Hmmm hvilken trådløs router burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hmmm hvilken trådløs router burde jeg velge?

Fått tips om at 3com har bra routere (nettverk genrellt?)

Er denne noe bra?

Eller denne?
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...ID=16&s=pl

Eller kanskje
    D-Link DI-624+ (www.psdata.no)

Noen som har noen anbefalninger? Skal brukes til bredbånd, lage nettverk mellom lap og stasjonær. Tenker jeg kommer til å koble til stasjonær direkte i routeren. Burde være "lett"/stabil og grei kvalitet. Pris ca 1000kr +/-

Takker for hjelp

Mvh

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en bekjent som har en SMC som ikke er fornøyd med den, opplever den som ustabil og får ofte avbrutte nedlastinger når han laster ned store filer. Kan jo være at det finnes firmware patcher som fikser det nå da.

Jeg har hatt DLink selv (614+), var ganske fornøyd med den, den var mer avansert og mer stabil enn den jeg har nå (Zyxel B-2000 som jeg har fått fra arb. giver).

3com har jeg ikke noen spesiell erfaring med, men de har vel greit rykte, kanskje at de er litt dyre/får litt lite for penga?

BB

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Har en bekjent som har en SMC som ikke er fornøyd med den, opplever den som ustabil og får ofte avbrutte nedlastinger når han laster ned store filer. Kan jo være at det finnes firmware patcher som fikser det nå da.
    Jeg har 2 access-punkt fra SMC, ett 54Mbit (likt det soundfre@k omtaler) og ett 11Mbit. Begge er stabile. Tror ikke jeg har rebootet dem siden et strømbrudd i fjor høst 8) På det ene punket (54Mbit) henger 1 maskin og på det andre (11Mbit) har jeg 3-4 maskiner.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan jo være klienten eller samspillet mellom klient/aksesspunkt som ikke fungerer optimalt hos min bekjent også.

BB

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm er litt usikker. Leste en test av d-link.... Det sto at den kunne være litt ustabil også. Har d-link pmcia kort da.. Det fungerer helt greit... Ikke noen problemer.

Er det veldig vanlig å få kompabilitets problemer hvis man velger ulike merker? Eller burde det gå greit?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dlink 614, nettverket er 100% stabilt her hjemme. Vi har de samme på skolen, og når 400 elever prøver å surfe med laptop på det nettverket blir det store problemer. Så skal du ha et lite nettverk fungerer dlink stabilt. Et annet problem er at dlink sine pcmcia kort ikke støtter linux (tror jeg).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert være ustabilitet med alle merker...
    Jeg kjørte min D-Link sammen med et Cisco kort, en toshiba pda med innebygd wlan og et innebygd kort i en dell pc (centrino). Fungerte fint det.
    Dette er jo standardisert og skal være merkeuavhengig, men det spørs om produsentene kanskje tester mest med sitt eget utstyr da, det tryggeste er kanskje å ha samme merke på kort og router.

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også D-Link 614+ isammen med 2 PCer som begge bruker D-link kort mens den bærbare av merke HP med innebygd trådløst fungerer også helt fint. Har aldri hatt problemer av noen art.

Forøvrig er ingen av PCene direkte tilkoblet routeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne endte jeg opp med. Enkel og grei router. Lurer på om det er den som kom greit ut i test i PcPro(?). Har ikke lest artikkelen selv, og ikke hørte det ikke før i dag.

Får håpe den er stabil og grei. (Den har oppført seg "pent" frem til nå )

Mvh

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Denne endte jeg opp med. Enkel og grei router. Lurer på om det er den som kom greit ut i test i PcPro(?). Har ikke lest artikkelen selv, og ikke hørte det ikke før i dag.

Får håpe den er stabil og grei. (Den har oppført seg "pent" frem til nå )

Mvh
    Kommer du med tilbake melding når du har mottatt den?
    Går å tenker på å kjøpe en trådløs router hjemme jeg også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mottat den.. Og satt den opp.. Fungerer veldig bra i mine øyne. Men jeg er ikke noen nettverksguru 8) Den var ganske enkel å sette opp, og har vært stabil den stunden jeg har hatt den.

Jeg har den stasjonære pc'en koblet til med nettverkskabel og en laptop koblet til via wlan. Har også en studiekamerat som kobler seg opp med sin laptop. Er ikke ett enormt nettverk, men det fungerer da!

Har ikke testet rekkevidden helt enda. Men fungerer der jeg pleier å sitte med laptop så da er jeg fornøyd
    Får vel kanskje sette opp litt sikkerhet også etterhvert :wink:
    Men bor ikke akkuratt i en by, så det er vel ikke så farlig! Naboene her vet vel ikke hva wlan er engang 8)

Jo, jeg kobler opp mot Telenor adsl...

Mvh

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig likt slik jeg skal sette det opp. Kan du teste rekkevidden og komme medtilbakemelding? Skulle gjerne kunne sittet ute på verandaen og surfet!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna skal du sitte? Tror den rekker ett stykke! Nå sitter på den ene siden av huset med routeren og Lap'en i helt på andre siden. Vegger og alt er i mellom..

Tok en liten runde med lapen nå. Har aldri under 80% signal strength inne i huset. Orket ikke å fly ute med laptop'en. Hadde nok virket rimelig teit :lol:

Men vil nok ikke tro at det skulle være noe problem å sitte ute med laptop... Hvis du passer på å sette routeren litt strategisk.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Verandaen er rett ut og ned en etasje fra der routeren skal stå. Og hvis den går greit gjennom vegger også så burde det virke helt perfekt. Takker!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem!

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en DEL erfaring fra bransjen. Styr f.eks unna 3com og Dlink. De har en del modeller som er ustabile.
    Sitter f.eks her med en dlink 624+ variant som booter 1-20 ganger pr døgn minst...

Den som faktisk har vært mest stabil her er linksys routere/trådløs stasjonene.
    Tenker da på privat bruk... på jobb bruker vi Cisco.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For sent. :wink:

Men da vet andre det..

Mvh

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk også en bootende 624, men det skjedde merkelig nok bare når jeg koblet til ekstern antenne...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også 624 xtreme g. ikke noe problem med noe som helst. har ikke ekstern antenne.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no offence, men d-link synes jeg er helt ræv. jobber litt på telehuset i oslo, og de d-link produktene vi selger er sinnsykt dårlige.
    dere har sikkert noen av de bedre modellene, og kvaliteten er kanskje bedre, men problemet er og blir det samme.
    komponentene klarer ikke å kommunisere så bra sammen som de bør/skal. mye av dette skyldes outsourcing, hvor selve teknologien blir utvikla i i-land (tyskland, usa, uk) og produksjonen tar plass i u-land (store deler av asia) der hvor det er latterlig billig arbeidskraft, og helt utrolig gunstige skattefordeler for de store industriselskapene, samt mer eller mindre ingen fagforeninger av noen slag.
    resultatet er at fabrikkarbeiderene jobber 14-18 timer om dagen og regelrett klager til ledelsen hvis de ikke får jobbe overtid.
    produksjonen stopper aldri og arbeiderene er innkvartert på "dorms" i fabrikklokalene hvor de sover. de bor altså på jobben. galskap...
    selve konflikten oppstår når komponentene skal kommunisere. kinesisk og engelsk går ikke helt bra sammen og produktene kræsjer.

linksys (eid av cisco systems) er et veldig ålreit produkt, til overkommelig pris. cisco er jo den ledende aktøren i markedet. nesten alle store kommunikasjonssentre (flyplasser, terminaler mv.) i verden i dag er styrt av cisco-produkter enten det er backbones, routere, switcher osv.

noe ot, men ikke skyt meg av den grunn 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •