Allround linse til Eos 400D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Allround linse til Eos 400D

Er på vei til og kjøpe meg et EOS 400D snart, og alle sier jo den orginale 18-55linsa ikke duger. Så mitt spørsmål er enkelt, hvilken linse duger og hvor kjøper jeg den?

Trenger jeg to? fks en 50mm linse og en for litt mer avstander, og en for vidvinkel?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å bruke kitlinsa en stund og finne ut hvor på "skalaen" du trives. Noen liker å skyte tele, andre bruker bare vidvinkel. Det ultimate er jo å eie et helt korps med linser, men det koster...

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at du burde bruke kit-objektivet en stund, for å finne ut hva du bruker, eventuelt savner.
    Du kan få brukbare bilder med kit-objektivet hvis du blender litt ned. Dette krever dog litt godt lys.
    Et billig objektiv jeg bruker en del er 50mm f1.8, det er litt trangt på et kamera med crop 1,6. Men det trengs ikke så mye lys for å bruke det uten blitz.

Som sagt har det mye å si hva du liker å ta bilder av.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har EOS 400D med det originale objektivet. Når jeg skal ta bilder av anlegget kunne jeg veldig gjerne tenkt meg et vidvinkel objektiv. Får liksom ikke alt med på bildene:-D. Så hvis det er anlegget du skal ta bilde av så er det vel et objektiv type vidvinkel du burde skaffe deg. Ellers så er det jo et veldig godt nybegynnerkamera.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo bruke kit objektivet en stund siden det er det som følger med, men tenkte hvis det gikk an og legge i litt mer penger og få et annet et som faktisk er bedre.

50mm 1.8 har jeg brukt når jeg har lånt kamera på ulike ting og det er jeg komfortabel med i slike situasjoner, men når jeg skal ha mitt eget så er jeg mer usikker Men what the hey, Ebay har jo mangt og meget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den canon linsa som er på 18 - 55, 2,8 tvers igjennom og med bildestabilisering? Den er fin til det kameraet.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, med bilde stabilisering, ikke verst

Saken er den at skal jeg først kjøpe DSLR vil jeg ha utstyr som gjør at jeg får fullt potensiale! Jeg vil bruke de mulighetene jeg har med et slikt kamera, og innebærer det og bytte linse så gjør jeg det!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hmm, med bilde stabilisering, ikke verst

Saken er den at skal jeg først kjøpe DSLR vil jeg ha utstyr som gjør at jeg får fullt potensiale! Jeg vil bruke de mulighetene jeg har med et slikt kamera, og innebærer det og bytte linse så gjør jeg det!
    Hvorfor kjøper du ikke heller den nye EOS 450D? Er vel ikke såååå mye dyrere kamera! Kit linsa som følger med det kameraet er mye bedre enn Kit linsa på EOS 400. Du finner mer info om den nye linsa her Nye Canon-objektiver - Akam.no
    Du finner mer info om linser osv her Objektiv til EOS 450D - Forum - Akam.no

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke så dumt tilbud, får jo den pakken til +-7k med den nye linsa.

Noen billigere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet om utnyttelse av potensialet i et slikt kamera ligger jo vel så mye i fotografen som i utstyret. Man kan diskutere hvilke objektiver som er best så klart, men skal man ha racerkvalitet hele veien så koster det fra 50 000kr og opp for alle objektivene man trenger. Jeg forsøker ikke å si at du er en dårlig fotograf, men om du kjenner begrensningene til objektivet og har det i fingerspissene så tar du gode bilder med de fleste objektivalternativene også i det billige segmentet. Selv gidder jeg ikke koste på meg noe heftigere på objektivsiden før jeg eventuelt river i et fullformat kamera.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt en del bilder med 18-55 objektivet på 350D'en min, og det er et greit allround objektiv. Men som noen nevner, liten vidvinkel. Men det jeg irriterer meg mest over er den totale mangelen på zoom! Jeg driver også å leter etter et objektiv, og det skal minst ha like god zoom som mitt Ixus 75, som har 3x optisk zoom.

Men har enda ikke funnet noe konkret...

edit: Canon Powershot S5 IS er et kompaktkamera som tar avsindig gode bilder, selv sammenlignet med 350D'en min. Jeg har vurdert å bytte ut 350D med S5 IS, da sistnevnte er et veldig mye mer anvendelig kamera, både mtp størrelse, objektiv og funksjoner.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg forresten ganske god erfaring med Sigma 18-200 (finnes med og uten OS (billedstabilisator)). Det er ikke noe referanseobjektiv, men funker og med litt knoting får man det rimelig skarpt i de aller fleste situasjoner. 11.1 ganger zoom gir jo en del muligheter også.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    .... leter etter et objektiv, og det skal minst ha like god zoom som mitt Ixus 75, som har 3x optisk zoom.

.

55 / 18 = 3.05555 Du har 3x optisk zoom med et 18-55mm objektiv!?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at Canons nye rimelige KIT-objektiv (15-55 IS, altså med bildestabilisator) er ganske bra optisk:
    Akam.no - Prisguide - Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Merk deg at rådene du får fra "proffene" kan være farget av luksusen (og behovet) disse har for arbeidsredskap som fungerer i en regnskyll, ved endringer i temperatur på 30 grader, og som slagvåpen i en presset situasjon. Det er ikke gitt at vi amatører har de samme kravene :-)

Ellers så anbefales ofte Tamron og Sigmas 17/18-50mm f/2.8 normal-zoomer, siden disse går for å være både bedre optisk og mer lyssterke enn de vanlige KIT-objektivene.

Jeg har Canons gamle KIT-objektiv, Tamron 18-50mm f/2.8, Canon 50mm f/1.8 II og Sigma 10-20mm. Av disse så er vidvinkelen mitt dyreste innkjøp og det som blir brukt minst.

For meg personlig så er ikke "10x zoom" eller masse tele noe å hige etter siden jeg ikke tar bilder av fugler, og jeg er villig til å ta med meg to objektiver. Jeg tror at de fleste som kjøper kamera ut fra megapixler og zoom er de som har størst sannsynlighet for å bli skuffet. Billige telelinser uten stabilisator og uten stativ er ikke enkle å få til å fungere ved 200mm uansett.

Jeg prioriterer mye høyere å kunne ta skarpe bilder innendørs og/eller i vanskelig belysning, helst uten blits. Sånn sett så fikk jeg den største wow-opplevelsen når jeg gikk fra KIT-objektivet til 50mm f/1.8 som både gir muligheten til å ta bilder i dårligere belysning, og gir kreative muligheter med dybdeskarphet.

Neste objektiv på ønskelista er et Canon 70-200mm f/4.0 L IS. Jeg ser an både dollarkursen og interessen før et evt innkjøp blir gjort.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da skal dagens amatørfotograf holde kjeft og spise middagen sinops:

Problemet er nok at jeg tar mye flere bilder ute over større avstander med 350D enn med Ixusen, og da er zoomen alt for liten.
    (og virker mye dårligere enn på Ixus)

Jeg skal herved begynne å tenke før jeg skriver noe.ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da skal dagens amatørfotograf holde kjeft og spise middagen sinops:

Problemet er nok at jeg tar mye flere bilder ute over større avstander med 350D enn med Ixusen, og da er zoomen alt for liten.
    (og virker mye dårligere enn på Ixus)

Jeg skal herved begynne å tenke før jeg skriver noe.ops:
    "Zoom" er forholdet mellom "hvor vidt er vidvinkelen" og "hvor smal er teleen". Mao vil ikke zoom i seg selv bringe deg nærmere det du ønsker å ta bilde av.

Det du mener (?) er at du vil ha mer tele, slik at små objekter på store avstander kan fylle hele bildet uten at fotografen må løpe.

Telephoto lens - Wikipedia, the free encyclopedia

28mm (på FF-kamera)

70mm (på FF-kamera)

Dersom et kamera eller et objektiv har muligheten til å gi deg alle brennvidder mellom 28mm og 70mm (dvs de to bildene over), så har det 70/28 = 2.5x zoom. Men det er ikke interessant dersom du ønsker å komme så nært som mulig, da er det tallet "70mm" som betyr noe for deg.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mer tele.

...skal aldri mer uttale meg i forbindelse med fotoops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mer tele.

...skal aldri mer uttale meg i forbindelse med fotoops:
    Veien til kunnskap er vel å spørre?

edit: Canon Powershot S5 IS er et kompaktkamera som tar avsindig gode bilder, selv sammenlignet med 350D'en min. Jeg har vurdert å bytte ut 350D med S5 IS, da sistnevnte er et veldig mye mer anvendelig kamera, både mtp størrelse, objektiv og funksjoner.
    Til enkelte formål så er det mange som foretrekker gode kompaktkamera framfor SLR. Telefoto i god belysning og med lite budsjett er kanskje en av dem?

Dersom du vil gjøre mest mulig av det samme med 350 som du i dag kan gjøre med S3 så er kanskje Sigmas 18-200mm OS noe å tenke på, som snickers anbefalte.
    Akam.no - Prisguide - Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS for Canon

Dersom du har råd, og prioriterer telefoto, så er kanskje Canons 70-200 f/4.0L IS noe å vurdere.
    Akam.no - Prisguide - Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far og min onkel tar mye bilder. Onkelen min jobber på universitetet i Tromsø, og har fotoutstyr for omtrent det samme som en ny Hyundai koster. Og selv han var imponert over bildene S5 IS tok.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •