Førstegangskjøp av speilrefleks - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 102
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Takk! Da er det bare å lete.....

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kjøp ett av dem og spør deg heller hvilket objektiv du skal sette på.

Jeg mener at det betyr mer for hvilke bilder du kommer til å få - og du kjøper vel kamera for å ta bilder?

-k
    Det var vel først og fremst det jeg hadde tenkt å bruke det til ja....

Så hvis jeg får muligheten til å kjøpe en pakke med gode linser burdte jeg prioritere forran en pakke med dårligere linser med bedre hus?

Og ja, D70 og D70s, hva er forskjellen?

Jozho, jeg har forstått dette, men vet ikke helt hvor mye bilder jeg kommer til å ta med høye ISO verdier.
    D40 er med andre ord ett meget godt alternativ, pluss at jeg får råd til skikkelig linse(-r).
    Og nei, eier ikke akkurat en skokk med objektiver.

Wibla, D80 blir rett og slett for dyrt. Jeg har også den oppfatningen av D40, bedre ergomi.

Har for øvrig vært i kontakt folk pr. mail, og dette er da de to mest aktuelle tilbudene slik det er nå:

"350D m/batterigrep og 18-55mm kit-obj, 70-300mm f4-5.6 Sigma, 50mm F1.8 Canon +2 stk 1 GB CF kort"
    Han skulle ha 6k.

"Canon 20D selges. Svært lite brukt og fremstår som nytt. Leveres med kit-objektiv 18-55 mm m/Hoya UV-filter."
    Han skulle ha 5k.

"Strøken Olympus E500 m.14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + polafilter og original bag." Han skulle ha 4,5k

Har dessverre ikke fått igjen noen andre av nevneverdig interesse, men håper det kommer litt utover dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Det var ikke meningen å være spydig =)
    Så hvis jeg får muligheten til å kjøpe en pakke med gode linser burdte jeg prioritere forran en pakke med dårligere linser med bedre hus?
    Anbefalingen jeg har fått fra de som er overdrevent opptatt av foto, er noe ala følgende:
    1. Alle DSLR-hus som er tilgjengelig i dag kan gi god bildekvalitet
    2. De fleste objektiver som er tilgjengelig i dag har sine feil
    3. Mange førstegangskjøpere bommer ved at de kjøper dyrt hus (f.eks Canon 40D) sammen med billig objektiv (f.eks kit-objektiv)

Selvsagt er det forskjeller mellom kamera-hus. På bilde-siden så skiller det mellom ytelsen ved lite lys, autofokus, automatikk etc. Ellers så skiller det mellom hvor godt de passer i handa, hvor raske de er, hvor mange bilder pr sekund etc.

Men mellom objektiver så er det store (unnskyld uttrykket) objektive forskjeller :-) Det er mulig å måle hvor skarpt et objektiv er, eller hvor lyssterkt det er. Selvsagt finnes det smak og behag her også, men hvis du forteller hva objektivet skal brukes til så går det an å komme med en liste over aktuelle objektiver i forskjellige prisklasser.

Men mye av dette kan kun løses på en måte: ved at du tar en tur på butikk eller hos privat selger og sjekker hvordan det føles i dine hender, og hvor intuitive du synes at menyene er. Ingen foto-magasiner eller forum-synsere kan fortelle deg det. At jeg forteller deg at 350D føles greit i mine hender, men at mange andre synes det er pislete sier deg veldig lite mhp hva du vil føle.

-k

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D70s har litt bedre blitz og 2" skjerm mot 1.8" på D70. Med ny firmware er ytelsene like bra bortsett fra blitz og skjerm... ergo ikke mye forskjell

så et D70 hus til 2.5k på foto.no i går...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å være spydig =)
    Hehe...ikke jeg heller Men klarte ikke dy meg...

Anbefalingen jeg har fått fra de som er overdrevent opptatt av foto, er noe ala følgende:
    1. Alle DSLR-hus som er tilgjengelig i dag kan gi god bildekvalitet
    2. De fleste objektiver som er tilgjengelig i dag har sine feil
    3. Mange førstegangskjøpere bommer ved at de kjøper dyrt hus (f.eks Canon 40D) sammen med billig objektiv (f.eks kit-objektiv)

Selvsagt er det forskjeller mellom kamera-hus. På bilde-siden så skiller det mellom ytelsen ved lite lys, autofokus, automatikk etc. Ellers så skiller det mellom hvor godt de passer i handa, hvor raske de er, hvor mange bilder pr sekund etc.

Men mellom objektiver så er det store (unnskyld uttrykket) objektive forskjeller :-) Det er mulig å måle hvor skarpt et objektiv er, eller hvor lyssterkt det er. Selvsagt finnes det smak og behag her også, men hvis du forteller hva objektivet skal brukes til så går det an å komme med en liste over aktuelle objektiver i forskjellige prisklasser.

Men mye av dette kan kun løses på en måte: ved at du tar en tur på butikk eller hos privat selger og sjekker hvordan det føles i dine hender, og hvor intuitive du synes at menyene er. Ingen foto-magasiner eller forum-synsere kan fortelle deg det. At jeg forteller deg at 350D føles greit i mine hender, men at mange andre synes det er pislete sier deg veldig lite mhp hva du vil føle.

-k
    De fire 3 punktene du nevner har jeg tatt med i betraktningen når jeg leter, og leter primært etter kamera som selges med en god linse. Eller evt. er veldig billig så jeg kan kjøpe linse utenom.

Jeg kommer til å bruke kameraet til alt fra seriefotografering av f. eks. ett hopp på snowboard til makrofotografering av blomster. Så har litt vansker med å spesifisere.

Ja, jeg ønsker veldig at jeg hadde nettopp denne muligheten, men som tidligere nevnt vokser ikke slike butikker på trær i Trysil, på tross av mye skog...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med Knutinh her, glass har "alt" å si ved normal bruk. Selvfølgelig teller ergonomi, hastighet, støynivå etc. også, men ikke noe av dette "hjelper" om optikken er dårlig.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting det er veldig lite fokus på her er at hvis man går opp et hakk i pris på kamerahus så får man flere ting på kjøpet; her tenker jeg da på at eksempelvis 20D/30D/40D har en helt annen byggekvalitet enn 350D/400D. Ikke bare er de større men du får et langt mer solid hus. Innstegsmodellene er ene og alene plast, mens de førstnevnte har magnesiumlegering som gjør at de tåler mye mer enn de billigste. I tillegg er de bedre beskyttet mot støv og regn som betyr at du kan bruke dem under tøffere forhold enn de billigste uten at de tar skade av det. Dette i tillegg til at huset er større og har bedre stabilitet etc. enn de minste gjorde at jeg valgte 30D i stedet for 400D. :razz: (Vil tro det samme gjelder for Nikon sine modeller)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    En annen ting det er veldig lite fokus på her er at hvis man går opp et hakk i pris på kamerahus så får man flere ting på kjøpet; her tenker jeg da på at eksempelvis 20D/30D/40D har en helt annen byggekvalitet enn 350D/400D. Ikke bare er de større men du får et langt mer solid hus. Innstegsmodellene er ene og alene plast, mens de førstnevnte har magnesiumlegering som gjør at de tåler mye mer enn de billigste. I tillegg er de bedre beskyttet mot støv og regn som betyr at du kan bruke dem under tøffere forhold enn de billigste uten at de tar skade av det. Dette i tillegg til at huset er større og har bedre stabilitet etc. enn de minste gjorde at jeg valgte 30D i stedet for 400D. :razz: (Vil tro det samme gjelder for Nikon sine modeller)
    Jeg har en tendens til å være litt....tøff mot ting. Så byggekvalitet er nok ikke så dumt. Har jo funnet ett par 20D som ser meget lovende ut, 30D tror jeg blir for dyr med linser.

takk homecinema

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har evt en 30D til salgs. Fått jobb i Nikon, så da skal Canon ut av huset gitt

Har den med 17-85mm IS objektiv. Kostet vel ca 13 000 ny. Brukt veldig lite siden jeg kjøpte den rett før jeg begynte i ny jobb.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    D70s har litt bedre blitz og 2" skjerm mot 1.8" på D70. Med ny firmware er ytelsene like bra bortsett fra blitz og skjerm... ergo ikke mye forskjell

så et D70 hus til 2.5k på foto.no i går...
    Ok, takk. Knapt merkbare forskjeller skjønner jeg.

Jeg har sett det, og sendt mail, men har ikke fått igjen noe..

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Fått jobb i Nikon,
    Da får du fikse det slik att vi tar en "Powerbuy" på Nikon D 300 til innkjøpspris da..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D300 til innkjøpspris ja Jeg kan lufte forslaget på kontoret ang et powerbuy, men dog ikke til innkjøpspris. Men om det er mange som er interesserte kan man lage et powerbuy i samarbeid med en av våre distributører evt (Scribona f.eks.), men vi kan ikke selge direkte fra Nikon Norge.

D300 er forøvrig et sinnsykt godt kamera i forhold til pris. Men D80 er pokker meg meget bra det også.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    D300 til innkjøpspris ja Jeg kan lufte forslaget på kontoret ang et powerbuy, men dog ikke til innkjøpspris. Men om det er mange som er interesserte kan man lage et powerbuy i samarbeid med en av våre distributører evt (Scribona f.eks.), men vi kan ikke selge direkte fra Nikon Norge.

D300 er forøvrig et sinnsykt godt kamera i forhold til pris. Men D80 er pokker meg meget bra det også.
    Ja, det fikser du vet du. Jeg har ett D 80, men er vel klar for en D300 nå !!!!!!!

Beklager ot Eirik.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mitt første speilrefleks kjøpte jeg i vår en Olympus E-410. Ligger godt i hånda mi, selv om det er verdens minste digitale speilrefleks. Å jeg har rimelig grove labber. Kjøpte dobbelzoom-kitet og de objektivene holder i massevis for meg hvertfall. Uansett, det rådet som jeg fikk var at de aller aller fleste digitale speilrefleks er utmerkede kamera. Så velg deg rett og slett et som ligger godt i hånda, og som du samtidig vet er bra utvalg av objektiver til.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi oppgraderte nylig fra D70 til D300. Dette steget opp var enormt, men etter å ha bladd litt i menyene har jeg overlatt til kona å finne ut av alle de nye fungsjonene. Heldigvis er det hun som er fotografen i huset for der var det mye jeg ikke skjønte :?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken

Og ja, D70 og D70s, hva er forskjellen?

Jozho, jeg har forstått dette, men vet ikke helt hvor mye bilder jeg kommer til å ta med høye ISO verdier.
    D40 er med andre ord ett meget godt alternativ, pluss at jeg får råd til skikkelig linse(-r).
    Og nei, eier ikke akkurat en skokk med objektiver.

Wibla, D80 blir rett og slett for dyrt. Jeg har også den oppfatningen av D40, bedre ergomi.

Har for øvrig vært i kontakt folk pr. mail, og dette er da de to mest aktuelle tilbudene slik det er nå:

"350D m/batterigrep og 18-55mm kit-obj, 70-300mm f4-5.6 Sigma, 50mm F1.8 Canon +2 stk 1 GB CF kort"
    Han skulle ha 6k.

"Canon 20D selges. Svært lite brukt og fremstår som nytt. Leveres med kit-objektiv 18-55 mm m/Hoya UV-filter."
    Han skulle ha 5k.

"Strøken Olympus E500 m.14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + polafilter og original bag." Han skulle ha 4,5k

Har dessverre ikke fått igjen noen andre av nevneverdig interesse, men håper det kommer litt utover dagen.
    Olympusen har en Cropfactor på 2 så du har jo tilsvarende 300mm tele og den er forholdsvis lyssterk.
    14-45mm linsa er den skarpeste kit linsa på markedetog under gode lysforhold tar den like gode bilder som min Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM.

Prøvde både D40x og EOS400 i butikk før jeg valgte Olympus men jeg ser at det ikke har blitt anbefalt her i det hele tatt.

Jeg er av den oppfatning at hvilket hus en bruker er ganske irrelevant, det som har betydning for bildene er optikk og fotograf.

Problemet med de 2 Canon tilbudene du har fått er at kit linsa holder laber kvalitet men utenom det er det gode kameraer det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellene på D70 og D70s?
    D70s er en litt nyere og oppgradert versjon av D70 med bla større skjerm og nyere software.

Bare for å gjøre forvirringen komplett... D40 bruker en oppgradert brikke av den man finner i D70. D40 tar, rent teknisk, bedre og rene (mindre støy) bilder enn det D70 tar. Eneste "store" fordelen må være størrelsen, ellers er D70 gammelt i DSLR sammenheng.
    Kamerahus/optikk --> 30%/70%
    Bruk heller penger på objektivet istedenfor hus, det er her du finner detaljer om bildekvaliteten. Liten vits å ha hus til 15.000,- og optikk til 1.000.,-, da er du liksom like langt. Det er forskjell på å kjøpe *gammelt gammelt* brukt SLR enn å kjøpe *gammelt litt nyere* brukt SLR Optikken du kjøper kan også da selvsagt brukes på et senere nyere kamera du evt måtte finne på å kjøpe..

Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Veldig interessant tråd da jeg selv står overfor det samme valget selv. Har egentlig bestemt meg for Canon, men så kom jeg til å tenke på en ting: Hvis jeg går for Nikon, kan jeg da bruke de gamle linsene mine til mitt gamle speilreflekskamera som er et Nikon F70 eller noe sånt? Et elementært spørsmål for de fleste, men for en som ikke tar bilder i særlig grad er det et helt relevant spørsmål (-:
    Ja, en del kan brukes, dette finner du best ut av om du leser data arkene på Nikon sine hjemmesider.

http://nikoneurope-no.custhelp.com/c...i=&p_topview=1
    (Kompatibilitetsoversikt for Nikon-kameraer og -objektiver) håper denne kan hjelpe deg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skulle kjøpe meg nytt kamera i vår så hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for EOS 400 D, men etter en masse tenking og etter å ha blitt anbefalt det av mange fotoentusiaster så kjøpte jeg Olympus E-410 Dobbelkit pakken. Med et 14-42 og et 40-150 mm. Å som han foran meg sier er crop-faktoren på olympusen 2. Er utolig fornøyd med Olympusen, det har bra menyer og må vel i mine øyne være noe tilnærmet et fullkomment nybegynnerkamera. Er utrolig godt fornøyd med kameraet, eneste minuset er at det av og til sliter litt med fokuseringen når det finner lite kontraster i et bilde. Da hender det jeg må vri litt på kameraet for at det skal finne noe å fokusere på.
    Dog grunnen til at det ikke ble EOS er at så og si alle sa at det var et utrolig bra hus med dårlig kit-optikk, også de canonfrelste anbefalte meg å eventuellt kjøpe huset for så og kjøpe annen optikk. Derimot så ble jeg anbefalt Olympus da det etter sigende skulle være veldig god kvalitet på optikken i forhold til pris.

En annen ting som gjorde det enklere å foreta valget er at Olympus er det eneste kameraet som leveres med en velfungerende live-wiev uten at det går utover lyset i søkeren. Som nybegynner som har fotografert i flere år med digitale kompaktkamera så trodde jeg at det var viktigops: Oppdaget fort at med digital speilrefleks så ble søkeren ganske fort foretrukket, og eneste gang jeg kan si at jeg har hatt bruk for Live-wiev var da jeg ble stående langt bak i køen av de som skulle ta bilder av brudeparet når de skulle skjære kaka.

Nå er jeg som sagt helt fersk på digital speilrefleks så dette vil jo bare bli min synsing, men har hvertfall ikke angret et sekund på at jeg kjøpte Olympus...

å ja det glemte jeg nesten. Olympusen har dobble kortplasser, XD og CF så med to kort i kameraet på 4Giga hver så hadde jeg ikke sjans i havet å fylle opp kortene på en 14 dagers ferie.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Ja, det fikser du vet du. Jeg har ett D 80, men er vel klar for en D300 nå !!!!!!!

Beklager ot Eirik.
    Da selger du bare den brukte D80'n til meg for en rimlig penge

On-topic:

Legger merke til det nevnes bedre byggekvalitet på de modellene som er over instegsmodellene som D40 og 400D. Helt enig at det er et godt poeng. Et lite brukt aparat som er et år må være knall å få tak i!

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •