Førstegangskjøp av speilrefleks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 102
    Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøp av speilrefleks

Har i den siste tiden latt meg fasinere av bilder og photoshop, og fant tidlig ut at min fars tvilsomme Nikon kompaktkamera som han betalte 2,50 og en sjokolade får ikke strakk til.

Etter mye forumlesing og testlesing tror jeg at jeg delvis har klart å koke det ned til to kandidater, selv om jeg er veldig usikker på de også, fordi jeg ikke har holdt noen av de i egen neve.

Canon EOS 350D og Sony Alpha A100 står det mellom, føler ikke at jeg trenger noe dyrere, men er selvfølgelig åpen for brukte alternativer hvis noen synes dette er lurt.

Hvor store er de? Jeg har svære hender, og 400D ligger rett og slett ikke veldig godt, og jeg synes det er poeng at kameraet skal føles godt.

Er det noen jeg har glemt? Gode bruktalternativer?Synspunkter på de to kandidatene jeg har funnet er jeg også svært takknemlig for.

Tror kanskje det innlegget ble litt rotete...men shit happens

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at jeg kan si noe som ikke allerede står i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...?highlight=slr

-k

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke synes Canon 400 ligger godt i dine hender, gjør nok heller ikke 350 det, iallefall ikke uten ekstra batterigrep.
    Nikon sine kamera er litt større, og mange liker formen på dem bedre.

Du kan også kjøpe et brukt Canon D30-hus, som er et skritt opp fra 350/400 både i størrelse og kvalitet.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvis du ikke synes Canon 400 ligger godt i dine hender, gjør nok heller ikke 350 det, iallefall ikke uten ekstra batterigrep.
    Nikon sine kamera er litt større, og mange liker formen på dem bedre.

Du kan også kjøpe et brukt Canon D30-hus, som er et skritt opp fra 350/400 både i størrelse og kvalitet.
    Bare slik at ingen går fullstendig på snørra:

EOS D30 ble lansert 2000:
    Canon EOS D30 digital camera specifications: Digital Photography Review

det er noen kvantesprang i utvikling mellom disse modellene!

EOS 30D ble lansert 2006:
    Canon EOS 30D digital camera specifications: Digital Photography Review

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du svære hender så synes jeg du burde gå for Nikon D80 med 18-70 kit linsa som er en meget bra kit linse. Du må nok bikke 8 lakser for D80, men det dukker kanskje opp noen pent brukte på bruktmarkedet med litt ekstra utstyr til en rimelig penge?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Har du svære hender så synes jeg du burde gå for Nikon D80 med 18-70 kit linsa som er en meget bra kit linse. Du må nok bikke 8 lakser for D80, men det dukker kanskje opp noen pent brukte på bruktmarkedet med litt ekstra utstyr til en rimelig penge?

Enig - det jeg har sett av D80 er bare til å ta av hatten for.

Synes ikke det var så veldig stort grep - men så har jeg lange pianofingre...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Bare slik at ingen går fullstendig på snørra:
    EOS D30 ble lansert 2000:
    EOS 30D ble lansert 2006:
    Takker for korreksjon... Det var den nyeste jeg mente i mitt innlegg tidligere. Regner med det dukker opp noen slike på bruktmarkedet nå som 40 er i salg.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg nettopp Nikon D40. Ser det anbefales mye av de større modellene.

Andre sine argumenter, som jeg gjør til mine for å kjøpe D40(har bare erfart det første, ligger under treet):
    - Godt å holde i tiltross for størrelsen, jeg like f.eks absolutt ikke å holde i EOS 400D
    - Billig, pengene du sparer kan du legge i et ekstra objektiv eller to.
    - Akuratt passe med "megapickels", du slipper å fylle opp harddisk og minnekort med bilder som er mye større enn du kommer til å få bruk for. (Antar jeg)
    - Relativt god batterid tid.
    - God utprøvd chip som stammer fra gamle D70, lysfølsom og veldig grei.

Litt negative ting er at du ikke får autofokusmotor i huset og at kit-objektivet (selv om det er veldig greit optisk, god nærgrense etc.) er noe treigt på autofokusen. I bunn og grunn et utrolig godt kamera til prisen av et kompaktkamera.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, takk for alle svar!

350D med batterigrep er ett svært godt alternativ føler jeg.

D80 blir nok for dyrt om jeg ikke treffer på noen på bruktmarkedet, men er begrenset hvor mye jeg kan bruke, ettersom det er greit å ha litt til mat og denslags bagateller...

Noen som har erfarineger med D40X?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 400D med batterigrep, som blir omtrent det samme som 350D med batterigrep. Er veldig fornøyd med denne løsningen, og synes dette var en bedre løsning enn en D80 uten batterigrep(prøvde begge før kjøp). Vertikal-muligheten blir flittig brukt. Du gjør ikke feil med hverken D40X eller 350D, men pass på at du må kjøpe objektiver med autofokus siden D40x ikke har det innebygd i huset.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns han her har mange gode poenger..
    Nikon D40x

Mye av det samme blir støttet opp her:
    Nikon D40 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review fra en litt mer analytisk vinkel.

(Poenget er at jeg ikker ser grunnen til å kjøpe D40x hvis du ikke skal lage plakater annenhver dag, og faktisk har lyst til å kjøpe et objektiv ekstra uten å blakke deg helt,avhenger selvfølgelig av den enkeltes økonomi. Jeg kjøper et lyssterkt 50mm fastobjektiv for penger som blir "tilovers".)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt! Det er mitt råd. Brukt Nikon D50 eller kanskje du finner en D200 til en god pris? Canon har også mye snacks brukt som 20D og 30D. Spesielt de som i utgangspunktet er litt dyrere tror jeg er gode kjøpe brukt - innbilningen min er at disse er mer solide enn de billigste innstegsmodellen. Du finner mye godt brukt som byttes ut av de som oppgraderer hyppig.

Se deg litt rundt på bruktmarkedene hos Akam.no og Foto.no - nyheter -. Finner også mye god optikk brukt.

Lykke til med kjøpet, foto er også veldig gøy!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Kjøp brukt! Det er mitt råd. Brukt Nikon D50 eller kanskje du finner en D200 til en god pris? Canon har også mye snacks brukt som 20D og 30D. Spesielt de som i utgangspunktet er litt dyrere tror jeg er gode kjøpe brukt - innbilningen min er at disse er mer solide enn de billigste innstegsmodellen. Du finner mye godt brukt som byttes ut av de som oppgraderer hyppig.

Se deg litt rundt på bruktmarkedene hos Akam.no og Foto.no - nyheter -. Finner også mye god optikk brukt.

Lykke til med kjøpet, foto er også veldig gøy!
    har sett både 20D og 30D en del på bruktmarkedet, men vet ærlig talt veldig lite om disse.
    hvordan er disse litt gamlere modellene i forhold til de nyere og billigere?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi var nylig ute for å finne en erstatter for vår gamle Nikon D70, og tittet på D40, D80 og D300. Har du store hender og finner EOS400D ukonfertabelt vil du slite med D40 da det har et ganske lite hus. Se heller etter et brukt Nikon D80 eller D200. Nå som D300 er sluppet kommer det nok endel brukte på markedet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Vi var nylig ute for å finne en erstatter for vår gamle Nikon D70, og tittet på D40, D80 og D300. Har du store hender og finner EOS400D ukonfertabelt vil du slite med D40 da det har et ganske lite hus. Se heller etter et brukt Nikon D80 eller D200. Nå som D300 er sluppet kommer det nok endel brukte på markedet
    hvor stor er D70 i forhold til D40 og D200 da?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    hvor stor er D70 i forhold til D40 og D200 da?
    Jeg har ikke holdt i D40, men er det i samme size som 350D var ikke det noe for mine hender. Er en rimlig stor kar på 198 og hendene føler jeg står i stil - da føltes den størelsen helt feil for meg. Fikk ikke plass til alle fingrene og dårlig plass mellom fingertuppene og linsa.

Ta deg en tur ut og se på de som er aktuelle. Prøv å skyt noen bilder. Ta gjerne med egne minnekort og ta med bildene hjem.

For de litt eldre brukt kameraene, søk på tester og i forumet på feks Akam.no. Jeg er helt sikker på at en brukt 20D gir deg mye mer enn et nytt 400D i hvertfall når det gjelder byggekvalitet. Og ja, et til to år gamle apparater gir gode bilder og megapixler er ikke alt

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan gjøre det enkelt

cannon 350 og 400 er like store,Nikon D40 er lik D40X som er litt mindre enn D50 Som er større enn overnevnte men mindre enn D70 som er større enn D80 som er mindre enn D200 som er mindre enn D 300 som er mindre enn D3 og D2 Jeg tuller ikke.

Det viktigste er egentlig att du heller legger litt penger i en god allround linse i første omgang..

Du får utrolig mye bra på brukten,alle overnevnt kamera er gode kanidater uansett..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenlikne størrelse alene går ikke.. Nikon har mye bedre ergonomi/utforming enn Canon(i mine hender).

Ta deg en runde og prøvehold de forskjellige modellene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, okei, jeg skjønner at hvis hendene står i stil med en på næmere 2m blir 350D pirkete... Nå er ikke jeg 180 engang, men dog litt klumpete "bondelabber"...

Okei, takk for meget informativ sammenligning Smurfen, om dog litt forvirrende første og andre gangen jeg leste det...tredje gang ga det mening Hvordan du går klarer å gå og huske slik info er ett lite mysterium for meg men...
    Men konklusjonen var altså at D70 er størst? Det passer jo igrunnen bra, ettersom de ligger på en helt grei bruktpris...

Jozho, hadde jeg hatt mulighet skulle jeg ha tatt på alle mulige kameraerer som finnes, men dessverre er det ikke allverden å ta på her i Trysil, litt stusselig plass sånnsett...
    MEN! Jeg har vært på den eneste butikken som selger foto relaterte ting, og prøvde Olympus sitt E-510 kamera, som kjentes svært godt ut. Men dessverre blir det rett og slett for dyrt om jeg skal ha objektiv av litt kvalitet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigg å bo der da

Ville nesten uansett tatt turen når det var snakk om så stor invistering. Er mye smak og behag... Og det er jo slik at enten velger du canon eller nikon, og når valget først er tatt så må du stå bak det merket til evig tid og forsvare det med blod om nødvendig Nikon er best, ingen protest...

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •