Posten - Forbukerens fiende?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Caldera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Posten - Forbukerens fiende?

1.mars-2008. Høyttalerne mine, bestillt fra Netthandelen.no, ankom postkontoret i dag. Jeg fikk et lite sjokk når jeg så hvordan pakken er blitt behandlet av Posten. Emballasjen er helt herpa. En god del av isoporen som lå rundt høyttaleren er moset. Respektløst!

Det kan se ut som om høyttaleren har fått seg en skade. Av de tre bildene jeg har lagt ut av høyttaleren (øvre hjørnet, midt på høyttaleren, og nært bunnen) så ser man at det er en forholdsvis stor sprik øvert i høyre hjørnet, i forhold til resten av høyttaleren. Slik skal det neppe være. Jeg tipper høyttaleren har fått seg en kraftig smell. Tru om den har blitt kastet inn og ut av bilene under omlasting?

Er det noen som har efraringer med dette, hvordan gå frem med tanke på erstatingskrav, etc.? Har hørt at posten kan være vanskelig på dette området....

Mvh

Kim G.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...absolutt et rimelig spørsmål til tider, men flyttet til en mer passende kategori...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp samme skjedde meg leverte tilbake på postkontoret, så sendte jeg den andre tilbake å oppheva kjøpet .Fikk penga tilbake

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet skal synlig skadede pakker åpnes og inspiseres på postkontoret når pakka hentes, før et eventuelt erstatningskrav. Det står sikkert mer om dette på Postens nettsider.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette tilfellet er det vel Netthandelen som er Postens kunde. Står sikkert noe på hjemmesidene(til Netthandelen) om hvordan en skal forholde seg til transportskader.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått sendt en og annen dings som postpakke ifm med min oppgraderingssyke men alle har heldigvis vært hele når de kom frem, men; herregud så lang tid det tar av og til.. Posten er seriøst trege innimellom, er de ikke?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posten her i Norge er en skam sammenlignet med lignende "vesen" i utlandet. De har fantastisk mye å lære av USPS (US Postal Service) som er helt sykt flittige målt i norsk målestokk.

Blandt Posten's ansatte finnes det nok forskjellige folk som alle andre plasser som kun "kjører pakker" og driter i hvor og hvordan de leveres, virker som om du har møtt en av disse her. Behandlingen er en ting men tempoet er helt på trynet. Opplever ofte at pakker tar 2 døgn fra statene og 5-7 dager fra f.eks Oslo - Stavanger...

Er sendingen din en "servicepakke" (genialt navn, service-pakke liksom...) eller "Norgespakke". Posten er bare erstatningspliktig opp til 10.000,- om jeg ikke tar helt feil....

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig så er det helt utrolig at det er lovlig for et selskap (en tredjepart i dette tilfellet) å kun være erstatningspliktige for et visst beløp.

Greit nok, de har forsikring som kan tegnes for verdifulle sendinger, men sunt vett tilsier at en erstatter det en ødelegger for, uansett. Er helt hinsides at noen på lovlig måte kan si "beklager vi ødela varen og kostet deg en liten formue, men du tegnet ikke en dyr forsikring, så synd for deg".

Jeg tror noe av dette ligger i det at for Posten har det ikke være nødvendig med en kjempeservice, for folk har ikke så mange alternativer, så det er ikke særlig konsekvenser for dem. Nå er riktignok monopolet opphevet, men i praksis så har ikke Posten noe særlig konkurranse, og vil ikke få det før evt. andre transportselskaper oppretter egne lett tilgjengelige postkontor.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tilbakemeldingene

Takk for tilbakemeldingene. Jeg bemerket meg heldigvis allerede på postkontoret at emballasjen var skadet, og sa derfor i fra til betjeningen. Fikk da beskjed om å komme tilbake med emballasjen dersom det var skade på høyttaleren.

Posten har et vesen som man mange ganger kan stille spørsmål ved. For noen måneder siden kjøpte jeg meg en andrehånds Bencmark DAC-1, og jeg er som alltid litt urolig når jeg kjøper brukte ting, for det er generelt en del svindel som foregår med brukthandel, det finnes mange eksempler på det. Da jeg kom i skranken og skulle til å betale oppkravet, sa jeg ifra at jeg ville ha vitner på at jeg åpner pakken i tilfelle det skulle vise seg å være svindel. Jeg hadde i forkant hørt rykter om at betjeningen kan stoppe pengene i systemet dersom det viser seg at det er en svindel på gang, så jeg spurte naturligvis om det lar seg gjøre fryse transaksjonen dersom det viser seg at det er en murstein oppi esken og ikke den gjenstanden jeg har betalt kr 5500,- for? Spørsmålet er jo i grunn ikke urimelig, for jeg har tidligere blitt opplyst om at det tar ca 7 dager før pengene kommer frem til mottakeren ved oppkrav (pga ikke kid-nummer). Jeg fikk et blankt nei, og det begrunnet de med at de ikke kan vite hva jeg har bestilt. Provosert som jeg ble, så måtte jeg si at det er selvforklarende at man ikke betaler kr 5500,- for en murstein, og med tanke på at pengene ligger i systemet deres i en hel uke før pengene til utbetalt, så gjør dere jo svindleren en stor tjeneste, og i den forstand kan en jo kanskje se på dere som medskyldig i svindel. ”det er ikke noe vi kan med. Vi utfører en tjeneste, å bringe deg pakken. Hva som er i pakken er en avtale mellom deg og avsender.” Det var svaret jeg fikk, og noe snerpete fremført.

Er det dette Posten kaller god servise? Det høres litt ansvarsløst ut spør du meg. Jeg sier ikke at posten skal være erstatningspliktig i en slik situasjon, men at de bør kunne hindre at pengene blir overført til svindleren konto, i alle fall midlertidig slik at situasjonen kan bli vurdert og eventuelt etterforsket av for eksempel politiet. Bare for å drege det helt til ytterpunktet: Hvis man vitner et slagsmål mellom to menneske på gaten under en spasertur en lørdags formiddag, og at den ene parten blir sparket ned og trenger hjelp, er det da ok å si det at dette er en sak mellom de to kranglefantene, jeg går bare en luftetur?

finnskogen: Handlet du på Netthandelen.no - shopping og nettauksjon på Internett, let og finn nye varer. Du bestemmer prisen! da du fikk refundert pengene dine etter transportskade?

Kim Olav Svines: Du har nok antagelig rett i dine spekulasjoner om at Posten ikke klarer leve så god service som de burde ha klart, og det henger sammen med den dominerende markedsandel. Posten har, etter det jeg kjenner til, ingen konkurrenter når det kommer til småpakker og slik, i alle fall ikke prismessig. Hadde tollpost vært billigere, så hadde jeg nok valgt dem i stedet. Men hvilke andre aktører finnes det for oss vanlige folk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    handla på netthandelen ja,men leverte kun den 1 ødelagte høytaler på postkontoret ,blei vist sendt til hovedkontoret i oslo sa de.Fikk høytaler nr2 seinere pga feilsending av posten ,måtte da bruke angrefristen sendte høytaler 2
    til netthandelen .betalte frakt selv på den , ikke hørt mer .Tipper netthandelen har fått erstatning av posten + den høytaleren som var i orden så de tjente gryn på det ,men orker ikke krangle mer om 200 spenn glad til at jeg fikk igjen penga for kjøpet.
    sendt masse klage mail, til posten men de driter i det virker det som

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finnskogen
    handla på netthandelen ja,men leverte kun den 1 ødelagte høytaler på postkontoret ,blei vist sendt til hovedkontoret i oslo sa de.Fikk høytaler nr2 seinere pga feilsending av posten ,måtte da bruke angrefristen sendte høytaler 2
    til netthandelen .betalte frakt selv på den , ikke hørt mer .Tipper netthandelen har fått erstatning av posten + den høytaleren som var i orden så de tjente gryn på det ,men orker ikke krangle mer om 200 spenn glad til at jeg fikk igjen penga for kjøpet.
    sendt masse klage mail, til posten men de driter i det virker det som
    Hm.. forferdelig kjedelig når det blir sånn der.. Kan være en ide å sende inn kravet om refusjon av porto, til netthandelen og ikke posten.. Fro min del er det kanskje greiest å kreve at netthandelen sender meg ferdigfranker fraktbrev som man klistrer rett på esken. Takk for tilbakemeldingen, meget nyttefull.

Kim G.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Posten her i Norge er en skam sammenlignet med lignende "vesen" i utlandet. De har fantastisk mye å lære av USPS (US Postal Service) som er helt sykt flittige målt i norsk målestokk.

Blandt Posten's ansatte finnes det nok forskjellige folk som alle andre plasser som kun "kjører pakker" og driter i hvor og hvordan de leveres, virker som om du har møtt en av disse her. Behandlingen er en ting men tempoet er helt på trynet. Opplever ofte at pakker tar 2 døgn fra statene og 5-7 dager fra f.eks Oslo - Stavanger...

Er sendingen din en "servicepakke" (genialt navn, service-pakke liksom...) eller "Norgespakke". Posten er bare erstatningspliktig opp til 10.000,- om jeg ikke tar helt feil....
    Har fått noen brevsendinger med USPS og de tar ca. ei uke. Hvis ei pakke tar to dager så må det være ekspress. Har fått express med UPS og det tok to dager.
    Det er også fullt mulig å få pakkene raskere gjennom Posten, som ekspress, bedriftspakke og hjem på døren. Jeg har fått og sendt hundrevis av pakker og brevsendinger (CD/DVD) og aldri hatt noe å klage på. Ingen pakker jeg har sendt eller fått har tatt over tre dager innen Norge.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Emballasjen er helt herpa. En god del av isoporen som lå rundt høyttaleren er moset. Respektløst!

Det kan se ut som om høyttaleren har fått seg en skade. Av de tre bildene jeg har lagt ut av høyttaleren (øvre hjørnet, midt på høyttaleren, og nært bunnen) så ser man at det er en forholdsvis stor sprik øvert i høyre hjørnet, i forhold til resten av høyttaleren. Slik skal det neppe være. Jeg tipper høyttaleren har fått seg en kraftig smell. Tru om den har blitt kastet inn og ut av bilene under omlasting?

Kim G.
    Hvis høyttalerne hadde fått seg en trøkk under transport så de hadde fått en stor sprik i hjørnet så hadde det nok vært større skader på emballasjen pluss synlige skader/merker på treverket. At isoporen sprekker under transport av litt større tyngre ting er vanlig uansett hvem som frakter varen. Er nok produksjonen/kvalitetssjekken hos Patos som har sviktet litt der. Snakker ut fra lang erfaring med pakking.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Hvis høyttalerne hadde fått seg en trøkk under transport så de hadde fått en stor sprik i hjørnet så hadde det nok vært større skader på emballasjen pluss synlige skader/merker på treverket. At isoporen sprekker under transport av litt større tyngre ting er vanlig uansett hvem som frakter varen. Er nok produksjonen/kvalitetssjekken hos Patos som har sviktet litt der. Snakker ut fra lang erfaring med pakking.
    Jeg ringte Patos i dag for å få bekreftet/avkreftet hvorvidt det kan være snakk om en produksjonsfeil, men de var ikke så hjelpsomme. Kan være at jeg presenterte problemstillingen min litt feil. Henviste meg til Posten og Nettahandelen.no. Har prøvd å ha støvsugeren over sprekken for å se om den klarer trekke luft ut av høyttaleren, men synes ikke forøket mitt var sælig vellykket. Det er uansett et svært hull i fronten (bassrefeksrøret) så det skal vel godt gjøres å merke noe på elementene. Spørsmålet jeg sitter med er om hvorvidt det skal gidde å sende inn høyttaleren igjen, eller om jeg kanskje skal be om et prisavslag.

Når du sier at du har lang erfaring med pakking, hva mener du? Jobber du i en høyttalerproduksjon eller i posten?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge eskene jeg fikk så bomba ut ,der jeg henta de rista de oppgitt på hodet over behandlingen under frakten.Blir ikke forundret om ikke fler er ødelagte.Fikk to pakker i forrige uke også embalasjen var herpa heldigvis var ingen ting ødelagt men store hakk og hull der også

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B

Det er nok posten som har feilet her. Esken kan være hel selg om den har fått seg en kraftig smell, så fremt den landet "pent", altså med overflaten rett mot overflaten den landet på.. Jeg sendte inn begge høyttalerne, da det viste seg at også den andre har fått seg julig; bakplaten har løsnet fra sideveggene (antagelig limingen som har gått opp under sammenstøtet).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •