Rettigheter når leverandør ikke henter ubestilt vare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rettigheter når leverandør ikke henter ubestilt vare?

La inn samme trås i stad men den har blit borte virker det som...?

Saken er:
    Bestilte i oktober 07 en laptop gjennom jobben i en hjemmepc ordning.
    Laptopen kom i midten av desember,men sammen med en stasjonær som jeg ikke har bestilt.Dagen etter kom det mail hvor det sto:"vennligst ikke åpne produktnr xxx da denne er feilsendt til deg.Vår transportør vil kontakte deg iløpet av de nærmeste dagene om retur av denne." og siden har jeg ikke hørt noe så den stasjonære står her og samler støv da.

Er det noen som veit åssen rettigheter jeg har til og evt ta i bruk denne pcn siden leverandør ikke gir lyd fra seg?
    Eller tilfaller den meg etter en viss tid?
    Fint hvis noen som har litt kunnskap om dette svarer meg.Hadde jo ikke vært dumt med en gratis pc!

Sendte mail ti forbrukerrådet om denne saken men fikk da til svar at deres regler ikke gjaldt under en hjemmepc ordning pluss at de ga ett svar som var for meg uforståelig.

Håper noen gidder og svare

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du kan ikke ta PC'en i bruk. Både du og leverandøren vet at den er feilsendt, så du kan ikke hevde noen "god tro". Åpner du pakken og tar den i bruk kan du risikere å måtte betale for den.

Ta kontakt med leverandør og krev henting umiddelbart.

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du burde ta kontakt med leverandør / transportør istedenfor å tenke tanken på å beholde PC`en
    Ta en telefon eller send en mail....det tar ikke lengre tid en du har brukt på å lage trådene om denne saken her på forumet.
    Å gjøre seg til kjeltring for en PC....nei takk...!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om man gir et ultimatum til leverandøren ala: " Hvis ikke PC'en hentes innen 2 uker, betrakter jeg den som min..." eller noe lignende??

FC

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du har noe ansvar for varen egentlig. Så du kan jo miste den?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send epost til leverandøren, og la den stå til den blir hentet. Om den støver ned og blir gammeldags og uselgbar så er det ikke ditt problem. :twisted:

Da jeg skiftet bredbåndsleverandør skulle den gamle komme for å hente ruteren. Etter 11 eposter med purring gav jeg opp og ruteren står fremdeles i kjellerboden min... Noen bedrifter bare er sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye forskjellige meninger
    har nok vært like ved og begynne og bruke den da jeg godt kunne tenkt meg ny pc.
    Og skulle jeg pakke den opp og avsender plutselig husker at jeg har den kan jeg tilby meg og kjøpe den for en god pris siden den har stått litt.Hvis ikke må jeg jo bare betale for den.Var ikke så ille pris på den egentlig.

Men, uansett, en gratis pc er ikke meg i mot så hvis de har glemt den skal ikke jeg være den som minner dem på det.
    Såpass får ett seriøst firma holde styr på selv mener nå jeg.

Tomas78:den loven kan sikkert brukes ved en eventuell retur og jeg har åpnet den.Ikke ulovlig og være dum og tro at den tilfaller meg når den har vært her så og så løenge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkelen min fikk seg gratis pj omtrent på den måten. Fikk en feilsendt, og maste om at de måtte komme og hente den. Han sendte mailer og ringte regelmessig i bortimot et halvt år uten at de kom og hentet den. Til slutt ga han dem en frist som de dreit i, så det endte med at han tok den. Har ikke hørt noe siden. Er mange år siden nå.
    Tror du må mase litt og dokumentere at du henvender deg til dem, og gjøre det over lang tid før du kan ta den gratis ihvertfall...

Om de kommer på at du har den, og de vil ha den igjen, bør du jo nesten kunne fakturere for oppbevaringen da :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Her var det mye forskjellige meninger
    har nok vært like ved og begynne og bruke den da jeg godt kunne tenkt meg ny pc.
    Og skulle jeg pakke den opp og avsender plutselig husker at jeg har den kan jeg tilby meg og kjøpe den for en god pris siden den har stått litt.Hvis ikke må jeg jo bare betale for den.Var ikke så ille pris på den egentlig.

Men, uansett, en gratis pc er ikke meg i mot så hvis de har glemt den skal ikke jeg være den som minner dem på det.
    Såpass får ett seriøst firma holde styr på selv mener nå jeg.

Tomas78:den loven kan sikkert brukes ved en eventuell retur og jeg har åpnet den.Ikke ulovlig og være dum og tro at den tilfaller meg når den har vært her så og så løenge
    Det er noen regler rundt løsøre og eiers grunn. Men husker ikke hvor lenge og max verdi...

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    produkter du har blitt tilsendt i posten uten en bestilling fra din side, er teoretisk sett dine uten noen økonomisk belastning. I ditt tilfelle er situasjonen litt annerledes da varen var såpass dyr og stor så den må ha vært hentet på posten eller levert rett på døren. Derfor ville jeg vært litt forsiktig med å kreve varen i sitt eie udmiddelbart. Men du har ingen plikt ovenfor varen, så de må hente den selv. De må også hente varen innen en fornuftig tid etter at feilsendingen er oppdaget og oppklart. De kan med andre ord ikke kreve at du oppbevarer produktet i lang tid. Men dette er slikt en bør avtale udmiddelbart etter hendelsen, slik at det ikke foreligger tvil...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    produkter du har blitt tilsendt i posten uten en bestilling fra din side, er teoretisk sett dine uten noen økonomisk belastning. I ditt tilfelle er situasjonen litt annerledes da varen var såpass dyr og stor så den må ha vært hentet på posten eller levert rett på døren. Derfor ville jeg vært litt forsiktig med å kreve varen i sitt eie udmiddelbart. Men du har ingen plikt ovenfor varen, så de må hente den selv. De må også hente varen innen en fornuftig tid etter at feilsendingen er oppdaget og oppklart. De kan med andre ord ikke kreve at du oppbevarer produktet i lang tid. Men dette er slikt en bør avtale udmiddelbart etter hendelsen, slik at det ikke foreligger tvil...
    For å si det ganske enkelt - trådstarter har skjønt at dette ikke er hans pc. Å benytte seg av god tro vil aldri fungere.

Jeg må si jeg er sjokkert over at trådstarter ønsker å ta den i bruk og med det åpenbart legger frem sin mangel på respekt for lov og moral. Personlig hadde jeg aldri lagt frem en slik problemstilling og samtidig innrømme at man ønsker å ta den i bruk som sin egen. Jeg blir faktisk veldig flau på trådstarters veiene og håper han vil sove dårlig hvis han tar den i bruk.

Ta til fornuft - ring og purr opp leverandøren din.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvitterte du på uttak av kolliet "her snakker vi da pc'n" hos ekspeditør eller hos posten er det du som nå står ansvarlig for avsenders eiendom.
    Prøver du deg på noen form for ett eller annet kan du nok med 100% sikkerhet være sikker på at du vil bli holdt økonomisk ansvarlig som forvalter av annenmanns eiendom.
    Mailen de har sendt deg sier også at du ikke skal åpne kolli merket "xxxx"
    gjør du så vil det mest sannsynlig bli en sak der selger vil prøve på det meste å få dette produktet over på deg, noe de dog ikke kan gjøre. Dvs du kan åpne produktet og betrakte det, men du kan ikke ta det i bruk da du ved å åpne og betrakte skjønner at dette er feil, vare/tjeneste i forhold til din bestilling.
    Jeg villeha kontaktet speditør samme dag som mottak og sendt det med ham i retur da den jurdiske delen av det økonomiske ansvar ikke her faller i smak.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    For å si det ganske enkelt - trådstarter har skjønt at dette ikke er hans pc. Å benytte seg av god tro vil aldri fungere.

Jeg må si jeg er sjokkert over at trådstarter ønsker å ta den i bruk og med det åpenbart legger frem sin mangel på respekt for lov og moral. Personlig hadde jeg aldri lagt frem en slik problemstilling og samtidig innrømme at man ønsker å ta den i bruk som sin egen. Jeg blir faktisk veldig flau på trådstarters veiene og håper han vil sove dårlig hvis han tar den i bruk.

Godt skrevet!

Frode

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten sitere meg selv; "Men dette er slikt en bør avtale udmiddelbart etter hendelsen, slik at det ikke foreligger tvil..."

Mao, jeg ville selvfølgelig ikke tatt den i bruk selv uten vidre. Spesiellt rett og slett fordi det er et moralsk spørsmål. Men om du purrer på at de skal hente den mangfoldige ganger uten at det skjer noe etter 3-4 mnd, kan du ikke forholde deg til firmaet lenger. Da kan du ikke være lagringsplass for dem lenger, så da kan du godt kvitte deg med varen om ønsket.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har En Nabo Som Kjøpte En 40 Tommer Lcd Samsung M91 2006 Like Før Jul..da Den Kom Viste Det Seg At Det Var En Feil På Den..sikkert Bare Software..bildet Ble Forvrengt..ringte Med En Gang Shg Som Var Levrandøren Og Ba De Sende En Ny Tv..dette Gjorde Faktisk Shg..pga At Naboen Ikke Aksepterte å Sitte Uten Tv I Flere Uker/månder Ved En Eventuell Reprasjon....han Spurte Hva Han Skulle Gjøre Med Den Defekte Skjermen?? Fikk Da Beskjed Om At Den Ville Bli Hentet..nå Er Vi Kommet Til 2008 Og Tv`n Står Der Enda...ett år Og Tre Månder Snart....nå Er Den Vel Ikke Verdt Det Embalasjen Koster Engang....når Kan Han Definere Seg Som Eier Av Den Tro..lurer På å Levere Den Til Rep Og Ta Kostnaden Selv..:???:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    scanspeak: VÆR SÅ SNILL, ikke bruk store bokstaver i hvert ord, det er håpløst å lese!

Om leverandøren ikke gidder å bry seg er det grenser for hvor lenge man gidder å vente...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her sitter vi godt i moralens høyborg ser jeg...

Jeg ser det heller slik. Hva hvis leverandør sendte 200 PC'er feil da? Stakkars trådstarter måtte pokker meg ta å rydde ut av huset så disse verdifull pc'ene,, som leverandør idiotisk nok har sendt feil, får plass og ikke blir våte. Dette er en byrde for trådstarter og jeg syns ikke det er opp til han å ordne opp i dette i det HELE tatt.

Greit nok at han ikke har rett på å bruke PCen nå. Men det er en løsøre-lov som automatisk gir han rett på PC'en etter en viss periode. F.eks. hvis jeg setter en vaskemaskin på eiendommen din og forlater landet i 20 år. Kan jeg forvente at den er min når jeg kommer tilbake? Nopes.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    F.eks. hvis jeg setter en vaskemaskin på eiendommen din og forlater landet i 20 år. Kan jeg forvente at den er min når jeg kommer tilbake? Nopes.
    Eid! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Javisst har jeg skjønt at dette ikke er min egen pc, jeg er ikke dummere enn noen andre.Men jeg ser alikevel muligheten til og kansje få en gratis pc, noe jeg slettes ikke skammer meg over og si og innrømme.Det er ikke mitt problem at dette firmaet ikke har kontroll over sine egne ting og jeg akter heller ikke hjelpe dem med deres egen jobb.Har pratet med flere på jobben som har fått en ekstra pc og de har heller ikke hørt noe.Noen som bestilte for 2 år siden fikk to printere i tillegg til det de hadde bestilt og de har enda ikke hørt noe.
    Utifra det så kan dette firmaet virke ganske useriøst på den fronten der.
    Og jeg vet at jeg ikke er alene når jeg sier at jeg ikke har noe imot å få en gratis pc.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •