spørsmål om M-AUDIO Revolution - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjører du virkelig signalet analogt fra lydkortet i da umm 4 kabler?? :shock: Og fortsatt blir lyden så bra :shock: Wow er alt jeg kan si... Men umm... *klør seg i hodet*

La meg se om jeg har forstått deg riktig:

Din these er altså at å la REVO kort ta seg av DA konverteringen, og så kjøre dette til en effektforsterker, er _BEDRE_ enn å la signalet gå digitalt til en receiver f.eks. og la denne gjøre DA konverteringen? :shock:

Linuxguru er litt :shock: nå ja...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tideligere i tråden, er Norsk Musikk AS importør av M-Audio i Norge. De regner med å få inn Revo i løpet av mai.
    Oops... my bad... ops:

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg også prøvd Revo-kortet med Winamp 2.9 med CD-reader og Kernel Streaming plugins, og jeg sier meg enig med Frode H! Dette spiller bra! Høyttalerne overrasker positivt synes jeg. Det er QLN Qubic 929 (+FS-600 senter og Qubic 122 bak til film). Trekkes av Cayin 1205.1 5x120W effekttrinn med Revo-kortet koblet direkte til som signalkilde.

Nå må jeg bare finne Pronto CCFer/Girder filer for Revo kontrollpanelet og Winamp, så begynner dette også å fungere ergonomisk! Fant en bra Pronto/Girder fil for Zoomplayer som jeg kunne bruke omtrent uten modikasjoner. Omtrent alle Zoomplayer funksjonene er med!

Gunnar

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Kjører du virkelig signalet analogt fra lydkortet i da umm 4 kabler?? :shock: Og fortsatt blir lyden så bra :shock: Wow er alt jeg kan si... Men umm... *klør seg i hodet*

La meg se om jeg har forstått deg riktig:

Din these er altså at å la REVO kort ta seg av DA konverteringen, og så kjøre dette til en effektforsterker, er _BEDRE_ enn å la signalet gå digitalt til en receiver f.eks. og la denne gjøre DA konverteringen? :shock:

Linuxguru er litt :shock: nå ja...
    Svaret er ja til alt du spør om, både DA konvertering, forsterkning til linjesignal og volumkontroll, altså erstatter den alle funksjoner i forforsterkerene mine, og lyden er MYE bedre. Ingen hverken receiver eller forforsterker som jeg noengang vil ha (eller ta meg) råd til har så bra DAC'er som Revo, DAC'ene er faktisk en ny og oppgradert versjon av de som brukes i den nye Lexicon forforsterkeren til ca kr 120.000,-.

Revo er designet nettopp med dette i tankene. Kontrollpanelet har full bassmanagement på alle kanaler, avstandsinnstilling og individuell volumkontroll.

Ta en titt på de tekniske dataene, de sier, om ikke alt, så i hvertfall mye.

For å få utnyttet Revokortet, må du ha en 5-7 kanals effektforsterker, derfor linket jeg til Rotel'en over, kjører du signalet inn i en receiver, blir det nok "grautet" til en del der. En receiver med ekstern kobling mellom for og effekttrinn kan derimot brukes.

Jeg har også en kamerat som fikk svært bra resultat med et Audigy 2 kort brukt på samme måte. Det er synd at det kortet er ubrukelig til tokanalslyd pga default oppsampling til 48 khz.

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Nå har jeg også prøvd Revo-kortet med Winamp 2.9 med CD-reader og Kernel Streaming plugins, og jeg sier meg enig med Frode H! Dette spiller bra!
    Legg merke til at Ved Kernelstreaming bypasses tom CSII funksjonen i Revo kontrollpanelet, bare prøv å skru det på og av, ingen funksjon. DAC'ene mates med et helt rent signal.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer

Noen spm. Revo takler vel også et "sattelitt"-oppsett med høttalere på small, altså å filtrere bassen til subwoofer? Gjelder dette også i denne "kernel" modusen for best cd-avspilling?

Vurderer sterkt å kjøpe meg KEF 2005.2 høyttalersystem, sammen med Revo. Og da er det jo viktig at bassen blir sendt til subwooferen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket at CSII ikke fungerte lenger med Winamp og Kernel Streaming.

Jeg prøvde litt mere filmlyd i går. Mye av trøkken ble borte. Mulig det er en eller annen innstilling? jeg spilte litt fra Star Wars Episode II, som har mye dyp bass. Bassen var nesten helt fraværende. Jeg brukte Zoomplayer m/Windvd audiofilter satt til 6 speakers. Revo mikseren viser intet signal på subwoofer-kanalen, men signal på alle de andre.

Gunnar

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Subwoofer

Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Noen spm. Revo takler vel også et "sattelitt"-oppsett med høttalere på small, altså å filtrere bassen til subwoofer? Gjelder dette også i denne "kernel" modusen for best cd-avspilling?

Vurderer sterkt å kjøpe meg KEF 2005.2 høyttalersystem, sammen med Revo. Og da er det jo viktig at bassen blir sendt til subwooferen.
    Revo har to modus for å justere inn delefrekvenser, enten en enkel small/large innstilling eller full bassmanagement, der du selv velger delefrekvens til alle kanaler.

Dette fungerer veldig fint også med kernel streaming, jeg testet det ved å sette delefrekvensen til off på frontene, da ble sub'en deaktivert, satte så delingen tilbake til 40 hz, og da kom suben tilbake.

Jeg har også et Mirage sub/sat system i tvstua mi, der deles det på 100 hz. Dette er ikke bra da dype mannsstemmer kommer delvis fra senter og delvis fra sub, bass over ca 60hz kan lett retningsbestemmes. I dag ville jeg ikke valgt et system som må deles over 60-70 hz.

Frode

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sjekket med Norsk Musikk en eller annen gang før jul, så mumlet de noe om at Revo muligens kom til å koste rundt 1500-2000. Litt i overkant spør du meg, noen her som har priseksempler med frakt/toll fra utlandet? Ser det er $99 for kortet på digitalconnection, men fant ikke umiddelbart noen fraktpriser. I Sverige så ser jeg at prisen ligger på 1195,- SEK, men uvisst om noen av de shipper. Noen som skal til Gøteborg i nær fremtid og kan ta med et kort tilbake? :-)

OK

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp Mastercardregninga på mitt kort, det kom på kr 1001,50 fra Pc connection i USA med rask frakt (under en uke).

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    For å få utnyttet Revokortet, må du ha en 5-7 kanals effektforsterker, derfor linket jeg til Rotel'en over, kjører du signalet inn i en receiver, blir det nok "grautet" til en del der. En receiver med ekstern kobling mellom for og effekttrinn kan derimot brukes.
    Mye fiffig å lese i denne tråden :wink:

Sitter og funderer noe inni granskauen på hvilket kort jeg skal kjøpe. Hadde i utgangspunktet planer om Terratec-saken, men har fått litt second thoughts.

Et par spørsmål i den anledning:

Disse minijack-utgangene. Funker der virkelig _så_ bra som du sier? Jeg får nesten helt creeps bare ved tanken på å sende lyd ut i en fislete liten minijack og inn i forsterkeren. Tar jeg feil?

Så en liten idè. En av grunnene til at jeg går med planer om en htpc, er nettopp for å kunne styre mest mulig fra den. Å kjøpe en surroundforsterker med prosessor og det hele føles derfor litt bortkastet. Vil det være en god idè å kjøre hver av kanalene (altså parvis) på hver sin to-kanals effektforsterker?

En kunne jo kjøpt en NAD Silverline-boks til 20K, men man heter da ikke Onkel Skrue. Derfor kunne det vært fiffig å bygge litt ut etterhvert med effektforskere. Dessuten er jo markedet for to-kanals effektforsterkere ganske (uhm...) stort.

Er jeg på jordet nå, eller kunne det være en glup idè å kjøre Revo-kortet og x antall effektforsterkere?

(ha meg unnskyldt min uvitenhet på feltet - takk Allah (eller andre) for dette forumet)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal bygge anlegg med HTPC som lydprosessor (dvs. analogt ut fra PC), tror jeg faktisk ikke du finner bedre løsning enn Maudio Revo kortet. Dette kortet har jo veldig bra d/a konvertere, faktisk bedre enn mange dyre surround forforsterkere. Dette kan vel Frode H. utdype litt, han som har dette kortet selv.
    Jeg er som deg veldig skeptisk til minijack, men i følge eiere av kortet er ikke dette noe problem. Jeg vet ikke om dette skylles forskjellige krav til lydkvaliteten eller om kortet faktisk leverer varene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at kortet "leverer varene" når det gjelder lydkvaliteten, det er helt enkelt det beste jeg noen gang har hørt, selv med bruk av minijack. Har ikke hatt tid til modding enda.

Men som vanlig er det noen få drawbacks også, kortet gir ikke like mye gain som en forforsterker, og det er stor forskjell i outputvolumet både fra miksen på forskjellige filmer og fra de forskjellige audiodecoderene til DVD avspillingsoftwaren, dette gjør at man i enkelte filmer ikke får tilstrekkelig høyt volum. Skulle jeg ha dette kortet som eneste løsning, ville jeg som du foreslår valgt å bruke 3-4 integrerte tokanalsforsterkere med "source direct", slik at volumkontrollen kan sørge for det ekstra gainet som er nødvendig. Minst to av disse bør være identiske, slik at du får lik lyd i alle frontene. Man kan også bruke en 5.1 - 7.1 forforsterker før et flerkanals effekttrinn, den må da ha direkte passthrough funksjon.

Dette gjelder også for min kamerats Audigy 2 kort, så det er ikke Revo sin skyld, jeg mistenker at dette gjelder for alle lydkort.

Når det gjelder minijackene, så har Clas Ohlson noen veldig fine 30 cm lange minijack til hunnkjønn RCA kabler, da har du et fint interface til bedre kabler. Tror jeg linket til disse tidligere i denne tråden.

Cliff Watson på AVSforum nevnte som svar på spørsmål om minijack at de ikke er det svakeste leddet i kjeden, da kan du ta en titt på loddepunktene til utgangstransistorene, og så en titt på dine "audiofile" kabler, så kan man jo vurdere om det ikke er litt "overkill". Linjesignalet er jo sjelden over 1 volt, og det er veldig lite strøm (ampere). I tillegg er det kjempelett å lodde på skikkelige kabler på Revo.

Jeg har fra før foreslått et Rotel effekttrinn som perfekt partner for Revo, dette forandrer jeg nå til Cayin D1205.1A som har akkurat det som skal til, nemlig volumkontroll. Den gir dog kun 5 kanaler.
    http://www.interceptor.dk/cayin_d1205_1a.htm

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som vanlig er det noen få drawbacks også, kortet gir ikke like mye gain som en forforsterker, og det er stor forskjell i outputvolumet både fra miksen på forskjellige filmer og fra de forskjellige audiodecoderene til DVD avspillingsoftwaren, dette gjør at man i enkelte filmer ikke får tilstrekkelig høyt volum. Skulle jeg ha dette kortet som eneste løsning, ville jeg som du foreslår valgt å bruke 3-4 integrerte tokanalsforsterkere med "source direct", slik at volumkontrollen kan sørge for det ekstra gainet som er nødvendig. Minst to av disse bør være identiske, slik at du får lik lyd i alle frontene. Man kan også bruke en 5.1 - 7.1 forforsterker før et flerkanals effekttrinn, den må da ha direkte passthrough funksjon.
    Ugh... Kommer jo an på hva du mener med "høyt nok", da.

Når det gjelder minijackene, så har Clas Ohlson noen veldig fine 30 cm lange minijack til hunnkjønn RCA kabler, da har du et fint interface til bedre kabler. Tror jeg linket til disse tidligere i denne tråden.

Cliff Watson på AVSforum nevnte som svar på spørsmål om minijack at de ikke er det svakeste leddet i kjeden, da kan du ta en titt på loddepunktene til utgangstransistorene, og så en titt på dine "audiofile" kabler, så kan man jo vurdere om det ikke er litt "overkill". Linjesignalet er jo sjelden over 1 volt, og det er veldig lite strøm (ampere). I tillegg er det kjempelett å lodde på skikkelige kabler på Revo.
    http://www.clasohlson.no/shop/store/...112q120q31q106 (vanskelig å linke til disse sidene, men pyttsann).

Forøvrig: hjertelig takk for infoen!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at Cayin 1205.1 fungerer fint med Revo. Desverre har jeg enda ikke fått dekodet DD/DTS fra Zoomplayer, så jeg har ikke kunnet ta bort forforsterkeren (Cayin DP-6) permanent. Jeg har også merket at linjesignalet fra Revo er svakt. Mulig at en burde ha en buffer på utgangen av Revokortet.

Ellers er mange tydeligvis opptatt av plugger og kabler. Etter min mening er dette det bitte lille ekstra som ikke hae særlig betydning for meg. Min største bekymring når det gjelder mini-jack er at de kan bli slappe i fisken, og gi dårlig kontakt. Strømmen inn i en linjeinngang er liten, i størrelsesorden 50uA (0.000050A)

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spm. til. Kan kortet dekode DPL/DPL-II fra line-in og kjøre resultat ut på 5.1 analogt?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Jeg har et spm. til. Kan kortet dekode DPL/DPL-II fra line-in og kjøre resultat ut på 5.1 analogt?
    Det kan det, driveren støtter SRS Circle surround II, og dette fungerer på samme måte som DPL II. Resultatet kan kjøres ut som alt fra 2.0 til 7.1.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at M-audio revolution kortet har støtte for dd og dd-ex men har bare dts- ut.

Hvis man skal bruke kortet som forforsterker så burde jo det også ha dts og dts-es dekoding.

Er nok litt grønn på dette her men bare lurte på det.
    Tar softwaren seg av dts-dekodingen da?

Har det dekodere for dd, dd-ex , dts og dts-es ?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDVD og WinDVD har filtere som dekoder DTS, også DTS ES. Den eneste "dekodingen" Revo har i driveren, er SRS Circle Surround II, alt annet gjøres av software DVD spillerene. Dette er også den beste måten å gjøre det på, da kortet blir 100% "Futureproof", kommer det en ny lydstandard, er det bare å kjøpe software som dekoder det.

Feks. PowerDVD har DPL II, så når du spiller musikk eller DivX kodet i to kanaler, er det bare å legge til DPL II dekoding.

Frode

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om det er en måte å få kortet til å sende det samme stereo signalet til alle høyttalere, sånn som sb live gjør, litt rar "stor hall" lyd når jeg slår på srs circle surround for å få ut lyd av alle høyttalere når jeg spiller musikk, små pc høyttalere nå så det blir litt ekkel slitsom lyd (logitech z640).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker zoom player med windvd audio og video filter.
    greier zoomplayer å dekode dd/dts ?

Eller er det opptil filteret jeg velger.
    Velger jeg windvd audio filter i zoomplayer vil det fungere på samme måte som windvd software spilleren ?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nad vs Carver
    By lund in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 01-07-2005, 18:46
  2. Detaljer om Denon DVD-A1XV er her!
    By Esp1 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-01-2005, 20:21
  3. Svar: 2
    Siste melding: 07-29-2004, 10:45
  4. Kjapt spørsmål om M-Audio Revolution
    By PeGG in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 11-10-2003, 22:03
  5. Er dette en god surround pakke?(Marantz SR-4300 + Audio Pro)
    By Nutcracker in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2003, 18:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •