Rettigheter når leverandør ikke henter ubestilt vare? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Javisst har jeg skjønt at dette ikke er min egen pc, jeg er ikke dummere enn noen andre.Men jeg ser alikevel muligheten til og kansje få en gratis pc, noe jeg slettes ikke skammer meg over og si og innrømme.Det er ikke mitt problem at dette firmaet ikke har kontroll over sine egne ting og jeg akter heller ikke hjelpe dem med deres egen jobb.Har pratet med flere på jobben som har fått en ekstra pc og de har heller ikke hørt noe.Noen som bestilte for 2 år siden fikk to printere i tillegg til det de hadde bestilt og de har enda ikke hørt noe.
    Utifra det så kan dette firmaet virke ganske useriøst på den fronten der.
    Og jeg vet at jeg ikke er alene når jeg sier at jeg ikke har noe imot å få en gratis pc.
    Det er vel alltids en trøst at det finnes flere kjeltringer.

Frode

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er vel alltids en trøst at det finnes flere kjeltringer.

Frode
    Han sa ingen ting omat de andre på jobben har tatt i bruk pc'ene; bare at de har mottatt noen ekstra...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det er ingen andre på jobben som har tatt den i bruk heller, men de deler samme syn som meg på denne saken.
    Og jeg vil vel ikke akkurat kalle meg kjeltring,siden jeg ikka har stjålet pcn, men heller at jeg vet og utnytte de mulighetene som dukker opp.
    det er som sagt ikke mitt problem at dette firmaet ikke har kontroll over leveransene sine.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes trådstarter har et veldig godt poeng.

Skal man finne seg i å være lageransvarlige for feilsendte varer?
    Hvem har det juridiske ansvaret om man får brann eller oversvømmelse i huset og disse feilsendte varene får skade?

Det må være leverandørens ansvar å hente disse feilsendte varene. Har trådstarter skrevet under på at han garanterer for at varen er lagret på en trygg og sikker plass? Hva med innbrudd?

Hvis han ikke har skrevet under på noe som helst så kan han i teorien sette varen utenfor døren og la leverandøren bære ansvaret selv.

Å ta i bruk varen er selvfølgelig feil - man vet godt at den ikke er til en selv.

Enig med noen herinne som foreslår en skriftlig henvendelse, gjerne rekommandert, hvor man setter et rimelig ultimatum: er ikke varen hentet innen 2 uker vil den bli kassert (ikke tatt i bruk).

Msport forfekter det moralske ansvaret, i og for seg selvfølgelig helt riktig, men hvor langt skal man gå i purringer overfor avsender/eier?

Jeg leide ut et hus engang. Fyren ble etterhvert syk og flyttet hjem igjen (uten å gjøre opp/rent etter seg). Ei heller pakket han ned og tok med seg sine personlige eiendeler så som klær, DVD'er osv.
    Jeg brukte masse tid (og penger) på å få tak i ham og få ham til å hente tingene sine. Jeg pakket dem ned i sekker og hadde alliert meg med en nabo som kunne låse ham inn.
    Etter 2-3mnd purret jeg igjen, snakket med foreldrene og broren og samme sak.
    Etter ytterligere 2-3 mnd sendte jeg ham et brev hvor jeg gjorde ham oppmerksom på at tingene ville bli satt utenfor huset i 3 mnd før de ble kastet.
    Ingenting skjedde og sekkene havnet på søpla.
    Men DVD'ene står i hylla hos meg ennå - er de da mine?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel du kan jo teste pcen da?

Men husk å legge av cash i tilfelle det dukker opp en regning??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange forskjellige meninger om dette emnet her ja
    Som mange har foreslått at jeg skal sende en mail e.l til leverandør og kreve varen hentet innen så og så lang tid har jeg tenkt på.
    Og hvis jeg åpner og bruker pcn er jeg ikke verre enn at jeg betaler for meg, så klart hvis det skulle komme ett krav da.Men da kansje til redusert pris da en pc ikke blir verdt mer når den blir eldre akurat.

asvaberg: hadde jeg vært deg hadde jeg solgt alle tingene hans etter den lange perioden du har slitt med ham for og dekke inn tapt fortjeneste.Og de dvd`ne, de hadde jeg kalt mine.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg vil vel ikke akkurat kalle meg kjeltring,siden jeg ikka har stjålet pcn, men heller at jeg vet og utnytte de mulighetene som dukker opp.
    Det sitter nok en hel del folk i norske fengsel som vil karakterisere seg selv på samme måte.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Msport forfekter det moralske ansvaret, i og for seg selvfølgelig helt riktig, men hvor langt skal man gå i purringer overfor avsender/eier?
    Såvidt jeg kan se, har ikke trådstartet purret avsender i det hele tatt.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter nok en hel del folk i norske fengsel som vil karakterisere seg selv på samme måte.

Frode
    Så vanvittig skinnhellig man skal være i dag da?!

Jeg antar du ville lagt pc'en under dyna med deg når du skulle sove om natten? Pakket den inn i bomull og ringt barnevernet?

Syns du drar den vanvittig langt nå, og er på nippet til å bli latterlig.

Hva hvis dette var et lass sand som ble dumpet i hagen hans da? Og leverandør drøyet med å hente det igjen? Skulle han ha dekket det til med presenning og voktet over det om natten så ingen tok for seg?

Skjerp deg mann.

Ps: Ja, jeg vet at jeg er langt over latterlig nå.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst har jeg skjønt at dette ikke er min egen pc, jeg er ikke dummere enn noen andre.Men jeg ser alikevel muligheten til og kansje få en gratis pc, noe jeg slettes ikke skammer meg over og si og innrømme.Det er ikke mitt problem at dette firmaet ikke har kontroll over sine egne ting og jeg akter heller ikke hjelpe dem med deres egen jobb.Har pratet med flere på jobben som har fått en ekstra pc og de har heller ikke hørt noe.Noen som bestilte for 2 år siden fikk to printere i tillegg til det de hadde bestilt og de har enda ikke hørt noe.
    Utifra det så kan dette firmaet virke ganske useriøst på den fronten der.
    Og jeg vet at jeg ikke er alene når jeg sier at jeg ikke har noe imot å få en gratis pc.
    Så lenge du har skjønt at det ikke er din pc og gjør heller lite for å gjøre dem oppmerksom på at "det står en pc hjemme hos meg som tilhører dere" - da synes jeg du rett ut opptrer uredelig! At andre ikke skammer seg over det, sier heller ikke noe om hva du i rettferdighetens navn skal gjøre. Jeg kan ikke fatte å begripe at du hele tatt tørr kjennegi deg med en slik moralsk innstilling (for den saks skyld så er vel dette også på feil side av loven).

Og ja, som en annen sa: det sitter mange i norske fengsler som ikke annser seg selv som kjeltring....

Jeg leide ut et hus engang. Fyren ble etterhvert syk og flyttet hjem igjen (uten å gjøre opp/rent etter seg). Ei heller pakket han ned og tok med seg sine personlige eiendeler så som klær, DVD'er osv.
    Jeg brukte masse tid (og penger) på å få tak i ham og få ham til å hente tingene sine. Jeg pakket dem ned i sekker og hadde alliert meg med en nabo som kunne låse ham inn.
    Etter 2-3mnd purret jeg igjen, snakket med foreldrene og broren og samme sak.
    Etter ytterligere 2-3 mnd sendte jeg ham et brev hvor jeg gjorde ham oppmerksom på at tingene ville bli satt utenfor huset i 3 mnd før de ble kastet.
    Ingenting skjedde og sekkene havnet på søpla.
    Men DVD'ene står i hylla hos meg ennå - er de da mine?
    Dette er en helt annen sak. Kan ikke se no galt i hvordan du handlet. Du handler på lik linje som alle andre ville gjort. Synes du er en hyggelig kar jeg, asvaberg :-D

Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Her sitter vi godt i moralens høyborg ser jeg...

Jeg ser det heller slik. Hva hvis leverandør sendte 200 PC'er feil da? Stakkars trådstarter måtte pokker meg ta å rydde ut av huset så disse verdifull pc'ene,, som leverandør idiotisk nok har sendt feil, får plass og ikke blir våte. Dette er en byrde for trådstarter og jeg syns ikke det er opp til han å ordne opp i dette i det HELE tatt.

Greit nok at han ikke har rett på å bruke PCen nå. Men det er en løsøre-lov som automatisk gir han rett på PC'en etter en viss periode. F.eks. hvis jeg setter en vaskemaskin på eiendommen din og forlater landet i 20 år. Kan jeg forvente at den er min når jeg kommer tilbake? Nopes.
    Ved så klare feil, tar transpotøren med seg varene tilbake igjen - tro meg. Vet om en en-manns bedrift på vestlandet som fikk 100 sveisemasker - selvsagt skulle ikke han ha 100 sveisemasker. Dette var så åpenbart og transpotøren tar da varene med seg. Og tro meg, en transpotør (og leverandøren slevsagt) ville reagert hvis han skulle levere 200 pc'er hjemme hos deg - et søkt problem som ikke er reelt.

Hadde du dumpet en vaskemaskin på tomta mi - noe som er ganske langt i fra å sende en vare feil - ville jeg ha gjort deg oppmerksom på at du kan hente maskinen/søppla de hjemme hos meg. Gjør du ikke det innen rimlig tid, går den til avfallsdepotet. Hadde du/ditt selskap/arb.giver ved en feil levert meg en pc for mye, hadde jeg purra på deg for å hente den. Eventuelt sendt den i retur i posten og krevd utlegget kreditert.

Moralens høyborg? Nei langt der i fra, men jeg gjør meg ikke til kjeltring for en pc (eller noe annet for den saks skyld).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La bare merke til at flere fra jobben din hadde fått pcer som de ikke hadde bestilt. Ser ikke ut som god butikk, kanskje de har gått konkurs? :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så lenge du har skjønt at det ikke er din pc og gjør heller lite for å gjøre dem oppmerksom på at "det står en pc hjemme hos meg som tilhører dere" - da synes jeg du rett ut opptrer uredelig! At andre ikke skammer seg over det, sier heller ikke noe om hva du i rettferdighetens navn skal gjøre. Jeg kan ikke fatte å begripe at du hele tatt tørr kjennegi deg med en slik moralsk innstilling (for den saks skyld så er vel dette også på feil side av loven).

Og ja, som en annen sa: det sitter mange i norske fengsler som ikke annser seg selv som kjeltring....
    "IRONI-MODUS-ON"

Ja når du skriver det slik så er jeg enig med deg Msport.

Kingkong: Du er uredelig og burde skamme deg!!!

Du har jo ikke gjort noe feil - men bare ved å tenke på noe slikt er forkastelig moralsk sett!!!

:-D :twisted: :neutral: :evil: :-? ops:

"IRONI-MODUS-OFF"
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved så klare feil, tar transpotøren med seg varene tilbake igjen - tro meg. Vet om en en-manns bedrift på vestlandet som fikk 100 sveisemasker - selvsagt skulle ikke han ha 100 sveisemasker. Dette var så åpenbart og transpotøren tar da varene med seg. Og tro meg, en transpotør (og leverandøren slevsagt) ville reagert hvis han skulle levere 200 pc'er hjemme hos deg - et søkt problem som ikke er reelt.

Det er mange som leverer varer uten å kreve signatur. Som et lass med sand eller bark til hagen. Sorry mac. Problemet er så reelt som det kan bli. Varen er levert og mottaker har ikke hatt mulighet til å stoppe det.

Hadde du dumpet en vaskemaskin på tomta mi - noe som er ganske langt i fra å sende en vare feil - ville jeg ha gjort deg oppmerksom på at du kan hente maskinen/søppla de hjemme hos meg. Gjør du ikke det innen rimlig tid, går den til avfallsdepotet. Hadde du/ditt selskap/arb.giver ved en feil levert meg en pc for mye, hadde jeg purra på deg for å hente den. Eventuelt sendt den i retur i posten og krevd utlegget kreditert.
    For mottaker er det akkurat det samme. Han har mottatt noe han ikke har bedt om.

Moralens høyborg? Nei langt der i fra, men jeg gjør meg ikke til kjeltring for en pc (eller noe annet for den saks skyld).
    Trådstarter er langt fra en kjeltring om han ikke gidd purre på idiotselskapet som har sendt feil. Han har i mine øyne NULL ansvar for det som har hendt. Selskapet ER klar over forholdet og ballen er HELT hos dem.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se, har ikke trådstartet purret avsender i det hele tatt.

Frode

Mulig det - men avsender vet veldig godt at de har sendt ut feil produkt:
    Dagen etter kom det mail hvor det sto:"vennligst ikke åpne produktnr xxx da denne er feilsendt til deg.Vår transportør vil kontakte deg iløpet av de nærmeste dagene om retur av denne." og siden har jeg ikke hørt noe så den stasjonære står her og samler støv da.

Men å purre dem bør ikke koste mere enn en e-post eller én telefon.

Om det er juridisk nødvendig når avsender til de grader VET at de har sendt feil vare - det er en spennende sak.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å purre dem bør ikke koste mere enn en e-post eller én telefon.
    Akkurat!

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vanvittig skinnhellig man skal være i dag da?!

Jeg antar du ville lagt pc'en under dyna med deg når du skulle sove om natten? Pakket den inn i bomull og ringt barnevernet?

Syns du drar den vanvittig langt nå, og er på nippet til å bli latterlig.

Hva hvis dette var et lass sand som ble dumpet i hagen hans da? Og leverandør drøyet med å hente det igjen? Skulle han ha dekket det til med presenning og voktet over det om natten så ingen tok for seg?

Skjerp deg mann.

Ps: Ja, jeg vet at jeg er langt over latterlig nå.
    I hans situasjon hadde jeg kontaktet firmaet for å få ordnet opp. Stort verre er det ikke.

Frode

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da gå an å si etter noen purringer at om ikke varen avhentes innen f.eks 2 uker så ender pakken i søpla fordi man ikke er interessert i å langtidslagre pakken. Slik sett har man ikke gjort noe "galt" ved å ta i bruk en maskin man ikke eier.

Selvfølgelig kaster man aldri maskinen i søpla men det er nå så...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter er langt fra en kjeltring om han ikke gidd purre på idiotselskapet som har sendt feil. Han har i mine øyne NULL ansvar for det som har hendt. Selskapet ER klar over forholdet og ballen er HELT hos dem.
    Men her er jo situasjonen at han ønsker å ta pcen i bruk som sin egen. Det er i mine øyne noe helt annet enn å ikke gidde å purre.

Frode

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som leverer varer uten å kreve signatur. Som et lass med sand eller bark til hagen. Sorry mac. Problemet er så reelt som det kan bli. Varen er levert og mottaker har ikke hatt mulighet til å stoppe det.
    Det er svært få som leverer varer uten å ta i mot signatur. Såpass kjent med lager, distribusjon og intern kontroll er jeg faktisk. En tommelfinger regel er at de som ikke krever signatur ved levering av varen på døra hos selger, leverer svart og har ikke til hensikt å få penger over bank - bare cash kontant. Og jeg skal banne litt mye på at trådstarter hadde vært illsint og faktisk klaget hvis han fikk et lass bark han ikke har brukt for.

For mottaker er det akkurat det samme. Han har mottatt noe han ikke har bedt om.
    Det er faktisk ikke analogt, med mindre man faktisk ønsker å benytte vaskemaskinen. Slik jeg leser det er det en som ønsker å bli kvitt søppla si - les vaskemaskin.

Trådstarter er langt fra en kjeltring om han ikke gidd purre på idiotselskapet som har sendt feil. Han har i mine øyne NULL ansvar for det som har hendt. Selskapet ER klar over forholdet og ballen er HELT hos dem
    Hvis du for en vare som er feil ved eller mangler, klager du da? Det er jeg helt sikker på at du gjør. Synes du det da ikke er rett og rimlig å si i fra hvis det går andre veien?

Kanskje mer lettforstålig: Du for kr 100 lite igjen i kassa på Rimi - du klager. For du kr 100 for mye igjen i kassa på Rimi, sier du i fra da? Dette er analoge situasjoner. Det er faktisk et gjensidig ansvar med kunden her. Tar man i bruk annen manns eiendom uten at man for samtykke, ja da er man på feil side av loven. Hvordan skal man forklare det annerledes?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært få som leverer varer uten å ta i mot signatur. Såpass kjent med lager, distribusjon og intern kontroll er jeg faktisk. En tommelfinger regel er at de som ikke krever signatur ved levering av varen på døra hos selger, leverer svart og har ikke til hensikt å få penger over bank - bare cash kontant. Og jeg skal banne litt mye på at trådstarter hadde vært illsint og faktisk klaget hvis han fikk et lass bark han ikke har brukt for.
    Dette er jo bare bortforklaringer. Greit nok at de ikke krever signatur ved døren, men kjøper kan da ha signert ved kjøpet for eksempel! Det hender titt og ofte at slike ting blir levert feil. Og det er til endeløs irritasjon for den urettmessige mottaker. Bare fordi at dette ikke er til nevneverdig irritasjon, ser jeg ikke noe god grunn for at mottaker har noe ansvar liggende hos seg.

Det er faktisk ikke analogt, med mindre man faktisk ønsker å benytte vaskemaskinen. Slik jeg leser det er det en som ønsker å bli kvitt søppla si - les vaskemaskin.
    Jeg sa for mottaker.

Hvis du for en vare som er feil ved eller mangler, klager du da? Det er jeg helt sikker på at du gjør. Synes du det da ikke er rett og rimlig å si i fra hvis det går andre veien?
    Dette er det helt utenfor temaet. Varen med feil og mangler er da bestilt og betalt for! Denne varen er sendt han uten at han har bedt om det.

Kanskje mer lettforstålig: Du for kr 100 lite igjen i kassa på Rimi - du klager. For du kr 100 for mye igjen i kassa på Rimi, sier du i fra da? Dette er analoge situasjoner. Det er faktisk et gjensidig ansvar med kunden her. Tar man i bruk annen manns eiendom uten at man for samtykke, ja da er man på feil side av loven. Hvordan skal man forklare det annerledes?
    Jeg har ikke sagt at trådstarter skal ta i bruk pcen. Ihvretfall ikke før forholdet er avklart, eller han har loven på sin side. Som løsøreloven.

Det som er litt skummelt her er at du står for en moral som gjør det MEGET mulig for et useriøst firma å svindle en haug med folk, med LOVEN på sin side.

Se for deg at et firma sender rundt en haug med lavkvalitets-PC'er priset LANGT over verdi (la oss si dobbel pris). Mottakerne sender som regel tilbake, mens andre signerer i god tro. Firmaet sender så brev til alle som har signert om at de har fått en pakke feil og at varen hentes umiddelbart. Firmaet henter ikke varen, og venter ett år. Mange mottakere har da selvsagt kvittet seg med varen, eller tatt den i bruk og da krever firmaet full erstatning for varen. Husk: Priset av dem.

Med din moral sitter du og godkjenner denne svindelen.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •