Sone 1 eller Sone 2 filmer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I begynnelsen så kjøpte jeg mest sone 1, men nå er det nok 2 år siden jeg har kjøpt noe sone 1. Grunnen til at jeg har kuttet ut sone 1 er blant annet at det selges lite sone 1 i norske butikker pga av de helvettes norske distrubutørene sin kamp mot slike butikker, og at sone 1 kommer ikke så lenge ut før sone 2 som de gjorde før.

Syns ikke prisnivået er så mye billigere i utlandet. Vil tippe min snittpris ligger på ca 150,-

Har nå passert 350 titler og jeg vil anslå at ca 50 er sone 1.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har personlig både sone 1 og sone 2 i hyllen, men det meste av sone 1 er fra tiden hvor filmene kom ulidelig sent på sone 2. Siste sone 1 filmen jeg kjøpte var forøvrig T2 Extreme Edition, ikke så mange alternativer på sone 2 for å få HD versjonen

Ser det er flere som drar fram det gamle poenget med høyere oppløsning på PAL enn NTSC, noe som jo er riktig. Problemet, etter min mening, er at dette ikke nødvendigvis betyr at PAL versjonen gir bedre bilde. Det finnes flere eksempler på at det har vært gjort en bedre jobb med NTSC versjonen, noe som har ført til høyre visuell kvalitet - til tross for lavere oppløsning i forhold til PAL.

Helt håpløst var det jo i "gamle dager" når filmene kom som letterbox på sone 2, mens samme tittel tidligere var sluppet på sone 1 som anamorph. Det begynner heldigvis å bli lenge siden dette var et problem, lurer på om ikke siste filmen jeg så dette på var Mission to Mars. Det var vel noe tull med The Abyss også. Mulig jeg husker feil, begynner å bli gammel :? .

Poenget mitt er bare at det ofte ikke holder å se på at PAL har høyere oppløsning som format. Situasjonen er (desverre) ofte litt mer komplisert. Heldigvis ser det ut til at vi i sone 2 land oftere og oftere får titler med høy kvalitet på jobben som er gjort. Så lenge det er slik har jeg ingen problemer med å handle "hjemme", men jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe sone 1 om det skulle dukke opp noen "elendige" sone 2 jobber igjen :wink:

Gøran

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper så og si bare sone 1.

Hovedårsak er at Sony-prosjektoren min (HS10) har mye bedre de-interlacing og skalering av NTSC enn PAL (har ikke progressiv DVD-spiller), og at jeg ikke har en ordenlig PAL kalibrerings-DVD enda.

Andre årsaker er at jeg slipper alt mulig potensielt tull med sone 2 filmer som tvungen teksting, feil på lyd, dårligere transfer, klippede/manglende dokumentarer osv.

De eneste filmer jeg kjøper på sone 2 er filmer som temmelig sikkert ikke kommer på sone 1 noengang.

-Torstein

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    I begynnelsen så kjøpte jeg mest sone 1, men nå er det nok 2 år siden jeg har kjøpt noe sone 1. Grunnen til at jeg har kuttet ut sone 1 er blant annet at det selges lite sone 1 i norske butikker pga av de helvettes norske distrubutørene sin kamp mot slike butikker, og at sone 1 kommer ikke så lenge ut før sone 2 som de gjorde før.

Syns ikke prisnivået er så mye billigere i utlandet. Vil tippe min snittpris ligger på ca 150,-

Har nå passert 350 titler og jeg vil anslå at ca 50 er sone 1.
    Vel. Prisene på f.eks DVDSoon er betraktelig mye laver enn det. "Once upon a time in the west" dobbeldisc kr72.- levert i postkassa. T3 kr130.- osv.
    30-40% lavere pris = 30-40% større samling, eller hur??

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Top Gun i sone 1 og 2 kun for denne sammenligningen. Jeg så ingen forskjell på disse to.
    Og Top Gun har tilogmed anamorfisk utgivelse på R2 og ikke-anamorfisk på R1, så på den burde jo forskjellen vært ekstra stor, siden det er snakk om en oppløsningsforskjell på 576 linjer (PAL) mot 358 linjer (NTSC). Men samtidig så er nok ikke råmaterialet det samme på Top Gun som på nye filmer.

En annen liten morsom ting med Top Gun: R1-versjonen har en 4:3-utgave på andre siden av disken, og enkelte synes denne er bedre enn widescreen-versjonen, fordi Top Gun er filmet i Super35-format, som er kun en anelse bredere enn 4:3, og 4:3-versjonen dermed inneholder mer informasjon i bildet enn ws-versjonen. Selv kjøpte jeg denne på R2 pga anamorfisk bilde.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det var vel noe tull med The Abyss også.
    Helt riktig at det er noe tull med The Abyss; R2 UK-versjonen er klipt med 45 sekunder. Ellers er både R1 og R2 ikke-anamorfiske.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic kanskje, men dette er en utmerket side for å se forskjeller mellom sone 1 og 2 (og andre).

www.dvdcompare.net

-Torstein

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og utgivelsesdato er viktigst for meg, så vanligvis går jeg for sone 1.

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for det meste engelske sone 2-utgivelser i samlinga mi. Årsaken er rett og slett alle de gode tilbudene man stadig snubler over hos play.com

På helt nye filmer blir det mest sone 1, pga. at DVD Soon er billigst på disse.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Litt off-topic kanskje, men dette er en utmerket side for å se forskjeller mellom sone 1 og 2 (og andre).

www.dvdcompare.net

-Torstein
    Den er nevnt litt lenger opp i tråden. Glimrende for å sammenligne ekstramateriale, klipping etc., men den sier dessverre oftest lite om bilde/ lydkvalitet, bortsett fra å liste opp lydspor og billedformat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth

Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Jeg bruker www.absound.ca (som regel billigst, rundt 150kr inkl. frakt)
    eller www.thunderdvd.com (på enkelte filmer er de billigere enn absound)
    Skjønner ikke helt hvordan du får de til å bli billige med de portosatsene de tar. Sjekket nettopp noen priser der mot DVD Soon, og prisene der er stort sett LAVERE, i TILLEGG til at de har fri frakt! Før sjekket jeg alltid prisen på A&B Sound, men etter å ha funnet ca 100-120 filmer etter hverandre som var billigere på DVD Soon har jeg sluttet å sjekke der. I tillegg er servicen på DVD Soon upåklagelig, og som en av de få nettbutikkene jeg har sett kan man selv helt automatisk kansellere ordren og få refundert kredittkortet dersom pakken ikke er sendt ennå. Bakdelen er at de trekker kortet ved bestilling, ikke ved sending.
    Absound ble dyrest av de tre etter at de redesignet nettsiden sin. Før var det motsatt, da var DVDSoon dyrest og Absound billigst. Thunderdvd har holdt samme prisen hele tiden. Like etter at jeg skrev innlegget mitt i slutten av April fant jeg ut at DVDSoon var mye billigere. Når de nå i tillegg har tatt bort fraktprisen sier det seg selv hvilken sjappe jeg bestiller fra.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så ikke at innlegget var såpass gammelt som april...det var ikke så stor forskjell på dem da nei

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh

www.dvdcompare.net

-Torstein
    Den er nevnt litt lenger opp i tråden. Glimrende for å sammenligne ekstramateriale, klipping etc., men den sier dessverre oftest lite om bilde/ lydkvalitet, bortsett fra å liste opp lydspor og billedformat.
    Ops!

Beklager at jeg ikke leste tråden før jeg postet :shock:

For å bøte på skaden, så fant jeg denne: http://www.compare.dvdbeaver.com/

De sammenligner bitrates, har screenshots av menyer og fra filmene osv.

-Torstein

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet for noen dager siden X2 på PAL (svensk sone 2) og NTSC (sone 3). Byttet platene fram og tilbake flere ganger, og var ute av stand til å se noen som helst forskjell. Jeg prøvde å se på skarphet, sortnivå, detaljer i mørke scener, farger og hakking ved panorering.

Kunne heller ikke høre noen forskjell på lyden. Kjørte DD på begge, selv om R3 også har DTS.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •