PowerBuy på subwoofer DIY-kit til ca. 2500? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvor mange?

Hvor mange trengs det for å få et powerbuy?

Ser ut som det er flere enn meg som kunne tenke seg et selvbygg her, hvor bestiller man ?

Tilbake fra ferie ennå snickers ?

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan matcher disse 300 watts forsterkerne svs sitt 12.2 element? Vil det bli mulighet til å bare kjøpe forsterkere?

Har ennå ikke oppgradert min plus/2 til 12.3, men regner med å gjøre det snart. Da blir det jo 2 elementer til overs....

Mvh
    Per S.
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en 300W og en 10" i hver fronthøyttaler hadde gjort seg i et stereooppsett... 27 liter er jo da overkommelig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Kanskje en 300W og en 10" i hver fronthøyttaler hadde gjort seg i et stereooppsett... 27 liter er jo da overkommelig.
    Det er jo absolutt en mulighet. Flere produsenter (kommer i farten på bl.a. Audio Pro) har jo laget slike semi-aktive kommersielle høyttalere. Ulempen med dette er at man mister plasseringsfleksibiliteten som separate basser gir. Det er ikke sikkert at den ideelle plasseringen av mellomtone og diskant samsvarer med den ideelle plasseringen av subbassene. Mellomtone/diskant er i mye større grad avhengig av å plasseres riktig i forhold til lytteposisjon for å få godt stereoperspektiv og presisjon i lydbildet, mens bassene ofte plasseres best ved å ta hensyn til dimensjonene til hele rommet og hvordan rom-modes i form av stående bølger får bassen til å variere. Så lenge bassene spiller stort sett under 80Hz, så kan disse plasseres temmelig fritt i forhold til fronthøyttalerne.
    Men som alle vet er det jo mange full-range-høyttalere som fungerer helt glimrende så en semi-aktiv løsning er ikke noen dum løsning. Det er jo plassbesparende, siden bassene tar plassen som ellers ville være fylt av et stativ. Det krever bare en del mer omtanke å plassere en slik høyttaler enn en løsning der bassen(e) under 80Hz kan plasseres friere.

Det fine med å bygge selv er jo at dette er noe man kan gjøre dette som man vil. Jeg ville også vurdert muligheten av å bygge dette slik at man bygger egne kabinetter til mellomtone/diskant, og at basskassen er en løs enhet under. Her er et kanskje det mest kjente kommersielle eksempelet på en slik deling som kanskje kan gi noen ideer (riktignok uten forsterker i den nederste kassen):

Hvis man bygger den nederste kassen helt rektangulær, så kan man jo velge omm man skal bruke dem sammen som en høyttaler eller plassere dem som stativhøyttalere + separate basskasser dersom rommet krever separat plassering.

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blei ei lang uke Snickers-is!? Veldig klar for detta, som dere kanskje merker

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tilbake, imidlerid var det en avslappende og varm uke Men bare så det ikke er noen tvil om det så er det forumet i regi av Lygren som arrangerer pb. Jeg skal sende ham en e-post en av de første dagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen spørsmål:

1. hvilke tekniske ferdigheter og hva slags utstyr er nødvendig for å bygge noe slikt? Jeg har 10 tommeltotter :roll:
    2. hvor lavt ned i frekvens går disse, eksempelvis 12" utgaven? Hvordan er justeringsmulighetene for å få til en perfekt match med hovedhøyttalerne?
    3. hvordan kan dette kit`et sammenlignes med en annen åpenbar budsjettreferanse, XTZ99 W12, i forhold til _musikalsk_ ytelse?
    4. sist, og ikke minst, kan den fåes i sort?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargen bestemmer du selv. Det følger ikke med annet enn element og forsterker her. Resten må du kjøpe selv.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trubadurix
    Jeg har noen spørsmål:

1. hvilke tekniske ferdigheter og hva slags utstyr er nødvendig for å bygge noe slikt? Jeg har 10 tommeltotter :roll:
    Det kommer an på hvor mye du vil gjøre selv. Du kan få noen til å skjære til platene for deg, du kan få noen til å lage hull til element og forsterker osv osv. Til elementhull er en overfres med sirkelanlegg kjekt. For å kappe til plater bør du ha rettholt, tvinger og en bordsag eller en sirkelsak. Forsterkerhullet tar du vel lettest med en stikksag. Drill er nok også uunværlig.

Resten av spørsmålene dine mener jeg du finner svar på tidligere i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det kommer an på hvor mye du vil gjøre selv. Du kan få noen til å skjære til platene for deg, du kan få noen til å lage hull til element og forsterker osv osv. Til elementhull er en overfres med sirkelanlegg kjekt. For å kappe til plater bør du ha rettholt, tvinger og en bordsag eller en sirkelsak. Forsterkerhullet tar du vel lettest med en stikksag. Drill er nok også uunværlig.

Resten av spørsmålene dine mener jeg du finner svar på tidligere i tråden.
    Takker for tilbakemeldingen, setter pris på dette. Jeg tror jeg heller sparer opp litt penger til et ferdig produkt

Newcomer Sigurd070 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens interessert i 12" eller 15" +forsterker!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror absolutt at (langt større) markedet for en DIY-sub som inkluderer alle deler, gjerne produsert i Kina. Pakken som diskuteres her retter seg mer mot de hardbarka DIY-erne som mekker kasse osv. på egen hånd. Dette gjelder alle typer DIY-produkter for øvrig, komplette byggesett er vi jo kjent med at fungerer innenfor diverse konsepter allerede, for å si det slik!

Spørsmålet er jo imidlertid hvor mye det er å spare på noe slikt. En kinesisk arbeider koster jo ikke direkte flesk, for å si det slik, men en del bør kunne spares på flatpakket forsendelse (selv om containertransport i utgangspunktet heller ikke er alt for kostbart), og noe sparer en selvsagt på å gjøre monteringen selv.

DIY er nok imidlertid ikke noe en foretar seg utelukkende av økonomiske årsaker, men først og fremst fordi en synes det er morsomt. Samtidig har en gjerne muligheten for å kombinere elementer og design etter egen smak.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med denne tråden med argus øye nå en tid, da dette PB virket svært intr.. Men nå må jeg innrømme at når jeg teller på fingene, så blir nok en komplett ferdi sub, inkl kit'et, kasse, finish, rør og annet dill dall minst like dyrt om å kjøre over til søta bror å hente en en XTZ W12, som da har høy finish, 400w amp, trinnløsfase fase-regulering osv osv.. Så til det lygren er inne på her.. hva kan gjøres for at dette prosjektet kan bli "mer intr" ??

mvh

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...DIY er nok imidlertid ikke noe en foretar seg utelukkende av økonomiske årsaker, men først og fremst fordi en synes det er morsomt. Samtidig har en gjerne muligheten for å kombinere elementer og design etter egen smak.
    Dette er nok essensen i diy...
    Veldig ofte blir nok kostnadene på et selvlaget produkt større enn man i utgangspunktet tror, spesielt hvis man ikke slår seg til ro med en ubehandlet sponkasse i et hjørne i stua ;-)
    Heldigvis regner de fleste diy-ere meget lav timepris på eget arbeid i slike tilfeller

Jeg er fortsatt interessert, fordi jeg synes det er moro å bygge, og fordi det gir muligheten til å lage noe eget som ikke andre har...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timepris og verktøy kan man ikke inkludere i regnskapet. Den summen går alltid i tap mot kommersielle produkter. Man må ha moro av det at man lager noe selv og læringsprosessen ved at man vet hvordan produktet er bygget, samt bruke fordelen ved at man til en viss grad kan skreddersy til egne behov. Regner man da på rene deler, vil man kunne lage produkter med custom-tilpasninger like rimelig eller rimeligere enn kommersielle ferdigprodukter.

Verktøy får man som DIYer aldri nok av, og her er det heldigvis stor gjenbruksgevinst på sikt.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss man ser på kostnader på en slik DIY sub da så koster kitet 2500 for 12". Kjenner man en møbelsnekker eller lignende får man kassen i 22mm mdf for en 1000 lapp omtrent, eller en del billigere om man lager den selv. Og viss man nøyer seg med spraylakkert kasse så bør man kunne klare å skaffe rør, kabler og lakk til ca. 500 og da har man kommet oppmot 4000. Da spørs det bare om dette spiller bedre enn XTZ sin utgave som faktisk er ferdig samt ser en del penere ut.

Noen totalt uenige?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe info om når dette felleskjøpet eventuelt kan skje?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt tid til å sende over infoen til Lygren. Skal få gjort det snarest etter messa i helgen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1