spørsmål om M-AUDIO Revolution

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål om M-AUDIO Revolution

Ok, jeg er fullstendig nybegynner på lyd området utenfor pc. Lurte på en liten ting. Dette M-AUDIO Revolution kan jo umulig å en skikkelig effektforsterker del, så da må man jo få en kobling mellom lydkortet og en effektforsterker. Hvordan gjør man dette? Støtter lydkortet dette?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterere trenger jo bare et line-in signal... Du tenker kanskje på tilkobling av effektforsterkere til et surroundsystem uten å måtte gå om en surroundforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker er at det lyd kortet har jo 7.1. Men den kan da umulig ha nok futt til å kunne kjøre 7 høytalere? Så det jeg lurer på er vel: Hva er skrittet videre fra lydkortet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrittet videre må være en Surround forsterker med støtte for 7.1...
    Lydkortet gir ut et digitalt signal som forsterkeren må dekode...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    k, da skjønte jeg den. Da er neste spm: Hva faen er vitsen med å ha ett 7.1 lydkort når du må kjøpe en surround reciever alikevel?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo få et digitalt 7.1-signal ut til forsterkeren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det har i utgangspunktet ingenting å si om kortet har støtte for 7.1 dekoding eller ikke, da det korrekt som Ak sier ikke gjør noe dekoding, da dette skjer i forsterkeren om en sender digitalt (som en selvsagt gjør!).

I praksis er det imidlertid visse kort som ikke fungerer som de skal, så det er viktig at du har returrett og får testet om kortet faktisk sender ut signaler uten delay, hakking og annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet har 7.1 analoge utganger i tillegg til S/PDIF koaksial digital utgang. Kvaliteten på de analoge utgangene er visstnok (og forhåpentligvis..) så god at du kan droppe en ekstern dekoder. Du kan koble de analoge utgangene direkte til en 7.1 effektforsterker, og gjøre all prosessering, dekoding, volumjustering, bass-management etc på PCen. Jeg skal bygge ny PC, og har ikke fått prøvd kortet enda, men har store forventninger til det. Hvis det fungerer så bra som jeg tror vil forforsterkeren/prosessoren (Cayin DP-6) bli overflødig.

Gunnar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gunnar.
    Tror ikke du skal ha for store forhåpninger til denne løsningen.
    Dette på grunn av:
    1) Den interne kablingen på lydkortet er dårlig (ikke støyskjermede kabler).
    2) Terminalene er som regel av veldig dårlig kvalitet. Det er ikke gull alt som ser gult ut.
    3) Det finnes ikke et verre miljø å putte kortet inn i enn en PC (enormt mye elektrisk støy).

Tror ikke med de kortene som er tilgjengelig i dag, at du vil komme i nærheten av lydkvaliteten fra forforsterkeren din. Med mindre man regner med proffkortene som koster det hvite ut av øyet, hvis du i det hele tatt får tak i ett.
    Jeg prøvde selv med mitt TerraTec kort (som er blandt de dyreste og beste) å kjøre analogt til forsterkeren. Testet med middles gode, dog dyre TaraLabs kabler og resultatet ble ikke bra. I forhold til digital coax tilkobling som fungerer utmerket, ble den analoge lyden "ullen" med en del støy. Dynamikken forsvant fullstendig og diskanten ble litt "skjærende".

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for masse info her! Hvis jeg skulle ha satt sammen en HTPC, ville ett Soundblaster live/audigy/audigy2 vært bra nok? Dvs. hvis jeg har en separat prosessor og effektforsterker.

Ett spm til: er 7.1 verdt det? Finnes det filmer som faktisk bruker det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du trenger avhenger selvsagt av hvor store krav du stiller, men jeg vil tro at et Audigy2 skulle holde i lange baner. Og når det gjelder 7.1, er det ikke mange filmer som har det. Det er enkelte med 6.1, men det holder strengt tatt med 5.1 etter min mening. Da har du støtte for DD og DTS.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hva du trenger avhenger selvsagt av hvor store krav du stiller, men jeg vil tro at et Audigy2 skulle holde i lange baner. Og når det gjelder 7.1, er det ikke mange filmer som har det. Det er enkelte med 6.1, men det holder strengt tatt med 5.1 etter min mening. Da har du støtte for DD og DTS.
    Må si meg helt enig i dette Rikky

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det var som jeg mistenkte. Men, hvordan ser det ut for fremtiden? Jeg er av typen som liker å kjøpe ting med tanke for fremtiden også. Er 7.1 noe som definitivt kommer til å bli supportet mye fremover? Eller er det egentlig ganske uinteressant?
    Forresten, hva er dekoder betegnelsen for 7.1? (DD er jo 5.1 og prologic2 er 6.1 right? Hva er det da for 7.1? )
    Noen som har noen erfaring med pioneer forsterkere btw? Så denne her på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...28953&s=fp

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Pro Logic II er ikke 6.1
    ProLogic 2 er en forbedring av gamle ProLogic. I motsetning til ProLogic's avgrensede frekvensområde og mono bakkanaler er ProLogic2 forbedret med fullfrekvens stereo. Men dette systemet er ikke sammenlignbart med Dolby Digital 5.1 som har 6 dedikerte lydspor. ProLogic2 er en forbedring for de som ser på VHS og kabelTV, PL2 er ikke å finne på DVD.

Her er litt info fra Dolby Lab:
    Dolby Pro Logic is a matrix decoder that decodes the four channels of surround sound that have been encoded onto the stereo soundtracks of Dolby Surround program material such as VHS movies and TV shows. Dolby Surround is a matrix encoding process that in essence “folds” Left, Center, Right, and Surround channels onto stereo soundtracks. A Pro Logic decoder “unfolds” the four channels on playback (without a Pro Logic decoder, the encoded program plays in regular stereo).

Dolby Pro Logic II is an advanced matrix decoder that derives five-channel surround (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) from any stereo program material, whether or not it has been specifically Dolby Surround encoded. On encoded material such as movie soundtracks, the sound is more like Dolby Digital 5.1 (see below), while on unencoded stereo material such as music CDs the effect is a wider, more involving soundfield. Among other improvements over Pro Logic, Pro Logic II provides two full-range surround channels, as opposed to Pro Logic’s single, limited-bandwidth surround channel.

Dolby Digital 5.1 is a method of transmitting and storing 5.1-channel soundtracks via newer digital media such as DVD, digital cable, digital broadcast TV (DTV), and satellite transmissions. Unlike the Dolby Surround encode/Pro Logic decode process, which sacrifices channel separation to get surround onto any stereo soundtrack, Dolby Digital 5.1 is a discrete system that keeps the multiple channels fully separated throughout the encoding and decoding processes. In addition to having full-range Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround channels, Dolby Digital 5.1 soundtracks carry a sixth (“.1”) channel recorded with low-frequency effects (those bass rumbles and booms you feel as well as hear in a well-equipped cinema).

6.1 og 7.1 systemene heter THX EX og Dolby Digital Surround EX

Linker:

What is meant by 5.1, 6.1, and 7.1?
    Pro Logic vs. Pro Logic II vs. Dolby Digital 5.1
    Dolby Digital vs. DTS
    What is Dolby Digital Surround EX?
    What is THX?

MVH Gorm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm,
    Mulig at du har rett. Får se. Jeg har bare omtaler fra AVS-forum + kamerat og støtte meg på forløpig. Det er viktig at resultatet blir bra for to-kanals bruk, selv om filmlyden er vktigst. Uansett upsampler ikke M-Audio Revo. PCM-lyden til 48kHz slik som Sb, slik at den digitale utgangen uansett blir en forbedring i forhold til Sb som jeg har nå.
    Nå er ihvertfall ny innmat til HTPCen bestilt, slik at det ikke blir så lenge til jeg kan prøve kortet.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Hmmm,

> Etter å ha lest det jeg vil karakterisere som feil-informasjon er det på sin plass å kommentere:

Jeg har M-Audio Revo koplet opp med analoge utganger til "Ext.IN" analog input på Denon 3802 surroudprocessor koplet til Kef 2005 HT sett pluss System Audio Sub.

- benytter Zoomplayer (Sonic Cineplayer video- og Intervideo Audio filtre)

Jeg har testet, lyttet sammenlignet med det jeg har ellers i Hi-Fi oppsettet (Rotel 990 CD sp, Holfi Forst, Sonus Faber Concerto Høytt.) og kan bare si en ting... Revo kortet gir IKKE noe støy, "kablingen" har ikke noe å si og lyden er sinnsykt bra! S/N er bedre spekket enn de fleste analoge linjetrinn du må betale i dyre dommer for.

Har dog tidligere hatt et SB live kort med meget dårlige performance, såvel mht digital ut (kun 48KHz ut uansett innsignal), og med elendig analogutganger.

Har kjørt til nå på en Celeron 1,3 GHz processor og RADEON 7500. Får ikke kjørt fddshow filtre uten masse hakking, har derfor gått til det skritt å oppgradere PC'en totalt fra hoffeleverandørene (stykkevis og delt), den vil bestå av følgende HTPC elementer:
    -ASUS P4P Hovedkort
    -Intel P4 2,4GHZ (533)
    -Radeon 9000 fra sapphire (uten vifte)
    -M-Audio Revolution
    -Logitech trådløs keyboard og mus
    -Hitachi sonefri DVD spiller
    -WinXP Pro

Inntill noen kommer med noe bedre (enn zoomplayer & fddshow) vil ikke processeringen internt bli endret på.

Alt sendes ut via RGBHV kabel til Barco 801s/701s (har en av hver oppå hverandre). De kjøres ikke samtidig, men driver på med å vurdere hvilken jeg skal henge i taket...

Hmmm,

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig vis overgår M-Audio Revolution kortet de lydkortene jeg har erfaring med. Men etter den omtalen Alexander, så skal jeg i hvert fall prøve dette kortet.
    Hvorfor bruker du analog tilkobling til 3802, jeg ville jo tro den gjorde en bedre jobb enn lydkortet på dekodingen av digitalsignalet? For ikke å snakke om at det er enklere med en digital kabel, kontra 6 analoge.

Må si jeg ble veldig nysgjerrig på M-Audio Revolution, for så bra er ikke mitt Terratec kort.

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk denne linken:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...83#post1974183

Her sammenlignes revo(indirekte) med utstyr til 10000$. [/url]

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,

Denon 3802 (og kanskje andre mid-range DD dekodere :evil: ) er ikke fleksibel og oppgraderbar... Du må m.a.o. kjøpe ny processor for å få nye features i dekoding og fleksibilitet. Da jeg kjøpte processoren (Denon), var referansen min ett SB Live kort som mildest talt ikke gjorde annet enn å tilby SPDIF out, et signal som var resamplet og med dårlig spec. Etterhvert som HTPC verdenen har endret seg, er det nå mulig å oppgradere DD/DTS dekoding ved å kjøpe nye (eller stjele på nettet for de som vil det...) directshow filtre som utfører meget avansert prosessering på såvel lyd som bilde.

Min oppfatning er den at vi har bare sett toppen av isfjellet mht potensialet av hva en kan gjøre med software processering av HT og audio relatert informasjon på en PC. Kraftig CPU, høy båndbredde, fantastisk spekkede video og lydutganger gir en ny dimensjon på HTPC, hvor en interressert "tweaker" kan justere ALT når en selv føler for det og når det skjer endringer på software siden???

Hvis en baserer livet sitt på HW baserte systemer, blir det dyrt i lengden å henge med? Nye high-end dekodere er ikke billige for hverken video eller lyd, dessuten må en som regel selge og kjøpe nytt hele tiden...

Konklusjon:
    - Revo :lol: kortet, sammen med DirectX 9 og directshow filtre (Sonic, PowerDVD, Intervideo, o.a.) gir en dimensjon og et potensiale for god lyd til en sum ingen HW tilbyder kan overgå (eller undergå hvis en ser det snålt). Koplet sammen med et godt analogt utgangstrinn (Denon er ikke akkurat det beste her...), er jeg sikker på at selv den mest kresne vil åpne ørene.
    - Konfigurasjon og ease of use er vel eneste "drawback"...

Jeg tror at vi kommer til å se HTPC liknende produkter snart på markedet SNART, hvor de store HW leverandører ser at de må tilby dette for å tjene penger... bare se på MSI sin siste lille BOKS??

Mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.tech-report.com/reviews/multimedia.x her er det faktisk tester.
    Og dette tror jeg er det beste kortet er http://www.rme-audio.com men har ikke prøvd det selv, men meldinger på forumene tyder på at det er et knall kort. Det finnes sikkert alltid bedre men :?

Priser ?????

...T...

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nad vs Carver
    By lund in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 01-07-2005, 18:46
  2. Detaljer om Denon DVD-A1XV er her!
    By Esp1 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-01-2005, 20:21
  3. Svar: 2
    Siste melding: 07-29-2004, 10:45
  4. Kjapt spørsmål om M-Audio Revolution
    By PeGG in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 11-10-2003, 22:03
  5. Er dette en god surround pakke?(Marantz SR-4300 + Audio Pro)
    By Nutcracker in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2003, 18:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •