Rimelig kompaktkamera med høy ISO - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du får ta en nærmere kikk på vedlegget mitt som du finner litt lengre oppe her i tråden
    Eksponeringen er bra, og hvitbalansen ser ut til å ha truffet greit. Støy er det lite av (naturligvis -> masse lys). Bortsett fra det, så ser det ut som et maleri om en for eks. ser på fjellet og grøntarealet bak båten. I havet ser en også tydlige vertikale striper av ulike farger. Egentlig helt som forventet fra et mobilkamera.

Kan jo legge til at det sikkert ser betraktelig bedre ut på et 10X15 print (utskrevet), så det er sikkert brukbart om en ikke er ûber-kritisk.

On topic: Jeg er enig med flere her. En bør unngå høy ISO på produktbilder. Der har man muligheten til både lengre lukkertid og bedre lys, begge alternativer som er mer foretrukket enn høy ISO. Dette med riktig lyssetting er jo egentlig en kunst i seg selv, spesielt om en ikke har en masse utstyr tilgjengelig. Til enkle produktbilder er det derimot ikke så vanskelig å få et brukbart resultat. Det er viktig å huske på at en ikke nødvendigvis trenger å snakke om blitz. Vanlige lamper kan holde i massevis, men man må bare huske på å bruke flere av de og stille hvitbalansen (evn. ta bilder i RAW, slik at den kan stilles i etterhånd).

Anbefaler å få tak i et DSLR, fremfor et kompaktkamera. Mulighetene er større, og det er et kamera en kan vokse med om interessen skulle ta deg et steg videre fra produktbilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta en nærmere kikk på vedlegget mitt som du finner litt lengre oppe her i tråden

Første utsnitt:
    Periodisk støy-mønster. Sensor-avlesnings-støy?

Andre utsnitt:
    Bildet ser ut til å ha både skarphet og være støyfritt, men ved nærmere ettersyn så ser det ut som et maleri. Jeg tipper at det er kraftig støyfjerning som beholder kanter i bildet, men smører ut mindre detaljer. Evt hard jpg-kompresjon.

Tredje utsnitt:
    Moire-mønster/fargespill, kanskje fra demosaicing av Bayer-sensoren? Evt kompresjon.

Ellers noe jpg-artifakter.

Bildet er ikke dårlig, men det er ikke feilfritt selv på skjerm i 1:1 pixel.

Forøvrig er dette den typen bilder hvor jeg mener at mobilkamera yter på sitt beste.

Prøv å ta bilder innendørs på en sosial sammenkomst med litt bevegelse og dårlig lys :-)

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se et kameramobil bilde analysert opp og ned. Tror neppe noen kjøper en Nokia 6233 ene og alene pga kameraet, men som en add-on er dette helt greit.

Et slikt stemningsbilde er jo veldig trist å bare ha på netthinnen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nikon D300 på ISO3200... En liten tankevekker? Dette er da et DX-format (1.5 crop fra 35mm filmramme) kamera med 12mpixler... men i en prisklasse godt over det du tenker på. Etter å ha tatt i bruk dette nydelige arbeidsverktøyet har jeg mistet totalt respekt for kompaktkameraer som skryter av høy iso...

Se på et brukt D70s med 18-70mm og få tak i et stativ, da er du langt på vei. Det er gjerne ikke så veldig mange bevegelige elementer i produktbilder, så da kan du bruke stativ og lang lukkertid for å få eksponert riktig med lav ISO.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og produkt-tips! Nikon D40 inkl kit-linse for godt under 3 store.

Noen som kjenner graden av Cromatisk Aberrasjon (CA) på kitlinsen?

-nikond40-jpg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde vel Japan Photo en kampanje på både denne Nikon OG på en Canon til 2999,-
    Men tror de Canon'ene forsvant rimelig fort

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestlite like godt et D40 kit jeg... Håper det duger til min bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den laveste prisen på D40 i landet for tiden faktisk. Ikke er det et dårlig kamera heller.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god og grundig test her:
    Nikon D40 Digital Camera - Full Review - The Imaging Resource!

edit: Japan Photo har fremdeles Canon EOS 350D til 2999 - i noen butikker ihvertfall

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så mitt spørsmål til fotosjefene:

Canon EOS 350D eller Nikon D40
    begge koster 2995,-

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Nikon selv, men akkurat der må jeg svare Canon.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?

Jeg må si D40:
    Bedre ergonomi
    Større søker (Nå oppfattet jeg det slik under en test runde.. om det faktisk er slik skal jeg ikke banne på, muligens den er lysere eller noe?)
    Bedre kit objektiv

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektivet som følger med de ulike pakkene kjenner jeg ikke til, og det er selvsagt en viktig ting å ta hensyn til. Ergonomi er litt personlige preferanser (og derfor bør en teste ulike DSLR før kjøp), og jeg har ikke noe inntrykk av at søkeren er noe bedre på D40 men det er godt mulig du har rett.

Kan ikke sette fingeren på noe konkret da jeg ikke har eid noen av kameraene, men jeg fikk aldri noen god følelse med D40 når jeg testet det.

Selv har jeg Nikon, bare så det er sagt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crap.. her maser kona om at jeg skal komme meg i seng..men jeg venter på svar.. så svarer du så greit

Ventet den vanlige "mangel på autofokus skrue i huset" og "skikkelig batterigrep" leksa.

Det beste tipset er nok å stikke i en butikk å holde, fikle og skyte litt med de aktuelle kameraene. 350D er nok ikke så lett å finne i butikker lenger, men det er jo alltid en venn eller en venns venn venninde til onkelen til kåre nede i svingen som har det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Crap.. her maser kona om at jeg skal komme meg i seng..men jeg venter på svar.. så svarer du så greit

Ventet den vanlige "mangel på autofokus skrue i huset" og "skikkelig batterigrep" leksa.

Det beste tipset er nok å stikke i en butikk å holde, fikle og skyte litt med de aktuelle kameraene. 350D er nok ikke så lett å finne i butikker lenger, men det er jo alltid en venn eller en venns venn venninde til onkelen til kåre nede i svingen som har det.
    Hovedforskjellen på disse to ligger nettopp i zoom-linse-motoren - den ligger i selve linsa på Nikon, men i kamerahuset på Canon.
    Dette betyr at det er enklere OG billigere med tilleggslinser til Canon'en siden man MÅ skaffe seg linser med egen motor til Nikon apparatet.

Ergonomien tror jeg ikke betyr så mye på disse forholdsvis små og lette kameraene.

Men mener å ha lest at Canon sitt har mye lengre batterikapasitet.

Men mener å ha lest at Canon har mye bedre batteri "levetid".

Nikon har mye større og bedre LCD skjerm, men så har den færre autofocus punkter.

Billdekvaliteten er vel ganske lik.

Canon kan leveres i sølv også - det er kanskje et poeng for noen.

Mener å ha lest at Canon har mye bedre batterikapasitet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at prisen hos datakjeden har gått opp med en lapp, men at Elkjøp har en pris på 2495,- , men da er det selvsagt ikke tilgjengelig/utsolgt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 - Hovedforskjellen på disse to ligger nettopp i zoom-linse-motoren - den ligger i selve linsa på Nikon, men i kamerahuset på Canon.
    Dette betyr at det er enklere OG billigere med tilleggslinser til Canon'en siden man MÅ skaffe seg linser med egen motor til Nikon apparatet.

2 - Ergonomien tror jeg ikke betyr så mye på disse forholdsvis små og lette kameraene.

3,4,5,6,7 - Men mener å ha lest at Canon sitt har mye lengre batterikapasitet.

8 - Nikon har mye større og bedre LCD skjerm, men så har den færre autofocus punkter.

9 - Billdekvaliteten er vel ganske lik.

10 - Canon kan leveres i sølv også - det er kanskje et poeng for noen.
    1 - Flere og flere orginale og tredjepartslinser kommer nå med Af-motor, tipper de fleste canon linsene folk kjøper nå også har fokusmotor, dette er jo fremtiden. De eneste er 50mm f1.8 som gjerne er litt populært p.g.a pris. (Syns selv 50mm på cropcamera blir for snevert innendørs når du virkelig kan dra nytte av stor blender, ~30mm passer bedre til cropcamera.) Har du behov for mer eksotisk fastoptikk er du gjerne så dreven at du har lyst på annet hus uansett.

2 - For meg var det veldig avgjørende.. men vi har alle forskjellige hender?

3,4,5,6,7 - Slik du fremhever batterilevetiden så antar jeg du kan skyte 2000 bilder med 350D? Jeg skyter skjeldent mer enn 5-600 bilder mellom hver gang jeg har strøm tilgjengelig. Er også imponert over strømsparefunksjonen, er jeg ute så skrur jeg den aldri på "off", den kutter alt når jeg ikke bruker det, og er klar så snart jeg tapper på utløseren hvis det skulle være nødvendig.

8 - Hva skal du med alle de autofokuspunktene? Jeg låser midtpunktet på 90% av bildene jeg skyter. Og en liten søker (må sjekke om dette stemmer) og liten skjerm så vet du jo ikke noe om bildene dine før du sitter forran PC'n.

9 - Alle nyere DSLR har tålig bra bildekvalitet, det er bruker komfort som bør være avgjørende.

10 - Gudforby, men du får faktisk D40 også i sølv.

Nei takke meg til, var mye DSLR ute i gatene i dag, og 75-80% av dem gikk ennå med kitlinsa på. En god normalzoom dekker de flestes bruk finfint, og da er ikke AF-motor noe problem.

Canon sin kamera-rem er dessuten stygg

"Hva syns du om Canon*?" (*-sine rimligere modeller.)
    Gratulerer med dagen alle sammen, hurra for 17 mai.

EDIT - Noen minutters ettertanke: For å ha det klart, differansene er små, men for meg så trekker D40 det lengste strådet. Ting blir gjerne litt for "absolutt" når man argumenterer på åpne "anonyme" fora, men slik er det..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så mitt spørsmål til fotosjefene:

Canon EOS 350D eller Nikon D40
    begge koster 2995,-
    Jeg tror at begge er kapable til å ta gode bilder, og at å begrave seg i debatten om hva som er best ofte leder til en runddans hvor man bruker uhorvelig mye tid og sluttresultatet ikke blir så mye bedre.

Jeg brukte et år på å bestemme meg for SLR, og endte opp med akkurat det kameraet jeg tenkte på å kjøpe til å begynne med: 350D. Jeg er temmelig sikker på at jeg kunne ha tatt mange gode bilder dette året om jeg bare hoppet uti det, enten kameraet hadde blitt hetende Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax eller noe annet.

Forøvrig så ser jeg på (spesielt) kamerahus som ferskvare. Dersom du kjøper et Canon 40D eller et annet "middelklassehus" i dag, så er det nesten verdiløst på bruktmarkedet om noen få år. Altså en utrolig dårlig "investering" sånn sett, og hvis du bare kan vente eller gå for eldre modeller så kan du spare veldig mye penger. Altså må innkjøpet rettferdiggjøres ved:
    1) Gode bilder som ellers ikke hadde blitt tatt eller hadde blitt dårligere
    2) At du opparbeider deg kunnskap som du ellers ikke ville ha fått

For min del så har både 1 og 2 slått til, selv om jeg ser at fotografen har mye å lære.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei takke meg til, var mye DSLR ute i gatene i dag, og 75-80% av dem gikk ennå med kitlinsa på. En god normalzoom dekker de flestes bruk finfint, og da er ikke AF-motor noe problem.
    DSLR har gått over fra å være et nisjeprodukt til å bli et masseprodukt.

Mesteparten av de 350D/400D/450D og D50/D40/D40x som lempes over disken hos elkjøp går nok til familiefedre som gjerne vil ha bedre bilder men som aldri kommer på tanken om å bytte ut KIT-objektivet, uansett hvor bra eller dårlig det funker.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,4,5,6,7 - Slik du fremhever batterilevetiden så antar jeg du kan skyte 2000 bilder med 350D? Jeg skyter skjeldent mer enn 5-600 bilder mellom hver gang jeg har strøm tilgjengelig. Er også imponert over strømsparefunksjonen, er jeg ute så skrur jeg den aldri på "off", den kutter alt når jeg ikke bruker det, og er klar så snart jeg tapper på utløseren hvis det skulle være nødvendig.

EDIT - Noen minutters ettertanke: For å ha det klart, differansene er små, men for meg så trekker D40 det lengste strådet. Ting blir gjerne litt for "absolutt" når man argumenterer på åpne "anonyme" fora, men slik er det..
    Beklager alle gjentagelser om batteri - det var en editeringsfeil fra min side.

knutinh har et særdeles godt poeng - man bruker tid på på å sjekke og undersøke mens motivene renner forbi - i mange handeler jeg har gjort har jeg endt opp med produktet jeg så på første gang - og brukt masse tid&krefter på å rote rundt grøten.

D40 var det første rimelige DSL jeg la mine øyner på - kanskje jeg ender opp med til slutt.

Men grunnen til at jeg dro frem 350D var prisen - jeg har aldri tidligere sett det til under 3000

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •