Canon EOS 350D VS EOS 400D? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Bildene som er tatt med 350D ser mye lysere ut.. Den har også merkbart mindre støy i bildet ved ISO 1600
    Denne testen er neppe vitenskaplig holdbar, og det er ikke sikkert at de har fått eksponeringen helt lik. Siden 350D har færre pixler så må et like stort utsnitt av dets bilder skaleres opp for å være like stor som 400D (evt ha et litt annet utsnitt).

Begge deler påvirker vårt inntrykk av støy.

Poenget mitt var at 400D ikke banker 350D på støy-ytelse under noenlunde like test-forhold. Dersom man kjøper 400D bare pga bedre støy enn 350 så gjør man muligens en feil. 400D har live pre-view, større skjerm og sensor-rens. Dessuten kan man skryte på seg noen ekstra pixler som er uten betydning.

Begge har veldig god støy-ytelse, og jeg ville heller ha konsentrert meg om andre ting.

-k

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om man ikke har stativ, og er ute i mørket og ønsker ett bra bilde; Høy ISO?
    Høy ISO er ikke noen som helst garanti på bra bilde. Er du ute i tussmørket og har kun ett og annet gatelys å forholde deg til har du ett problem, stativ eller ei. Bra bilde er ett godt eksponert bilde, når jeg fotograferer i mørket forsøker jeg enten manuellt å justere blender/lukker til "det sitter". Er man stø på hånda (evnt støtter kameraet på ett gjerde/mot en vegg etc) er man veldig langt på vei med lukker 1/10" og f.eks 2.8-4 (ISO 400-800). Andre løsninger er enten mer lys/blitz, lyssterk optikk (f/1.2-2.8) eller lengre eksponering med stativ.

Høy ISO gir støy, men kan være brukbart avhengig av motivet. Noen motiv kler støyen andre ikke, de fleste kamera idag leverer relativt gode resultater på bilder med ISO 400-800. Høyere ISO øker som knutinh skriver sensorens følsomhet og jo mer du "presser" den jo større problemer får man med farge/kontrast samt at lyse områder lett brenner ut. Hvitbalansen er selve rosina i pølsa ved fotografering i mørket, kjør safe og velg RAW da du sjelden vet om "hvitfargen" ligger i gatelyset, månelyset eller blitzen. Fotograferer du i RAW kan du enkelt endre hvitbalansen i etterkant i medfølgende programvare.

Dette bildet er tatt med ISO 3200, lukker 1/25 og blender f/2.8, snuten står i ro. Utsnitt er 100% størrelse:

Canon EOS 350D VS EOS 400D?-pol-jpg

Korrigert hvitbalanse:

Canon EOS 350D VS EOS 400D?-pol2-jpg

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Denne testen er neppe vitenskaplig holdbar, og det er ikke sikkert at de har fått eksponeringen helt lik. Siden 350D har færre pixler så må et like stort utsnitt av dets bilder skaleres opp for å være like stor som 400D (evt ha et litt annet utsnitt).

Begge deler påvirker vårt inntrykk av støy.

Poenget mitt var at 400D ikke banker 350D på støy-ytelse under noenlunde like test-forhold. Dersom man kjøper 400D bare pga bedre støy enn 350 så gjør man muligens en feil. 400D har live pre-view, større skjerm og sensor-rens. Dessuten kan man skryte på seg noen ekstra pixler som er uten betydning.

Begge har veldig god støy-ytelse, og jeg ville heller ha konsentrert meg om andre ting.

-k
    Aha! I see.

Pre-View; Se bildet du tar på skjermen uten å se inn i scopet til linsa?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått mitt 400D.

Er det slik at man må se inn i scopet når man skal ta bilder?

Finner ikke ut hvordan jeg ser motivet på LCD skjermen istedenfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL

Finner ikke ut hvordan jeg ser motivet på LCD skjermen istedenfor.
    Ah. Jeg tok visst feil. Det ser ut som om 400D (i likhet med 95% av andre speilreflekskamera) ikke kan benytte lcd-skjermen som søker. Jeg må ha blandet med 40D (som kan det under navnet "Live view").

Canon EOS 400D Digital Rebel XTi SLR Camera Review

Forøvrig så anbefaler jeg alle som skal/har tenkt å kjøpe DSLR å sjekke denne guiden først:
    Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR - Forum - Diskusjon.no

Fordeler dSLR kontra kompakt digitalt:

+ Raskere og mer responsivt, derunder oppstart, autofokus, bilde-til-bilde-forsinkelse og i de fleste tilfeller blitzlysmåling og latterlige forsøk på anti-røde-øyne-blinking
    + Optisk søker
    + Mekanisk zoom (og fokus om det skulle være ønskelig)
    + Mulighet for mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke
    + Muligheter for ekstern og da indirekte eller på annen måte softet blitz!
    + Uendelig mye bedre batterilevetid
    + Gjennomsnittelig sett mindre overprosesserte bilder
    + Mer ergonomisk
    + Gjerne bedre bygd og mer solid
    + Mulighet til å skifte optikk tilpasset bruken
    + Mye mindre bildestøy
    + Mulighet for både manuell og automatisk fokus
    + Mer stabilt, pga størrelse og vekt

Ulemper:
    - Dyrere
    - Lett å legge igjen, fordi det er stort og dyrt
    - Vanskelig å ta "naturlige" bilder, siden alle legger merke til kameraet
    - Bildene trenger i utgangspunktet gjerne etterbehandling.
    - Man kan ikke bruke skjermen som søker, men få unntak (se styrker på aktuelle modeller)
    -k

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nybegynner ? 8-)

Nei da bare tuller med degops: , Du må nok se inn i det lille hullet i midten, det ville forundret meg stor om Cannon 400 D var først ute med live(Pre) view.

Gratulerer med ett flott kamera,nå er det bare å lære kameraet å kjenne..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Nybegynner ? 8-)
    :twisted: :twisted:

Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Nei da bare tuller med degops: , Du må nok se inn i det lille hullet i midten, det ville forundret meg stor om Cannon 400 D var først ute med live(Pre) view.

Gratulerer med ett flott kamera,nå er det bare å lære kameraet å kjenne..
    Ok, vet ingenting om denne type kamera,
    Skal nok venne meg til det lille hullet i stedenfor LCD-skjermen jeg er vant med fra før.

Har såvidt prøvd meg på et par innendørs bilder. Lover bra.
    Et stort steg opp fra mitt "gammle" Canon IXUS 40 i allefall.

Gleder meg til det blir litt oppholdsvær så jeg får gått ut og tat noen bilder.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :twisted: :twisted:

Ok, vet ingenting om denne type kamera,
    Skal nok venne meg til det lille hullet i stedenfor LCD-skjermen jeg er vant med fra før.

Har såvidt prøvd meg på et par innendørs bilder. Lover bra.
    Et stort steg opp fra mitt "gammle" Canon IXUS 40 i allefall.

Gleder meg til det blir litt oppholdsvær så jeg får gått ut og tat noen bilder.
    "Er ikke idag, en vakker dag?" - "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær"

Så hva venter du på?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lyst til å få masse snø og dritt på det nye kameraet mitt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har ikke prøvd 400D, men det du sier støttes ikke av de testene jeg har lest. Se f.eks her:
    Digital ImageMaker - Canon Head-to-head: the 350D/Rebel XT vs. the 400D/Rebel XTi - Part 4
    Jeg er på ingen måte "proff" når det gjelder dette, men det er det jeg opplevde. Jeg har tatt bilder med begge kameraer i samme rom (ganske mørke objekter i rommet) og her slet helt klart 350D mer enn 400D.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 400D mindre enn 350D?

Har virkelig lyst på kamera nå; er autofokusen i disse to kameraene gode? Hvor viktig/effektiv er denne ultrafrekvente vibratoren som er montert på speilene?

Ganske fristende å bestillte 350D mtp 4000,- og du har veske og kamera; Alt du trenger for å komme igang

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fristende å bestillte 350D mtp 4000,- og du har veske og kamera; Alt du trenger for å komme igang
    Ja, veske er viktig for å ta gode bilder.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veske er viktig for å ta gode bilder.
    Veske er viktig når kameraet er så forbanna stort! Jeg har tenkt å ta omentrent 90% utebilder, gjerne bilder på fisketur osv; Tåler disse kameraene slike omgivelser? Kanskje litt - grader ute på vinteren når en tar selve bildene?

Frister veldig nå

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte mitt 400D så mente faktisk selgeren at 350D var vell så bra, men de hadde ikke kameraet inne og desuten var det cashback kampanje på 400D.
    En fordel som 400D har over 350D er at den har automatisk sensor rens, noe som er praktisk for alle som tar mye bilder under mindre ideelle forhold.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Når jeg kjøpte mitt 400D så mente faktisk selgeren at 350D var vell så bra, men de hadde ikke kameraet inne og desuten var det cashback kampanje på 400D.
    En fordel som 400D har over 350D er at den har automatisk sensor rens, noe som er praktisk for alle som tar mye bilder under mindre ideelle forhold.
    Jepp, det har vi tatt opp flere ganger Er kameraet verdt 2000,- ekstra pga sensor-rens, litt bedre på støy og større oppløsning på bildene?

Kom over dette kameraet nå; Canon G9.. Virker som en SLR erstatter for mennesker som liker å fotografere men ikke liker å drasse på ett halvt kilo kamera

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veske er viktig når kameraet er så forbanna stort! Jeg har tenkt å ta omentrent 90% utebilder, gjerne bilder på fisketur osv; Tåler disse kameraene slike omgivelser? Kanskje litt - grader ute på vinteren når en tar selve bildene?

Frister veldig nå
    Striregn og sjøslag er ikke kameraets best venn, vær forsiktig ved fotografering i bløte omgivelser. Minusgrader er ikke noe problem, det største problemet når temperaturen synker er at batteriene tappes veldig fort og evnt. ekstra batterier bør ligge varmt på innsiden av bekledning.

Noe du også bør tenke på er fare for kondens ved hurtige temperatursvingninger, både fra kaldt-varmt og omvendt. Tar du kameraet inn på hytta etter å ha fotografert ute i minus 10-20 grader kan det oppstå kondens innvendig i kameraet - noe printkort, sensor og kretser liker dårlig..

Godt verktøy er dyrt og f.eks Canons dyrere 1-serie kamera er alle forseglet rundt alle knapper og åpninger og er derfor tilnærmet vanntette/sprutsikre. De er ikke dyppbare (noen har tålt det og...) men tåler vestlandsregn dersom optikken også er av forseglet type. Stort sett er det kun L-optikk som er forseglet men ikke alle.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det har vi tatt opp flere ganger Er kameraet verdt 2000,- ekstra pga sensor-rens, litt bedre på støy og større oppløsning på bildene?

Kom over dette kameraet nå; Canon G9.. Virker som en SLR erstatter for mennesker som liker å fotografere men ikke liker å drasse på ett halvt kilo kamera
    Forskjell i oppløsning er minimal, antar du må opp i 40x60 cm bilder for å kunne se forskjell, selv der er den neppe av dag/natt-skala. Sensor rens må du nok utføre selv innimellom, skikkelig seigt støv tviler jeg på at autorensen tar.

Canon G9 veier 320 gram uten batterier og jeg vil kalle det en dårlig erstatter for dSLR spesielt med tanke på hurtighet AF/følgefokus og seriebilder, ikke minst gir man også avkall på muligheten til å bytte objektiver. G9 er langt fra noe lommerkamera det heller :-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde dette kameraet før(Is3), kan ikke få fullrost dette nok ?
    Canon Digital Powershot S5 IS - FotoVideo Oslo
    Dersom du er ute etter ett alternativ til Speilrefleks..bildestabilisator, en vanvittig zoom og 0 cm macrogrense..Skyter raw....listen er lang god programvare følger også..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erstatter, eller the SHIT til samme prisen? Ja, G9 har en horisont, men 350D har en UTVIDBAR horisont for å si det slik Har jeg fotografen i blodet eller er det bare noe jeg innbiller meg...

Tror jeg må kjøpe på elkjøp slik at jeg kan teste i 30 dager

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger å bli overbevist... Har dødslyst på DSLR; Men har en følelse av at det kan være en engangsting... Blir resultatene så bra at jeg får lyst å gå en ekstra tur for å ta bilder?

Tror det er 350D som blir relevant for meg; Noen bilder som overbeviser kanskje? Har dere som kan noe å bidra med?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •