spørsmål om M-AUDIO Revolution - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå fått testet Revo kortet litt, og en ting kan jeg si med en gang, S/pdif'en til Revo er EKSTREMT mye bedre enn noe annet jeg har prøvd, kortet kommer med ASIO drivere som totalt bypasser all prossessering i windows, og resultatet av "bitperfect" S/pdif overasket meg enormt. Jeg ante ikke hvor dårlig lyd jeg har levd med før nå.

Så kastet jeg ut forforsterkeren min, og koblet Revo kortet rett til en Kenwood KM-X1 6x100 watt effektforsterker, og det ble nok enda et hakk opp på lydkvaliteten. De som er redde for støy ol. kan bare ta det helt med ro, selv med volumkontrollen helt på topp, er det ingen hørbar støy fra lytteposisjon.

Lyden er nå totalt tredimensjonal, og lyder plasseres lett hvor som helst i rommet. Bassmanagement på alle kanaler sørger for at alle høytalere mates kun med de signalene de takler, dette klarner opp spesiellt mellomtonen veldig godt. Jeg synes også at den bakre senteren gjør like mye for lydkvaliteten som den fremre, sideplasserte lyder kommer fra siden, da man trekker surround'ene fremover, og lydene som skal komme bakfra kommer derfra.

Så til den store overaskelsen!

Tokanalslyd (CD) med "Kernel streaming". FAQ finner du her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=247101

Lastet ned Winamp, og begge plugins beskrevet i FAQ'en, la inn Celine Dion i DVDspilleren, og jeg må si at lydkvaliteten er den beste jeg noen sinne har hørt (jeg er "eksaudiofil" og har hørt litt). Jeg hører detaljer jeg aldri har hørt før, og "oppløsningen" virker mye høyere. CD reader plugin'en gjør at all info leses med feilkorrrigering, og output plugin'en kjører de leste dataene direkte til Revo's meget bra DAC'er. Dette gjør at Windows innebygde mixer ikke resampler og ødelegger lyden. Dette er svært lett og teste, bare bytt mellom windows mediaplayer og Winamp, forskjellen er som natt og dag.

Jeg skjønner nå godt hvorfor enkelte påstår at dette banker selv ultrahighendutstyr. Dette MÅ du prøve Gorm ;-)

Revo er et MUST i enhver HTPC, uten er det kun en PC.

Frode

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for minijack på utgangene hadde jeg bestilt kortet for lengst. Som jeg har skrevet tidligere har jeg 7 meter mellom PC og forsterker, og da nytter det ikke med tynne sytråder med minijack i enden. Men jeg regner med at det kommer en oppgradering av kortet ganske snart med phono tilkobling. Det er vel naturlig da de tydeligvis sikter mot en audiofil kundemasse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hadde det ikke vært for minijack på utgangene hadde jeg bestilt kortet for lengst. Som jeg har skrevet tidligere har jeg 7 meter mellom PC og forsterker, og da nytter det ikke med tynne sytråder med minijack i enden. Men jeg regner med at det kommer en oppgradering av kortet ganske snart med phono tilkobling. Det er vel naturlig da de tydeligvis sikter mot en audiofil kundemasse.
    Da Revo kommer fra Consumer Division i M-Audio, er det ikke myntet på audiofile, det er ingen som kan garantere at noe slikt produkt vil komme, i hvertfall ikke i overskuelig fremtid.

Jeg skal vedde på at Revo kortet låter bedre på tokanalslyd enn CD spilleren din også ops:

Bak minijackene er det store fine loddepunkter, her kan man med letthet lodde på de "værste" audiofile kabler. Monter så RCA chassis plugger på et par skinner, så får du det beste fra alle verdener. Intet lydkort vil bli levert med så bra utganger, samme hvor lenge du venter. I mellomtiden sitter du å hører på en resamplet minijack S/pdif, som totalt ødelegger lyden, mens Revo har gullbelagt RCA S/pdif med "bitperfect" passthrough. :lol: Kortet er MER enn verd prisen KUN for S/pdif'en sin skyld.

Frode

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Jeg skal vedde på at Revo kortet låter bedre på tokanalslyd enn CD spilleren din også
    Hvor mye vedder du? Jeg er i hvert fall villig til å satse en god del. Men for å være ærlig vet jeg ikke om jeg le eller grine av det utspillet.

Bak minijackene er det store fine loddepunkter, her kan man med letthet lodde på de "værste" audiofile kabler. Monter så RCA chassis plugger på et par skinner, så får du det beste fra alle verdener. Intet lydkort vil bli levert med så bra utganger, samme hvor lenge du venter. I mellomtiden sitter du å hører på en resamplet minijack S/pdif, som totalt ødelegger lyden, mens Revo har gullbelagt RCA S/pdif med "bitperfect" passthrough. :lol: Kortet er MER enn verd prisen KUN for S/pdif'en sin skyld.
    Jeg tror du må sette deg bedre inn i andres utstyr før du utaler deg.
    TerraTec kortet mitt har gullbelagt RCA S/pdif, og det resampler ikke. Da hadde det ikke vært i mitt eie i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Revo-kortet har for få muligheter, bl.a. ikke optisk utgang og ingen digitale innganget. Jeg kommer antakelig til å kjøpe dette RME-kortet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da Revo kommer fra Consumer Division i M-Audio, er det ikke myntet på audiofile, det er ingen som kan garantere at noe slikt produkt vil komme, i hvertfall ikke i overskuelig fremtid.
    Hva mener du? At audiofile ikke er konsumenter?
    Dette er klippet fra M-Audio's egen omtale av kortet:
    Designed by M-Audio — one of the biggest names in the pro music industry — Revolution 7.1 packs all this advanced technology into a small PCI card that’s a breeze to install and use.

Det virker på meg som om de satser i det audiofile markedet.

Er det forresten noen som selger dette kortet i Norge, jeg har lyst til å prøve det så jeg kan uttale meg på et litt mer sakelig grunnlag.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kortet høres jo meget interessant ut. Men virker det med Theatretek sin DVD spiller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Dette kortet høres jo meget interessant ut. Men virker det med Theatretek sin DVD spiller?
    Jeg tror TheaterTec skal virke med alle lydkort som har optisk eller coax digitalutgang.
    På hjemme siden til TheaterTek under System requirements står det bare : Audio card - SP/DIF digital output requires an audio card with a Coaxial or Optical digital output.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vedder du? Jeg er i hvert fall villig til å satse en god del. Men for å være ærlig vet jeg ikke om jeg le eller grine av det utspillet.
    Jeg bare MÅ provosere litt en gang i blant , Jeg ANER ikke hvordan din CD spiller låter. Men får å kunne lese all data på CD'en med feilkorrigering, må det være minst et 6x drev i den.

Jeg tror du må sette deg bedre inn i andres utstyr før du utaler deg. kortet mitt har gullbelagt RCA S/pdif, og det resampler ikke. Da hadde det ikke vært i mitt eie i det hele tatt.
    Beklager, visste ikke at det hadde RCA S/pdif. Men har det ASIO drivere? Dersom ikke, resampler Windows uten at du vet det.

Sitat Opprinnelig postet av durabit
    Jeg syns Revo-kortet har for få muligheter, bl.a. ikke optisk utgang og ingen digitale innganget. Jeg kommer antakelig til å kjøpe dette RME-kortet.
    Men leverer RME 7.1 analog ut? Det siste jeg leste på AVS, var det kun to kanaler. Dersom det er riktig, kan jo også det beskrives som å mangle muligheter.

Hva mener du? At audiofile ikke er konsumenter?
    Dette er klippet fra M-Audio's egen omtale av kortet:
    Designed by M-Audio — one of the biggest names in the pro music industry — Revolution 7.1 packs all this advanced technology into a small PCI card that’s a breeze to install and use.

Det virker på meg som om de satser i det audiofile markedet.

Er det forresten noen som selger dette kortet i Norge, jeg har lyst til å prøve det så jeg kan uttale meg på et litt mer sakelig grunnlag.
    Pro music, betyr studiobruk og annet profesjonelt bruk, ikke audiofile. Den vanlige PC bruker stiller ikke audiofile krav. En annen ting man ser, er prisen, hadde det vært myntet på audiofile, hadde det kostet 20.000,- og hatt gullbelagte BNC plugger. Gutta som har designet kortet, er derimot gutter som for det meste driver med pro lyd, det ser man bla. på hvilke DAC'er som er valgt.

Norsk Musikk AS er Norsk importør av M-Audio, de skulle få inn Revo i løpet av mai, de har egen webshop, gjør et søk så finner du dem.

Hvis du går inn i lydoppsettet til Theatertek, ser du at det er en egen setting med full integrert støtte for M-Audio.

Jeg har vært hos Eltek i dag og handlet minikoaks og RCA chassisplugger, modding er på gang. Dersom noen vet om noen i Osloområdet som er en kløpper med loddebolt, gi meg gjerne beskjed. Det ser veldig lett ut å lodde på ledningene, men jeg har ikke hverken utstyr eller kunnskaper til å få gjort det skikkelig selv.

Frode

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H
    Jeg bare MÅ provosere litt en gang i blant
    Du kan ta kjærringa mi, denge ungene men kødd ikke med anlegget mitt. Neida bare tuller, jeg er ikke gift og har ikke barn, men.................

Men har det ASIO drivere? Dersom ikke, resampler Windows uten at du vet det.
    Jada det har ASIO drivere. Det er valg mellom ASIO og GSIF i kontroll panelet.

Men leverer RME 7.1 analog ut? Det siste jeg leste på AVS, var det kun to kanaler. Dersom det er riktig, kan jo også det beskrives som å mangle muligheter.
    Den største fordelen med Revo kortet (slik jeg ser det) er oppsamplingen til 192khz mens RME kun støtter 92khz. Denne oppsamplingen vil med et godt drivverk og en god innspilling gi tilnærmet HDCD kvalitet ved avspilling av vanlig CD. En del mennesker i HiFi miljøet hevder sågar at en god CD spiller med oppsampler kan overgå tokanals SACD på lydkvalitet.

Den vanlige PC bruker stiller ikke audiofile krav.
    Jo det gjør jeg!
    Gutta som har designet kortet, er derimot gutter som for det meste driver med pro lyd, det ser man bla. på hvilke DAC'er som er valgt.
    Vi kan vel være enige i at kjøperne av dette kortet er audiofile. Hvis ikke hadde man vel ikke valgt dette kortet. Du sier du er eks audiofil, men valg av lydkort og entusiasmen for dette sier noe annet.

Norsk Musikk AS er Norsk importør av M-Audio, de skulle få inn Revo i løpet av mai, de har egen webshop, gjør et søk så finner du dem.
    Takker og bukker.

Jeg har vært hos Eltek i dag og handlet minikoaks og RCA chassisplugger, modding er på gang. Dersom noen vet om noen i Osloområdet som er en kløpper med loddebolt, gi meg gjerne beskjed. Det ser veldig lett ut å lodde på ledningene, men jeg har ikke hverken utstyr eller kunnskaper til å få gjort det skikkelig selv.
    Og jeg gjentar eks audiofil, right! Newsflash; your back.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok muligens det... hmm...

Om ikke direkte audiofil, så "Hjemmekinofil"

Så lenge du har både ASIO drivere og skikkelig S/pdif, er det jo intet problem. Da kan du også prøve kernel streaming som beskrevet over, og se hva du synes. Dette er jo også en brukbar test på om driverene dine fungerer etter planen. Det eneste du ikke får prøvd, er DAC'ene til Revo.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra info her!
    Loddebolt fram! Ser ut som en opplagt forberdring av Revo-kortet og lodde på god kabling og chassis-kontakter. Skal sporenstreks laste ned de nevnte plugins til Winamp.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror TheaterTec skal virke med alle lydkort som har optisk eller coax digitalutgang.
    På hjemme siden til TheaterTek under System requirements står det bare : Audio card - SP/DIF digital output requires an audio card with a Coaxial or Optical digital output.
    Leste litt selv på forumet til Theatretek i går. Virket som det kun virket med digitalutgangen og ikke 7.1 analog. Dette fordi Theatretek ikke har DD dekoder innebygget.

Men det lå visst i kortene at funksjonalitet for dette ville komme i Theatretek 2.0.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode
    Jeg fikk 5 i lodding på elektro (videregående) :-)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode
    Jeg fikk 5 i lodding på elektro (videregående) :-)
    Har du lyst på jobben, si i fra, så tar jeg kontakt på epost. Det skulle være en veldig grei jobb. Det kommer jo selvsagt litt an på timeprisen da. Har du lyst til å ta med loddebolten en tur til Oppegård, kan du jo også få ta en titt på HD demoene fra Dvico og MS på en BarcoGraphics 808s. :shock:

Når jeg kjører analog lyd ut, bruker jeg bare WinDVD Platinum, den har kjempebra lydfunksjonalitet, bare se her:
    http://www.intervideo.com/jsp/WinDVD...m.jsp?mode=new

Har ikke hatt tid til å finne ut om Zoom takler alle de forskjellige lydfilterene til WinDVD enda. Jeg har også brukt WinDVD's videofiltere mye med Zoom i det siste, så jeg lider ingen nød.

Frode

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte en hard omgang A-B testing mellom forforsterkerene mine og Revo i går kveld og natt. Jeg vet ikke helt hva jeg føler ang. resultatet enda , men det er i hvertfall bombesikkert at Revo totalt utklasserer begge to. Dvs. at et lydkort til kr 730 TOTALT knuser dedikert "hifi" utstyr til over kr 30.000. Det er ingen grunn til "finlytting" etter detaljer mm. Det er så overlegent best at det nesten ikke er moro engang.

Testet alt utstyr med DD, DTS(div demoer som er helt råe på lyd;-) og kernelstreaming tokanalslyd (Paul McCartneys Liverpool Oratorium), signalkilde var bare Revo, med S/pdif til forforsterkerene. Alt utstyr ble fintrimmet med lydtrykkmåler til under 1DB forskjell på alle kanaler (dette tok sin tid).

Sammenligning av tekniske data på forforsterkerene mine og Revo, dette sier jo også en del:

H/K Signature 2.0 (kr 20.000):

Frequency Response: Front Channels (Analog Stereo): 20Hz to 50kz, ± 0.5dB
    Center and Surround Channels: 20Hz to 30kHz, ± 1dB
    Subwoofer Channel: 10Hz to 100Hz, ± 1dB
    THD + N: 0.03%, 20Hz to 20kHz
    S/N Ratio: >–87dBr, 20Hz to 20kHz
    Crosstalk: <60dB

Rotel RSP-966 (kr 10-12000):

Total Harmonic Distortion: <0.03%
    Intermodulation Distortion (60 Hz: 7 kHz): <0.03%
    Frequency Response (line level): 10 Hz - 70 kHz, ± 3 dB
    Signal to Noise Ratio (IHF “A” weighted): 92 dB (Stereo)
    70 dB (Dolby Digital)

Revo (kr 730 fra USA)

Line Outs:
    Dynamic Range 106 dB (typical, -60 dB input, a-weighted)
    Signal-to-Noise Ratio 107 dB (typical, a-weighted)
    THD 0.003% (i.e., -90dB)
    Max. Line Output Level 1.26 Vrms (+2 dBV)
    Frequency Response +0.8/-0.0 dB, 20 Hz to 20 kHz
    +0.8/-3.0 dB, 20 Hz to 80 kHz
    Crosstalk -120dB

Revo er nå koblet til forsterkeren med 4 stk. 30 cm minijack til hunkjønn RCA kabler (Clas Ohlson artnr. 32.2648 ser veldig solide ut, ingen sytråd), så over på bra kabling. Jeg har liten tro på at modding kan gjøre lyden bedre, men nå har jeg nå kjøpt det nødvendige utstyr.

Frode

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Noen som selger dette kortet i Norge??????

Mvh
    JGH

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noen har dette kortet i norge.... Men det kan kjøpes fra www.digitalconnection.com i USA...

Mvh

AK

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tror ikke noen har dette kortet i norge.... Men det kan kjøpes fra www.digitalconnection.com i USA...

Mvh

AK
    Som nevnt tideligere i tråden, er Norsk Musikk AS importør av M-Audio i Norge. De regner med å få inn Revo i løpet av mai.

http://www.norskmusikk.no/index.html

Frode

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er sikkert super sammen med Revo:

http://www.mamut.com/controls/shop3/...subgid=3&gid=1

Rotel RMB-1066 Effektforsterker 6 x 60 W, sort
    RMB-1066 vil være et førstevalg sammen med Rotels hjemmekino forforsterkere i de sammenhenger hvor det stilles store krav til lydkvalitet og fleksibilitet. RMB-1066 er bygget rundt en kraftig ringkjernetrafo og 6 likeverdige forsterker trinn.RMB-1066 kan benyttes som 6,5,4 eller 3 kanalers forsterker. Nivået kan justeres individuelt (2x3). Leveres også i sølv.
    Jeg har storebroren, RMB 985, og den låter veldig bra, men desverre bare 5 kanaler. :cry:

Dette hadde nok blitt en skikkelig "receiverkiller" kombinasjon. Den er også utrolig fleksibel med tanke på videre oppgradering.

Frode

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nad vs Carver
    By lund in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 01-07-2005, 18:46
  2. Detaljer om Denon DVD-A1XV er her!
    By Esp1 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-01-2005, 20:21
  3. Svar: 2
    Siste melding: 07-29-2004, 10:45
  4. Kjapt spørsmål om M-Audio Revolution
    By PeGG in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 11-10-2003, 22:03
  5. Er dette en god surround pakke?(Marantz SR-4300 + Audio Pro)
    By Nutcracker in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2003, 18:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •