bra å ha hvis du skifter linse i støvete område. Hvis du kun har en linse så er ikke det noe problem. Med mine Nikon kamera så har jeg nesten ikke problem med støv og jeg skifter linse ofte!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikon D60 er et supert valg.

Bottom line - The new Nikon D60 is quite impressive for an entry-level dSLR, offering superb performance, great image quality, and multiple exposure options.

Steves Digicams - Nikon D60 Digital SLR - Hands on Review

Det Digitale Mørkerom kr 5498 Nikon D60 m/18-55mm AFS G VR + Med Nikon bag

NetonNet selger den for 4939 inkl. linse, men hos dem får du forøvrig Sony DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 for 3690,- !
    Slik jeg ser det er dette en knallpris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke gi noen klar anbefaling til deg av kompakt kontra speilrefleks, men med mitt litt eldre kompaktkamera var det såpass klare begrensninger at jeg valgte å gå for speilrefleks.

Leste litt, forhørte meg litt og valgte til slutt D40 med to linser 18-55 og 55-200 og 2 GB kort til under kr 4.500 hos Yaha.no i juni. Etter hva jeg har forstått er det i praksis lite forskjell mellom D60 og D40. Jeg kjenner et par veldig aktive amatørfotografer som klarer seg utmerket uten VR (men OK - det er ingen ulempe!), støvfjerning er vel omtrent bare gimmick. D40 sine 6 MP er nok for de aller fleste (D60 har 10 MP). Canon 450 anses å være et bedre kamera, men det er en del dyrere, og uten å vite hvor mye jeg ville bruke kameraet var jeg ikke interessert i å betale differansen. Sonyen mener jeg kom dårligere ut i test uten at det er billigere.

Jeg er godt fornøyd med bildekvaliteten til D40, som klart ligger over det kompaktkameraet mitt gir. En annen viktig fordel jeg opplever med speilrefleks er kjapp responstid, skjønt dagens kompaktkameraer er vel blitt mye kjappere enn de var for 2-3 år siden.

mvh
    også familiefar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sliter nok med å finne en aktiv SLR-bruker som ville vurdere å anbefale deg noe annet enn SLR. Om du blir en aktiv bruker eller ei blir jo en vurdering du må ta selv.

Ellers bør du kikke nøye på linseutvalget til den eventuelle SLR-modellen du velger. Det er vel Nikon og Canon som har desidert best utvalg. Tamron og Sigma har også best utvalg av linser til Canon og Nikon.

Jeg har brukt Sigma 18-200 et par år og selv om det ikke er et objektiv som imponerer på enkeltområder så henger det sammen og tar greie bilder samtidig som lysfølsomheten er ok og brennviddeområdet er bra. Kvaliteten er omtrent på det jevne med kitlinsene og den kan fåes med billedstabilisator til ca 3000kr. Kvaliteten av de nye IS-kitlinsene later til å ligge på omtrent samme eller rett over dette nivået.

Husk at god IS og god lysfølsomhet kan løse samme oppgave, men høy støyfri ISO er også viktig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gimsegutten:

a) Har du i det siste lest litt teori om:
    - blenderåpning
    - ISO
    - lukkertider
    - DOF
    - o.l.?

Hvis svaret er nei, så er nok et kompatkkamera det rette for familiefaren. Poenget mitt er at et speilreflekskamera ikke nødvendigvis tar bedre biler enn et kompaktkamera av alle motiv, og under alle forhold. Skal du utnytte et speilreflekskamera så må du ikke benytte Autoprogrammet utelukkende, men lære deg de øvrige funskjonene. Ulike objektiv vil i tillegg bidra til ulikt utseende på bildene dine.

Høres dette for stress ut, så kjøp et kompatktkamera med stabilitessensor, lyssterkt objektiv og god batterilevetid. IMHO

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer!

Sitat Opprinnelig postet av piip
    Leste litt, forhørte meg litt og valgte til slutt D40 med to linser 18-55 og 55-200 og 2 GB kort til under kr 4.500 hos Yaha.no i juni.
    Tipper dette skal gi bra bilder!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra valg ja. Kom igjen med bilder som du har tatt; i bildetråden under chit&chat.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    @Gimsegutten:

a) Hvis svaret er nei, så er nok et kompatkkamera det rette for familiefaren. Poenget mitt er at et speilreflekskamera ikke nødvendigvis tar bedre biler enn et kompaktkamera av alle motiv, og under alle forhold. Skal du utnytte et speilreflekskamera så må du ikke benytte Autoprogrammet utelukkende, men lære deg de øvrige funskjonene. Ulike objektiv vil i tillegg bidra til ulikt utseende på bildene dine.
    IMHO
    tja, tjo - digitale speilrefleks gir vel mere "liv" i bildene og mere "dybde" - sånn generelt sett

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs. Bildet du har i avataren din er jo fint i originalstørrelse, tatt i dårlig lys og med mobiltelefon synes jeg å huske. Så et kompaktkamera vil nok være mer enn godt nok for de fleste til såkalte snaphots. Er ISO, lukkertid, mm noe man ikke vil lære mer om så ser jeg ikke poenget med et stort dSLR + stor linse.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    tja, tjo - digitale speilrefleks gir vel mere "liv" i bildene og mere "dybde" - sånn generelt sett
    Ganske så enig.. Digital speilreflex er enestående, men bildet gjør seg ikke selv. Syns kompakt kamera har kommet seg godt. Men bybden i et speilreflex kan de for det meste ikke måle seg med.

Jeg har Fujifilm FD31 og Canon Ixus 860 kompakt kamera, nå har ikke jeg satt meg inn i alt av innstillinger. Men de er "langt" unna min kompis sitt EOS 350 kamera (canon speilreflex). Men speilreflex kan du nesten ikke ta med deg over alt da .

Jeg er veldig fornøyd med de kompaktkamera'ene mine!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •