HIFIklubben gjør det igjen... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har de agentur, så står de vel for garantien også. Det vil si at HFK må ta en evt regning ved garanti. Var sånn en gang i tiden med Elkjøp og Mission hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi klubben har i følge årsregnskapet for 2007 en gjennomsnittlig margin på 35%. Det vil i snitt si at et produkt som selges for 1000kr kostet 650 kroner inn. Resten skal gå til å dekke store butikklokaler, kunnskapsrike selgere, svinn og alle de tingene som koster når man driver bedrift. Så noen ting tjener man bedre på (kabler) og andre ting tjener man mindre på (TVer), og i snitt så blir marginen ikke mer enn det man trenger for å overleve. Riktignok har de en overskuddsgrad etter skatt på 13%, som basert på inntekten i fjor (189 mill +mva) tilsier at de dro inn minst 24,5 millioner til bruk på heisaturer, øl og pizza etter stengetid, samt ny Mercedes til Lyngdorf ;-)

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hifiklubben bruker mer på reklame enn noen andre hifi-forhandlere. de har også en kulørt katalog som heller ikke er gratis å produsere. i min oppfatning har de ansatte god kursing; kanskje ikke like mye peil som entusiastsjappene, men godt nok til å gi gode råd til førstegangskjøpere. mens jeg i andre butikker (nevner ikke navn) får inntrykk av at selgerne dytter på meg det de har størst avanse på, har jeg hos HFK fått noenlunde nøytrale råd om hva jeg trenger og ikke.

men tilbake til poenget mitt: de bruker mye penger på reklame som må tjenes inn igjen. derfor høyere inndekningsgrad.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    men tilbake til poenget mitt: de bruker mye penger på reklame som må tjenes inn igjen. derfor høyere inndekningsgrad.
    De får nok også markedsstøtte fra produsenten de representerer.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Hi-Fi klubben har i følge årsregnskapet for 2007 en gjennomsnittlig margin på 35%. Det vil i snitt si at et produkt som selges for 1000kr kostet 650 kroner inn.
    Jeg antar at dette er priser uten moms, dvs. at for kunden så koster varen 1250,-? Det vil i så fall si at de har nesten 2-gangen i snitt. Det må vel kunne sies å være bra.

Frode

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke Hi-Fi Klubben som får MVA, den går nok rett i statskassa.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Nå er det vel ikke Hi-Fi Klubben som får MVA, den går nok rett i statskassa.
    Spiller liten rolle for kundene det. Poenget mitt var å få frem en omtrentlig kalkyle. Frittstående butikker får vel ofte 1,4-1,6 på fjernsyn, 1,8-2 på hifi og 2-? på tilbehør. På disse prisen må de ofte gi rabatt for å få solgt noe. Når Hi-Fi Klubben da har et snitt på 1,92, må en frittstående butikk selge ganske mye tilbehør for å få det samme.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje generell service og garanti ved uhell/produksjonsfeil
    -samt muligheten til å prøve nytt hifi-utstyr
    (uten å måtte behøve importere det selv-uprøvd)
    er verdt den avansen som forhandler legger på varen?

Spiller nivået på service mye inn på hva folk mener om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er med eller uten moms er likegyldig. Marginberegningene blir de samme.
    Men for å regne litt videre på det (sånn for moro skyld):
    antar man at 20% av omsetningen er TVer der marginen er 10% (dvs , så vil snittmargin på resten av omsetningen være 45,03% (1,91 kalkyle). Så i realiteten snakker man nesten en dobling av prisen basert på innpris. Men dette er fortsatt ikke ublu, mange klesforretninger har 3-gangen og Dressmann har oppe i 5-gangen. Slik er det å drive business i Norge, man trenger margin for at alle skal være vinnere i lønnsoppgjørene...

OBS!!
    Disse tallene er designet basert på antakelser om andel omsetning, samt informasjon fra regnskapet 2007 som ligger offentlig tilgjengelig på internett.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er med eller uten moms er likegyldig. Marginberegningene blir de samme.
    Beklager, det er for seint på kveld til avansert matte.

Frode

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi klubben har i følge årsregnskapet for 2007 en gjennomsnittlig margin på 35%. Det vil i snitt si at et produkt som selges for 1000kr kostet 650 kroner inn.
    Er det samme AS som står for import? Enkelte butikker har et eget AS som sørger for importen, til tross for at eieren(e) er den samme.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Momsen får de igjen ;-)
    Moms er en farlig greie.

Husk at en butikk får tilbake momsen på innkjøpspris, ikke utsalgspris.
    Mange som har trynet på akkurat det der............

Innpris 1000 + mva (250 kroner)
    Utpris 2125 (=+70% avanse + 25% moms) = 425 kroner i moms

Bare på denne ene varen går butikken 175 i "momstap"

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Et par eksempler:

CS-122 høyttalerkabel: før 175 kr/m nå 128 kr/m 26% ned

Cleartrack høyttalerkabel: før 98 kr/m nå 75 kr/m 23% ned

Optocoupler Optisk digitalkabel 1m: før 698 kr nå 498,- 28% ned
    Hvor har du funnet førprisen?

Og en liten oppfordring til deg og helt sikkert mange andre på forumet her: Har man en eller annen form for tilhørighet i av-bransjen, så burde man opplyse om dette i signaturen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvor har du funnet førprisen?

Og en liten oppfordring til deg og helt sikkert mange andre på forumet her: Har man en eller annen form for tilhørighet i av-bransjen, så burde man opplyse om dette i signaturen!
    Disse prisene har jeg fra eget hode da vi solgte vdh kabler i hfk. Vi fulgte den gang prisene til den norske importøren audiomedia. Skulle du betvile dem kan du sikkert be om å få en prisliste derfra.

Angående å opplyse om bransjetilhørighet i signaturen så er jeg i prinsippet enig, men hvis enhver deltidsansatt (som jeg er) hos Elkjøp, hificenterkjeden, Hifi-klubben osv osv skal opplyse om dette blir det litt søkt. Dessuten er jeg her inne av egen interesse og har ingen skjult agenda på vegne av min arbeidsgiver Hifi-klubben. Skulle noen derimot komme med feilaktige påstånder/opplysninger som jeg kan dementere, så gjør jeg gjerne det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •