Oversikt: Nettbutikker som sender (HD)-filmer én og én + valuta-, frakt- & regioninfo - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 344
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk svar samme dag, gitt. Det var ikke gæærnt. Limer like gjerne hele svaret inn her, med kommentarer innimellom:

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg har noen spørsmål om beregning av vareverdi på pakker fra utlandet. Sendinger med vareverdi under 200,- er jo fritatt for merverdiavgift, men hvordan skal man beregne om verdien er over eller under 200,-?

Jeg har alltid gått ut fra at dette er veldig enkelt - man ganger prisen på varen med valutakursen som oppgis på tollvesenets websider. Hvis dette er under 200,- så skal det ikke betales mva., hvis det er 200,- eller over, så er pakken avgiftspliktig.

Men, nylig fikk jeg en pakke fra England, med verdi på £20,83. Kursen for britiske pund var da 9,60, noe som gir en vareverdi i norske kroner på 199,968. Denne verdien ble rundet opp til 200,- og dermed ble pakken ansett som avgiftspliktig. Er det virkelig meningen at det skal fungere sånn?
    Jeg "stjal" pakken din, RoKo. Håper det er greit

Sitat Opprinnelig postet av tollvesenet
    Sendinger med vareverdi under 200 kroner er ikke avgiftspliktige ved innførsel til Norge. Vår forståelse av denne bestemmelsen er at en sending som koster 199,99 kroner vil være avgiftsfri (den er fortsatt under 200), mens en som koster 200 vil være avgiftspliktig.
    Det var i hvert fall godt å høre at Tollvesenet er enig i at man ikke skal runde av før man avgjør om pakken er avgiftspliktig.

En annen ting jeg lurer på er hva som skjer dersom det har vært en kraftig økning i valutakursen fra man bestilte varen til den ankommer Norge. Hvis bankutskriften viser at kredittkortet har blitt belastet 195,- for en vare, mens kursen ved ankomst tilser at vareverdien nå er 210,-, er da pakken avgiftspliktig eller ikke? Enkelte nettbutikker tilbyr jo også nå å belaste kortet i norske kroner, men de kan fortsatt finne på å angi vareverdi i lokal valuta utenpå pakken.
    Når det gjelder omregning til norske kroner, er det tollvesenets omregningskurs på fortollingstidspunktet som skal legges til grunn - hva prisen utgjør ved bestilling av varen er i denne sammenheng ikke relevant. (Jf tolloven § 7-19) Det kan dermed være vanskelig å forutsi hva den nøyaktige summen blir når varene fortolles, både fordi det kan være variabler med tanke på leveringstid, transport og klarering og fordi omregningskursen kan endre seg fra en uke til den neste.
    Her føler jeg at de svarer på et annet spørsmål enn det jeg egentlig stilte. Greit nok at de forholder seg til kursen når pakken ankommer, men man skulle jo tro at det man faktisk har betalt også er relevant. Noe de for så vidt også bekrefter på neste spørsmål:

Det siste jeg lurer på er hvordan man forholder seg til rabatter i nettbutikker. Noen nettbutikker har en litt merkelig praksis ved enkelte salg, der rabatten trekkes fra i kassa, mens de oppgir varens fulle pris både på fakturaen og varedeklarasjonen. De kan f.eks. ha et "kjøp to, betal for en"-salg. Hvis du kjøper to filmer til $20 pr. stk, oppgir de en vareverdi på $40, mens de på fakturaen viser en "promotion applied" på minus $20, og beløpet man må betale er $20 pluss frakt. Kan man i slike tilfeller henvise til at det man faktisk betalte for filmene var godt under fritaksgrensen på 200,-, og at oppgitt vareverdi er feil?
    Generelt er det prisen du har betalt for varen som legges til grunn. Det betyr at rabatter normalt godtas forutsatt at rabatten gjelder kun for de varer som importeres og at rabatten ikke er knyttet opp mot andre spesielle betingelser som for eksempel kjøp av flere varer i ettertid.

Det er viktig at informasjonen i slike tilfeller gjøres tilgjenglig for transportøren som skal deklarere sendingen, slik at det fremgår klart utenpå forsendelsen hva som faktisk er betalt for varen.
    Jeg regner med at en kopi av faktura bør holde, men det er kanskje ikke dumt å lagre et skjermskudd av promotion-siden også, dersom man mistenker at pakken vil bli feilmerket.

Vel, vel. Ganske greie svar, egentlig. Jeg er litt forvirret av at de tilsynelatende sier både at det er det du har betalt som teller, og at det ikke teller noe i det hele tatt Man kan vel kanskje tolke det som at de bryr seg om hva du måtte betale i nettbutikken (i lokal valuta), og at hva den er verdt i norske kroner først avgjøres ved ankomst, uavhengig av hvilken kurs banken ga deg. Jeg synes i så fall dette høres litt rart ut, men i så fall kan det sikkert være greit å betale i norske kroner på Amazon hvis man tror det er fare for at kursen vil bringe verdien over 200,- i løpet av transporttiden. Da har man i det minste en faktura som viser at man betalte i norske kroner nettbutikken og at beløpet var under 200,-

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt forvirret av at de tilsynelatende sier både at det er det du har betalt som teller, og at det ikke teller noe i det hele tatt
    Det er egentlig ikke forvirrende

De går ut fra den vedlagte fakturaen og sin omregningskurs.

Er fakturaen feil, må du klage på dette og dokumentere det - det er da på en måte nettbutikken sin feil, og ikke tollvesenet.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med freddie her. Jeg synes dette var veldig tydelige og greie svar fra Tollvesenet.

Når det gjelder feilfortollingen av sendingen til RoKo, så antar jeg dette rett og slett er en glipp av Postens tollbehandlere. De har en anseelig mengde postsendinger som skal tollbehandles (og spesielt i desember), så at det fra tid til annen skjer en glipp er bare menneskelig. Det er klart at dette kan være veldig irriterende når en selv blir rammet, men slike saker pleier å løse seg rimelig raskt ved at man dokumenterer hva som er betalt eller kan vise til saksbehandlingsfeil (f.eks. lagt feil valutakurs til grunn).

Når jeg ser på det totale antallet pakker jeg personlig får fra utlandet, så synes jeg ikke det er mange som blir "offer" for feil tollbehandling. Noen er det, men ikke mange.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Når det gjelder feilfortollingen av sendingen til RoKo, så antar jeg dette rett og slett er en glipp av Postens tollbehandlere.
    Glipp?
    Neeeeida, det skal jeg love deg at det ikke var.

Tollbehandleren sa at "Nei, vi opererer ikke med ører. Skal vi liksom runde NED til 199 da? Vi må runde opp, og da er grensen overskredet. Vi bare følger Tollvesenets regler."

Etter å ha lagt frem en (i min sedvanlige "høflige" stil) mindre flatterende beskrivelse av hvordan jeg oppfattet tollbehandlernes generelle kunnskaper, ble jeg møtt med en passe utagerende tone og deretter - uten forvarsel - regelrett kastet over til Tollvesenet.
    Der mente de at Posten bare forholdt seg til Tollvesenets regler, og at jeg måtte snakke med dem på nytt. Dette UTEN at hun ville/kunne fortelle meg hvordan reglene EGENTLIG var.

Fristelsen til å ta en ny telefon til denne avdelingen var forståelig nok nå relativt liten. Derfor ble det med en skriftelig klage. :shock:

Skulle de finne på å fortsatt holde på sitt, er det fint om jeg får tilgang til den mailen Tollvesenet sendte deg, Trond! :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Glipp?
    Neeeeida, det skal jeg love deg at det ikke var.

Tollbehandleren sa at "Nei, vi opererer ikke med ører. Skal vi liksom runde NED til 199 da? Vi må runde opp, og da er grensen overskredet. Vi bare følger Tollvesenets regler."
    :shock:

Huffda! Dette var ikke spesielt profesjonelt svart av tollbehandleren, og da er jeg enig i at det ikke høres ut som en enkel glipp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle de finne på å fortsatt holde på sitt, er det fint om jeg får tilgang til den mailen Tollvesenet sendte deg, Trond! :-)
    Det skal du få. Jeg prøvde å sende deg privat melding med link til mailen, men du har visst overskredet kvoten din Hvis du sender meg en epost-adresse, så kan jeg videresende mailen til deg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Det er LITT for mange PM-er jeg gjerne vil ta vare på... ;-)

Må nok laste dem ned som CSV og fjerne en god del av dem, ja!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk omsider svar fra Posten Utland:

Sitat Opprinnelig postet av Posten Utland
    Hei

Sendingen er forenklet fortollet etter verdi på GBP 20,83 som oppgitt på sendingen, men det utgjør dessverre kr 200. Derfor blir det avgift og gebyr å betale.

Xxxxx Xxxxxxxxx
    Førstekonsulent
    KSutland@posten.no

Posten Norge AS
    bring sales
    Customer Service Claims
    0001 Oslo

Forside - posten.no Forside - Hele Bring - bring.no
    Så DA trenger jeg vel uttalelsen fra Tollvesenet likevel. You send?
    Har fjernet noen PM-er nå.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk omsider svar fra Posten Utland:

Så DA trenger jeg vel uttalelsen fra Tollvesenet likevel. You send?
    Har fjernet noen PM-er nå.. ;-)

Hadde en lignende sak i forrige uke selv;

Hadde bestilt en BD fra amazon.fr til 24,23 Euro da den stod i 8.21 (29.11-05-12), som betød kr 198.92 NoK.

Jeg skjønte jo ikke så mye da de ville ha borti 200,- i mva og gebyr. Trodde kanskje de hadde sett på totalprisen som var drøyt 31 Euro.

Tok en telefon, og etter litt om og men fikk jeg prata med Posten utland. Vedkommende trengte litt godsnakking og forklaring før han fikk med seg at det var Euro det var snakk om ...hehe.

Det viste seg at de hadde brukt valutakursen for engelske £ ...hehe, jaja... ikke rart de hadde sendt mva/gebyrkrav da. Det går nok litt fort i svingene for dem i disse tider - sikkert mange pakker som må sjekkes....?

Uansett, vedkommende "nulla" ut kravet og jeg kunne hente pakken på posten.

For øvrig sa dama jeg henta pakken av på posten, at hun syntes hele dette opplegget de drev på med nå (de skulle visst ta alle som fikk pakker over tollgrensa - bli mye strengere etc) var noe tull og tøys ... :-)

Vedkommende som har regna ut verdien på din pakke ser ut til å la det gå prestisje i det virker det som, men stå på - du har jo en bankers sak her...

T.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Vedkommende som har regna ut verdien på din pakke ser ut til å la det gå prestisje i det virker det som, men stå på - du har jo en bankers sak her...
    Prestisje = JA
    Bankers = NEI

Verken Tollvesenet eller Posten vil ta en avgjørelse i denne saken. De henviser til hverandre, og da er løpet kjørt.

Helt håpløst, all den tid Tollvesenet selv sier de anser det omregnede beløpet på pakken som under 200 kroner.

"Problemet" er visstnok at TVINN, beregningssystemet til Tollvesenet, runder opp til 200 kroner.
    Så når ordlyden er at "varer under 200 kroner er avgiftsfrie", så godtar de ikke 200 blank!
    Hadde de skrevet at "varer over 200 kroner avgiftsberegnes", så ville vel saken vært "bankers".

Jeg fikk nettopp inn siste beskjed fra Posten:
    "Jeg har svart deg tidligere. Grensen er like mye kr 200 hos Posten som hos Tollvesenet. Vi forskjellsbehandler ikke våre kunder."

Noen som har en god idé for videre "fremdrift"...?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hmm... SARS ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm... SARS ;-)
    :razz: :razz: :-D

Konge!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prestisje = JA
    Bankers = NEI

Verken Tollvesenet eller Posten vil ta en avgjørelse i denne saken. De henviser til hverandre, og da er løpet kjørt.

Helt håpløst, all den tid Tollvesenet selv sier de anser det omregnede beløpet på pakken som under 200 kroner.

"Problemet" er visstnok at TVINN, beregningssystemet til Tollvesenet, runder opp til 200 kroner.
    Så når ordlyden er at "varer under 200 kroner er avgiftsfrie", så godtar de ikke 200 blank!
    Hadde de skrevet at "varer over 200 kroner avgiftsberegnes", så ville vel saken vært "bankers".
    Dette er jo helt håpløst. Du skal jo ikke trenge å forholde deg til bugs i datasystemene de bruker.

Men det minner meg jo litt om denne, da
    [YOUTUBE]ThTwl1HrFi4[/YOUTUBE]

Jeg fikk nettopp inn siste beskjed fra Posten:
    "Jeg har svart deg tidligere. Grensen er like mye kr 200 hos Posten som hos Tollvesenet. Vi forskjellsbehandler ikke våre kunder."

To ting:
    - Be om å få vite hvilken lovhjemmel de har for å runde beløpet oppover.

- Kontakt VG

I tillegg kan det sikkert også være lurt å gi beskjed til det lokale postkontoret at du krangler med kundeservice om fortollingen, og be pent om at de ikke sender den i retur riktig enda.

Det hadde kanskje også vært greit å vite hvilket beløp som etter postens tolkning er det laveste som ikke er under 200,-. Er det 199,75? 199,51? 199,50? 199,01? Hvis de absolutt ikke gir seg, så vil det være nyttig å vite hvilket beløp vi faktisk må forholde oss til, uavhengig av hva lovverket sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo helt håpløst. Du skal jo ikke trenge å forholde deg til bugs i datasystemene de bruker.

Men det minner meg jo litt om denne, da
    [YOUTUBE]ThTwl1HrFi4[/YOUTUBE]

To ting:
    - Be om å få vite hvilken lovhjemmel de har for å runde beløpet oppover.
    Ja, enig - hadde vært interessant å vite det beløpet.

Dette må jo være det mest talentløse jeg har hørt om v/ fortolling.
    Hva ønsker de å oppnå egentlig - verdien er jo under 200,-.

TV2 Hjelper deg...?

T.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar fra

Sendte dette sp.målet til Posten Norge AS v/ KSutland@posten.no:

"Hei !

Hvilket beløp er det etter postens tolkning det laveste som ikke er under 200,-.
    Er det 199,75? 199,51? 199,50? 199,01?
    Dere kan jo ikke bare runde oppover for eget forgodtbefinnende!

Enten er en vare under kr 200,- eller så er den det ikke.
    Da vil jo per definisjon en vare som koster 199,99 være under grensa på kr 200,-
    Dette er vel tollvesenets definisjon!??

Hvilket beløp mener dere vi faktisk må forholde oss til?
    Og ha sier lovverket - hvilken lov bruker dere?

For oss som importerer en del varer kan dette være viktig.

Setter pris på om dette klargjøres.
    På forhånd takk."
    -----------------------------------

Fikk dette til svar:

"Hei.

Jeg ser ikke at det er oppgitt noe sendingsnummer her, så antar at dette ikke gjelder en konkret sending/fortolling.

Sendinger fortolles i Tollvesensets elektroniske fortollingssystem (og vi skal registrere korrekt beløp, etter tolldokument som foreligger).
    I dette systemet omregnes beløp etter Tollvesenets omregningskurser, og det samme gjelder ved avrunding av
    beløp; dette skjer i systemet. Avrundingsreglene er jo for øvrig gaske konkrete, og slik at ved inntil 49 øre skal det rundes nedover
    til nærmeste krone og fra 50 øre rundes det oppover til nærmeste krone. (Dermed blir det i praksis under kr 200 hvis tolldokumentet viser inntil kr 199,49).

For informasjon om Tollvesenets regler, se Toll.no - Tollvesenet eller ring deres infotelefon på 03012.

Vennlig hilsen

xxxx xxxxxx
    Førstekonsulent
    KSutland@posten.no"

-----------------------------

Her kan det jo virke som at det er et datasystem som bestemmer at varer som koster 199,50 --> 199,99 skal fortolles.
    Jeg lurer virkelig på om Posten Norge ev. Tollvesenet kan dokumentere dette vha et regelverk.
    Regelverket tipper jeg er rimelig gammelt all den tid det er år og dag siden denne summen har blitt oppdatert ... ???

T.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du tar opp dette igjen med Posten TwoRE.

Må si at jeg synes det er utrolig at ikke man bare kan forholde seg til kr 200,00 (mva-pliktig) og 199,99 (ikke mva-pliktig)! :evil:

Tollvesenets nettsider opererer jo klart og tydelig med 200 kroner: Netthandel: import av varer kjøpt på internett - Tollvesenet

Disse avrundingsreglene som det henvises til er vel lagd for å løse problemet med kontant betaling (i mynt), og jeg kan derfor ikke se at det er noen (fornuftig) grunn til at de kommer til anvendelse ved utregning av vareverdi/mva-grunnlag:

Avrundingsregler ved betaling

I lov om Norges Bank og pengevesenet (sentralbankloven) § 4 første ledd heter det at "Den norske pengeenhet er en krone. Kronen deles i hundre øre". I forskrift av 23. januar 1992 nr. 65 § 2 er det fastsatt avrundingsregler. Ved kontobetaling kan øreavrunding ikke foretas med henvisning til disse reglene.
    Fra 1. mars 1993 skal det ved betaling i norsk mynt av ørebeløp som ikke er delelig med 50 avrundes slik ved det endelige oppgjør:
    • Ørebeløp som ender på 1 - 24 øre rundes ned til nærmeste kronebeløp.
    • Ørebeløp som ender på 25 - 49 øre rundes opp til nærmeste 50-øre.
    • Ørebeløp som ender på 51 - 74 øre rundes ned til nærmeste 50-øre.
    • Ørebeløp som ender på 75 - 99 øre rundes opp til nærmeste kronebeløp.
    Forskrift av 23. januar 1992 nr. 65

Edit: Det hadde kanskje vært på sin plass å spørre Posten om en henvisning/link til de avrundingsreglene de påstår å benytte seg av? :-?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett kommer man til kort...

I dag er nemlig siste frist for å hente min pakke som altså ble stoppet grunnet disse idiotiske tolkningene som partene ikke kan bli enige om hvordan skal benyttes.

Ikke engang Tollvesenet har giddet å svare på min siste henvendelse. Den sendte jeg sist torsdag kl. 14.03.

Det er både leit og ufattelig irriterende at man som kunde skal bli mottatt med en slik totalt fraværende vilje til å løse en tvist de åpenbart ikke har retten på sin side i.

Som jeg skrev tidligere; en mer korrekt formulering burde være at "sendinger med vareverdi over 200 kroner blir tollbehandlet".

Staten er et rent heeelvete å slåss mot!!! De mener - og uttrykker - med all tydelighet at de er uovervinnelige.

Min kamp er nok nå dessverre tapt, men likevel har jeg i kveld på nytt re-sendt min henvendelse fra sist torsdag - med følgende tillegg:

Hei!
    Jeg tolker dette som at dere ikke en gang gidder å engasjere dere i det faktum at deres egne regler ikke tas til etterretning ved praktisk behandling av vareverdi.

Jeg gjør dere samtidig oppmerksomme på følgende:
    1) Dere mener selv at en vare som omregnet koster 199,99 er UNDER grensen.

Tollvesenets svar:
    Sendinger med vareverdi under 200 kroner er ikke avgiftspliktige ved innførsel til Norge. Vår forståelse av denne bestemmelsen er at en sending som koster 199,99 kroner vil være avgiftsfri (den er fortsatt under 200), mens en som koster 200 vil være avgiftspliktig.
    2) Posten påstår at TVINN runder opp til 200 kroner allerede ved 199,50.

Posten Utland sitt svar:
    Sendinger fortolles i Tollvesensets elektroniske fortollingssystem (og vi skal registrere korrekt beløp, etter tolldokument som foreligger). I dette systemet omregnes beløp etter Tollvesenets omregningskurser, og det samme gjelder ved avrunding av beløp; dette skjer i systemet.

Avrundingsreglene er jo for øvrig gaske konkrete, og slik at ved inntil 49 øre skal det rundes nedover til nærmeste krone og fra 50 øre rundes det oppover til nærmeste krone. (Dermed blir det i praksis under kr 200 hvis tolldokumentet viser inntil kr 199,49).

For informasjon om Tollvesenets regler, se Toll.no - Tollvesenet eller ring deres infotelefon på 03012.
    3) Norges Bank (sentralbankloven) uttrykker klart at det KUN i tilfeller der beløp skal betales kontant, skal foretas avrunding.

Norges Bank sine regler:
    Avrundingsregler ved betaling
    I lov om Norges Bank og pengevesenet (sentralbankloven) § 4 første ledd heter det at "Den norske pengeenhet er en krone. Kronen deles i hundre øre".
    I forskrift av 23. januar 1992 nr. 65 § 2 er det fastsatt avrundingsregler. Ved kontobetaling kan øreavrunding ikke foretas med henvisning til disse reglene.

Fra 1. mars 1993 skal det ved betaling i norsk mynt av ørebeløp som ikke er delelig med 50 avrundes slik ved det endelige oppgjør:
    • Ørebeløp som ender på 1 - 24 øre rundes ned til nærmeste kronebeløp.
    • Ørebeløp som ender på 25 - 49 øre rundes opp til nærmeste 50-øre.
    • Ørebeløp som ender på 51 - 74 øre rundes ned til nærmeste 50-øre.
    • Ørebeløp som ender på 75 - 99 øre rundes opp til nærmeste kronebeløp.
    Forskrift av 23. januar 1992 nr. 65
    Jeg synes det er svært betenkelig – og beklagelig - at så store avvik i forståelsen av et regelverk uttrykker seg til kundens misfavør.

For fremtiden bør reglene skrives på et slikt vis: "sendinger med vareverdi over 200 kroner vil bli tollbehandlet".
    På dette vis ivaretar man i det minste kundens rettigheter og forståelse av reglene.

Ber herved om uttalelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte ny forespørsel til Posten Utland:

- - - -
    "Hei igjen !

Takk for svar, men jeg ble virkelig ikke så mye klokere all den tid du ikke svarer på spørsmålet
    om hva lovverket sier. Du sier jo egentlig her at alle varer OVER kr 199,49 skal belastes mva/gebyr!!!
    Dette er jo feil ift gjeldende lovverk,

Avrundingsreglene kan jeg meget godt, men de har ingenting med hvilken verdi som er UNDER 200,-
    Her kan det virke som om det er et datasystem som bestemmer om når en skal betale mva og gebyr.
    Det blir jo helt feil. Jeg mener bestemt at regelverket sier at "en vare med verdi "UNDER" kr 200,- Nok
    ikke skal belastes for mva/gebyr.

At dere benytter dere av et dataprogram som ikke er godt nok til deres formål skal ikke kundene lide for.

Kan dere vennligst dokumentere/linke til den bestemmelsen som sier at varer under 199,50 slipper mva/gebyr,
    ev. at varer som koster mer enn 199,49 skal belastes mva/gebyr!

Hvis ikke dette lar seg gjøre, vennligst dokumenter/send link til den gjeldende bestemmelsen."

- - -

Som ventet var de ikke i stand til å dokumentere noe som helst da jeg fikk dette svaret:

- - -
    Sendinger tollbehandles i Tollvesenets elektroniske fortollingssystem. For informasjon om Tollvesenets systemet, eller for å klage på systemets praktisering av vanlige avrundingsregler, vennligst henvend deg til Tollvesenet; Toll.no - Tollvesenet eller ring 03012.
    - - -

De fortsetter å "gjemme" seg bak det at det er Tollvesenets datasystem som benyttes. Når en leser bl.a. posten til Roko
    ovenfor så synes det tydelig at det er Posten Utland som gjør seg vanskelige her, jfr post 237, pkt 1 (også post 221 kan tyde på dette).

Det var trist å høre at det ikke løste seg for Roko. Skulle dette skje med meg så hadde jeg trappet opp på postkontoret
    - bedt om å få sett på pakken, for å bekrefte at det er pakke til meg/bekrefte hvilken sum som står på pakken etc (dette har jeg gjort før)
    - når posten hadde vist meg pakken hadde jeg nappet den til meg og gått, så kunne de sendt så mange regninger
    på mva etc de bare ville - alt hadde gått til forliksrådet.

Jeg vil tro at det i dette tilfellet er mye større sannsynlighet for å få medhold der enn hos Posten Utland/Tollvesenet.
    I tillegg hadde nok Forliksrådet blitt rimelig irriterte for å ha mottatt/ måtte ordne opp i en så talentløs sak.

Men det er jo klart ikke den beste løsningen....

Det er sterke krefter som presser på her - hele filmbransjen ++ presser på for å holde grensa på 200,- der den er i dag - og de presser på for at Posten ikke er for "sløve" med pakkene.

Fra neste år av har jo bokbransjen klart å grine seg til at at alle bøker, tidskrifter, magasiner etc skal mva/tollbehandles ... latterlig ...
    Nå bestiller ikke jeg mye bøker etc, og uansett er de i de fleste tilfeller under grensa på 200,-, men uansett.....

Nå har vel denne tråden sporet litt av, selv om det som tas opp her er veldig relevant - så nå takker jeg for meg ift denne saken...

T.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, nå har jeg gravd litt på lovdata, og jeg tror jeg har fått med meg det meste av det som er relevant. Loven ble tydligvis endret 1. januar 2010, så jeg svettet litt en stund siden jeg ikke klarte å finne igjen avsnittet om mva-fritak for varer verdt under 200,-

Anyway - Mervediavgiftsloven sier:

Kapittel 7. Varer som det ikke skal beregnes merverdiavgift av ved innførsel
    § 7-2. Varer som det ikke skal beregnes toll av ved innførsel

(1) Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer som nevnt i tolloven [...] § 5-9.
    Så ser vi på tolloven:

§ 5-9. Vare av mindre verdi

(1) Toll skal ikke svares for vare av mindre verdi.

(2) Departementet kan gi forskrift om verdigrense, vilkår for og omfanget av tollfritak etter denne paragraf.
    Og da må vi se på tollforskriften

§ 5-9. Vare av mindre verdi

§ 5-9-1. Vare av mindre verdi

Tollfritaket gjelder vare med verdi under 200 kr som sendes til mottaker i tollområdet. Fritaket gjelder ikke alkoholholdige drikkevarer eller tobakkvarer. Transport- og forsikringskostnader regnes ikke med ved fastsettelse av varens verdi.

Altså: Varer verdt mindre enn 200,- er fritatt for toll, og varer som er fritatt for toll er også fritatt for mva ved innførsel.

Så er spørsmålet - hvordan beregner man verdien på varen?

Da må vi se på tolloven igjen:

II. Særlige bestemmelser om varens tollverdi

§ 7-10. Varens transaksjonsverdi

(1) Tollverdien av en innført vare er transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varen ved salg for eksport til Norge, justert i samsvar med bestemmelsene i §§ 7-17 og 7-18

§ 7-19. Omregningskurs

(1) Dersom omregning av valuta er nødvendig for å fastsette tollverdien, skal den omregningskursen som til enhver tid er fastsatt av tollmyndighetene anvendes.

(2) Departementet kan gi forskrift om omregningskurs etter denne paragraf.
    §§ 7-17 og 7-18 lister opp diverse utgifter som skal regnes med eller trekkes fra tollverdien, sånn som frakt. o.l. og opplyser om at forskrifter kan liste spesifisere andre ting som legges til og trekkes fra. Siden tollforskriften allerede har spesifisert at frakt ikke regnes med, så blir ikke disse paragrafene relevant for vår del.

Til slutt er det punktet om omregningskurs, og den utdypes i tollforskriften:

§ 7-19. Omregningskurs

§ 7-19-1. Omregningskurs

(1) Toll- og avgiftsdirektoratet fastsetter hver onsdag omregningskurser for ulike valutaer basert på Norges Banks indikative markedskurser. Kursene publiseres på Toll.no - Tollvesenet og er gyldige fra og med påfølgende mandag.

(2) Ved omregning av valuta skal tidspunktet for fastsettelse av tollsats i tolloven § 1-7 anvendes.
    Ingen steder nevnes avrunding, og jeg kan ikke se at posten kan ha hjemmel for å runde av beløpet ved fastsettelse av vareverdien.

Jeg tror jeg fortsatt å mase på posten på akkurat dette. Vis til tollovens §§ 7-10 og 7-19, samt tollforskriftens § 7-19. Disse sier ganske klart hvordan man fastsetter verdien, og her er det ikke åpnet for at man kan runde av beløpet. Be dem gi en juridisk redegjørelse for hvorfor de mener de kan runde av i disse tilfellene, og gjør det klart at å henvise til et dataprogram ikke er holdbart så lenge forskriften ikke nevner dette programmet eksplisitt.

Jeg har forresten sendt en mail til forbrukerrådet for å høre om de har noen meninger om saken. Tror det begynner å bli på tide å blande inn dinside.no e.l. også.

Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Nå har vel denne tråden sporet litt av
    Ja, det har den nok... Hvis en moderator føler for å opprette en ny tråd, og flytte alle relevante meldinger til den, så hadde ikke det vært så dumt. Jeg kommer i hvert fall uansett til å fortsette å skrive om dette i denne tråden hvis meldingene ikke flyttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til, forresten. Jeg ville sendt en siste mail til kundeservice og spurt hvem du skal henvende deg til for å klage på deres avgjørelse.

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •