Greit at butikker skal oppføre seg, men hva med kunder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Greit at butikker skal oppføre seg, men hva med kunder?

Jeg blir litt oppgitt når jeg leser enkelte tråder her på forumet om folk som er misfornøyde med service, oppfølging, pris og diverse andre ting som angår butikker, enten det er nettbutikker eller fysiske butikker.
    Et godt eksempel er tråden om "AvShop er useriøst", der mange er raskt ute med å være ekstremt negative om noe ikke har gått som varm kniv i smør. (I tillegg er det fryktelig mange lavmåls innlegg om habiliteten til moderatorene på forumet, rabatter o.l., men det får bli en annen historie).

Poenget mitt er at mange oppfatter det å handle i en butikk som en stor tjeneste til butikken, og at man kan forlange alt mulig i etterkant. Selvfølgelig er jeg enig i at butikker skal yte god service, og man gjør på en måte en tjeneste til butikken når man handler der, men tjenesten er gjensidig. De typiske spesialistbutikkene vi handler i er helt avhengige av å ha en fornøyd kundekrets, og de strekker seg gjerne langt for å sikre at vi som kunder er fornøyde i etterkant. Problemet er at enkelte tror de kan valse rundt og kreve alt mulig, og så blir de sinte og nedlatende når de ikke får det som de vil.

Et eksempel på kundearroganse er situajonen med at mange forventer å kunne kjøpe et produkt, og så bytte det igjen eller få pengene tilbake hvis de ikke er fornøyde. Elkjøp har ordningen med 30 dagers åpent kjøp, som egentlig er et helt sykt opplegg, og man kan ikke forvente at alle skal følge samme normer. Den eneste grunnen til at Elkjøp kan gjøre slikt, er at de er enormt store og kan dekke de tapene de får av å få tilbake et lite salgbart produkt, enten gjennom å bruke produktene som reservedeler, utstillingsobjekter eller rett og slett kaste dem etterpå. For all del - det er en kjempeordning for oss forbrukere, men vi har på ingen måte krav på en slik ordning. Vi har ingen rett til å bytte ting engang, med mindre vi har fått feilinformasjon om produktet, eller det er noe galt med produktet og butikken velger å ikke reparere det. Et kjøp er et gjensidig gode, vi får noe vi har lyst på, og butikken får penger for å hjelpe oss til det målet.

En annen ting som kanskje er typisk for oss nordmenn, er den intense prisjakten. Selvfølgelig forstår jeg at man leter etter steder der produktet man har lyst på er billig, det gjør jeg også, og det er et viktig fundament for at butikker kan konkurrere med hverandre. Men hvorfor kan nettbutikker selge produkter billigere enn mange vanlige butikker? Jo, fordi de har få ansatte, gunstig beliggenhet og intet fysisk utsalgssted. Så hvordan kan du få sjekket ut produkter de fører, da? Jo, ved å gå i en fysisk butikk som har det samme produktet. Det er en spesifikk opplevelse av akkurat det som fikk meg til å skrive dette.

Forleden var jeg en tur innom Hi-Fi Klubben for å kjøpe meg en radio. I den anledningen tenkte jeg å ta en runde og kikke litt, så jeg endte opp i et demorom hvor de hadde en Optoma HD70 hengende. Der hadde en av de ansatte demo med en kunde, der han hadde koblet opp en Blu-Ray-spiller, en vanlig DVD-spiller, og det var tydelig at de hadde holdt på en stund. Kunden virket fornøyd, og sa at han likte bildet godt, og hele greia nærmet seg en slutt. HD70 kostet da 8200 kroner, men kunden påpekte at den bare kostet 8000 kroner på Elkjøps nettsider. Ekspeditøren sa da at de hadde dagsprisgaranti på den, og at de skulle matche alle andre utsalgssteder på prisen, men at de hadde en ekstra 10%-margin på nettbutikker, og at de 200 ekstra kronene var godt innenfor den.
    Men dette likte ikke kunden, og mente at han skulle få projektoren for 8000 kroner. Da ekspeditøren påpekte at han ikke kunne selge den for det, men måtte forholde seg til de gjeldende prisene, sa kunden kontant "Da tror jeg heller jeg kjøper den fra Elkjøp, da" og gikk.
    Jeg ble helt paff. Der hadde ekspeditøren koblet opp, forklart og demostrert i lengre tid, og så dro kunden for å handle på Elkjøps nettsider for å spare 200 kroner på et kjøp til 8200 kroner. Projektoren kostet til og med 8400 kroner i Elkjøps fysiske butikk.

Jeg ble direkte flau på mannens vegne. Han utnyttet butikken til å få gratis demo, for så å handle akkurat samme produktet til en marginalt lavere pris et sted som ikke kunne tilby noe av det han hadde fått i den første butikken. Hadde det vært snakk om en betydelig prisforskjell kunne jeg skjønt det, men ikke i dette tilfellet. Og var det tilfeldig at han ikke spurte om de kunne matche prisen FØR han fikk demo, når det tydeligvis var helt avgjørende? Neppe. Han trengte en demo.

I alle fall - jeg synes man burde bli flinkere til å se på et kjøp som en gjensidig avtale, og ikke noe der butikken må krype langflat uten at man selv skal yte service tilbake. Og uansett - jeg tror det er de forståelsesfulle og seriøse kundene som får best service og størst goodwill fra butikkene, og ikke de som kommer inn med krevejakken på.

Dette ble langt, gitt! Det får bli dagens lille utblåsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig.

I Norge har man 14 dager angrerett på ting som er kjøpt fra nettbutikk, telefonselger eller dørselger, men å forvente det i butikk er tull.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Veldig bra inlegg. Jeg jobber som butikksjef i en butikk som selger Brune, hvite og datavarer, og blir mange ganger overasket over hva folk er villig til å gjøre for å spare noen kroner. Det er utrolig mange som bare komer for å suge ut kunnskap, og handler i den billigste nettbutikken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig.

Det er nettopp grunnen til at noen butikker tar en smule mer for utstyret enn andre, og dersom man velger å hande i nettbutikk så fraskriver man seg i utgangspunktet demomulighet (utenom normal angrerett selvfølgelig).

Personen du her nevner utnytter jo bare butikken han fikk demo i, mens han i utgangspunktet burde handlet der. Det er jo riktignok ikke noe krav at man skal handle der man får demonstrert et produkt, men maken til arroganse bør man være seg frabedt. Det er lov å være en smule lojal også.

Forøvrig ser jeg nå at prisdiff på nettbutikk hos elkjøp og hifiklubben kun er en krone.. Lurer på hva kunden tenker nå, når han kunne fått den (uten frakt) hos hifiklubben til en krone mer enn han betalte uten frakt hos elkjøp.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD70 koster nå 7.850 hos HFK:Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben: OPTOMA HD70 Videoprojektor

Lurer på hvorfor?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med et særdeles velskrevet innlegg!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er vell grunnen til at du har 14 dagers angrerett på kjøp gjenom internett butikker. du har ikke mulighet til å se produktet før du kjøper det og har da mulighet til å oppheve kjøpet om du er missfornøyd med produktet, noe du ikke får i butikk da du som regel kan teste feks høytalerene før du kjøper dem.
    jeg må bare si meg helt enig i trådstarteren her at han som fikk testet den prosjektoren skulle hatt seg et kraftig spark bak, makan til oppførsel burde bare ikke gå an, tydlig at han er en skikkelig gnien person, men nok om det.
    jeg må bare få si at jeg er skikkelig imponert over servicen på HFK butikken i kr sand. hvor jeg uten problemer får høre på det jeg ønsker, har fått med meg produkter hjem, så jeg kan teste med mitt anlegg i rommet jeg har utstyret mit OSV.
    om et produkt koster 10% mindre på en nettbutikk, hva så?? når jeg kjøper noe i en butikk, så er det ikke bare produktet du betaler for, men også servicen og muligheten for å gå tilbake hvis det skulle dukke opp noen problemer.
    uhum nå begynner dette også å bli litt for langt så sier bare til de som er som han trådstarter nevner, SKJERP DERE

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig. Det er en grunnleggende mangel på god gammeldags folkeskikk, en folkesykdom som rammer rike og bortskjemte nordmenn.
    Det er ofte det som vipper meg av pinnen både på forumet og i den "virkelige" verden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Gratulerer med et særdeles velskrevet innlegg!
    Enig.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg.

Jeg er innimellom skyldig i å vindu-shoppe og ev. slå av en prat med en selger selv om jeg vet det er uaktuelt å kjøpe i butikken. Sist dette skjedde var da jeg bare ville se hvordan 508XD så ut "i virkeligheten" før jeg ev. bestilte den. Jeg gikk da innom et par hifisjapper med liknende navn i hovedstaden - det ene stedet var det etter besøket helt uaktuelt å sette beina innenfor igjen (ble rett og slett behandlet som en dust, antagelig fordi jeg ikke kom i dress & slips) - i det andre fikk jeg super hjelp. Handler gjerne der neste gang jeg trenger noe (der har jeg forøvrig kjøpt ting før også).

Ente opp med å kjøpe TV'en til 28.000 hos Netshop. Det er greit med lokale butikker - men det er ikke verdt å betale 12.000.- ekstra (42%) for....

Moralen er at selv om en kunde ikke nødvendigvis kjøper en vare der og da, er det alltid smart å ta vare på dem. Netsjapper blir konkurrenter uansett - men det er nok av oss som gjerne vil ha ting "i går" når vi har bestemt oss for noe (instant gratification!)...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike kunder var forøvrig grunnen til at mannen bak North Creek Music Systems ga opp butikkdrift og gikk over til å være en ren internett-basert bedrift. Han slet med at private høyttalerbyggere bare kom innom for å prate og få tips om hvordan bygge best mulig høyttalere. Når bedriftsideen er å designe høyttalerkit er det dårlig butikk å la kundene kjøpe deler andre steder og få kunnskapsproduktet gratis.

Eltek er forøvrig i nogenlunde samme situasjon, i og med at de selger egenutviklede høyttalerkonstruksjoner. Likevel er de alltid hjelpsomme når man spør om tips til egne konstruksjoner. Hurra for Eltek :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg er helt enig. Det er en grunnleggende mangel på god gammeldags folkeskikk, en folkesykdom som rammer rike og bortskjemte nordmenn.
    Det er ofte det som vipper meg av pinnen både på forumet og i den "virkelige" verden.
    Ser ofte det samme i et verv jeg har tatt på meg. Tror det må være et slags sosiologisk fenomen, men det virker som noe har gått til hodet på enkelte. Helt utrolig hva enkelte kan få seg til å si og gjøre. Men interessant er det også :-)

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd det samme, en kunde kom innom butikken for en demo på Thule ia75b + ikon 6. Ekspeditøren kobbler opp, forklarer og forteller om produktene og kunden suger til seg info.
    Etter ca 45min demo reiser kunden seg opp å sier at dette låt bra, så nå kunne han slå til på et tilbud her på avforum (avtorget mao brukt) kynisk utnyttelse av personell som kunne ha brukt de 45 min på å selge produkter til andre kunder.

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fenomenet "nettsnyltere" finner man også i andre bransjer: www.agderposten.no ::..

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er utrolig hvor mye dritt som selgere får slite med pga dårlige kunder. Når jeg er innom Hifikliubben så sier jeg alltid ifra at jeg bare titter og kanskje spør noen spørsmål. Men sier alltid ifra på forhånd så de ikke stresser livet av seg for å selge meg noe når jeg ikke har basis planer om å kjøpe i allefall.

Sist jeg var innom hifiklubben i ålesund fikk jeg høre på Thule og BW 705 og vet en dag skal de høyttalerne inn i mitt hus. Men sa klart ifra til selger at jeg planlegger å kjøpe de høyttalerne i filippinene siden jeg bor mye av tiden der. Selgeren koblet dem opp uten at jeg spurte om det, for han sa du må nå høre hva du kjøper i asia.

DET KALLER JEG SERVICE!!!! All ære til den sjappa hva service til meg angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ærlig talt innrømme at jeg har bedrevet endel kikking i fysisk butikk for å så bestille på nettet senere til en gunstigere pris. Noen ganger føles det som jeg lurer dem i butikken, men jeg ville aldri oppført meg som i dette tilfellet nevnt i begynnelsen av tråden.

Jeg sier alltid at jeg bare kikker, og kanskje spør noen spørsmål om produktet. Kunne ikke fallt meg inn å forvente en demo el., og spørr heller ikke om dette, ville kanskje tilogmed sagt at det ikke var nødvendig slik at den i butikken kan prioritere andre foran meg (jeg vil jo tross alt at butikken ikke skal gå dunken pga av meg, da kan jeg ikke stikke innom en annen gang). Etter en evt demo, eller prat sier jeg alltid takk for meg, og sier jeg skal vurdere/evt diskutere med "min bedre halvdel" (noe som ofte faktisk er sant).

I dette tilfellet med 200 kr spart (hadde vel blitt spist opp med porto også), ville jeg definitivt kjøpt i butikk. Er noe med det som blir nevnt tidligere med instant gratification ja...

PS: Bla langt dette og, men er vel en sånn tråd...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå innom en butikk som har en vare fysisk utstilt før man kjøper den i en nettbutikk synes jeg ikke er urimelig. Såfremt man ikke forlanger veiledning og service i en butikk man uansett ikke skal handle i.
    Folk som farter land og strand rundt for å spare noen kroner kan jeg ikke annet enn le av. Nærhet til butikken og god service er vel så viktig som god pris!

Eksempelvis har jeg kontor rett ved Nationaltheatret. Sony Center ligger rett nede på Karl Johan. PS`en kostet 6000,- med to spill og 2 håndkontroller, samme som på Spaceworld i samme bygget (Paleet). På samme tidspunkt solgte Siba denne pakken for 5200,- eller 5400,-. Siba og Spaceworld ville ikke bytte ut spillene i pakken. Hos Sony derimot kunne jeg velge mellom en rekke spill om jeg ville bytte ut de som fulgte med. Om jeg ser på tiden og pengene jeg hadde brukt på å kjøre til Alnabru ser jeg at jeg faktisk vil tape på å dra til Siba. I tillegg yter de fantastisk service hos Sony Center. Endte opp med å kjøpe et par ekstra spill, noen filmer og diverse småstasj. Ble ikke så billig, men ekstrautstyr er også Elkjøp/Siba/Lefdal etc. dyre på.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vel, slik er det å drive butikk - you win some, you lose some. Internett har kommet for å bli, det er et faktum alle butikker må forholde seg til.
    Mange butikkannsatte/sjefer er ikke klar over konkurransen de står ovenfor.
    Folk forventer ekstraservice når de handler i butikk i 2007, slik er det bare.
    Jeg bor selv i Oslo sentrum og i tillegg til en prissjekk på nett, så tar jeg gjærne runden i sentrum for å skjekke priser før jeg kjøper. Kjøpte fatisk telefon her i går, sparte 400,- på en slik sjekkerunde.
    Skal man ha mye, så kan man kjappt spare et par frognertiere.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Vel vel, slik er det å drive butikk - you win some, you lose some. Internett har kommet for å bli, det er et faktum alle butikker må forholde seg til.
    Mange butikkannsatte/sjefer er ikke klar over konkurransen de står ovenfor.
    Folk forventer ekstraservice når de handler i butikk i 2007, slik er det bare.
    Jeg bor selv i Oslo sentrum og i tillegg til en prissjekk på nett, så tar jeg gjærne runden i sentrum for å skjekke priser før jeg kjøper. Kjøpte fatisk telefon her i går, sparte 400,- på en slik sjekkerunde.
    Skal man ha mye, så kan man kjappt spare et par frognertiere.
    Det er klart at man sjekker etter laveste pris. Jeg er heller ikke negativ til å gå på kikkerunde i en butikk selv om man har tenkt til å kjøpe noe et annet sted, det er en helt naturlig ting å gjøre. Poenget mitt er at man FÅR ekstraservice i butikker, men at det blir heller tvilsomt å utnytte dette til å få seg en demo på et produkt man skal kjøpe et annet sted.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter trådstarter 100%. Jobbet i klubben for mange mange år siden og opplevde mye rart. Etter at jeg ikke lenger jobber i bransjen handler jeg alikevel større innkjøp i butikk, og ikke på nett. (kjøp som er større enn ca 1000,-) fordi jeg vil ha muligheten til å gå inn i butikken og få hjelp hvis produktet går i stykker, eller noe er galt med det. Handler du på nettbutikk må du stresse med postfrakt og den risikoen det innebærer. nettbutikker går også lett konkurs ser det ut til (ref powerbuy, masterminds etc.)

Mange fine historier fra den tiden, kan trekke frem to ulike:

1. Kunde som kjøper 1 par høyttalere+ 2 effekttrinn han skal brokoble+ forforsterker. Kommer tilbake dag 10 etter kjøpet og sier han "ikke er fornøy og vil ha pengene tilbake". Greit, sier jeg, vi har jo 10 dagers returett. Jeg begynner å pakke opp alt, og oppdager at høyttalerne har hakk og skrap og skruehull under, hvor det er skrudd fast spikes i treverket. effektrinnene lukter røyk, har hakk og skrap og skrapemerker etter at produktene har vært stablet oppå hverandre. Det hele ender med at vi må nekte ham å returnere siden varen ikke kan selges som ny. De har tydeligvis vært med på en fest og tre ila de 10 dagene. Han hisser seg opp, skriver til Lyd og Bilde og lager et svare liv fordi han ikke kunne returnere en - i praksis ødelagt vare.

2. En kunde kjøper en ny forsterker+ kabler med bananplugger.
    Kommer tilbake samme dagen han kjøpte den, og sier han ødela ene utgangen da han prøvde å pirke ut plastpluggen med skrue og skrujern. Hele utgangen hadde knekket av inni forsterkeren. Kunden mente det var hans egen feil, og ville levere den inn til reperasjon. Glemt det, sa vi, vi tar den på oss, her har du en ny en! Du skulle sett fyren, han fikk helt hakeslepp! Det er skikkelig kult å gi god service til ålreite folk som er høflige og ærlige.

Personlig syntes jeg det var ekstra kult å gi god service til folk du finner tonen med i butikken, som er ekte interessert i hifi/hjemmekino.

Men spillereglene er nedfelt i lovverket, og i butikkenes egne forbehold. Det er kundens oppgave å forholde seg til disse når han komuniserer med butikken. Forskjellige butikker har ulike forbehold.

Nettbutikker konkurrerer med fysiske butikker og har en fordel i at de kan drive billigere med lite lager, få ansatte osv. Butikkene sin fordel er nettopp service og det at folk kan gå inn å smelle i bordet med det de er misfornøyd med. Snylting er nok bare noe de må leve med, slik er det. Men kundene må se verdien av å handle i en fysisk butikk, og den er i dette tilfellet verd mye mer enn 200 kr.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •