Førstegangskjøp av speilrefleks - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det gledelige med dette er jo at alle som har kjøpt et digitalt speilrefleks kamera er fornøyde uavhengig av fabrikat og megapickels etc.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mor kjøpte ett EOS350 for ett år siden nå. Syns det er ett kjempebra kamera rett og slett. Tar nydelige bilder og koster for tiden 4K med veske på kjøpet. til den prisen syns jeg at det begynner å bli svært ok ja

Jeg selv har ett Nikon D80 som jeg er strålende fornøyd med. Har aldri angret ett sekund på det kjøpet, selv om jeg i utgangspunktet var på jakt etter ett mye rimeligere kamera da det ble kjøpt. Det er ett bedre verktøy enn 350'en, og særlig lysmålingen er suveren.
    Likevel vil jeg gjerne anbefale EOS350 til den som har begrenset budsjett. Utstyret betyr tross alt langt mindre enn fotografen selv, når det kommer til hvor gode bilder som blir tatt
    Er sikker på at i de fleste tilfeller er kit-objektivet godt nok også til å begynne med, men det er fint å ha muligheten til å kjøpe nye objektiver etterhvert som man lærer seg å fotografere og blir mer bevisst på hva man ønsker og hvilke behov man faktisk har.

Anbefaler å gå for ett rimelig kamera nå, og heller supplere med god optikk etterhvert som man får råd. Om man senere finner ut at kamerahuset setter begrensinger for seg, kan man som regel fortsatt bruke optikken på ett mer avansert hus dersom man holder seg til samme merke.

Når det gjelder de rimeligere modellene holder jeg en knapp på Canon foran Nikon. De andre merkene har jeg svært liten erfaring med desverre. Men når man kommer litt mer opp i pris foretrekker jeg personlig Nikon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Det gledelige med dette er jo at alle som har kjøpt et digitalt speilrefleks kamera er fornøyde uavhengig av fabrikat og megapickels etc.
    Som jeg sa tidligere i tråden og som er blitt meg fortalt. Er at alle kameraene i denne prisklassen som vi her snakker om er meget bra, og man kan vel egentlig ikke gjøre noe stort bomkjøp. Blir mere hvordan man liker utforming/ergonomi mm.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Vi oppgraderte nylig fra D70 til D300. Dette steget opp var enormt, men etter å ha bladd litt i menyene har jeg overlatt til kona å finne ut av alle de nye fungsjonene. Heldigvis er det hun som er fotografen i huset for der var det mye jeg ikke skjønte :?
    Grattis! :-D Da venter vi i spenning på nye gode bilder av oppsettene dine Einar! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Som jeg sa tidligere i tråden og som er blitt meg fortalt. Er at alle kameraene i denne prisklassen som vi her snakker om er meget bra, og man kan vel egentlig ikke gjøre noe stort bomkjøp. Blir mere hvordan man liker utforming/ergonomi mm.
    Hvis du kjøper DSLR til 10.000 nå så er den verdt kanskje 2500,- om 3 år.

Sånn sett så er DSLR en utrolig dårlig investering.

Men hvis det er akkurat de 3 åra som datteren din lærer å gå, eller hvor du går fra en middelmådig til en god fotograf så blir plutselig investeringa god.

Sett i lys av det, hvem bryr seg om at Canon-kameraet mitt (kanskje) har mindre støy på iso3200 enn konkurentene? Hvis det gir meg bedre bilder eller gjør at jeg lærer mer: bra. Ellers så tyder alt på at utviklinga vil innhente kameraet og gjøre den fancy spec-en "latterlig" om få år.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdien på selve kamerahuset om 3 år spiller vel ingen trille??? Det man bør huske på når man kjøper DSLR nå er om man skal ta et merkevalg og stå for det slik at man kan ta med seg objektivene når man innvesterer i nytt kamerahus neste gang. Der ligger vel noe av minuset med Nikon D40? at fokusmotoren ligger i objektivet slik at man har vanskeligere for å nytte annen optikk, eventuellt ta optikken med seg til neste kamera man måtte innvestere i. Når jeg snakker om bomkjøp så er det vel at man vanskelig kan finne et DSLR i denne prisklassen som gjør en virkelig dårlig jobb.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg sagt noe på en stund. Så glemmer garantert å si noe av det jeg tenkte da jeg leste det som har blitt skrevet.

Seriefotografering, hva klarer 20D, 30D, D70 og EOS 400D?

skal oppdatere listen over aktuelle tilbud også, da det har vært ganske mye aktivitet i mailen siste timene:

"350D m/batterigrep og 18-55mm kit-obj, 70-300mm f4-5.6 Sigma, 50mm F1.8 Canon +2 stk 1 GB CF kort"
    Han skulle ha 6k.

"Canon 20D selges. Svært lite brukt og fremstår som nytt. Leveres med kit-objektiv 18-55 mm m/Hoya UV-filter."
    Han skulle ha 5k.

"Strøken Olympus E500 m.14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + polafilter og original bag." Han skulle ha 4,5k

"Canon EOS 30D m/Canon EF-S 18-55mm f:3,5-5,6 zoom
    kr 5.200,-."

"Nikon D70 med 1gb minnekort. Sigma AF 70-300mm F/4-5.6 DG Zoom Macro. Sigma EF-500 DG blitz. 5000nok"

"Canon 20D ,Hus pluss 1 gb minne. 4000kr"

Og sånn for ikke å føle meg utenfor så tar jeg litt Off topic, nå har jeg tatt juleferie!!! God Jul alle sammen!

Edit: Skriveleifer....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serie-shooting:

350D: 3fps, opptil 14 JPEG eller 4 RAW
    400D: 3fps, opptil 27 JPEG eller 11 RAW
    20D: 5fps, opptil 23 bilder i JPEG eller 6 i RAW format
    30D: 5fps, opptil 30 JPEG eller 11 RAW
    40D: 6,5fps, opptil 75 JPEG eller 17 RAW
    5D: 3fps, opptil 60 JPEG eller 17 RAW

D70: 3fps, opptil 12 JPEG
    D70s: 3fps, opptil 12 JPEG eller 4 RAW
    D80: 3fps, opptil 23 JPEG eller 6 RAW
    D100: 3fps, opptil 6 JPEG
    D200 5fps, opptil 37 JPEG eller 22 RAW
    D300: 6fps (med ekstrautstyr 8fps), opptil 100 JPEG

Tror det skal være noenlunde riktig...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for 30D hvis det er i bra stand.

Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Nå har ikke jeg sagt noe på en stund. Så glemmer garantert å si noe av det jeg tenkte da jeg leste det som har blitt skrevet.

Seriefotografering, hva klarer 20D, 30D, D70 og EOS 400D?

skal oppdatere listen over aktuelle tilbud også, da det har vært ganske mye aktivitet i mailen siste timene:

"350D m/batterigrep og 18-55mm kit-obj, 70-300mm f4-5.6 Sigma, 50mm F1.8 Canon +2 stk 1 GB CF kort"
    Han skulle ha 6k.

"Canon 20D selges. Svært lite brukt og fremstår som nytt. Leveres med kit-objektiv 18-55 mm m/Hoya UV-filter."
    Han skulle ha 5k.

"Strøken Olympus E500 m.14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + polafilter og original bag." Han skulle ha 4,5k

"Canon EOS 30D m/Canon EF-S 18-55mm f:3,5-5,6 zoom
    kr 5.200,-."

"Nikon D70 med 1gb minnekort. Sigma AF 70-300mm F/4-5.6 DG Zoom Macro. Sigma EF-500 DG blitz. 5000nok"

"Canon 20D ,Hus pluss 1 gb minne. 4000kr"

Og sånn for ikke å føle meg utenfor så tar jeg litt Off topic, nå har jeg tatt juleferie!!! God Jul alle sammen!

Edit: Skriveleifer....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Verdien på selve kamerahuset om 3 år spiller vel ingen trille???
    Hvis du leser hele posten min så ser du kanskje at jeg prøvde å bygge opp en argumentasjonsrekke.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Serie-shooting:

350D: 3fps, opptil 14 JPEG eller 4 RAW
    400D: 3fps, opptil 27 JPEG eller 11 RAW
    20D: 5fps, opptil 23 bilder i JPEG eller 6 i RAW format
    30D: 5fps, opptil 30 JPEG eller 11 RAW
    40D: 6,5fps, opptil 75 JPEG eller 17 RAW
    5D: 3fps, opptil 60 JPEG eller 17 RAW

D70: 3fps, opptil 12 JPEG
    D70s: 3fps, opptil 12 JPEG eller 4 RAW
    D80: 3fps, opptil 23 JPEG eller 6 RAW
    D100: 3fps, opptil 6 JPEG
    D200 5fps, opptil 37 JPEG eller 22 RAW
    D300: 6fps (med ekstrautstyr 8fps), opptil 100 JPEG

Tror det skal være noenlunde riktig...
    Tusen hjertelig takk, den tabellen var til stor hjelp!

Og jeg tror kanskje at 30D er det mest aktuelle for øyeblikket.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Jeg ville nok gått for 30D hvis det er i bra stand.
    Må innrømme at det er det som er mest fristende, pga 5b/s.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør deg selv om hvor ofte du faktisk TRENGER 5fps.. jeg har igrunn bare følt behov for det når jeg har tatt bilder av F-16 / F-5 og lignende...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Spør deg selv om hvor ofte du faktisk TRENGER 5fps.. jeg har igrunn bare følt behov for det når jeg har tatt bilder av F-16 / F-5 og lignende...
    Jeg tror at det er veldig individuelt. Jeg forstår at sportsfotografer gjerne vil ha et "videokamera" for å øke sjansen for et blinkskudd.

Selv setter jeg veldig pris på at min 350D er raskt i forhold til et kompaktkamera, og at man kan seriefotografere ved behov, men jeg har aldri følt 350D som en begrensning for mitt behov på dette området.

God, rask og presis autofokus er f.eks en mye større begrensning for meg - noe som jeg forstår at nyere og dyrere modeller ville ha forbedret.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at det er veldig individuelt. Jeg forstår at sportsfotografer gjerne vil ha et "videokamera" for å øke sjansen for et blinkskudd.

Selv setter jeg veldig pris på at min 350D er raskt i forhold til et kompaktkamera, og at man kan seriefotografere ved behov, men jeg har aldri følt 350D som en begrensning for mitt behov på dette området.

God, rask og presis autofokus er f.eks en mye større begrensning for meg - noe som jeg forstår at nyere og dyrere modeller ville ha forbedret.

-k
    Takk knutinh, du har delvis rett, men vil også gjerne ha muligheten til å ta(og lage) bilder som dette: http://oakley.com/includes/managers/...le.do?id=28226

Så ja wibla, jeg tror jeg hadde følt at jeg manglet noe uten å ha muligheten til 5 b/s

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk stativ og fjernutløser i tillegg til kamera da.
    Slike komposisjoner er "umulig" uten dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

30d

er et utrloig flott kamera, hatt mye glede av dette =) Etter å ha blitt truet med å bli dasket av et relativt tungt objektiv, skal jeg fra nå av begrense min entusiasme ovenfor merker, hehe. At jeg klarte å glemme å nevne byggekvaliteten var jo latterlig, beklager det. Uansett, lykke til med kamerakjøpet, DSLR er morsomt . Sitter nå i samme posisjon som deg, bare at jeg er på lydsiden, hehe. Vurderer Arcam a90 mot a32, men har forelsket meg i a32 designet, så blir nok den. Beklager ot!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Husk stativ og fjernutløser i tillegg til kamera da.
    Slike komposisjoner er "umulig" uten dette.
    takk for at du nevner dette, hadde helt glemt det...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT:

D300 er i hus, et helt fantastisk kamerahus i forhold til D70s... merker at det har skjedd litt.. og 6fps er jo ikke å forakte når man har med katter å gjøre...

Her er noen testbilder...:

Det første kattebildet og bildet av dama er tatt rett fra kamera, det i midten er redigert noe i photoshop...

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble Nikon stillt i ett veldig godt lys her, dette er hva man kan få til med Canon og 8.2 bilder/sek

Utsnitt er 50% av org størrelse :-)

100%: Dali Ikon 8

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •