Skambud????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: Skambud????

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skambud????

Heisan.

Jeg ser at når noen averterer sine produkter setter de "ønsker bud" og "ingen skambud" eller "skambud besvares ikke"

Når en prisantydning ikke er oppgitt hvordan skal man da vite hva ett skambud er? Hva som oppfattes som skambud er jo gjerne forskjellig fra kjøper til selger.

Jeg mener jo at et produkt er verdt den prisen en kjøper er villig til å gi så får selger velge om han syns det er greit å selge til denne prisen eller beholde produktet selv.

Hva syns dere????

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Når en prisantydning ikke er oppgitt hvordan skal man da vite hva ett skambud er?
    Nei, si det. Det blir jo helt i det blå uten prisantydning eller "høyeste bud over".

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et produkt er vel ikke verdt mer enn det folk er villig å betale for det og da for det jo være opp til selgeren om han ønsker å beholde det eller ikke utifra det budet han for.
    På en annen side skjønner vel folk flest hva skambud betyr. Om noen har en cd spiller med en ny pris på 5000 ,- og produktet er strøkent, ca 1 år gammelt. Så for du en mail som sier noe som: "Gir deg 800 spenn for spillern din". Den mailen hadde ikke jeg giddi besvart.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    På en annen side skjønner vel folk flest hva skambud betyr. Om noen har en cd spiller med en ny pris på 5000 ,- og produktet er strøkent, ca 1 år gammelt. Så for du en mail som sier noe som: "Gir deg 800 spenn for spillern din". Den mailen hadde ikke jeg giddi besvart.
    Jada, en ting er OPPLAGTE skambud, men jeg ser fortsatt problemet der grensen for skambud blir oppfattet forskjellig av selger og kjøper.

I ditt tenkte tilfelle - hva om noen la inn et bud på 2000? Er det er skambud? Kanskje det er et seriøst bud fra en interessert kjøper, men som selger ikke en gang gidder å besvare fordi det etter hans oppfatning er et skambud!

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jada, en ting er OPPLAGTE skambud, men jeg ser fortsatt problemet der grensen for skambud blir oppfattet forskjellig av selger og kjøper.

I ditt tenkte tilfelle - hva om noen la inn et bud på 2000? Er det er skambud? Kanskje det er et seriøst bud fra en interessert kjøper, men som selger ikke en gang gidder å besvare fordi det etter hans oppfatning er et skambud!
    Hvis man har ett lite snev av sosiale anntenner ville man fort se at 2000 er et skam bud:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyrie neslie
    Hvis man har ett lite snev av sosiale anntenner ville man fort se at 2000 er et skam bud:twisted:
    Takk!

Uttalelsen over er, etter mitt syn, et stjerneeksempel på problematikken!

Jeg brukte mine (tydeligvis ikke-sosiale) antenner og klikket på "første og beste" annonse på AVtorget og fant denne:

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/33224

Her har vi et lignende produkt som er ett år gammelt, er i strøken tilstand og med nypris på 7.500. Ønsket pris 3.500, altså under halvparten.

Tror du selgeren i dette tilfellet ville ha oppfattet 3000 som et skambud? Det tilsvarer ca 2000 i eksempelet over...

Så her har vi et eksempel på et bud som noen (kyrie neslie) ville ha oppfattet som en fornærmelse, men andre hadde syntes var ok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

I dagens bruktmarket vil jeg faktisk påstå at 2000 ikke er et skambud på et 1 år gammelt produkt - et produkt som markedet renner over av!

Når vi først har fått penger mellom hendene så må selgere faktisk forvente seg at noen prøver seg - sånn fungerer det, period.

Det er da mye mye bedre å skrive i annonsen: bud over kr xxxx (bud under dette besvares ikke)

På den måten er det opp til selger om hun/han har satt prisen rett. Kommer det bud så OK, kommer det ikke så er prisen for høy - rett og slett.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, hvorfor kan ikke selgere legge inn en prisantydning. Jeg legger av prinsipp aldri inn bud på annonser uten prisantydning.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisfall.

Bruktprisen på Hifi og brunevarer generelt, er basert på kundene i Norge sin enorme prisskepsis på produketene.
    Når en kunde ikke vil betale mindre enn 60% av nypris for en demovare i butikk med full garanti og embalasje, så har man selv lagt listen for bruktsalg gjennom det private markedet.
    Ironien er jo at de som pruter mest på varene i butikk er oftest de som tror produktet deres er verdt en formue brukt...
    Etter min mening er det ingen vits i å legge ut et "vanlig" etterspurt produkt til mer enn 50% av veil pris.
    Produkter som er i manko kan man gjerne selge til 60-70% av nypris.

SLUTT å legg ut produkter dere egentlig ikke vil selge!:|
    Vil du selge så forvent ikke 80% av nyverdien din på en Xbox 360.
    SElg gjerne 802D dine for 70% det tror jeg er mulig.

Er jo nesten ikke vits i å sjekke brukten lengre, de prisene som blir oppgitt der er jo drømmepriser.

Hilsen tidligere selger/distributør av HIFI og brunevarer.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Helt enig, hvorfor kan ikke selgere legge inn en prisantydning. Jeg legger av prinsipp aldri inn bud på annonser uten prisantydning.
    Enig med deg. Dersom folk legger ting for salg uten prisantydning, så er det fordi de er usikre på hvor mye produktet deres er verdt. De ønsker derfor at potensielle kjøpere skal komme med prisforslag. Dette er forsåvidt greit, men da må de akseptere at det kan komme det som de ser på som skambud.

Jeg er forøvrig enig med deg, og gidder ikke legge inn bud på utstyr uten prisantydning. Selgeren har ansvaret for å sette prisen etter min mening, og så kan man ta en diskusjon ut ifra det. Hvordan tror folk at det hadde sett ut f. eks. på boligmarkedet dersom folk ikke la ut prisantydning? Man ber jo om skambud da.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de aller fleste tilfeller er det jo lov til å bruke sunn fornuft.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, og normal sunn fornuft tilsier at noen som skal selge et produkt setter en pris på produktet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte en dvd spiller for en tid tilbake. Hadde fått bud på den gjennom auksjonen her på avtorget på kr 3500. Fikk opptil flere mailer av en fyr som ville by meg kr 2500 for den - han mente oppriktig at dette var et godt bud. Når jeg opplyste han om at noen hadde bydd kr 1000 mer, mente han fortsatt jeg skulle godta hans bud selv om det var lavere.... For budet hans var så bra! Han ga seg ikke på dette.....

Mener å huske at denne fyren la inn bud et godt stykke under prisantydning hver gang jeg hadde annonsen ute - når jeg gikk ned kr 500, gikk han ned kr 500 i bud...

Enkelte mener jeg mangler gangsyn og folkeskikk. Helt ok å gi meg bud, men når man sier bud over og folk sender inn bud bare fordi dem synes det er gøy å "erte" eller noe slikt - da oppfatter jeg det bare som manglende folkeskikk.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut produkter på AVTorget i ny og ned uten prisantydning, da fordi jeg er nysgjerrig på hva markedet er villig til å by, og fordi produktet er såpass gammelt at å ta utgangspunkt i nypris er meningsløst.

Noe har jeg solgt, noe har ikke blitt solgt, og noe har jeg lagt ut på nytt senere med ønsket minimumspris basert på erfaringene fra siste annonse.

Jeg har ingen problemer med at folk kommer med 'skambud' på ting jeg skal selge, da informerer jeg bare om at jeg kan tenke meg en høyere pris.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok endel fjortis som prøver seg som kremmere, sannheten er nok at de ikke har egne penger å handle for
    Er forøvrig enig i at det bør settes en "startpris" ved annonsering, er den for høy vil interessen utebli av seg selv.
    Det er selvfølgelig surt å tape penger, men endel utstyr faller som stein uansett om det er relativt nytt, tenker da spesiellt på recivere og DVD spillere

Sånn ære bare :-D

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

50% av ny pris

Jeg skummer stadig bruktsidene her og på hifisentralen. Finner jeg noen interessante produkter legger jeg inn bud på 50% av nypris.
    Dette er det jeg stort sett får når jeg selger noe brukt og det er min oppfattelse av reel bruktpris. At selgeren mener han kan få 75-80% av nypris regner jeg som ikke realistisk.
    At vi kan diskutere videre fra budet, hvis produktet er interessant tar jeg som en selvfølge.
    Min erfaring er at det ikke er lett å selge brukt pga. stadig oppdaterte produkter og prisfall. Derfor vil jeg ta et bud som er i nærheten av hva jeg ønsker meg isteden for å ha loftet fult av utgåtte produkter

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Derfor vil jeg ta et bud som er i nærheten av hva jeg ønsker meg isteden for å ha loftet fult av utgåtte produkter
    Veldig godt sagt - et produkt som sitter i en krok og støver ned har følgende verdi:

0,-

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det ikke er lett å selge brukt pga. stadig oppdaterte produkter og prisfall.
    Dette varierer dog litt, ettersom teknologien i en effektforsterker ikke blir like fort "utgått på dato" som en receiver/prosessor eller f.eks. en tv.

Derfor vil jeg ta et bud som er i nærheten av hva jeg ønsker meg isteden for å ha loftet fult av utgåtte produkter
    Har selv litt for mange ting stående og støve ned, da det er ting jeg egentlig ikke forventer å få noe særlig for. Som asvaberg sier har disse tingene da falt til 0 i verdi i stedet for noen få hundre- eller tusenlapper.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har selv litt for mange ting stående og støve ned, da det er ting jeg egentlig ikke forventer å få noe særlig for. Som asvaberg sier har disse tingene da falt til 0 i verdi i stedet for noen få hundre- eller tusenlapper.
    Har dere en dvd-spiller som er grei i lyden, så kan jeg hjelpe dere å bli kvitt den for lite penger...:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoj, nå var faktisk svigermor på besøk her om dagen og "tinget" den saken som står ubenyttet på loftet. Et eller annet ukjent merke kjøpt på et eller annet storsenter for noen hundrelapper - tror ikke du går glipp av så mye på den, lydmessig.

tips: sjekk med HiFi Klubben i Ålesund om de har noen DVD spillere igjen fra vannskadesalget
    aalesund@hifiklubben.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •