Rimelig kompaktkamera med høy ISO

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig kompaktkamera med høy ISO

Hva er det beste valget dersom jeg hovedsaklig skal ta bilder i dårlig belysning? Jeg vet at de rimelige Fuji kamerane har fått skryt for ytelsen med høy ISO, men vet ikke om det stemmer lenger...

Tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Anbefaler deg å få tak i en Fujifilm F30, F31fd. Disse modellene har den store CCD brikken, samtidig som megapikslene ikke tar helt av (6 mp). Resultatet er bilder med mindre støy enn alle andre kompaktkamereaer. Problemet er at de ikke selges lenger hvis ikke du får tak i en modell som har ligget lenge i butikk. Anbefaler å kjøpe f31fd brukt på akam torget eller lignende.

Synd de skulle hoppe på megapiksel karusellen med de nyere modellene som har fra 8 mp og oppover...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil F40/41 være et dårligere valg ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til bildekvaliteten i dårlig belysning er begge de modellene du nevner ett skritt tilbake i forhold til 30, 31 og 31fd av grunnene jeg gav over.

Sammenligner en med andre kompaktkameraer er 40/41 fremdeles på topp i dårlig belysning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ! Takker for info. Jeg får se om det er mulig å få tak i et brukt F30/31.
    Dersom det ikke er mulig får jeg kjøpe et F40/F41.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter samme kamera selv (F31fd) ettersom W er misfornøyd med det nåværende lommekameraet. Men det er ikke å oppdrive noen plass som jeg har funnet, hverken nytt eller brukt. F40fd er neste naturlige valg, men lurer også på om jeg skal vente til F100fd kommer med neste generasjon CCD. Reklamen skryter mye, men ingen har sett kameraet i bruk..

Akam.no - Prisguide - Fujifilm FinePix F100fd

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje F100fd er noe, men 12MP.. ? Hvorfor er det så viktig med høy oppløsning? Jeg hadde heller sett at produsentene la pengene i objektivet..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis neste kamera kommer med 12 mp kan du være sikker på at det blir enda et hakk dårligere enn f40 ved dårlig belysning.

Flere pixler på samme overflate betyr at kameraet må slippe inn mer lys for å få samme lave støynivå som et likt kamera med færre pixler. Dette kan gjøres på to måter, lengre lukketid eller øke lysforsterkningen. Lengre lukketid er ikke et alternativ da det fører til bevegelsesuskarphet (for å jukse litt fåes mange kamerear med bildestabilisator, dette er tydeligvis en rimeligere løsning enn større sensorer). Økt lysforsterkning øker også forsterkningen av støy = mer støy i bildet.

Grunnen til at speilrefleks "tåler" flere mp er at de har en svært mye større sensor å fordele pixlene på, dvs større overflate der lyset samles og derav mindre støy når signalene forsterkes.

Optikken er et kapittel for seg. Fujifilm har skarpe linser også på sine små kameraer.

Problemet til fujifilm er at mange mp selger. Dette er veldig synd siden bildekvaliteten går ned når en går over en viss mengde på en gitt sensor størrelse. Algoritmer for å underbygge støy kan ikke trylle...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis neste kamera kommer med 12 mp kan du være sikker på at det blir enda et hakk dårligere enn f40 ved dårlig belysning.
    I prinsipp enig men preview av pre-production modellen tyder på at CCD'en er større enn før:
    Sitat Opprinnelig postet av www.digitalcamerainfo.com
    The Fujifilm FinePix F100fd comes with a larger image sensor than its predecessor but the samme 12 megapixels
    Link: Fujifilm FinePix F100fd First Impressions Review - Fuji Digital Cameras

edit: Det har også vært endel spekulasjoner om Super CCD'en er en liten CCD SR-variant i stedet for HR (Super CCD - Wikipedia, the free encyclopedia)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med brukt speilrefleks? Hvis du ikke bryr deg om størelse og at det er brukt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med brukt speilrefleks? Hvis du ikke bryr deg om størelse og at det er brukt.
    Joa, det er naturligvis et alternativ.. Jeg komer ikke til å bruke kameraet til så mye annet enn produktbilder uansett.. Hvordan er de i dårlig belysning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Joa, det er naturligvis et alternativ.. Jeg komer ikke til å bruke kameraet til så mye annet enn produktbilder uansett.. Hvordan er de i dårlig belysning?
    Knall bra:-)

Du kan låne mitt å teste ut litt selv. Canon EOS350

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er en helt annen verden enn kompaktkamera... Har både Canon Ixus 40 og Nikon D50 - ergrer meg hver eneste gang jeg drar med meg Ixus'en i stede for spilrefleks kamera.

Off-topic: hva slags kobling har du til Dr. Felix Wankel sin konstruksjon?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F40fd er på vei fra Web-shop as we speak, så da vi se om den duger for ditt formål.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en helt annen verden enn kompaktkamera... Har både Canon Ixus 40 og Nikon D50 - ergrer meg hver eneste gang jeg drar med meg Ixus'en i stede for spilrefleks kamera.
    Prisen er også en annen

Off-topic: hva slags kobling har du til Dr. Felix Wankel sin konstruksjon?
    Jeg eier en RX8 HP.

F40fd er på vei fra Web-shop as we speak, så da vi se om den duger for ditt formål.
    Supert ! Blir morro å høre hva du synes når du får kikket på det.

Jeg ser at S5700 er svært rimelig om dagen. Kan det være noe ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Coolpix P5100?

Det får en ganske fordelaktig test her:
    Nikon Coolpix P5100 Digital Camera Exposure - Review - The Imaging Resource!

I følge denne testen skal ytelsen med lite lys tilstede være ganske bra, og bedre enn snittet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du opp 500 kr, så får du et speilrefleks med respektabel linse: Samsung GX-1L m/18-55mm - 2 999,00 - Røverkjøp demovarer - Japan Photo Norge

Samsung er det samme som Pentax, bare rebranded og muligens ørlite annerledes SW/Firmware.

3000 for speilrefleks inkl 18..55mm linse høres veldig gunstig ut.

edit: for 500 mer enn det får du to linser og et solid spenn i mulighetene: Samsung GX-1L m/18-55+50-200 - 3 499,00 - Røverkjøp demovarer - Japan Photo Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det med god ytelse på høy ISO? Trenger du egentlig tenke på det når du skal ta produktbilder/bilder av kinoen?

Du har jo et bra stativ og det skal (bør) du uansett bruke til det formålet. Da er det "bare" å låse ISO til 64 eller 100 og bruke lang lukkertid. Bildene jeg tok hos deg er med ISO låst til 64 og typisk lukketid på 4 sekunder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du opp 500 kr, så får du et speilrefleks med respektabel linse: Samsung GX-1L m/18-55mm - 2 999,00 - Røverkjøp demovarer - Japan Photo Norge

Samsung er det samme som Pentax, bare rebranded og muligens ørlite annerledes SW/Firmware.

3000 for speilrefleks inkl 18..55mm linse høres veldig gunstig ut.

edit: for 500 mer enn det får du to linser og et solid spenn i mulighetene: Samsung GX-1L m/18-55+50-200 - 3 499,00 - Røverkjøp demovarer - Japan Photo Norge
    Gode priser det der, men når 3-tallet kommer i front på prisen så føler jeg det er mer enn jeg egentlig vil betale. Sammenlignet mot Coolpixen er det nok likevel verdt det.

Har tenkt litt på det med god ytelse på høy ISO? Trenger du egentlig tenke på det når du skal ta produktbilder/bilder av kinoen?

Du har jo et bra stativ og det skal (bør) du uansett bruke til det formålet. Da er det "bare" å låse ISO til 64 eller 100 og bruke lang lukkertid. Bildene jeg tok hos deg er med ISO låst til 64 og typisk lukketid på 4 sekunder.
    Tja.. Jeg kan veldig lite om kamera og fotografering, men har alltid trodd at god ytelse med høy ISO gjør det lettere å få til greie bilder med lite lys.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Jeg kan veldig lite om kamera og fotografering, men har alltid trodd at god ytelse med høy ISO gjør det lettere å få til greie bilder med lite lys.
    Ved bruk av høy ISO introduserer man jo også støy. Tar aldri bilder med ISO høyere enn 100 eller 200 når jeg har mulighet til å bruke stativ selv. Hvis det er produktbilder du skal ta skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil ha høy ISO? Det er som kokken sier bare å justere lukkertiden i forhold til blenderåpning slik at du får nok lys.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •