Rettigheter når leverandør ikke henter ubestilt vare? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Men her er jo situasjonen at han ønsker å ta pcen i bruk som sin egen. Det er i mine øyne noe helt annet enn å ikke gidde å purre.

Frode
    Hva mottaker "ønsker" er jo helt irrelevant. Hva han GJØR derimot er veldig relevant. Er vel ingen her som har sagt at han bør ta i bruk PCen før ha ner sikker på at han har loven på sin side.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville latt den stå uåpnet i 3 mnd. Hvis ingen henter den innen den tid vil de nok neppe hente den. I så tilfelle får du bare si at du fikk beskjed om at noen skulle hente den, men nå er 3 mnd gått og du driver ikke lagerhus heller. Så du har kastet den.

Er ikke ditt ansvar å purre for henting på en vare som ikke er din, du burde ta lagerleie hvis du skal drive å purre etc.

Alternativt kan du jo fakturere påbegynt arbeids time a 1000 kr eks mva pr gang du sender en epost etc så lenge de ønsker den tilbake.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Dette er jo bare bortforklaringer. Greit nok at de ikke krever signatur ved døren, men kjøper kan da ha signert ved kjøpet for eksempel! Det hender titt og ofte at slike ting blir levert feil. Og det er til endeløs irritasjon for den urettmessige mottaker. Bare fordi at dette ikke er til nevneverdig irritasjon, ser jeg ikke noe god grunn for at mottaker har noe ansvar liggende hos seg.
    Å avskrive trådstarter fra ansvar når han har mottatt en mail om at varen er ikke din, er helt klart en feil! Som kunde er du faktisk ikke helt uten ansvar - spesielt når du er opplyst om at varen ikke er din. Helt ok at det er til irritasjon for mottaker, men det er ikke sagt at man behøver å gjøre seg til lovbryter fordi noe er irritabelt.

Jeg sa for mottaker.
    Og du har fått med deg at selger leverte en annen vare i tillegg? Han fikk ikke bare en pakke helt plutselig på døren.

Dette er det helt utenfor temaet. Varen med feil og mangler er da bestilt og betalt for! Denne varen er sendt han uten at han har bedt om det.
    Ok. La oss si at en vare manglet da. Da ville du ha sagt i fra? Men ikke hvis du for en for mye....

Jeg har ikke sagt at trådstarter skal ta i bruk pcen. Ihvretfall ikke før forholdet er avklart, eller han har loven på sin side. Som løsøreloven.

Det som er litt skummelt her er at du står for en moral som gjør det MEGET mulig for et useriøst firma å svindle en haug med folk, med LOVEN på sin side.

Se for deg at et firma sender rundt en haug med lavkvalitets-PC'er priset LANGT over verdi (la oss si dobbel pris). Mottakerne sender som regel tilbake, mens andre signerer i god tro. Firmaet sender så brev til alle som har signert om at de har fått en pakke feil og at varen hentes umiddelbart. Firmaet henter ikke varen, og venter ett år. Mange mottakere har da selvsagt kvittet seg med varen, eller tatt den i bruk og da krever firmaet full erstatning for varen. Husk: Priset av dem.

Med din moral sitter du og godkjenner denne svindelen.
    Vi er enige om at han ikke skal ta i bruk pc'en før forholdet er avklart i hvertfall :-D

Men det forholdet du nevner er ikke analogt med denne situasjone. Det ligner mer på faktura svindel - og det kjenner jeg litt til fra min jobb innen økonomi. Selskaper sender ut faktura for annonser (som selvsagt ikke er på trykk) for så å gamble på internkontrollen ikke avdekker feilen - gjerne med beløp på feks kr 4 999 (eller tett opptil kr 5 000) da man sjanser på at selskapet har en nedre grense på gjennomgang av faktura fra overodnene. Dette er ikke analoge situasjoner, men noe likhet. Slike fakturaer for du ikke innkasso selskaper til å ta i.... Så til poenget. Å sende ut varer i stor stil som ikke er bestilt, er svindel. Å komme tilbake et år senere ut å ha tatt varen i retur etter oppfordring fra mottaker og så kreve penger, blir avdekket som svindel - tro meg. Her er det snakk om hendige uhell - og da er man fair med leverandøren og tar kontakt. Man purrer også et antall ganger over et gitt tidspunkt. Det er min løsning på saken - og jeg vet mange med meg velger den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ha krystallklar samvittighet kan du (KingKong) gi PC'en til et godt formål (f.eks barneavdelingen på sykehuset, e.l.)
    Den eneste moralsk riktige løsningen på trådstarters problem, såvidt jeg kan se

Selvfølgelig etter du har purret skriftlig til leverandøren.

FC

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FCW
    For å ha krystallklar samvittighet kan du (KingKong) gi PC'en til et godt formål (f.eks barneavdelingen på sykehuset, e.l.)
    Den eneste moralsk riktige løsningen på trådstarters problem, såvidt jeg kan se

Selvfølgelig etter du har purret skriftlig til leverandøren.

FC
    Den kan du skryte av til damene på pub'en også! Da smelter du hjerter

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    Jeg ville latt den stå uåpnet i 3 mnd. Hvis ingen henter den innen den tid vil de nok neppe hente den. I så tilfelle får du bare si at du fikk beskjed om at noen skulle hente den, men nå er 3 mnd gått og du driver ikke lagerhus heller. Så du har kastet den.

Er ikke ditt ansvar å purre for henting på en vare som ikke er din, du burde ta lagerleie hvis du skal drive å purre etc.

Alternativt kan du jo fakturere påbegynt arbeids time a 1000 kr eks mva pr gang du sender en epost etc så lenge de ønsker den tilbake.
    Helt enig magnusavr.
    Jeg kommer ikke til og åpne pakka før det har gått hvertfall 3 mnd som du nevner her, og kommer heller ikke til og være vanskelig å ha med og gjøre hvis de tar kontakt like etter det.

Men det er for F*** ikke min jobb og purre på ett firma som ikke har styr på hva de driver med!Jeg har mer enn nok og gjøre ellers om dagen om jeg ikke skal mase på dem.Ja, jeg vet at det ikke tar all verdens med tid og sende en mail, men det er rett og slett ikke min jobb og passe på dem.Vet jeg virker litt arrogant nå men slik ser jeg det i denne saken.

Mrspock:jeg har ikke gjort noe ulovlig og det er ingenting som sier at jeg heller kommer til og gjøre noe ulovlig så jeg syntes du burde vente litt med slike kommentarer til jeg evt gjør noe, og vær sikker, da skal du være den første som får vite det.

Men i bunn og grunn så bryr jeg meg ikke om det er en eller annen tusseladd som sitter i norges land og syns jeg burde skamme meg.Skamme meg?kommer heller til og være litt stolt når\hvis jeg åpner pakka og slipper og betale for den.
    Så de som syns det er forkastelig kan gjerne holde det for seg selv, men følge med på tråden og hisse dere opp litt hver gang jeg ymter frempå om at jeg kansje har fått en gratis pc.

Uansett hva folk tror og ikke tror så kommer jeg ikke til og ta den i bruk, enda

EDIT:min samvittighet er krystallklar uansett hva som skjer i denne saken.
    Dessuten er jeg forlovet allerede.Til manges overraskelse kansje.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Mrspock:jeg har ikke gjort noe ulovlig og det er ingenting som sier at jeg heller kommer til og gjøre noe ulovlig så jeg syntes du burde vente litt med slike kommentarer til jeg evt gjør noe, og vær sikker, da skal du være den første som får vite det.
    Uff - mitt inlegg var ment som ironi..........

Ble litt oppgitt av måten visse her fordømte deg uten at du egentlig har gjort noe....

Hvis man tenker på moralen disse selskapene selv har (Elkjøp osv..) og hvor ofte de selv bryter regler så har jeg ingen problemer med å "ta litt igjen" hvis muligheten byr seg.

For noen år siden fikk jeg selv en pakke for mye....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig magnusavr.
    Jeg kommer ikke til og åpne pakka før det har gått hvertfall 3 mnd som du nevner her, og kommer heller ikke til og være vanskelig å ha med og gjøre hvis de tar kontakt like etter det.

Men det er for F*** ikke min jobb og purre på ett firma som ikke har styr på hva de driver med!Jeg har mer enn nok og gjøre ellers om dagen om jeg ikke skal mase på dem.Ja, jeg vet at det ikke tar all verdens med tid og sende en mail, men det er rett og slett ikke min jobb og passe på dem.Vet jeg virker litt arrogant nå men slik ser jeg det i denne saken.

Men i bunn og grunn så bryr jeg meg ikke om det er en eller annen tusseladd som sitter i norges land og syns jeg burde skamme meg.Skamme meg?kommer heller til og være litt stolt når\hvis jeg åpner pakka og slipper og betale for den.
    Så de som syns det er forkastelig kan gjerne holde det for seg selv, men følge med på tråden og hisse dere opp litt hver gang jeg ymter frempå om at jeg kansje har fått en gratis pc.

Uansett hva folk tror og ikke tror så kommer jeg ikke til og ta den i bruk, enda

EDIT:min samvittighet er krystallklar uansett hva som skjer i denne saken.
    Dessuten er jeg forlovet allerede.Til manges overraskelse kansje.
    På den tiden du brukte på skrive det innlegget hadde du rukket å skrive en påmindelse til selskapet som sendte deg en pc for mye.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er for F*** ikke min jobb og purre på ett firma som ikke har styr på hva de driver med!Jeg har mer enn nok og gjøre ellers om dagen om jeg ikke skal mase på dem.
    Ja, du må jo diskutere saken på AVforum og sende e-post til Forbrukerrådet. Selvsagt forstår alle at du ikke har tid til å kontakte firmaet som har sendt ut pcen. Så lenge du poster på et offentlig forum, må du bare leve med at tusseladder som meg kommenterer det.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Å avskrive trådstarter fra ansvar når han har mottatt en mail om at varen er ikke din, er helt klart en feil! Som kunde er du faktisk ikke helt uten ansvar - spesielt når du er opplyst om at varen ikke er din. Helt ok at det er til irritasjon for mottaker, men det er ikke sagt at man behøver å gjøre seg til lovbryter fordi noe er irritabelt.

Er man en lovbryter fordi han ikke gidd purre?

Og du har fått med deg at selger leverte en annen vare i tillegg? Han fikk ikke bare en pakke helt plutselig på døren.
    Joda.

Ok. La oss si at en vare manglet da. Da ville du ha sagt i fra? Men ikke hvis du for en for mye....
    Forholdet er klarert så jeg skjønner ikke hvorfor du maser videre på det. Jeg sier at han ikke har ansvar for å purre osv.

Men det forholdet du nevner er ikke analogt med denne situasjone. Det ligner mer på faktura svindel - og det kjenner jeg litt til fra min jobb innen økonomi. Selskaper sender ut faktura for annonser (som selvsagt ikke er på trykk) for så å gamble på internkontrollen ikke avdekker feilen - gjerne med beløp på feks kr 4 999 (eller tett opptil kr 5 000) da man sjanser på at selskapet har en nedre grense på gjennomgang av faktura fra overodnene. Dette er ikke analoge situasjoner, men noe likhet. Slike fakturaer for du ikke innkasso selskaper til å ta i.... Så til poenget. Å sende ut varer i stor stil som ikke er bestilt, er svindel. Å komme tilbake et år senere ut å ha tatt varen i retur etter oppfordring fra mottaker og så kreve penger, blir avdekket som svindel - tro meg. Her er det snakk om hendige uhell - og da er man fair med leverandøren og tar kontakt. Man purrer også et antall ganger over et gitt tidspunkt. Det er min løsning på saken - og jeg vet mange med meg velger den.
    Nå henger ikke argumentasjonen din sammen. Hva gjør alle disse menneskene som blir utsatt for svindelen jeg (og du) illustrerte her? Uansett om svindelen blir avdekket eller ikke er det jo mottakeren som sitter i bet pga din moralistiske holdning over det hele! Og er man dum nok til å betale et slikt krav kan jeg love deg at svindleren tar pengene og løper.

Jeg ser ikke noen grunn til at trådstarter skal bruke ett gram energi på dette, med mindre han vil være snill med leverandøren. Han har etter mitt syn NULL ansvar i saken hittill. Hvis leverandør ikke henter varen innen skal vi si 6 måneder ville jeg gitt dem et bud. Etter 1 år ville jeg ansett det som min eiendom og gjort akkurat det jeg ville med den. Om det så hadde vært å kaste den eller gitt den vekk til et godt formål.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Uff - mitt inlegg var ment som ironi..........
    Ironi overføres meget dårlig på forum...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironi overføres meget dårlig på forum...
    Har gjort ironien i mitt misforståtte innlegg tydeligere!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tomas skriver mrspock,ironi er av og til vanskelig og oppfatte på forum.men det går bra

ja det er sant at jeg hadde rukket og skrive mail til dem istedenfor og poste her, men som tomas også sier at jeg har ikke nie ansvar for å purre på dem.vil de ha igjen pcn sin står den her hos meg.jeg kan sette den utpå trappa til dem men lenger enn det er det ikke min sak og flytte den.
    mrspock: jeg har heller ingen betenkeligheter med og "ta igjen" med ett firma.
    hadde dette firmaet gått dårlig og hatt dårlig økonomi hadde den pcn vært tilbake hos dem nesten før den kom til meg så jeg tror ikke det er det om å gjøre med disse folka her.

utrolig hvor sinte dette gjør noen folk her inne på forumet også

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man en lovbryter fordi han ikke gidd purre?
    Du skjønner det, når man besitter en vare man ikke er rettmessig eier av, er det din plikt å opplyse eier om at varen står hos deg. Man blir ikke automatisk lovbryter av den grunn. Det blir man den dagen man ikke purrer opp. Trekke nisselua ned i øya, later som ingen ting og venter en stund og starter å bruke den.

Forholdet er klarert så jeg skjønner ikke hvorfor du maser videre på det. Jeg sier at han ikke har ansvar for å purre osv.
    Selvsagt har han et moralskt ansvar - noe annet er bare tull.

Nå henger ikke argumentasjonen din sammen. Hva gjør alle disse menneskene som blir utsatt for svindelen jeg (og du) illustrerte her? Uansett om svindelen blir avdekket eller ikke er det jo mottakeren som sitter i bet pga din moralistiske holdning over det hele! Og er man dum nok til å betale et slikt krav kan jeg love deg at svindleren tar pengene og løper.
    Det er ikke det skjønner du.... Her snakker man overlagt svindel når man sender ut varer til kunder som ikke har bestilt i stor skala for senere å kreve inn penger for dem. Og tro meg, svært få vil betale for de varene. Det vil bli media oppstyr og tv2 hjelper deg, FBI også videre..... Det er svindel - ikke et hendig uhell sammen med en annen ordre hvor kunden faktisk har bestilt andre produkter. Du ser ikke forskjellen du? Du vil ikke se forskjellen?

Jeg ser ikke noen grunn til at trådstarter skal bruke ett gram energi på dette, med mindre han vil være snill med leverandøren. Han har etter mitt syn NULL ansvar i saken hittill. Hvis leverandør ikke henter varen innen skal vi si 6 måneder ville jeg gitt dem et bud. Etter 1 år ville jeg ansett det som min eiendom og gjort akkurat det jeg ville med den. Om det så hadde vært å kaste den eller gitt den vekk til et godt formål.
    Det ligger et ansvar hos kunden, uansett hva du måtte mene - et moralistisk ansvar. Det henger sammen med hva som er ditt og hva som er mitt. Dessverre er det for mange som tenker på seg selv og sine behov og gir blanke F*** i andres eiendom. Kan faktisk ikke forstå at dem sover godt om natta.

PS: tas denne maskinen i bruk, er det en aksept for kjøp av varen. Spesielt siden selskapet har gitt beskjed om den maskinen er vår.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke det skjønner du.... Her snakker man overlagt svindel når man sender ut varer til kunder som ikke har bestilt i stor skala for senere å kreve inn penger for dem. Og tro meg, svært få vil betale for de varene. Det vil bli media oppstyr og tv2 hjelper deg, FBI også videre..... Det er svindel - ikke et hendig uhell sammen med en annen ordre hvor kunden faktisk har bestilt andre produkter. Du ser ikke forskjellen du? Du vil ikke se forskjellen?
    Syns det er du som er vanskelig jeg. Eksempelet er en illustrasjon av hva man KAN gjøre om alle hadde hatt den "moralen" du innehar. Svindelen hadde fungert pga slike som deg som tror at man på en eller annen måte har ansvar for noe som er sendt deg feilaktig. Jeg sier ikke at det er DET som har skjedd i DETTE tilfellet.

Med ansvar mener jeg selvsagt, som å purre opp leverandør i det uendelig osv. Slik du har illustrert.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns på ingen måte trådstarter har rett på denne varen, i hvertfall ikke uten og gi lyd fra seg til avsender..

Det er sefølgelig klundrete gjort av avsender å sende en pc esktra, men gir ikke mottaker rett til denne, spesielt etter at avsender har sendt melding om feilsendt vare.

Ser det også påstås at mottaker ikke har ansvar for avsenders feilgrep, og det er riktig rent juridisk.... Selv er jeg MEGET glad for at det er mange som tar mer ansvar i livet en det som er bestemt rent juridisk.

Ellers hadde jeg nok hintet inpå i en eventuell kontakt med avsender, at det bør ligge en viss kompensasjon for oppbevaring og brydderi dette har skapt for mottaker.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er du som er vanskelig jeg. Eksempelet er en illustrasjon av hva man KAN gjøre om alle hadde hatt den "moralen" du innehar. Svindelen hadde fungert pga slike som deg som tror at man på en eller annen måte har ansvar for noe som er sendt deg feilaktig. Jeg sier ikke at det er DET som har skjedd i DETTE tilfellet.

Med ansvar mener jeg selvsagt, som å purre opp leverandør i det uendelig osv. Slik du har illustrert.
    Nå for du rulle inn.... Det er ikke mange som er så lettlurte eller late som det du illustrerer - ei heller gått igjennom et slik moralsk forfall som det du illustrerer. Og eksmeplet, det er helt søkt...

Nei nå lar jeg i alle fall dette ligge. Så for de som ønsker eller ikke skjønner hva samfunnet forventert av dem (=moral), bare gjennomgå et moralsk forfall og tro at det er slik ting skal være.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    msport og tomas78:

moral er veldig interessant, men også fryktelig vanskelig. I et forum som dette er det nesten umulig. Her kan man nesten ikke uttrykke følelser eller ironi.

Våre kjære folkevalgte stortingspolitikere (det er ironi) skal alltid gå fremst i Det Norske Etikk & Motaltog.
    Når de da kommer til å fremme forslag om å endre pensjonsordningene og dette vil medføre lavere pensjon for deg og meg, men samtidig sitter de samme folkevalgte med fete pensjoner etter noen få år på Stortinget - da stopper etikk&moraltoget opp.
    Enda verre er det når vi vet at Stortinget selv bestemmer sine egne pensjonsordninger. Det er kanskje det verste eksempelet på bukk&havresekken innen norsk kameraderi-politikk.

Så ja, jeg kan forstå tomas78 sin moralske frustrasjon i et land for moralen stadig møter nye prøvelser og det ikke bare fra grasrota.

Videre hører vi i dag at det blir rettet krass kritikk mot minister Osmundsen som i realiteten sparker barneombudet, men med påskudd av at den andre kandidaten har bedre bakgrunn for å verne om barns interesser.
    Samtidig får vi lese at Osmundsen og den nye kandidaten er i samme vennegjeng i en eller annen juridisk kompisgjeng.

Igjen, etikk&moraltoget stopper opp.

Mine påstander underbygges av at landets aller første barneombud, Målfrid Grude-Flekkøy, som i dag sier til radionyhetene at hun ikke kan forstå at den nye kandidaten innehar de kvalifikasjonen som dagens barneombud visstnok ikke har.
    Siv Jensen, som jeg forøvrig ikke alltid er enig med, sier det ganske godt: dagens barneombud har sagt&gjort ting som jeg ikke alltid er enig i, og vi har hatt våre feider. Men han har bevist at han er politisk uavhengig - noe som må være et "must" for et ombud.

Osmundsen er kommet kjapt inn i kameraderi-moralen. Det er synd og skam.

msport og undertegnede prøver å holde oss til en viss sunn moral (med mer eller mindre ren svinesti - nedlasting av mp3 musikk er jo også fyfy, der har jeg endel svinesti å stå til rette for).

tomas78; jeg forstår deg veldig godt, men samtidig vil jeg oppfordre deg til å tenke igjennom det msport skriver om moral. Å motta en pakke som ikke er til deg, er ikke det samme som at den din. Ditt ansvar overfor dine medborgere er da å :

a) gi beskjed til mottaker at du har fått en forsendelse i hans/hennes navn og be dem komme å hente den
    b) gi beskjed til avsender at du har mottatt feilsending
    c) returnere forsendelsen

Det er det som kalles å ha et objektivt ansvar.
    Men avsender visste i dette tilfelle at de hadde sendt pakken feil (ref. den meldingen trådstarter fikk på pakken) og det er jo da naturlig å tro at de ville ta snarlig kontakt.

For alt vi vet så sitter det en kollega av trådstarter og venter på en hjemme-PC som er blitt borte under forsendelsen. Og i den familien sitter det en gutt som gråter og er lei seg for at familiens nye spill-PC enda ikke er kommet.
    Han sitter der, hver dag ved vinduet, og venter på den gule og sorte budbilen. Han gelder seg så til å opprette en brukerprofil på AVforum og fortelle andre om sitt flotte nye stereoanlegg....... (dette var da forsøket på å formidle følelser - ref. innleggets start).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Å motta en pakke som ikke er til deg, er ikke det samme som at den din. Ditt ansvar overfor dine medborgere er da å :

a) gi beskjed til mottaker at du har fått en forsendelse i hans/hennes navn og be dem komme å hente den
    b) gi beskjed til avsender at du har mottatt feilsending
    c) returnere forsendelsen

Det er det som kalles å ha et objektivt ansvar.
    Men avsender visste i dette tilfelle at de hadde sendt pakken feil (ref. den meldingen trådstarter fikk på pakken) og det er jo da naturlig å tro at de ville ta snarlig kontakt.
    Her ligger vel kjernen til problemet. Det er ikke noen medborger som den andre part her.....

Det er et firma/selskap. Og vi kjenner jo til hvordan de fungerer moralsk sett?

Jo - de setter profitt foran alt. De følger ikke lover og regler hvis det ikke lønner seg.

I land uten sterk lovvgiving vet vi godt hvordan selskaper oppfører seg.

Så hvorfor stille opp for noen som aldri ville stilt opp for deg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ditt objektive ansvar er der okke som - være seg overfor privatperson eller et firma.
    Man behøver ikke synke like dypt som de moralløse firmaene du har i tankene dine

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •