Skal lydisolere stua.(Green glue)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal lydisolere stua.(Green glue)

Hei,
    Har noen spørsmål ang. lydisolering og håper noen her inne kan hjelpe meg på vei.
    Synes at det er litt lytt i huset i dag og vurderer og lydisolere huset litt bedre.
    Tenke jeg skulle begynne med stua.
    Det er et lag med gips på veggene i stua og jeg vurderer og kjøpe MDF panel som jeg skal sette foran gips platene.
    Mellom platene vurderer jeg å bruke Green glue.
    Er det noen som har erfaring med dette produktet. Ser at det koster 199+mva på avshop. Er det noen andre steder jeg kan bestille dette fra, til en bedre pris?
    Trur dere at denne løsningen vil hjelpe? Eller har dere noen andre forslag som ikke krever alt for mye jobb.

Håper noen har tid til å gi meg noen tilbakemeldinger.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det mest lytt? Gjennom veggene, gulvet eller taket? Hva med dører og vinduer?

Har ikke prøvd Green Glue selv, men det er jo relativt kostbart, da du må ha endel tuber for å få ønsket effekt. Vet ikke om det gir ønsket effekt mellom gips og MDF, det må du kanskje høre med forhandler om?

Å lydisolere krever som regel relativt omfattende inngrep dersom det skal være effektivt..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    GreenGlue funker mellom MDF og gips, fungerer egentlig mellom hvilken som helst materialer... Det som er viktig er at du "flyter" MDFen på gipsplatene, dvs. at du påpasser at du ikke har kontakt mellom platen og gulv/tak, da lyden i så fall forplanter seg der (listverk er selvsagt greit). Du benytter bare vanlige skruer for å feste platene, det er uproblematisk mht lydforplatning.

Poenget med GreenGlue er at det eliminerer lydsignalets evne til å forflytte seg, dvs. at lyden "forsvinner" i limet.

Nå har ikke jeg annet enn lest erfaringer på produsentens egne hjemmesider, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om effekten, men jeg tror neppe de måleresultater de viser til bare er svada... I så fall får du jo reklamere. Stort lettere tror jeg uansett ikke en kan lydisolere, alternativene er langt mer arbeidskrevende og ikke nødvendigvis så alt for mye bedre heller...

Jeg skal bygge en hytte i hagen til neste år, og da blir det GreenGlue jeg skal bruke, men det er kanskje en stund å vente på rapporter.

Går du for GreenGlue er det imidlertid ypperlig om du deler dine erfaringer med oss her inne!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå har ikke jeg annet enn lest erfaringer på produsentens egne hjemmesider, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om effekten, men jeg tror neppe de måleresultater de viser til bare er svada... I så fall får du jo reklamere.
    Reklamere? Hvordan da? Hvordan beviser man at måleresultatene de viser til er svada?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    Ser at det koster 199+mva på avshop. Er det noen andre steder jeg kan bestille dette fra, til en bedre pris?
    Med dagens dollarkurs er det interessant å importere selv. Jeg tok en liten sjekk her forleden og så vidt jeg husker kom jeg fram til at selv med frakt og mva kunne jeg få 5 kasser GG for rundt halvparten av det de skal ha for det her til lands. Mulig at det vha av JetCarrier kan bli enda billigere, men jeg har ikke sjekket dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg kommer til å prøve Greenglue.
    Vet at det koster litt, men er det så mye dyrere en alternativene.
    Dessuten er det en ganske grei jobb.
    Jeg vet om en som har brukt dette for å dempe lyden til naboleiligheten(rekkehus) og han kan ikke få rost resultatet godt nok, så en hvis effekt må det ha.
    Han kjøpte dette produktet når han var i statene for et år siden.

Men jeg vil gjerne kjøpe det der jeg får den beste prisen. Fint om dere vet om noen nettsider som selger dette. Har sett på noen sider i usa, men de sender det ikke til europa. Har hørt at det er et firma i England som selger dette, men har ikke funnet hjemmesiden deres.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    GreenGlue funker mellom MDF og gips, fungerer egentlig mellom hvilken som helst materialer... Det som er viktig er at du "flyter" MDFen på gipsplatene, dvs. at du påpasser at du ikke har kontakt mellom platen og gulv/tak, da lyden i så fall forplanter seg der (listverk er selvsagt greit). Du benytter bare vanlige skruer for å feste platene, det er uproblematisk mht lydforplatning.
    Bare sånn at jeg ikke misforstår her, det er vel ingenting i veien for å bruke Greenglue mellom to vanlig skrudde gipslag?

Hva koster en tube/kasse, og hvor mange kvm holder det til?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg vil gjerne kjøpe det der jeg får den beste prisen. Fint om dere vet om noen nettsider som selger dette. Har sett på noen sider i usa, men de sender det ikke til europa. Har hørt at det er et firma i England som selger dette, men har ikke funnet hjemmesiden deres.
    Jeg har i alle fall vært i kontakt med et firma i statene som ville sende det til meg. Men vi ble vel enige om at det beste var å bruke JetCarrier.

Prisen for 5 kasser GG var $875 ($950 m/frakt til JetCarrier sin "virtuelle adresse" i statene). Så vidt jeg skjønner skal JetCarrier ha 295 kroner for båtpakker inntil 70 kg (som jeg håper 5 kasser GG ikke veier mer enn).

Litt avhengig av hva man må momse for ($875 eller $950), blir dette

875*5,3*1,25 + $75*5,3 + 295 = 5800 + 400 + 295 = 6495 NOK

eller

950*5,3*1,25 + 295 = 6589 NOK

Våre venner fra AVShop skal vel ha noe likt som 11940 kroner pluss frakt for de samme 5 kassene.

Mulig jeg har rotet med tallene her for forskjellen er jo betydelig. Dere får bare korrigere meg ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Bare sånn at jeg ikke misforstår her, det er vel ingenting i veien for å bruke Greenglue mellom to vanlig skrudde gipslag?
    Nei. Det er vel tvert imot slik man skal bruke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har i alle fall vært i kontakt med et firma i statene som ville sende det til meg. Men vi ble vel enige om at det beste var å bruke JetCarrier.

Prisen for 5 kasser GG var $875 ($950 m/frakt til JetCarrier sin "virtuelle adresse" i statene). Så vidt jeg skjønner skal JetCarrier ha 295 kroner for båtpakker inntil 70 kg (som jeg håper 5 kasser GG ikke veier mer enn).

Litt avhengig av hva man må momse for ($875 eller $950), blir dette

875*5,3*1,25 + $75*5,3 + 295 = 5800 + 400 + 295 = 6495 NOK

eller

950*5,3*1,25 + 295 = 6589 NOK

Våre venner fra AVShop skal vel ha noe likt som 11940 kroner pluss frakt for de samme 5 kassene.

Mulig jeg har rotet med tallene her for forskjellen er jo betydelig. Dere får bare korrigere meg ;-)
    Takker for raske og nyttige svar.

Har du bestilt dette eller har du tenkt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske og nyttige svar.

Har du bestilt dette eller har du tenkt.
    Har ikke bestilt, men kommer muligens til å gjøre det...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje intressant å dele på eventuell frakt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å snakke med en fyr som hadde brukt noe som het noise killer, har dere hørt om dette produktet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje intressant å dele på eventuell frakt?
    Skal høre med de over dammen om det er noe å spare på å gå sammen. Hvor mange kasser er du interessert i?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal høre med de over dammen om det er noe å spare på å gå sammen. Hvor mange kasser er du interessert i?
    Usikker om jeg bare skal bruke det kun på taket i stua, eller gjennomgående i hele leiligheten.. Hvis det blir sistnevnte, er det snakk om 70kvm... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger litt over 100 tuber, så jeg trenger ca 9 kasser.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge kalkulatoren til Greenglue trenger jeg;
    Best: 6 cases
    Normal 4 cases
    Hvordan skal dette smøre utover? Når vet man at man har smurt "best", og ikke "normal"? :P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge kalkulatoren til Greenglue trenger jeg;

Hvordan skal dette smøre utover? Når vet man at man har smurt "best", og ikke "normal"? :P

Det er ganske utførlige instruksjoner på GG sine hjemmesider, men for å gi en pekepinn på hvordan man skal smøre det utover, så er det som "kruseduller" som vist under:

Det de mener med "normal" og "best" er vel rett og slett dekningsgraden av GG på platene. Man kan spare noen kroner ved å redusere dekningsgraden, men bare marginalt dårligere resultat.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått svar fra Mr. Gomez:

"Hi Rune.

You save 30% on shipping if you order 10 cases or more. I previously quoted $17.65 per case. Your rate to ship 10 cases, or more, drops to only $12.35 per case."
    Så hvis man bestiller 10 kasser eller flere, så sparer man 30 kroner per kasse. I mitt tilfelle, ca (5x30=150) kroner. Jeg personlig synes ikke det er så mye at jeg gidder å arrangere et samlekjøp for å spare 150 kroner. Det blir jo tross alt knot etter at pakken har havnet i Norge (Halden).

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske utførlige instruksjoner på GG sine hjemmesider, men for å gi en pekepinn på hvordan man skal smøre det utover, så er det som "kruseduller" som vist under:

Trodde dette skulle smøres utover, og være tett som en membran?

Hvordan funker det hvis det bare er spredd utover på den måten der?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •