Hvilket kamera velger en familiefar? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det spørs. Bildet du har i avataren din er jo fint i originalstørrelse, tatt i dårlig lys og med mobiltelefon synes jeg å huske. Så et kompaktkamera vil nok være mer enn godt nok for de fleste til såkalte snaphots. Er ISO, lukkertid, mm noe man ikke vil lære mer om så ser jeg ikke poenget med et stort dSLR + stor linse.
    Joda - (forresten ikke dårlig lys, men fantastisk bra lys med SE K750i) jeg kjøper den at de fleste klarer seg med kompaktkamera. Selv har jeg jo et, Sony DSC-W55, som gir meg herlige bilder.
    Men det ER noe med speilrefleksbildene. Men kameraet må være lett å bruke, dvs enkelt å stille inn manuelle ting&tang med. De fleste nye er jo det nå.

Størrelse og vekt derimot, det er en en helt annen diskusjon.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    @Gimsegutten:

a) Har du i det siste lest litt teori om:
    - blenderåpning
    - ISO
    - lukkertider
    - DOF
    - o.l.?

Hvis svaret er nei, så er nok et kompatkkamera det rette for familiefaren. Poenget mitt er at et speilreflekskamera ikke nødvendigvis tar bedre biler enn et kompaktkamera av alle motiv, og under alle forhold. Skal du utnytte et speilreflekskamera så må du ikke benytte Autoprogrammet utelukkende, men lære deg de øvrige funskjonene. Ulike objektiv vil i tillegg bidra til ulikt utseende på bildene dine.

Høres dette for stress ut, så kjøp et kompatktkamera med stabilitessensor, lyssterkt objektiv og god batterilevetid. IMHO

Har brukt speilrefleks uten noen form for automatikk før digitalkameraenes tid, men jeg tror nok at det meste av fotograferingen jeg vil gjøre nå er av typen "point and shoot".

Jeg syns jo det ser ut som noen av spl-tilbudene som fins ser ut til å gi mye for pengene. Det er jo kjekt å kunne ta bilder gjennom en god optisk søker og kunne holde skikkelig i kameraet. Kompakter i ixus-klassen er av denne grunn utelukket for meg, men de litt større som i tillegg har blitz-sko syns jeg likevel er interessante. Viktig særlig når en skal ta innendørsbilder vinters tid. Etter de tipsene jeg har fått her til nå, så er det disse alternativene som på ulike måter frister meg:

Nikon D60 m/ 18-55mmVR EU-utgave til 3990.-:
    Nikon D60 m/AF-S DX 18- 55 VR - 3 999,00 - Nikon - Digital speilrefleks - Japan Photo Norge

Nikon D60 m/ 18-55mm VR Norsk (Nikon Norge gir blitz verdi 1300.- med på kjøpet til denne):
    Nikon Digital SLR D60 DX 18-55 Kit 10MPIX 2.5"LCD Norsk Utgave, VBA210K001 hos Yaha - Tilbehør spesialisten

Sony A-200 m/ 18-70 med mer til 3690.- på NetOnNet. Får jo bra kritikk på DP-review.com, har innebygd stabilisator og større zoom enn kit-objektivet til Nikon.

Canon G9 til 3699.-: Canon PowerShot G9 - XD

Nikon P6000 med GPS som kommer i midten av september til knappe 4500.-. Litt mer vidvinkel, men litt mindre zoom enn G9: Nettverkskamera - Akam.no

Takk for alle innspill!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville personlig valgt D60 av de du har nevnt. Og jeg ville kjøpt det fra JP, som er spesialforhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som "Familiefar" burde du velge et superzoom-kamera ala Powershot`n.

Jeg gikk selv over til Speilrefleks, men må nok innrømme at kompaktkamera ble flittigere brukt. Jeg regner med at du som familiefar ønsker masse bilder av barn og familie, og da kan jeg love deg at etter en stund blir det et ork å ta med speilreflekskameraet over alt.

For oss "vanlige" folk er kvaliteten mer enn bra nok på f.eks; Canon Powershot.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange interessante innlegg som hjelper meg med å peile inn mitt behov!

Sitat Opprinnelig postet av Schlanbusch
    Som "Familiefar" burde du velge et superzoom-kamera ala Powershot`n.

Jeg gikk selv over til Speilrefleks, men må nok innrømme at kompaktkamera ble flittigere brukt. Jeg regner med at du som familiefar ønsker masse bilder av barn og familie, og da kan jeg love deg at etter en stund blir det et ork å ta med speilreflekskameraet over alt.

For oss "vanlige" folk er kvaliteten mer enn bra nok på f.eks; Canon Powershot.
    Kan hende at du egentlig har rett i dette. På fjellet, på tur med skoleklassene som jeg er lærer for, på 17.mai når jeg har mer enn nok med å bære flagg og is og i mange ulike situasjoner, så er det nok et kompaktkamera mer hendig ja.
    Men jeg er opptatt av bildekvalitet også, så da gjelder det å finne et som er bra.

Canon G9 er nok ganske ubestridt i så måte (litt liten vidvinkel syns jeg). Nikon P6000 ser spennende ut, men forgjengeren P5100 er i følge DP-review.com et stykke bak G9 på billedkvalitet. Kan jo hende P6000 blir bedre?

Spørsmålet er om det fins flere interessante og reelle konkurrenter?

Jeg syns jo at ca.25-100 mm zoom er hensiktsmessig (såkalte superzoomer med 12-18x zoom ser jeg ikke hensikten med, da en jo må ha stativ for å nyttegjøre seg det). Videre syns jeg at det er viktig at kameraet er godt å holde i. Fyrstikkeskestore kameraer i Ixus-klassen er dermed utelukket. Samtidig bør det jo heller ikke være alt for stort. Blir det opp mot speilrefleks i størrelse, så kan jeg jo like godt kjøpe speilrefleks! Blits-sko, manuelle muligheter syns jeg er en fordel, men ikke et absolutt must. Kom gjerne med flere tips!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg syns jo at ca.25-100 mm zoom er hensiktsmessig (såkalte superzoomer med 12-18x zoom ser jeg ikke hensikten med, da en jo må ha stativ for å nyttegjøre seg det).

S5is har bildestabilisator.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    S5is har bildestabilisator.
    interessant alternativ det også ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Men jeg er opptatt av bildekvalitet også, så da gjelder det å finne et som er bra...Spørsmålet er om det fins flere interessante og reelle konkurrenter...Videre syns jeg at det er viktig at kameraet er godt å holde i. Fyrstikkeskestore kameraer i Ixus-klassen er dermed utelukket. Samtidig bør det jo heller ikke være alt for stort. Blir det opp mot speilrefleks i størrelse, så kan jeg jo like godt kjøpe speilrefleks!
    Canon EOS 400/450 tar gode bilder, har enormt utvalg i objektiv i alle prisklasser og har fått kritikk for å være "for lite". Muligens det er kandidaten du er ute etter.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir så jeg venter en måneds tid før jeg kjøper. Da er Nikon P6000 på markedet. Innen den tid kanskje Canon annonserer en Powershot G10 også? * Canon PowerShot G10 Specs Preview | Gadget Reviews Centre

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror jeg har bestemt meg...

Nå tror jeg at jeg har bestemt meg for kamera. Canon har jo lansert sin nye G10, og jeg syns den ser meget lovende ut!
    Fem kompaktmodeller fra Canon - Akam.no

Spørsmålet blir da bare hvor jeg bør kjøpe det?
    Akam.no - Prisguide - Canon PowerShot G10
    Prisene her varierer jo veldig. Spørsmålet er bare om de billigte er til å stole på? Noen erfaringer?

Kan godt støtte en lokal forhandler og betale et par ekstra hundrelapper for å kunne få det demonstrert. Men Amentio frister jo med en veldig mye billigere pris! Så spørs det om det bare er lureri, at kameraet kommer en gang om flere måneder...

EDIT 25/10: FIKK CANON G10 I POSTEN I DAG. 4490.- fra Japan Foto. Skal bli moro å begynne å leke med det

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de prisene som er på digitale speilrefleks så synes jeg valget er enkelt.

Jeg har et halv-kompakt kamera, Canon Powershot S3Is (kostet vel 3,5k), kjøpte her om dagen et Canon EOS 350D (utgått modell) nytt på tilbud for 2,5k.

Selv om jeg stort sett knipser med full auto og bruker kit-objektivet så er bildekvaliteten formidabel i forhold til kompaktkameraet.

Har også skaffet et par gode objektiver i tillegg og bildekvaliteten øker tilsvarende. Dette er jo også objektiver som jeg kan benytte til et bedre kamera hus som jeg skaffer senere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •