Sone 1 eller Sone 2 filmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sone 1 eller Sone 2 filmer?

Hva er mest populært blant dere andre AVforum-medlemmer, sone 1 eller sone 2.

Jeg spør fordi jeg synes det er interessant å vite hva dere foretrekker.

Jeg for min del kjøper bare sone 1. I min samling av ca. 200 titler finnes det bare 5 sone 2 filmer.

Det er flere grunner til dette, bl.a at sone 1 er som regel billigere i innkjøp fra utlandet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper som oftest sone 2 fra play eller sone 3 fra asia. Hvilke butikk bruker du for sone 1 ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg ser veldig sjelden på om det er Sone1 eller Sone2.. Men dersom jeg kan vlge en av sonene fra samme butik, velger jeg nok sone2....

Mvh

AK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg valget mellom sone 1 og 2 på samme film ser jeg på lydsporet. Sone 1 filmene har som oftest DTS lydspor, som knuser DD lydsporet på lydkvalitet. Av en eller annen merkelig grunn inkluderes dette sjelden på sone 2 filmer, mens bare fantasien setter grenser for annen dritt de inkluderer av tilleggsmateriale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel en lett mix der ca 70% er sone 1. Handler sone 2 hos play og sone 1 hos dvdsoon. Handler sone 1 pga pris, kvalitet og dts.. Alt annet av ekstramateriale er for meg unødig fyll.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser som Hi-Fil på lydsporet dersom jeg har valget. Heller et fett lydspor ekstra (DTS) enn alt ekstramatralet som ALDRI blir sett uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er kommet mange sone2 filmer med dts lydspor i det siste.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler bare sone 2 filmer. Liker best med Norsk tekst slik at hele familien har utbytte av den, enten nå eller når de når den eventuelle aldersgrensen filmen har. Kjøper også med Norsk tale hvis det er tilgjengelig og noen av dem er jo aller best på Norsk.
    Istid og Shrek er eksempler på det.

Nærmer meg 300 DVD-er og har vel bare 3 sone 1. Et bra skattkammer til den kommende generasjon hjemmekino entusiaster.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hovedsaklig sone 1. Kjøper fra DV-Depot i Canada som har helt sinnsyk kundeservice (bra sinnsyk). Noe jeg lurer på: Kan man se forskjell på bildekvaliteten på NTSC og Pal filmer?

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flest sone 1 filmer, ca. 250 stk, og ca. 80 sone 2 filmer.
    Filmene kjøper jeg for det meste hos play.com, men også hos dvdstrax når prisen hos play.com overstiger £17. Er lei alt ekstra arbeidet med å fortolle pakker på over 200 kroner. Samlebokser som koster flere hundre kroner kjøper jeg hos amazon.com.

Jeg foretrekker DTS lydsporene som er vanligst i sone 1.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun sone 2.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekker alltid Rewind (www.dvdcompare.net) først for å finne den beste versjonen. Er det ikke noen vesentlig forskjell og prisen er lik, foretrekker jeg sone 1, fordi sone 2 (PAL) har 4% for kort spilletid på alle filmene. Normalt er også lyden en halvtone høyere i pitch. På noen filmer er dette kompensert for, med varierende resultat. På Fellowship of the Ring, f.eks., er lyden betraktelig dårligere på sone 2 enn sone 1 pga denne kompensasjonen.

Når det gjelder å finne den beste versjonen, legger jeg vekt på både lyd, bilde og ekstramateriale. Jeg bruker DVD-Basen (www.dvd-basen.dk) til å finne en rekke omtaler. Hvis omtalene f.eks. sier at DTS-sporet kun er marginalt bedre enn DD-lydsporet i en rekke omtaler av en film, legger jeg lite vekt på det når jeg velger sone.

Når det gjelder nye filmer, legger jeg også vekt på utgivelsestidspunktet. Det går alltids an å selge en film hvis en bedre versjon kommer på en annen sone senere.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Har jeg valget mellom sone 1 og 2 på samme film ser jeg på lydsporet. Sone 1 filmene har som oftest DTS lydspor, som knuser DD lydsporet på lydkvalitet. Av en eller annen merkelig grunn inkluderes dette sjelden på sone 2 filmer, mens bare fantasien setter grenser for annen dritt de inkluderer av tilleggsmateriale.
    I det siste virker det som om dette har endret seg litt. F.eks. T3 og The Hulk har begge DTS på sone 2, men ikke på sone 1. T3 kjøpte jeg på sone 3 som har NTSC og DTS. The Hulk har jeg på sone 1, men har lest at DTS-sporet er ganske mye bedre enn DD-sporet på denne, så der prøver jeg å få tak i Box-settet som fins på region 2/4 til en rimelig pris.

Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Jeg bruker www.absound.ca (som regel billigst, rundt 150kr inkl. frakt)
    eller www.thunderdvd.com (på enkelte filmer er de billigere enn absound)
    Skjønner ikke helt hvordan du får de til å bli billige med de portosatsene de tar. Sjekket nettopp noen priser der mot DVD Soon, og prisene der er stort sett LAVERE, i TILLEGG til at de har fri frakt! Før sjekket jeg alltid prisen på A&B Sound, men etter å ha funnet ca 100-120 filmer etter hverandre som var billigere på DVD Soon har jeg sluttet å sjekke der. I tillegg er servicen på DVD Soon upåklagelig, og som en av de få nettbutikkene jeg har sett kan man selv helt automatisk kansellere ordren og få refundert kredittkortet dersom pakken ikke er sendt ennå. Bakdelen er at de trekker kortet ved bestilling, ikke ved sending.

Til de som foretrekker sone 2, vil jeg si at australsk sone 4 oftere har norsk tekst og oftere er uklipt. Bestilte selv endel fra Australia tidligere, men da kursen gikk opp med en krone på relativt kort tid ble det slutt på det. www.atlanticdvd.com.au er en bra butikk med god service og greie priser (før ihvertfall). Husk at de trekker fra australsk moms for utenlandske ordre. De har også valutakalkulator på siden.

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare Sone 2 :?

Skal begynne å bestille fra utenlandske net-shoper etterhvert...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor noen mener Pal (sone 2) er bedre enn NTSC (sone 1):
    (tatt fra http://www.100fps.com/ der det forøvrig står forklart bra om progressive scan, interlasing og mye mer)

1) Because in the end resolution matters. NTSC has only 83% of PAL's resolution. And PAL's resolution is already bad enough.
    2) 29.97 frames per second? Excuse me?
    To convert a cinema movie (24 fps) to PAL, you just let it run faster a little bit (4% faster, some people with sensitive ears may hear the raise in tone). But to convert it to 29.97 fps? You have to make a complicated so called 3:2 pulldown to insert an extra frame every 4 frames. That's why there are no smooth movements in NTSC movies which have been converted from cinema movies.
    Just watch MTV and whenever there is a long camera movement you see something like: sloooow-suddenlyfaster-sloooow-suddenlyfaster.
    Please read more about inversive telecine.
    3) PAL is more common worldwide than NTSC. About 4 times as many people live in a PAL country than in an NTSC country.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder oppløsningen, ser jeg ikke forskjell. Min projektor har 480 linjers oppløsning, som er det samme som NTSC (PAL har 576). Når jeg ser på TV'en (f.eks. når jeg ser på ekstramateriale), klarer jeg heller ikke å se forskjell på oppløsningen (med mindre jeg går helt inntil tv'en, da er linjene litt tydeligere i NTSC), men det flimrer mindre i NTSC pga 60 Hz oppdateringsfrekvens mot PALs 50. Nå er jeg ganske følsom for flimmer, legger godt merke til det på kino ved lyse scener. Spesielt togstasjon-scenen i Matrix Revolutions var helt j*****!

Når det gjelder 3:2 pulldown-effekten, har jeg inntrykk av at noen er mer følsomme enn andre for denne, omtrent som tilfellet er med regnbueeffekten på DLP-projektorer. Jeg kan heller ikke her se noen merkbar forskjell mellom PAL og NTSC.

I flere direkte sammenligninger jeg har lest på nettet av ulike filmer, er også anmelderne nesten ute av stand til å se forskjell. Ofte har andre faktorer mer å si på bildekvaliteten enn bildesystemet.

Her er noen sammenligninger: http://www.dvddebate.com/search.php?query=&topic=58

Punkt 3 faller på sin egen urimelighet, da det er totalt likegyldig hvor mange mennesker som bor i landene som bruker de ulike formatene, det som er interessant er jo tilgjengeligheten av filmer, som antakeligvis er større på NTSC enn PAL.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg hører forskjell om lyden er en halvtone høyere som den er på PAL, men hvis jeg nyter en god film, vil jeg jo at den skal vare så lenge som mulig

Jeg tror det blir en sak for hver og en å vurdere hva som ser best ut på sitt utstyr (hvis de ser noen forskjell), i stedet for å stole på hva "tilhengerne" av det enkelte system sier. Hadde vært kult om noen av gutta på forumet her med de råeste projektorene kunne sammenlignet PAL og NTSC på noen filmer og delt sine erfaringer

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper begge deler. Og har kanskje 200 av sone 2 og 150 av sone 1 ca....
    Før så har jo sone 1 kommet ut stort sett før så da ble de fleste nye filmene kjøpt der. Men nå har det blitt ganske likt så vanskeligere å velge.
    Men ser iallfall på utgivelsedato og lydspor nå.
    Unntatt Disney, der kjøper jeg norske versjoner.

Ellers kjøper jeg mesteparten på play.com og playusa.com.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok absolutt flest sone 2-filmer, men det har blitt en del sone 1-utgaver også. I tillegg til dette har jeg noen i sone 4.
    Som Helge skriver i sitt innlegg, velger også jeg oftest filmer som har norsk tekst (eller tale) om det finnes. De gangene jeg kjøper sone 1 eller 4 i stedet for sone 2, er at den er bedre på pris, kvalitet, tidligere release eller rett og slett at den ikke finnes på sone 2.

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper hovedsaklig sone 1. Samlinga består av ca 85% sone1. 4 viktige grunner til det.
    #1 Mye billigere å kjøpe fra utlandet. Hadde ikke hatt tjangs til å ha den samlinga jeg har nå med det norske prisnivået.
    #2 Generelt bedre utgivelser.(Extras/lyd/innpakning)
    #3 Mye større utvalg på filmer. Spesielt mye kultstoff har blitt utgitt i USA, som sikkert aldri finner veien til Europa.
    #4 HATER! :evil: Norske cover og oversettinger. Har enkelte ganger problem med å skjønne hvilken film det er snakk om når jeg ser den norske tittelen.

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper hovedsaklig sone 1. Samlinga består av ca 85% sone1. 4 viktige grunner til det.
    #1 Mye billigere å kjøpe fra utlandet. Hadde ikke hatt tjangs til å ha den samlinga jeg har nå med det norske prisnivået.
    #2 Generelt bedre utgivelser.(Extras/lyd/innpakning)
    #3 Mye større utvalg på filmer. Spesielt mye kultstoff har blitt utgitt i USA, som sikkert aldri finner veien til Europa.
    #4 HATER! :evil: Norske cover og oversettinger. Har enkelte ganger problem med å skjønne hvilken film det er snakk om når jeg ser den norske tittelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stort sett bare sone 2 filmer da jeg liker å ha norsk tekst. De sone 1 filmene jeg har er for det meste musikk dvd'er da utvalget her er en del bedre på sone 1.

Hadde vært kult om noen av gutta på forumet her med de råeste projektorene kunne sammenlignet PAL og NTSC på noen filmer og delt sine erfaringer
    Har ikke sammenlignet på den proj'en jeg har nå, men hadde en liten test på den forrige. Det var en Sony VPL 11 HT som da var i "high-end klassen". Kjøpte Top Gun i sone 1 og 2 kun for denne sammenligningen. Jeg så ingen forskjell på disse to. Jeg skiftet att og fram på de samme scenene gang etter gang. Mulig det ikke er noen god film å teste på, men jeg slo meg til ro med at vi antageligvis snakker om marginaler.

Hadde man derimot hatt mulighet til å sammenlignet begge bildene samtidig så kunne man kanskje ha sett noe, men med den tiden det tok å skifte og starte opp filmen så ikke jeg noen forskjell

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •