Deler til The TNT FleXy Table (DIY audiofilt stereorack) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal lage en variant av dette racket jeg også, bare at jeg må ha TV på toppen, så da tenker jeg at det kanskje er en fordel om jeg bygger den med 4 stenger - en i hvert hjørne. Platene er jeg ikke helt sikker på dimensjonen på enda. Det blir nok benkeplater i bjørk fra IKEA. I så fall må jeg ha en på 186x60 og en på 124x60 (I såfall blir hver hylle på 93x60,6 cm), evt spesialkappet som det står oppgitt at er mulig i varespesifikasjonen (100x60.6cm i så fall). Uansett, må nok ut med oppimot 1000kr for plater (iogmed at jeg må ha tre stykker, og at racket må romme to komponenter i bredden - skal nemlig ha centerhøyttaler på hylla i midten). Gjengestenger kjøper jeg på biltema eller Coop Obs! bygg, utifra hvor det er billigst. Går for de med diameter på 24mm (eller kanskje 27?). TV'en er en 28" widescreen, veier vel noe omkring 50kg. Centeren veier 10kg og receiver, cd-spiller og dvd-spiller til sammen oppimot 20kg. Noen tanker om hvor stabilt dette racket vil bli, evt. om det klarer lasten i det hele tatt?

Mvh.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stabiliteten styrer du i stor grad med valg av skive på mutteren og stivheten i platene du velger. Jo hardere platematerial jo mindre skive trenger du å bruke (og jo finere blir det). Litt mykt materiall, så må du bruke litt stor skive. (dette viste du sikkert, men jeg skrev den nå allikevel)

Jeg ville også brukt 4 gjengestag dersom det skal stå en tv oppå! Skummelt med tre.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjengestag koster ca 1/3 hos biltema i frohold til obs bygg. Jeg brukte hobbyplater som hyller, mener det koster ca 200-250 for 240x60cm hos obs bygg.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Tror jeg skal få laget disse i granitt med huller. Hvordan hadde det blitt mon tro? 6 sorte granitthyller med gjengestenger, det må jo bli tøft.

Hvilke bredde og dybde bør man ha?

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Acrylplater

Det eneste jeg veit er at acrylplater er svindyrt.
    Ba om et skjermbrett fra plastkompaniet i Oslo på 180x30 med 3 m tykkelse.
    Joda prisen blei den nette sum av 2500 + mva.Så da blei det blikk over markisa allikevel.
    Men man kan jo få mye tøft i acryl da,
    Sota,farget,og frosta i alle forskjellige tykkelser.
    De kan også bøye buer og kappe å borre til det uendelige jvis du skal ha noe spesialtilpasset.
    Jeg ville også ha sjekket med en glassmester,eventuelt en bilrute leverandør om plexiglass da de også fører dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Likte at du har laget en innkjøpsliste, fant denne tråden imorges,og har allerede skaffet plater,gjengestenger og muttere.
    Platene er ca 22 mm mdf,(husker ikke i farten) gjengestengene er m20.
    Trenger som en annen nevnte plass til tv oppå herligheten.
    Nå har jeg bare en standard 28" ,men 42 plasma er planlagt.
    Trenger jeg ha bredden på benken så mye fordiom ? eller holder det med feks
    100 cm x 60 bredde? tven står vel på fot uansett.
    Vil gjerne tenke innom flere teorier før jeg begynner ødelegge platene så jeg slipper kjøpe nye.

Edit: hvordan skal jeg behandle mdf? suger ikke det mye til seg?
    er det bare male\lakke mange ganger? -eller skal det forhåndsbehandles med noe stoff ?

Håper på innspill
    Mvh
    Erik

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikRJ
    Edit: hvordan skal jeg behandle mdf? suger ikke det mye til seg?
    er det bare male\lakke mange ganger? -eller skal det forhåndsbehandles med noe stoff ?
    Jeg skaffer først en grunningsmaling (helt matt) eller spesiell grunningsmaling som brekkes til samme farge som sluttmalingen. Da KAN du slippe unna med færre lag i sluttstrøkene. Jeg vil anbefale minst to lag grunning og to lag med den finishen du ønsker. Pianolakk-finish krever pussing med svært fint papir mellom lagene og flere lag. Kan også være et tips med et par lag klarlakk til slutt, men pass på at lakken går bra sammen med malingen på undersiden, ellers kan det begynne å flasse, og man må pusse helt ned igjen...

Mitt råd: Bestem deg for hvilken konkret finish du vil ha først. Så kan du spørre flere steder, både her, i malingsforretningen etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg begynnt å bygge.

Ja da var jeg igang med bygginga av dette herlige møbel. MDF hadde jeg stående i garasjen, 25mm. På grunn av tykkelsen på platene gikk jeg for gjengestag i dimensjonen M24, kjøpt på biltema selvfølgelig. Muttere og skiver skaffer min bror, da han jobber må mekanisk verksted. Han har jeg også satt på en annen sak, tenker å bore opp i enden på stagene, gjenge og kjøpe M8 spikes på Eltek som jeg montere. Platene skal males svart silkematt, maling fikk jeg for en tier(bekjent som driver malingforrettning). Da er prisen på hele prosjektet opp i den nette sum av 307,- inkl. moms. Slett ikke verst. Bilder kommer når jeg får kjøpt batterier til kameraet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt å lage benk med gjengestag. bruke 2 hobbyplate fra ikea på 240x50x27og dele disse i to så bredden blir 120. blir led tv på topp og forsterkerene står i bunnen.. har tenkt å bruke 6 stag og lurte på om det ville holde med bare m16 eller blir det for smått??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ikke hvor gammel tråde var før nå, men var interessant lesing